Podaří se vám v supermarketu nakoupit vždy jen to, co jste doopravdy chtěli? Potom byste si měli nechat platit za účast ve vědeckých výzkumech, protože jste naprostou výjimkou.
Obchodní řetězce mají totiž velice propracovanou strategii, jak vás při nákupech co nejvíce zdržet a zvýšit tak pravděpodobnost, že nakoupíte víc věcí.
Útok v první linii
První útok je připraven okamžitě po vstupu do supermarketu a cílí na vaše čichové buňky. Vůně čerstvého pečiva či grilovaných kuřat ve vás probudí pocit hladu nebo alespoň chuť – a to je přesně to, čeho se supermarket snaží dosáhnout.
Pokud máte totiž hlad, nakoupíte mnohem víc potravin než normálně. V rámci šetrného zacházení s obsahem své peněženky se vám proto velmi vyplatí najíst se před tím, než vyrazíte na nákup.
Hned u vchodu supermarketu objevíte zboží označené nápisy "Neodolatelná nabídka", "Výhodná akce" či "Ohromující sleva". Pokud jste si ho přihodili do košíku, vede nad vámi supermarket 1:0.
Uvnitř supermarketu byste totiž s největší pravděpodobností našli stejné zboží za nižší cenu, nicméně si ho už nevšimnete, protože vy máte přece v košíku výhodný nákup!
Podle čeho si vybíráte supermarket, kam jezdíte na týdenní nákupy? Pokud se musíte ohlížet na finanční prostředky, nejspíš se podíváte, kolik stojí základní potraviny, jako je například mléko a pečivo.
Zjištěné ceny porovnáte s ostatními supermarkety a vyberete si ten, kde vás základní nákup vyjde levněji. Další bod pro supermarkety. To, co ušetříte na základních potravinách, vám supermarket rozpočítá do ceny ostatního zboží.
Nízká cena základních potravin vás šikovně přesvědčí o tom, že jde o reprezentativní vzorek všech cen v obchodě. Realita je však jiná a cílem je nalákat vás dovnitř obchodu, kde nakonec utratíte mnohdy ještě mnohem více, než jste na základním nákupu zdánlivě ušetřili.
Nákup v supermarketu skutečně nemusí být procházkou konzumentským rájem...
Regálová psychologie
Zboží v supermarketech je umístěno tak, abyste museli ujít co největší vzdálenost. Nejvíce kupované položky jsou rozmístěny po celé ploše supermarketu, takže pokud si chcete nakoupit základní potraviny, musíte projet kolem spousty dalšího zboží.
Velmi žádoucí je také čas od času umístění základních potravin změnit, abyste se nenaučili automatickou trasu mezi regály.
A pak přichází ke slovu výška, v níž je zboží umístěno. Nejvíce se totiž prodává zboží ve výšce očí dospělého (nebo ve výši dětských očí, pokud jde o zboží zacílené na děti). Automaticky tedy sáhnete po těchto potravinách, aniž byste si všimli, že u země se krčí podobné zboží za poloviční cenu.
Domníváte se, že supermarket musí mít díky své obrovské kupní síle všechno zboží automaticky levnější než malí obchodníci? V případě velkých značek je to možné, ale například u čerstvých nezpracovaných potravin, jako je ovoce a zelenina, to už pravidlem rozhodně není.
Britští ekonomové vypočetli, že nákupem čerstvých potravin na trhu lze ušetřit od dvaceti do čtyřiceti procent.
Dvě za cenu jedné
Psychologové zjistili, že hojnost vystaveného zboží vede zákazníky k větším nákupům. Proto také regály neustále přetékají nejrůznějšími potravinami, které podněcují zákazníky, aby nakoupili mnohem víc potravin, než potřebují.
Například podle britských statistik je průměrně čtyřicet procent koupeného jídla vyhozeno.
Pokud jste se do supermarketu na nákup vypravili i se svými ječícími potomky, nemohli jste marketingovým specialistům udělat větší radost. Visí-li vám na každé ruce škemrající dítě a vy se marně pokoušíte po manželce rozluštit seznam a zjistit, co jste to proboha měli vlastně koupit, je tím posledním, co vás napadne, přepočítávání cen.
Očima například postřehnete ceduli, která vám oznamuje, že za jeden kilogram toho kterého zboží zaplatíte poloviční cenu. Jen blázen by si nechal takovou příležitost ujít. Nicméně už si neuvědomíte, že se to týká lehkého zboží, jako je například špenát, který obvykle po kilech nekupujete.
Sápete se po dvou košíčcích borůvek, které jsou za cenu jednoho? A jste si jisti, že se nezměnila jejich velikost a váha? A že tedy nezaplatíte stejnou cenu za stejnou váhu, ale jediným bonusem bude jedna umělohmotná krabička navíc a dobrý pocit, jak jste výhodně nakoupili?
… a finální ofenziva
Konečně jste se propracovali k pokladně. Strávili jste tady sice mnohem víc času, než jste původně chtěli (v žádném supermarketu nenajdete nástěnné hodiny), a máte mnohem víc zboží, než jste chtěli koupit, ale teď už máte vyhráno.
Zdánlivě.
Přešlapujete ve frontě a nudíte se. Najednou vám (nebo ještě spíše vašim dětem) padne do oka stojan s cukrovinkami, nápoji nebo časopisy.
Sice jste si už nic koupit vlastně nechtěli, ale nezasloužíte si snad za tak náročný nákup alespoň malou odměnu při čekání u pokladny?