Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ferruccio Lamborghini: od traktorů k luxusním sporťákům

  8:00aktualizováno  8:00
Vlastní sportovní auta, jimiž se tak proslavil, začal vyrábět, protože mu vozy jiných výrobců prostě nesedly. Ještě předtím se ale pokusil sdělit své námitky Enzo Ferrarimu. Když to skončilo hádkou, začal Ferruccio Lamborghini vyrábět sporťáky sám.

Ferruccio Lamborghini se proslavil rychlými vozy, předtím ale zbohatnul jako šikovný inženýr na traktorech. | foto: czechlamborghini.cz

V té době už byl ale Lamborghini, který by se dožil 28. dubna pětadevadesáti let, jedním z es italského podnikatelského nebe. Stoupat na výsluní začal hned po druhé světové válce, ale svižné elegantní vozy ho tam skutečně nevyvezly.

Traktory od Lamborghiniho

Za jeho úspěchem stojí jeden šťastný nápad, který dostal v roce 1946 na svatební cestě.

Z líbánek si totiž přivezl nejen fotky do rodinného alba a spokojenou novomanželku, ale navrch i pár vraků ozbrojených vojenských vozů, válečných relikvií, které uchránil od sešrotování. Jako trofeje je s sebou odvlekl do rodné vesnice v zemědělské oblasti Emilia Romagna, kde je s trochou kreativity přestavěl na koleně na zemědělské stroje.

Každý Lamborghiniho vůz čelí dvěma problémům, s rychlostním limitem a s policií, říkalo se o sportovních autech Ferruccia Lamborghiniho.

Každý Lamborghiniho vůz čelí dvěma problémům, s rychlostním limitem a s policií, říkalo se o sportovních autech Ferruccia Lamborghiniho.

A u nich už taky zůstal. Z dílničky však vyrostla celá továrna, která v polovině padesátých let vyráběla tisíc traktorů ročně. Jeho černo-bílé stroje se staly na venkově familiárně známé a jejich výrobce se zařadil mezi italské milionáře.

Jen u traktorů ale nezůstal.

Jeho soukromou láskou totiž byla rychlá auta.

Pan nespokojený

Už v roce 1948 se proháněl Fiatem Topolino, jehož si jako absolvent technického institut sám upravil do podoby dvousedadlového žihadla. Zúčastnil se s ním dokonce i legendárního závodu Mille Miglia, jeho putování ale skončilo předčasně po jedenácti stech kilometrech v jednom turínském baru. "Projeli jsme do něj zdí," vzpomínal na svůj první a poslední závodní počin Lamborghini.

Na rychlé vozy ale nezanevřel, jako správný italský podnikatel jich vyzkoušel celou řadu. V jeho garážích se vystřídala Alfa Romeo 1900 Sprint i 1900 Super Sprint, Lancia Aurelia B20, vyzkoušel si Mercedes 300SL, zkraje padesátých let už míval sedm vozů najednou, aby mohl jezdit každý den jiným.

Jenže Lamborghini nebyl tím nejvděčnějším zákazníkem. Nezapřel v sobě inženýra a na každém kousku své sbírky našel menší či větší chyby. Spíš ale větší.

Maserati 3500GTs? "Je těžké a nejezdí moc rychle. Normálně tak 220 kilometrů za hodinu, snad i 230, když to jde dobře," ohrnoval nos. Aston Martin DB4? "Měl jsem, ale nelíbilo se mi," poslal ke dnu značku, která byla považována za super-auto padesátých a šedesátých let a jímž jezdil i James Bond. "Staromódní, hlučné, neklidné." U jednoho vozu jej urážela kvalita interiéru, další měl mizernou ventilaci, třetí se diskvalifikoval hlučnou převodovkou.

Ferruccio Lamborghini se narodil na venkově, ale víc než farmářství ho zaujala zemědělská technika. Dovedla ho až ke studiu na technickém institutu.

Ferruccio Lamborghini se narodil na venkově, ale víc než farmářství ho zaujala zemědělská technika. Dovedla ho až ke studiu na technickém institutu.

Nejblíž jeho srdci nakonec zaparkovala značka Ferrari. Přijal ji bezvýhradně? Ale kdeže. Ke smrti Lamborghiniho zlobila spojka. Až tak, že se rozhodl o věci promluvit se samotným Enzem Ferrarim.

Vraťte se k těm svým traktorům, Lamborghini

Dostaveníčko s ješitným vládcem impéria ale dopadlo fiaskem, za absence jakéhokoli pochopení. Lamborghiniho na sebe nechal milostivě nekonečně dlouho čekat, žadatel o schůzku mu zase oplatil pohostinnost úvodní urážkou: "Ferrari, vaše auta jsou odpad!"

"Lamborghini, možná umíte řídit ty své traktory," odtušil rozzuřený Il Commendatore, jak se Ferrarimu přezdívalo, "s Ferrari se ale nikdy zacházet nenaučíte."

Tehdy se Lamborghini rozhodl – když jeho lásku k rychlým vozům neuspokojí jiní výrobci, musí se spolehnout sám na sebe. Pro továrnu na sportovní vozy vybral místo mezi Modenou a Bologní, které nabízelo levnou, ale kvalifikovanou pracovní sílu a kde dostal od místní administrativy dlouhodobou bezúročnou půjčku.

Bezpochyby chtěl dát také hrdému Ferrarimu lekci. Začal tím, že si najal dva jeho bývalé inženýry a začal chrlit sporťák třídy GT (gran turismo) za sporťákem, v čele s Lamborghini 350 GTZ.

Sporťáky Lamborghini jsou ozdobou každého autosalonu.

Sporťáky Lamborghini jsou ozdobou každého autosalonu.

Následoval vůz Miura ("vůz pro ty, co mají mládí v srdci, chtějí uhánět jako čerti a být u toho vidět, pro mě ale trochu extrovertní"), Espada ("můj Rolls-Royce, pořád dost rychlý, ale taky velký a komfortní") a Jarama ("kompromis mezi Miurou a Espadou, chcete-li mít jen jedno auto, tohle je perfektní"). Poté Urraco ("ideální auto pro ženy") a Bravo ("auto pro milence").

Jeho vozy spojoval super výkon, dobré jízdní vlastnosti i přiměřený luxus a dlouhé roky byly jediným problémem jeho továrny výrobní kapacity.

V roce 1972 prodal jednapadesát procent své společnosti švýcarskému podnikateli, o dva roky později odprodal zbývajících devětačtyřicet procent. V roce 1973 se Ferruccio Lamborghini stáhl na svou vinici, aby se věnoval produkci dobrého moku a lovu, později se ale vrátil k byznysu v oblasti hydraulických či klimatizačních systémů. Zemřel v roce 1993 ve věku sedmasedmdesáti let.

Potkal se ještě někdy s Enzo Ferrarim? Ano, hned poté, co vyrobil své první auto gran turismo v roce 1963. "Přišel jsem do restaurace v Modeně a všiml jsem si, že tam sedí i Ferrari. Když jsem jej míjel, snažil jsem se ho pozdravit, on ale předstíral, že mluví ke svému spolustolovníkovi. Ignoroval mě. Nikdy po tom na mě už nepromluvil," vzpomínal Lamborghini.

Autoři: ,


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...



Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...

Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

Hlasitá hudba svádí k nezdravým jídlům, tvrdí věda

Hamburger? Asi se v restauraci hrálo hodně nahlas.

Zvuková hudební kulisa v restauracích má velký vliv na to, co si objednáte. Ta hlasitá vám napovídá, abyste místo...

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...

Najdete na iDNES.cz