Diskuse k článku

Mříže nemáme, vězně by stresovaly. Dánsko sází na otevřené káznice

Pyšní se titulem „nejhumánnější vězení světa“. Jejich obyvatelům v nich nic nechybí, na pokojích mají televize i minibary, v oknech schází mříže. Dostávají propustky ven. Nikdo je neprohledává. Dánská vězení místo represe sází převýchovu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a73n 70T83a91r55a78b15a 4686586599199

No-stress basa, muhehe, to jo, to bude určitě fungovat. Svatá skandinávská prostoto...!

0/0
9.1.2018 10:37

M93i44r27e83k 75T95u74r59e62č42e91k 4603202940622

Svata Bozi prostoto ! Vzdyt ti kriminalnici se maji mnohem lepe nez bezdomovci kteri nic nespachali...

+2/0
6.1.2018 7:12

L30e30o23p13o19l42d 89H49o17r87á19k 4462138969732

To mi připomíná film demolition man.

0/0
5.1.2018 22:20

M96i14c13h87a57l 34Š35v71é82d27a 4189962742200

Taková hezká dovolená za peníze daňových poplatníků jako odměna za páchání trestných činů. Být zločincem v Dánsku musí být paráda.

+1/0
5.1.2018 15:54

Z37b90y41n44ě83k 51O47š38m46e16r37a 2605544768

Proto se tam vracejí míň než jinde..

+1/−1
5.1.2018 16:03

J75a86n 85T37a56r65a67b93a 4556176169149

na to jste přišel jak?

0/0
9.1.2018 10:37

D94r94a51h29o91m34í91r 73S96t60r27o15u68h23a32l 4585758662814

je to napsané na konci článku

0/0
9.1.2018 13:31

R30o73b79i93n 16Ž39i31ž68k28a 2548684966856

Něco takovýho měl Escobar..

Nicméně pokud se držíme při udílení trestů myšlenky na převýchovu, pro velkou část vězňů tohle skutečně smysl dává. Ale nelze zapomenout na to, že existuje procento lidí, které od trestné činnosti skutečně odradí jen strach z trestu, protože vstřícnost berou jako slabost.

+2/0
5.1.2018 10:05

Z36b76y46n52ě42k 93O85š44m35e61r12a 2785364678

Celkem souhlas, ale u relativně mladých prvozločinců je něco takového podle mě lepší než než těžkej kriminál, kde se leda "poučí" od starších kolegů.

Pro nenapravitelné případy je pak už důležitá jen jejich izolace od společnosti..

0/−1
5.1.2018 16:06

J32a87n 51T45a44r78a50b34a 4836316249569

Otázkou je, jaký má takovýto kriminál smysl. Pochybuji, že vůbec nějaký. Nebylo by levnější je poslat na půl roku na Seychelly s plnou penzí? Nebo je prostě nechat doma na podmínce?

0/0
9.1.2018 10:39

D23r62a13h33o55m51í90r 30S29t41r46o84u16h42a71l 4955858472284

Podle mě to smysl má, protože během pobytu jsou pod dohledem psychologů, kteří vytvářejí profily jejich chování a sledují, jak moc jsou konfliktní apod., popřípadě s nimi mají pohovory. Na základě toho se pak rozhoduje, jaký další postup se při recidivě zvolí. Zlodějíček z ulice získá pracovní návyky a to je dobře. Řidiče, který někoho přejel naučí řídit a ohleduplnosti. Vrah a těžce narušení jedinci se ale do takového vězení určitě nedostanou.

Smysl takový kriminál nejspíš má. Z krátkodobého hlediska se zdá, že je takové vězení drahé, ale z dlouhodobého hlediska skutečně poklesne kriminalita, takže odpadnou opakované soudy, vyšetřování, investigace, náklady na policii atd. Občas je holt dražší levné vězeňské ubytování.

0/0
9.1.2018 13:39

J90a37n 13V62á46c39l12a33v61í16k 3842516621309

To může fungovat tak možná u vyspělých národů západní Evropy.

