Zatímco u leckterých netradičních sportů se nám nepodaří dopátrat jejich původ, headis se dokáže pochlubit rovnou jménem mladíka, jehož to celé napadlo. Byl jím student René Wegner. A životopis headisu zahrnuje též důvod zrození nového sportu. Vznikl z nouze. A z nudy.
René si totiž jednoho dne roku 2006 vyrazil se svými kamarády v německém Kaiserslauternu zakopat, jak zaznamenává server Racket Sports World. Jenže ouha, hřiště u tamního plaveckého bazénu našli obsazené jinými partami. Čekání, až se trávník uvolní, si přitom krátili vtípky, přihráváním si, pak se však posunuli ke stolu na ping pong. A napadlo je zkusit si ho zahrát s tím, co měli. Nebylo toho moc, gumový míč a vlastní těla. Plácat do něj přes síťku rukama jim nejspíš přišlo příliš fádní, proto se rozhodli pro hlavičky.
Headis byl na světě.
Hlavičkování u stolu na ping pong
Jeho pravidla jsou přitom prostá. Z ping pongu si bere stoly, mají přesně tytéž rozměry, a kopíruje i základní princip stolního tenisu, z fotbalu si odnáší hlavičky. Přes síťku lze míč dopravit jen s pomocí hlavy, jiná část těla je zapovězena, jakoukoli se však můžete dotýkat stolu. Rány z voleje jsou dovoleny.
Počítání je stejné jako u stolního tenisu. Hraje se do jedenácti, vyhrát se musí o dva body, soupeří se na tři sety. Míč váží sto gramů, po obvodu má padesát centimetrů, síťka je proto ze železa, aby byla pevnější.
Potud je vše docela snadné, je to docela prostý sport, který však nabízí vrchovatou porci adrenalinu, zábavy, akčnosti. K vidění jsou obdivuhodné skoky, smeče, zkušení hráči dokážou vybírat neskutečné míče.
To však Renému Wegnerovi nestačilo. Ano, mladík zakladatel u svého nápadu zůstal. A měl a má s ním veliké cíle. Chce headis vynést na piedestal etablovaných, marketingově standardních a komerčně úspěšných sportů.
Ambiciózní sport
Headis se chytl nejprve v Německu, získal tam reputaci trendy sportu mladých, ale poté i jinde ve světě. Už v roce 2008 se konalo první světové mistrovství, každoročně mívá poslední roky od deseti do dvanácti zastávek. Co začalo jako spontánní klukovský nápad, skončilo masovou popularitou, headis dnes podle svého ústředního webu hraje 80 tisíc lidí. Na dvacítce německých univerzit je nabízený jako součást sportovního programu.
A René Wegner svůj nápad pečlivě a veskrze profesionálně a obchodnicky opečovává. Jeho propagace je plná výrazů jako „komplexní koncept“ a ujišťování, že „sponzorství je v rámci headisu součástí obchodního portfolia“. „Logo a název ’HEADIS’ jsou chráněny právem o obchodních značkách,“ zdůrazňuje Wegnerův server.
Svůj produkt chce Wegner vynést co nejvýš. Server Ispo.com popisuje, jak svůj sport odmítl začlenit pod mezinárodní pingpongovou federaci a rozhodl se ho rozvíjet jako svébytnou značku. Jak se dostal do kontaktu s týmy německé bundesligy, jaký dojem udělal na ministra sportu Dominikánské republiky, jak „výkonný ředitel HEADISu“ nestíhá aktualizovat obchodní plány, tak rychle jeho značka expanduje.
Wegner chce z headisu udělat mainstream, jak to jde, shrnuje server Inverse. A daří se mu. Skrze franšízy se headis rozšiřuje v Austrálii, na Novém Zélandu, v Nizozemsku, Švýcarsku, dobyl Čínu a Japonsko a dělá pokroky i na Slovensku a v Česku, uvádí server Headis.com. A dodává, že zejména Česká republika a Japonsko expanduje. Prostřednictvím charitativních projektů je přítomný i v Latinské Americe a Africe.
„Brand je součástí Headis GmbH,“ poznamenává pro obchodnickou jistotu server a připomíná, že obdržel již tři ocenění na největší celosvětové sportovní obchodní show ISPO.
Spousta dostupného adrenalinu a akce
Jakkoli kolem headisu poletuje marketingu, ambicí, komerce a ochranných práv až moc, nepopiratelné je, že je to hra, která láká. Jednoduchostí, její pravidla pochopí při prvním setkání každý, přístupností, hráči si nakonec vystačí i s pingpongovou síťkou, a akčností.
A překvapí. Zjistí například, že není až tak jednoduché nespustit z míče oči. A jak fatální chyba to je. A že soustředit se při hlavičkování především na hlavu a horní část těla, není dobré rozhodnutí. „Nejprudší hlavičky vycházejí z nohou a trupu,“ radí Wegner.
I proto se v headisu daří profesionálním fotbalistům, kteří to dobře vědí. Například Corneliu Döllovi, který hraje pod přezdívkou Headsinfarkt, dodejme, že herní pseudonymy k tomuto sportu nerozlučně patří.
Ostatně, velké pochvaly a reklamy, kterou Wegner rád připomíná, se headisu dostalo od trenéra fotbalového Liverpoolu Jürgena Kloppa. „Jsem si jistý, že headis zlepšuje hlavičky,“ uvedl Klopp podle serveru Headis.com.