Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Závodění mě naučilo odpouštět, říká jezdec Frankie Vojtíšek

aktualizováno 
Patří mezi legendy českého motorspotu. Na konci 80. let závodil i s tahačem LIAZ a kamion téže značky dostal dvakrát až do Dakaru. „Dokud neprojedu cílem, nepovažuju nic za jisté,“ říká jezdec František „Frankie“ Vojtíšek.

Závodění dalo Františkovi Vojtíškovi pokoru a schopnost odpouštět. | foto: archiv Frankieho Vojtíška

Frankie se vám říká celé roky. To jméno s vámi srostlo tak, že už nikoho ani nenapadne ptát se, jak k tomu došlo. Kdy a proč jste však tohle jméno dostal?
Vzniklo to hned na začátku mé závodní kariéry. Důvodem rozhodně nebylo, že bych chtěl být světovej. V roce 1987 jsme jezdili do Anglie, a tam když komentátor nemůže přečíst nějaké jméno, upraví si ho podle sebe. Tak mi začali říkat Frankie. Hodně rychle se to vžilo a už mi to zůstalo.

Fotogalerie

V letech 1986 a 1988 jste se na Liazu zúčastnil závodu Paříž - Dakar. Dnes je to docela jiný závod. Jak proměnu vnímáte?
Pro mě byl Dakar jenom jeden, ten v Senegalu. Já ten původní, africký Dakar ještě zažil. V roce 1988 jsme ujeli asi 17 tisíc kilometrů a byli druzí jen o 9 minut 23 sekund za Karlem Lopraisem. Dneska je to jihoamerická rallye. Tenkrát to bylo dobrodružství, kdy si všichni sáhli na dno.

Zabrat však dá týmům jistě i dnes.
Dneska si na dno taky sáhnou, nijak to nepodceňuji, protože je to opravdu těžká rallye. Ale závodníci tam už mají zázemí, sprchy, fyzioterapeuty, jídlo... My jsme dojeli, něco rychle snědli a šli opravovat auta. Spali jsme dvě hodiny a zase jeli. Osprchovali jsme se v Paříži, někde v polovině trasy a pak až v Dakaru. Spali jsme ve spacáku vedle auta, bylo to tak normální. Když se něco začíná, vždy je to veselejší. (smích)

Kdybyste měl porovnat svou okruhovou LIAZku z roku 1987, na níž jste debutoval na Hun-garoringu, se svým současným MANem, jaké největší rozdíly byste vypíchnul?
Technika šla za posledních třicet let neskutečně dopředu. I tehdejší LIAZ bylo na svou dobu špičkové auto. Tehdy jsem měl 300 koní, kdežto můj současný MAN jich má 1 200. Ale jak říkám, i tenkrát to bylo auto, se kterým jsme mohli bojovat o titul. Díky němu jsem byl dvakrát vicemistr Anglie a dvakrát vicemistr Evropy.

Je šance, že by automobilka LIAZ mohla někdy v budoucnu znovu ožít?
Dělal jsem léta na vývoji a se značkou LIAZ je spojená velká část mého života. Denně tam do práce chodily tisíce lidí. Když jedu dnes kolem areálu, mám oči pro pláč. Nemyslím, že by LIAZ dnes mohl konkurovat velkým výrobcům kamionů, ale mohl se udržet alespoň v komunálu s auty do města. Myslím však, že došlo k několika špatným rozhodnutím a i přes několik pokusů o obnovu už LIAZ nikdo nevzkřísí.

Nadáváte taky na náklaďáky na D1, nebo pro ně máte pochopení?
Lidé na kamiony často nadávají. Ale když přijdou ráno do krámu, chtějí mít v regálech čerstvé rohlíky a chleba. Dopravu potřebujeme. Řidiči musejí dělat povinné přestávky, což je v pořádku, protože jsou pak odpočinutí, ale problém je, že pro ně neexistují odstavná parkoviště, takže nemají kde stát. Proč pro ně nejsou parkoviště? Oni smějí jet 4,5 hodiny, ale poslední hodinu hledají místo, kde nechají auto. Jsou to chudáci a já s nimi soucítím.

Frankie Vojtíšek

Dnes šestapadesátiletý jezdec začal svou kariéru v kategorii autocross bugy, v roce se však zamiloval do tahačů. Od roku 1987 závodí v European Truck Racing Championship. Do roku 1999 jezdil ve voze Liaz a Škoda Liaz. V letech 2000 až 2009 přesedlal do speciálu Renault Premium. Od roku 2012 závodí v tahači MAN.

Frankie Vojtíšek pojede hlavní závod ETRC v Evropských závodech tahačů Czech Truck Prix, které se konají v Mostě od 1. do 3. září.

Takže vás kamiony na dálnici nerozčílí?
Občas ano. Rozčílí mě, když se tři kilometry předjíždějí, protože jeden jede 91 a druhý 92 kilometrů za hodinu. A o dálnici D1 raději ani nemluvit. Jezdím po celém světě a vidím, že například v Chorvatsku nebo ve Španělsku vznikají nové dálnice i tam, kde se musí stavět ve skále. Pracuje se čtyřiadvacet hodin denně. U nás na D7 do Chomutova stojí stroje. Když se nad tím zamyslím, mám husí kůži, jak jsem naštvanej.