Ze zdejší diskuse je zřejmé, že Slované ve většině sami došli k názoru, že jsou nereformovatelní a jejich tresty je tedy potřeba vykonávat s nejvyšší přísností. Podobně Američany je potřeba i za lehčí zločiny zavřít do řetězů a poslat do lágru v poušti.

0/−1
5.1.2018 10:04

D28u47š71a81n 32P38e56š36e45k 3475139564150

Myslím ale, že i takové "vězení" by chudinky churavějící jako je Janoušek stresovalo a v jejich invaliditě jim ubližovalo. ;-DRv

+1/0
5.1.2018 9:38

K59a37r46e78l 38B96a82r95t65á84č59e50k 9852269492675

mit takove vezeni CR tak neni preplnene ale preprepreprepreplnene...

+1/−1
5.1.2018 1:40

Z67b22y55n93ě32k 85O23š33m33e13r25a 2885444118

Budete se divit, ale i v našich vězeních se jde podobným stylem a snižuje se tak recidiva..

0/0
5.1.2018 16:09

J66a24n 43T82a96r72a34b69a 4166236649469

tak určiťéééééé

0/0
9.1.2018 10:40

P32e81t85r 32V81e52l40e86b77i78l 6896109202375

Jestli mají díky tomu nízkou recidivu, proč ne, přes všechny místní řeči o pseudohumanitě.

K čemu bude společnosti, že bude trest tvrdým trestem, když pokaždé když kriminálník vyleze ven, bude v páchání pokračovat a ubližovat tak dalším lidem ?!

Pokud by to recidivu výrazně nesnižovalo, tak je to samozřejmě nesmysl.

+5/0
4.1.2018 23:03

A51r32n54o14š93t 67S16t30á83r91e35k 4522420515934

Podle mne nízká recidiva je spíš výsledek všeobecného stavu/úrovně společnosti; stejně tak to, že místo vězení je rekreační středisko. Ne že to rekreační středisko způsobuje nízkou recidivu.

Nicméně stav společnosti nestav společnosti, nedovedu si představit, že by nějaká oběť -nebo pozůstalí po oběti- násilného trestného činu považovala umístění pachatele do něčeho podobného za spravedlivé.

0/0
5.1.2018 10:48

D43r52a49h80o67m48í90r 51S46t80r42o46u14h24a88l 4445538822854

Tak za vraždu nedostanete tři měsíce.

Účel vězení je: Zastrašení, zabránění v opakování trestné činnosti a převýchova.

Soudce asi nebude blbec a už podle profilu člověka, který si během soudu nechá vypracovat, bude schopný rozhodnout, jestli dotyčný se má převychovat a nebo jestli nevyleze nikdy ven.

0/0
9.1.2018 13:42
Foto

L44e81o 46V60l18a70c78h26y60n12s39k55ý 4101964447820

Stanovit ve společnosti odpovídající trest ke zločinům násilné povahy, hospodářské kriminalitě a zodpovědnostním trestným činům ani nejde. Je fakt, že naše vězeňství rezignovalo na výchovný aspekt a naopak mnozí recidivilisté se vracejí do vězení proto, že jim vězeňský život přijde mnohem snazší, než život na svobodě.

0/0
4.1.2018 20:48

V45l46a60d39i68m12í40r 12V67í22t34e68k 4262698138897

A vězení vězně nestresuje?

+4/0
4.1.2018 20:34

P97e59t64r 59Ř60i15h87á71k 9964696747908

My budeme tak strasne humanni az nas ta humanita jednou zabije.

+5/0
4.1.2018 17:47

H44o50n86z46a 16P78u16p98á16k 1327560753789

mluví z vás strach z neznámého a neochota uvěřit v dobrou podstatu člověka... určitě nás zabije spíš antihumanita, než humanita...

0/−3
4.1.2018 18:39

P16e58t49r 57Ř53i56h43á41k 9364656117478

tak ted nevim :) mam se smat nebo brečet? priste prosim příspěvek jasne označte jako ironii. aby nedoslo k mylce.

