Passo Stelvio

Passo Stelvio | foto: Barbora Vajsejtlová, iDNES.cz

S Davidem Vávrou nás čeká etapa Gira na Passo Stelvio. Už za dva týdny

  • 38
Pojedeme nejtěžší etapu letošního Gira: 219 km s několika šílenými horskými prémiemi a závěrečným výšlapem na mýtické Passo Stelvio. Týden po hlavním závodě ve stopách Kreuzigera a ostatních. Už teď s Davidem Vávrou víme, že to nedostaneme zadarmo. Ostatně, již nyní to bolí.

Makáme jak šílenci. Tolik kilometrů od konce zimy do poloviny května asi ani jeden z nás ještě neujel. Známý architekt a herec David Vávra měl ke 13. květnu najeto 1 350 km, já 1 959 km. Nejtěžší už není najít si na to čas, ale jak a kde ty kilometry v tomhle počasí vůbec spolykat.

Třeba uplynulá neděle. Venku je osm stupňů nad nulou, já šlapu 100 km kolem Prahy. Do 75 km to jde, ale na nekonečné rovince od Štěchovic do Zbraslavi mi pomalu dochází síly. Skoro se třesu zimou, sráží mne protivítr, místy se marně snažím udržet 30km/hod. Ale hlavně mě to už prostě nebaví. Domů dojedu jen tak tak. Je mi blbě, třesou se mi ruce a půl hodiny se ohřívám ve sprše.

Za chvíli mi volá David, jede do Prahy z chalupy na Vysočině, dělá to asi 140 km. "Hele, já to do tý Prahy nedojedu, celou dobu fouká tak, že mám úplně skleněný čelo," říká David. Přesto nakonec dává "aspoň" 90 kilometrů.

Večer spolu sedíme u čaje a radíme se co s tím. "Už jsem ti chtěl předevčírem zavolat, že nepojedu," říká David. "Ale nakonec jsem si to rozmyslel," uklidňuje mne. "Někdy je to šílený, jeden týden vedra, že se skoro nedá jezdit. Vzápětí tahle zima. Musíme to jet v klidu, žádný závodění. Jinak to nedám."

Naše příprava ovšem nespočívá jen v polykání kilometrů. Je to skoro válečná operace, kdy je třeba vše dobře naplánovat. Pojedeme ve čtyřech, na kolech se ve stopách etapy vydáme tři: David, já a ještě náš kamarád Vladimír Bergl. Čtvrtým členem výpravy je zkušený kameraman iDNES.cz Zdeněk Klimpelle. Support nám tradičně poskytuje Scott (mimochodem na jejich kolech jede letošní Giro formace Greenedge s velkým sprinterem Matthew Gossem).

David trénuje rozvážně a tradičně. V klidu a kdykoli si najde čas, polyká dlouhé klidné kilometry. V půli cesty si zastaví v hezké kavárně a objedná si dobrou kávu.

K čemu je to dobré?

Trénink spolyká hodně času a občas je to nuda. Ale už za dva měsíce téhle tortury se cítím celkově v lepší kondici. Mám pocit, že mne méně sužují různá nachlazení. Můžu toho hodně sníst a není mi pak špatně. A ještě k tomu hubnu – vejdu se do starých kalhot. David je na tom podobně.

To já jsem blázen do novinek a moderních metod. Zkouším to skoro jako jezdec profi stáje. S trenérem alltraining.cz Vojtou Beranem si v posledních dnech skoro denně vyměňujeme po internetu postřehy z tréninku a ladíme nejmenší detaily. Najíždím nejen čistý objem, ale začal jsem jezdit i rychlostní a silové intervalové tréninky v kopcích. Za týden jsem najel už i 400 km.

Když prší, šlapu doma na stacionárním kole CycleOps. Dýchání posiluji pomocí moderního dýchátka PowerBreath a regeneruji svaly s přístrojem Compex. Chystám se dokonce využít speciální kyslíkový přístroj, který imituje vysokohorský pobyt. Při tréninku piju hypotonický iontový nápoj a pravidelně beru povolené doplňky stravy posilující organismus a svalový aparát.