Narval jsem to do zdi. Ve 150 km/h

Jak se léta závodění podepsala na vašem civilním řízení?
Někdo by si možná řekl, že jako závodník budu jezdit rychle i v civilu, ale tak to není. Nejezdím rychle, jezdím bezpečně, i když svižně. Naučil jsem se být tolerantní. Dneska se lidi chovají na silnicích šíleně a za nehody si hodně často můžeme sami. Máme možnost handsfree, ale tolik řidičů esemeskuje, telefonuje, nevěnuje se řízení. Je to nešvar dneška.

Co vám dalo závodění obecně?
Naučilo mě lidem odpouštět. Když vám někdo něco provede a jste plný adrenalinu, naštvete se, ale musíte to umět překonat. A taky díky závodění umím ocenit přístup lidí kolem sebe. Mluví se o mně, protože jsem řidič, ale co bych byl bez mechaniků? A co teprve bez rodiny? Podrží vás v těžké době, to pak člověk pochopí, co je rodina. I co je zdraví, o kterém jsme jako mladí mluvili nazdařbůh. Je to největší lidský dar. O tom to je a opravdu věřte, že vím, o čem mluvím.

Loni jste měl během závodu na Hungaroringu vážnou nehodu. Co se stalo?
Závod jsem měl dobře rozjetý a celou dobu jsem se držel na druhém místě. Mohl z toho být nejlepší výsledek sezony, ale padesát metrů před cílem do mě najel maďarský jezdec Norbert Kiss a já to ve 150 kilometrech v hodině narval do zdi. Skončil jsem pouhých třicet metrů před cílem. Nikdy nepovažuji nic za jisté, dokud neprojedu cílem, přeci jen je to technický sport.

Myslíte teď víc na možná rizika?
Žádný blok v hlavě nemám. Kdybych ho měl, mohl bych rovnou zaparkovat u krajnice a přestat závodit. Uvědomil jsem si však, jak moc jsou důležité ochranné rámy podle předpisů Mezinárodní automobilové federace.

Mluvil jste o odpouštění. Odpustil jste i Kissovi?
Ano. Chvíli jsem se na něj nemohl dívat, ale teď už se normálně bavíme.

Autoři:

Nejčtenější

Kalendář Pirelli 2018 se představil: zbavuje Alenku v říši divů nevinnosti

Alenka zbavená nevinnosti: Duckie Thotová

Je průkopnický, excentrický, magický. Kalendář Pirelli pro rok 2018 nabídne příběh Alenky v říši divů, se surreálnou...

Nahota je pro mě přirozená, svoje tělo mám ráda, říká MOgirl Ilona

„Ráda si dělám radost,“ říká MOgirl Ilona.

Je upřímná a přiznává, že automaticky očekává, že od druhých se jí dostane téhož. „S každým člověkem se pro mě otevírá...



Přes rauš až na vrchol. Kuřáci marihuany mají více sexu, říká studie

Konzumace marihuany podle vědců souvisí s častějším sexem. Proč to tak je, však...

Lidé, kteří si dopřávají marihuanu, mají o dvacet procent více sexu než ti, kteří se droze zcela vyhýbají. Tvrdí to...

Wilhelm Tranow: génius, který louskal britské šifry a pak zmizel

Wilhelm Tranow (na snímku) byl génius, který zasáhl do druhé světové války ve...

Vydal za celé divize německých vojáků. Drtil totiž jednu spojeneckou šifru za druhou. Pro kryptoanalytika Wilhelma...

Zdravá síla. Cvičení s činkami i vlastní vahou sníží riziko rakoviny

Síla je dobrá ve všech směrech. Snižuje riziko předčasného úmrtí i rakoviny,...

Kliky, dřepy, mrtvé tahy jsou cestou k delšímu a zdravějšími životu. Takové je poselství aktuální rozsáhlé studie....

Další z rubriky

VIDEO: Mentální trénink je zásadní, říká snowboardistka Pančochová

Šárka Pančochová

Její poslední týdny byly poznamenány zraněním, nyní se však vrací do tréninků naplno. Pražskou zastávky využila i...

VIDEO: Rekordman se obalil stovkou tisíc včel. Vydržel tak přes hodinu

Muž se na hodinu nechal zavřít se včelami

Seděl vyrovnaně, pokojně. Dvakrát se však pod závějemi včel, které mu obalovaly hlavu, musel ke klidu nutit, to když...

Aleš Loprais vozil čtenáře iDNES.cz. Jeden z nich s ním pojede na Dakar

Ani studené podzimní počasí nedokázalo výhercům soutěže uspořádané ve...

„Dej si pivo a začni se těšit! Letíš na Dakar.” Toto sdělení čekalo na Tomáše Veselého, když sloupl nálepku z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.