+3/0
4.1.2018 19:09

K78a33r83o40l71í66n71a 42L65y21s33o70v47á 6328197899952

Klaus taky veril v dobrou podstatu cloveka a tak jich tolik pustil. A mnoho jich bylo do pul roku zpatky. A je otazka, kolik z nich se opravdu polepsilo nebo je jen nechytili.

0/−1
4.1.2018 19:58

D90a91v36i18d 82K80n98a39p31e48k 8257284566125

Nikdo nechce, aby se při pokusu o útěk někdo zranil

Mříže nemáme, vězně by stresovaly

Důstojnost občanů, byť jsou to trestanci, pro ně znamená víc než přísná protidrogová politika

Zdroj: https://xman.idnes.cz/dansko-otevrena-vezeni-bez-mrizi-mrize-prevychova-fwy-/xman-styl.aspx?c=A180103_132314_xman-styl_fro

Ta západní společnost jde fakt tou svou pseudohumanitou do kopru. . Kriminálník se do kriminálu dostane v 99% zaslouženě, protože se o to svým jednáním dostatečně snažil. A místo trestu pak má luxus za státní peníze. A jedinou starostí systému je, aby se ve vězení nestresoval.

To musí být pro jistou skupinu lidí naprosto skvělá motivace - živit se drobnou kriminalitou, když vím, že vězení je v podstatě jiná forma hotelu, kde se o mě postarají.

Co takhle ta vězení zrušit úplně? Stačilo by u soudu říci ty, ty, ty, to se nedělá a příp. na týden dát zákaz večerníčku.

+3/0
4.1.2018 16:57

J24a30r45o67m98í81r 24Š74r59á88m13e45k 3497466267852

Nerad vám to prozrazuji, ale i český trestní zákoník připouští u vybraných trestných činů a současně za jistým dalších podmínek i variantu "ty ty ty, to se nedělá" (a ne, nejde o podmínečné odsouzení).

+2/0
4.1.2018 19:42

V15í33t 33K50u39č74e19r20a 6704499129412

Ale ano, pokud "ty,ty,ty" bude pro stát zadarmo, je to alternativa k tomu někoho dva měsíce živit, k tomu platit jeho ubytování, ostrahu, oblečení a ostatní servis...

Tady jde o to, že když už je takový přečin, že dotyčný je ve vězení - že se tam má líp než mimo něj...

0/0
5.1.2018 8:37

J41a45r32o27s47l63a30v 56H27e86j51n89a 4237751269

"vězni nemají pocit, že by byli ve vězení"

Skutečně velmi výchovné.

+4/0
4.1.2018 16:44

J76a28r79o44m58í91r 15Š61r19á93m32e60k 3837556367562

Pokud je tím vězeň například trouba, který nedokázal odolat příležitosti a něco cennějšího ukradl, nebo kluk čerstvě po střední škole, který z hecu udělal nějakou hloupost, tak to skutečně může být velmi výchovné. Když už nic jiného, nevrací se do normálního života s nálepkou "cool drsňáka" (a předpokládám, že i se solidním dluhem, protože ve vězeňství se obvykle počítá s tím, že vězni si na své uvěznění přispějí alespoň symbolicky), takže si příště spíš dá pozor.

+1/0
4.1.2018 19:37

A38r42n21o43š27t 53S80t28á12r82e95k 4392870465814

:-)) Jasně. Zjistí, že když neodolá a něco ukradne (a když ho chytí a když to není uprchlík atd atd), tak stráví pár týdnů někde, kde se má možná líp, než doma, to si určitě dá příště pozor!

0/−1
5.1.2018 10:50

Z60b25y97n91ě43k 51O68š67m81e49r40a 2695174528

Četli jste ten článek? Proč tu skoro všichni píšou že se do něj budou vracet, když je to přesně naopak:

"V Dánsku se dlouhodobě drží na 25 procentech, zatímco v USA neklesá pod 52 procent. I když dánské vězení rozhodně nepůsobí odstrašujícím dojmem, vězni se do něj vracet zřejmě nechtějí."

Ano možná je to trochu překvapivé, že mírnější tresty jsou nápravnější, ale praxe ukazuje že je to tak..

