Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fenomén: Bio útočí na šatníky

  18:00aktualizováno  18:00
Po biopotravinách přišly na český trh i trička, kalhoty nebo spodní prádlo s etiketou ekologicky nezávadných produktů. Jedná se jen o módní výstřelek, nebo je to trend, kterému za pár let podlehne celá planeta?

Zelené chování se zabydlelo i v oděvním průmyslu | foto: Profimedia.cz

Diskuze o globálním oteplování, ekologii a snaze žít co nejvíc v souladu s přírodou se v poslední době staly každodenním koloritem. A to nejen kvůli nadcházející volbě prezidenta.

Ruku v ruce s tím rostou ve větších i menších městech jako houby po dešti obchody s biopotravinami, které plní čím dál větší prostor i v supermarketech.

I když jsme u nás v České republice stále v závěsu několika let za státy západní Evropy a ještě déle za Spojenými státy, proč bychom měli upřednostňovat biopotraviny, tu ví v dnešní době už asi každý.

Trend ekologicky šetrných produktů ale už nenajdeme jenom v potravinářství: novým fenoménem se stává bioživotní styl, ke kterému neodmyslitelně patří i biooblečení.

Marks & Spencer

Oblečení v biokvalitě dnes nabízí celá řada obchodníků – mezinárodními řetězci počínaje a módními a sportovními značkami nebo designovými obchody konče.

Jedná se o textil, který je vyrobený z bavlny bez použití chemických prostředků, jako jsou pesticidy. Ty slouží k hubení rostlinných a živočišných škůdců a k ochraně rostlin a v první půli 20. století se jim přikládaly téměř nadpozemské účinky.

Do té doby, než se zjistilo, že významně znečišťují spodní vody, kontaminují půdu a hlavně se jako jed usazují v organismech lidí a ostatních masožravců.

Nadužívání pesticidů se zvlášť v potravinářství začalo regulovat zhruba v půli sedmdesátých let, bavlna se ale pesticidy ošetřuje stále, a to v nebývale velkém množství: celých 16 procent z celého pesticidového koláče spolkne právě nejčastěji užívaný textilní materiál.

Kvůli velké zátěži životního prostředí a dost možná také pod vlivem módních trendů začíná čím dál víc módních značek do svých kolekcí přidávat i oblečení z biobavlny.

H&M

"Ekologicky šetrnou bavlnu dnes nejvíc vyrábí Indie a Spojené státy, ta asijská je ale mnohem levnější,“ říká Tomáš Slavík, zakladatel české módní značky Fugu, která vedle klasického oblečení nabízí i bioprodukty.

"Specializujeme se hlavně na designová trička, s bio jsme začali na podzim 2007. V současnosti nabízíme celkem dva biomodely, na jaře ale plánujeme kolekci rozšířit na další modely a přidáme i mikiny,“ vypočítává.

Zájem je podle něho velký, hlavně co se týče velkoobchodních odběratelů.

"Lidé si tu na biooblečení stále zvykají, skupina těch, kteří ho vyhledávají, se ale poměrně rychle rozrůstá. Je velmi důležité, aby byly v obchodech bioprodukty nějak odlišeny, třeba aby měly svůj zvláštní stojan. Prodávají se pak mnohem lépe,“ mapuje český trh.

H&M

Výnosy z ekologicky nezávadného zemědělství nejsou kvůli absenci chemického ošetření tak vysoké: stejně je to i s biobavlnou. Její cena je proto o něco vyšší.

"Rozdíl ale není tak rapidní, jako je tomu třeba u některých potravin, my organická (z anglické "organic“, jak biokvalitu označují v anglicky mluvících zemích, pozn. aut.) trička nabízíme řádově o stokorunu dráž než ta klasická,“ říká Tomáš Slavík.

Zájem o biooblečení ze strany českých zákazníků potvrzuje i Petra Budínová z marketingového oddělení českého zastoupení oděvního velikána Marks & Spencer.

Jedním dechem ale dodává, že míra poptávky rozhodně nedosahuje té v západních zemích. "Se značkou bio jsme stále na začátku, její čas teprve přijde.“

H&M

Biooblečení je u Marks & Spencer pouze dalším krokem v souladu s dlouhodobou filozofií. "Začali jsme s potravinami, kde dnes zákazník najde velké množství produktů označených bio nebo fair trade (značka, která zaručuje nediskriminační zacházení se zaměstnanci v rozvojových zemích, kteří za svoji práci dostávají odpovídající mzdu, pozn. aut.),“ mluví o počátcích ekologického přístupu.

"V roce 2007 jsme veškeré kosmetické přípravky přestali testovat na zvířatech a naším dlouhodobým trendem je i rozšiřování nabídky biooblečení,“ říká Petra Budínová.

Za dobré zacházení se zvířaty dostala firma v roce 2007 už potřetí v řadě prestižní cenu od společnosti RSPCA (The Royal Society For The Preventing Of Cruelty To Animals) ochraňující práva čtyřnohých tvorů.

Nejvíce oblečení s nálepkou bio nabízí Marks & Spencer v pánské kolekci, což je podle zástupkyně společnosti poměrně běžnou záležitostí.

"Zákazník si u nás může vybrat z biosvetrů, polo-triček i trik běžného střihu,“ popisuje nabídku, která stejně jako u značky Fugu vzniká převážně z indické bavlny.

Vedle britského oděvního domu rozšiřuje nabídku biooblečení i švédská módní značka H&M. "Na jarní kolekci spotřebujeme 1 500 tun biobavlny, což je víc než za celý uplynulý rok,“ vyjmenovává statistické údaje Marta Grabowska.

