Model musí na dvacet vteřin zkamenět, říká umělec, který fotí na plech

  • 29
Osvojil si 160 let starou techniku a fotí historickou kamerou na plechové desky. Výsledná díla mají půvab ozvláštněný technickou nedokonalostí, focený člověk však musí na dlouhé vteřiny ustrnout. „Proces je náročný pro obě strany, pro fotografa i pro model,“ říká Honza Sakař.

Jak ses tuhle techniku naučil? Neříkej, že ji někdo vyučuje?
Pochází někdy z padesátých let devatenáctého století, je to vlastně historicky druhá technika, která se ujala. Existují dobové materiály, ty jsem načetl, pak jsou i modernější texty, internetová fóra. Vše jsem to poskládal dohromady a šel metodou pokus omyl, až se to povedlo.

Jednoduché asi nebylo ani sehnat fotografický přístroj.

Podívejte se na fota Honzy Sakaře

Aktuálně používám sto dvacet let starou dřevěnou kameru. Rok jsem hledal v inzerátech, než se něco takového objevilo.

Co potřebuješ kromě ní?
Materiál, na který se fotí, tedy plech. Objednáváme ho s kamarádem ve velkých deskách od klempířské firmy a necháváme si to řezat na potřebné rozměry. Na plech rozliješ roztok kolodium, takhle připravenou desku dáš do roztoku se stříbrem, aby se stala citlivou vůči světlu. Dáš ji do kazety a otevřeš objektiv a spustíš blesk.

A člověk musí strnout, jinak bude výsledek rozmazaný. Na jak dlouho?
U velkého formátu, který používám, je pauza mezi tím, kdy finálně zaostřím, a momentem, kdy můžu spustit silné blesky, dvacet třicet vteřin. A ty by ses neměl pohnout.

Celý rozhovor s Honzou Sakařem na Óčku

Jan Sakař si zamiloval starobylou fotografickou metodu. A sklízí s ní úspěch.

Fotograf „na plech“ bude jedním z hostů pořadu Drive televize Óčko v neděli 18. prosince ve 22 hodin. Povídat si s ním bude Ivo Rafan Traxmandl.

Proto na oněch starých fotkách lidi vypadají, jako kdyby byli před smrtí.
Tehdy, v letech 1850, 1860, 1870, když se tato technika používala, neměli fotografové umělá světla, požívali pouze denní. Ty expozice byly řádově až do desítek vteřin. A ano, proto jsou ti lidi strnulí. Představ si, že máš sedět tak dlouho bez pohnutí. To se taky nebudeš smát.

Dnes je focení obrovsky snadnou činností. Ocení dnes, v době mobilů, lidi tvou práci?
Ano. Protože vidí, kolik je s tím práce, jak dlouho to trvá, kolik energie do toho člověk musí dát, a to na obou stranách, nejen na mojí, ale i na straně fotografovaného. Tím víc to doceňují.

Pracuješ s chemikáliemi, jde ti někdy o zdraví?
Používám látky, které nejsou úplně kamarádské. Dělám například s éterem, ten není dobré dlouhodobě dýchat, takže rouška je nezbytná.


Témata: plech, práce, kamera