0/0
5.1.2018 16:15

A40r68n72o70š59t 93S61t80á63r81e58k 4742970265564

Četl a víc jsem k tomu napsal něco v jiném komentáři.

0/0
5.1.2018 16:18

M18a18r32t30i57n 50K10o67d56a43t 2237856722537

Paráda. Místo trestu odměna a případná oběť trestného činu, byť by šlo pouze o krádež, musí držet ústa, aby neurazila něčí práva. Zlatá východní Evropa.

+3/0
4.1.2018 16:31

J60a77r23o20s21l59a52v 36P66o27r85t 7879977449445

Tak ty kriminály zrušte úplně a nechte trest na pozůstalých nebo poškozených a vyjde to levněji .

+2/−2
4.1.2018 15:41

O19d84s76t70r50a35n40ě31n47ý 85U94ž89i68v14a24t26e79l

Uživatel požádal o vymazání
+3/−1
4.1.2018 15:34

M74i17c20h31a80l 60P87a15u96l65í81č65e13k 2703615115325

No já tedy nevím, ale nějak mi to přijde velmi jednostranně pojato - vše pro spokojenost vězňů. Ale nějak se zapomíná na poškozené, kterým tito vězni něco provedli, co si asi o takovémto vězení budou myslet? Zkuste si položit otázku sami sobě - skutečně chcete, aby někdo, kdo vám ublížil nebo uškodil, byl "trestán" tímto způsobem?

Jak je níže zmiňováno, vězení má 3 hlavní funkce - separace od ostatních, převýchova a trest. Pokud to budeme razit jen jako převýchovu v oddělených oblastech a na trestový faktor rezignujeme zcela, tak by takovéto zvyšování komfortu vězňů mohlo skončit také tak, že trestanci budou odesláni třeba na půl roku do plážového hotelu na Bahamy (separace od občanů ČR), kde se budou celý den válet na pláži a jednou za den si dají malé sezení s psychologem na baru s exotickými drinky (jako převýchova). Takoví lidé by se vraceli psychicky uklidnění a třeba by už neškodili, ale nebylo by to náhodou trochu absurdní...???

+5/0
4.1.2018 14:19

P22e33t38r 19S12u12c35h46ý 1918729344636

Tak si ale uvědomte, že to co je v článku se týká pouze vězení s nejnižším stupněm ostrahy, kam jsou posíláni vězni odsouzení za nejméně závažné činy. Když tyhle lidi zavřete do klasického vězení, tak jediný výsledek to bude mít ten, že se naopak ve vězení z nich stanou kriminálníci. Ono je jedna věc cítit zadostiučinění ze strany oběti, ale druhou věcí zase je, že pak takový člověk bude představovat větší riziko pro společnost jako celek.

Jinak představa, že by někdo někoho napadl a pak šel sedět do takového vězení s minimální ostrahou je naprosto směšná. Tohle se týká opravdu jen méně závažných činů.

+1/−3
4.1.2018 14:47

L62e67n62a 13P69á17t33k37o33v87á 8131253814459

Ve článku ale NENÍ napsáno jakých trestných činů se to týká, ani jaké alternativní tresty, třeba peněžitý, byly soudem uloženy. Jakým způsobem byly poškození odškodněni, prostě nic. Je to absolutně neúplný článek čistě o věznici. To se na mě nezlobte, měl by se článek doplnit a rozšířit. Přece to s tématem úzce souvisí

+4/0
4.1.2018 15:10

P38e74t49r 81S82u34c37h66ý 1808119914516

Tak už z toho, že v oknech nejsou mříže se dá jasně vyvodit, že je to jen pro nejnižší stupeň ochrany ( o tom kam bude odsouzený poslán rozhoduje soud), jinak ale máte pravdu, že uvedeno to tam být mělo.

+1/−1
4.1.2018 15:14

M64a14r17t95i43n 68K24o79d42a12t 2237126102107

Vyvozovat můžete co chcete. Neznamená to však, že máte pravdu

+1/0
4.1.2018 16:32

D53a77v94i87d 45R34i92e29s65z 8954710

Existuje jednoduchý recept se 100% účinností proti recidivě, aneb slovy pana Vojáčka "Nikoho jsem neviděl dvakrát".