H&M

A doplňuje, že kromě triček a svetrů nabízí oděvní značka v biokvalitě i trenýrky, ponožky nebo pyžama. Bio nechybí ani v mladé módě z kolekce Divided, kde si můžete vybrat z ekologicky šetrných kalhot, vest, triček a džínových kalhot nebo kraťasů.

Biooblečení má ale i své stinné stránky, které jeho odpůrci rádi zdůrazňují. Hlavní je prostor.

Pokud totiž nemutujete rostliny bavlny a neošetřujete je pesticidy, neplodí tolik, jak jsme byli za posledních pár desítek let zvyklí. Pro pole s bavlníky je tedy potřeba mnohem víc místa.

Kdyby se tedy bio stalo běžným standardem namísto chemicky ošetřené bavlny, asi by kvůli velké spotřebě textilní rostliny nebylo v teplých částech planety místo na nic jiného než právě na bavlnu.

Jako alternativa k boji bio versus klasická bavlna mohou sloužit běžné  PET lahve. Ty se rozhodla využívat sportovní firma Burton, která v prosinci představila svůj Green Mountain Project.

"Jedná se o sérii oblečení, která je vyrobena převážně z recyklovaných materiálů. Hlavní roli tu hrají lahve od sodovek a limonád, které jsou dnes už poměrně běžně používány k výrobě textilních vláken,“ vysvětluje Kuba Čermák z českého zastoupení firmy Burton.

A dodává, že firma nabízí celou řadu produktů vyrobených z  PET lahví včetně snowboardových bund nebo kalhot. Záštitu nad celou značkou převzal ekologický fanatik a obdivovatel všeho recyklovaného, pro-rider Nicolas Müller.

"Díky Green Mountain Project nemusím slevovat ze svého ekologického cítění ani při snowboardingu. Nakonec – v ekosystému hraje svou roli každý z nás, a tak bychom se měli všichni zamyslet, jak chránit přírodní zdroje a neškodit klimatu,“ říká respektovaný jezdec.

H&M

Vedle oblečení z recyklovaných materiálů se stejně jako v konfekci nebo designové módě i v téhle části oděvního spektra rozvíjí i biotrend. Vedle Burtonu, který připravuje streetovou biokolekci na jaro, chystá k přírodě šetrnou módu třeba i Quiksilver.

"Biooblečení připravujeme poprvé pro kolekci na zimní sezonu 2008/2009,“ říká Nicole Groesslová z firmy Quiksilver. "Jmenuje se Eco Frindly a zákazníci tu najdou minimálně dva modely bund a kalhot. Specialitou budou ekologické švy, které byly předtím toxické.“

Trend k přírodě šetrnému oblečení v dnešní době zastává většina firem. Možná se jedná o výstřelek, za který si zákazníci pro lepší pocit připlatí, možná je to platný trend životního stylu.

Ať tak či tak, slova Jake Burtona, zakladatele sportovní značky a životního stylu zvaného snowboarding, snad nikoho neurazí: "I když si možná říkáte, že s ekologickými problémy naší planety už nelze nic dělat, jen sedět s rukama v klíně je špatná volba. Nejsme pokrytci – Burton vyrábí miliony produktů, které rozváží po celém světě. Naši zaměstnanci na cestách za obchodními schůzkami využívají leteckou dopravu, do práce zásadně jezdíme autem.“

"I přesto ale myslíme na velké i malé věci, které mohou snížit negativní dopad na životní prostředí. Green Mountain Project je jen začátek, který asi neovlivní velkou skupinu lidí. Někde se ale začít musí.“

Autoři:



Nejčtenější

Nebezpečná masturbace: v Německu stojí život sto lidí ročně

Cesta za orgasmem může být i velmi nebezpečná.

V lékařských záznamech za sebou nechávají zápis „úmrtí kvůli autoerotice“. Ano, i touha po co nejintenzivnějším...

VIDEO: Splašky v puse, červi a tuk. Omdléval jsem při čištění kanálů

Nejužší stoky mají 60 na 110 centimetrů, musíte se v nich plazit a přitom ještě...

Nejen splašky, ale i červi, kameny nebo hroudy tuku. To všechno plave v pražské kanalizaci. Každý den proto vstupuje do...



Orgasmus, pro který nehnete prstem. Internetem se šíří erotická hypnóza

Stačí se soustředit, nabádají erotické hypnotizérky.

Má to být bezdotykové sebeuspokojení. Prosté fyzických stimulů, cesta k orgasmu při něm vede čistě skrze mysl. Podle...

Rapeři v ringu. Marpo vyslyšel Rytmusovu výzvu a utká se s ním

Velký zápas. Duel mezi Marpem a Rytmusem znamená velké peníze a velkou...

„Takže Marpo, vyzývám tě na boxerský zápas,“ zaznělo z jednoho rohu pomyslného ringu. „Přijímám – a začni trénovat,...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

Další z rubriky

Čech prodal Eiffelovu věž. Viktor Lustig inovoval klasický podvodný trik

„Nejslizčí fixlař, který kdy žil.“ Tak popsali tajní agenti českého podvodníka...

Na začátku se králík v pytli měnil v kočku, později se prodávaly falešné zlaté cihly nebo housle od Stradivariho. Onen...

Říkejte mi Rihanna. Honduraské volby provětrala transsexuálka

Krásná žena se šmrncem, kterou prozradí hluboký hlas.

Chce změnit konzervativní, odmítavý postoj obyvatel středoamerického Hondurasu vůči sexuálním menšinám, i proto se...

VIDEO: Sedí mi sexy, dominantní role, říká tanečnice burlesky Angelina

Burleska má i usměvavou tvář.

Burleska ji zlákala zdůrazněním ženskosti, fantazií. „Líbí se mi, že jejím ideálem je sebevědomá žena, která má šmrnc a...

Najdete na iDNES.cz