+4/0
4.1.2018 10:58

P90e50t39r 34S11u80c11h77ý 1658679324266

A chcete to uplatňovat u jakých zákonů? Například kdyby se to uplatnilo na ignorování předpisů EU, tak by tak skončila čvrtina obyvatel česka. ...... nebo se dodržují jen některé zákony?

0/−1
4.1.2018 12:11
Foto

Š91t69ě55p67á64n 95B71i35c78e81r33a 6829882848226

Pořád to tvrdím, že se civilizovaný svět pomátl na rozumu a dennodenně přicházím na nové příznaky zešílení. Když nemá mít vězeň pocit, že je vězněn, tak ať ho neuvězňují a ušetří 60 000 Eur za rok na hlavu.

+9/−5
4.1.2018 10:44

R55i27c71h83a50r98d 70V26a32c39e12k 5761228312978

A ve vězeňském mundůru tam chodí dozorci, kteří dbají na to, aby kriminálníkům v civilu nestoupl tlak.:-)

+5/0
4.1.2018 12:14

M32a87r19t72i71n 53N63e46č61a10s 8103103263229

V tom šíleném světě je nesrovnatelně nižší kriminalita, než v zemích, kde kriminál = peklo. Jak si to vysvětlujete?

+2/0
4.1.2018 12:17

R67i16c51h22a94r87d 31V47a95c47e74k 5911978392448

Falšování statistik?

"At the outset of 2016, it was revealed that as many as 700 rape reports per year were hidden in police statistics by giving them investigation numbers that did not classify them as rape cases. Although this practice was discontinued in November 2015, an unknown number of rape cases has failed to be recorded in official statistics.":-)

0/−1
4.1.2018 12:24

M92a93r23t56i82n 11N93e78č22a50s 8123623343329

Jasně, vždycky jsem si říkal, že Dánsko je vlastně nebezpečnější, než Kolumbie. Jen se o tom nesmí psát :-P

+3/0
4.1.2018 12:37

J49a98r70o10m20í70r 95Š35r10á35m20e10k 3497236347952

Kriminalita a ani počet odsouzených a podíl recidivistů nemusí říkat vůbec nic o efektivitě vězeňství, dosti podstatným způsobem tím může zamíchat spektrum pachatelů podle toho, čeho a z jaké pohnutky se dopustili, a také jejich sociální struktura (viz Simpsonův paradox). Navíc vliv má i celková mentalita společnosti.

Takže jde velmi snadno předpokládat, že jde spíše nepodložené určení toho, který jev je příčina a který následek. Právě tak to může být naopak (příčinou je nízký podíl recidivistů, následkem je potřeba dále zmenšit represivní funkci trestu), případně může být hlavní příčina nízké kriminality i menšího podílu recidivistů jiná (např. celkově vysoká životní úroveň a sociální záchranná síť snižují drobnou kriminalitu), příliš vstřícné vězení může být jak bez vlivu, tak i s nějakým možným vlivem na v jednom i ve druhém smyslu.

0/0
4.1.2018 19:56

J60a64n 17P26a74v16e15l 8123642848156

Ono se všeobecně ví, že je lepší vězně převychovávat, než jen trestat. Problém je v tom, peníze na převýchovu nejsou okamžitá nutnost, takže i když by to pomohlo do budoucnosti a snížilo to náklady celého systému a zločinnost, ty peníze se neuvolní. Místo toho se platí vězení a vyšší zločinnost, neboť to jsou náklady, na které se peníze prostě uvolnit musí.

Je to jako v korporacích, kde snížíme headcount o dva lidi, ale stojí nás to na externích nákladech dvakrát více. Jenže to je z jiného účtu.

Takhle fešácké vězení v Dánsku je samozřejmě extrém, ale důraz na převýchovu než trest, je rozumný.

+3/0
4.1.2018 10:41

Najdete na iDNES.cz