Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hovězí bez masa aneb největší reklamní skandály

aktualizováno 
Podprůměrné vitaminy místo zázračného prostředku proti nachlazení. Vrásky, které čarovně zmizí… díky retuši. Obyčejný jogurt, který pro vaše trávení neudělá víc než ostatní jogurty. Představujeme vám největší reklamní skandály.

V honbě za vyššími prodeji a ziskem se firmy častou uchýlí ke lsti a lži. Mnozí na to skočí a pak se nestačí divit. | foto: Profimedia.cz

Jen před několika dny soud rozhodl o tom, že firma Reebok musí zaplatit pokutu ve výši pětadvaceti milionů amerických dolarů za klamavou reklamu. V ní totiž slibovala ženám, které si koupí jejich boty Easy Tone, vytvarování postavy pouze za pomoci chůze. Takové tvrzení bylo však podle odborníků neoprávněné, protože pouhou chůzí v těchto botách zákaznice rozhodně vytvarování nohou ani hýždí samozřejmě nedocílí. Reklamní skandál Reeboku však rozhodně není ojedinělý, zařadil se jen mezi další klamavé reklamy, které otřásly obchodním světem.

Obyčejný jogurt

Výrobce jednoho z nejpopulárnějších jogurtů Activia musel vloni zaplatit jednadvacet milionů dolarů jako náhradu škody, která vznikla spotřebitelům. Reklama totiž tvrdila, že Activia má lepší probiotické účinky a blahodárnější vliv na zdraví než jogurty jiných výrobců a zejména se díky ní lépe tráví.

To je však podle závěrů Federální vyšetřovací komise značně přehnané tvrzení. Například německá nevládní organizace Foodwatch ve svých testech potvrdila, že Activia je zcela normální jogurt, jehož účinky na trávení jsou srovnatelné s jinými jogurty, přičemž stejných účinků můžete docílit například i konzumací sušených švestek nebo obyčejnou chůzí.

Firma Danone sice tvrdila, že si za svou reklamou stojí, chce však prý předejít soudním sporům, a proto bude vracet zákazníkům, kteří přinesou zpátky prázdný obal od Activie nebo účtenku, peníze zpátky. Reklama se promítala i v jiných zemích včetně ČR, ale k soudu doputovala pouze ve Spojených státech.

Activia přitom nebyla jediným reklamním skandálem, který Danone potkal. Už předloni totiž v Británii zastavili reklamu na jogurtový nápoj Actimel. Úřad dohlížející na reklamy totiž zjistil, že neexistují žádné důkazy, že by Actimel posiloval obranyschopnost dětí, ačkoli to reklama slibovala.

Hovězí bez masa

Na začátku byla pouhá zvědavost. Zákaznici fastfoodového řetězce Taco Bell Američanku Amanda Obneyovou zkrátka jen zajímalo, co vlastně konzumuje, když si zaplatí "kořeněné hovězí". Na konci byl šok. Amanda se nestačila divit.

Testy totiž ukázaly, že v "kořeněném hovězí" je jen pětatřicet procent hovězího masa. Zbylých pětašedesát procent tvoří sójové boby, obilniny a další nemasové ingredience. Podle směrnic platných ve Spojených státech však musí výrobky označené jako "hovězí" obsahovat minimálně sedmdesát procent hovězího masa. Taco Bell sice nakonec nemusel platit žádnou pokutu, aféra však jeho značce nijak neprospěla.

Vyretušované vrásky

V roce 2009 vypustila firma Procter and Gamble do světa reklamní kampaň na oční krém značky Olay, kde se culí šedesátnice Twiggy s pletí dvacetileté sexbomby. Reklama přirozeně tvrdila, že pokud budete používat tento oční krém, budete vypadat naprosto stejně.

Krémy propaguje Twiggy od roku 1986, v roce 2009, před jejími šedesátinami, to

Krémy propaguje Twiggy od roku 1986, v roce 2009, před jejími šedesátinami, to ale zadavatel firma Procter and Gamble přehnal a sáhl po masivní retuši.

Přišlo se na to, když na veřejnost prosákly civilní fotky, které retuší

Přišlo se na to, když na veřejnost prosákly civilní fotky, které retuší neprošly.

Jenže pak unikly na veřejnost snímky bývalé modelky v civilu a bez retuše a její obličej rozhodně nepřipomínal ten z reklamy. Naopak, byl rozrytý hlubokými vráskami. Zvedla se vlna nevole a lidé si hromadně stěžovali. Britské kontrolní úřady označily reklamu za klamavou, protože podle nich takovéto počítačové úpravy nepřirozeně ovlivňují společenské vnímání ideálů lidské krásy a vyvolávají klamný a zavádějící dojem. Společnost Procter and Gamble posléze problematickou reklamní kampaň stáhla s tím, že udělá vše pro to, aby k podobné chybě už nikdy v budoucnu nedošlo.

Lepší obranyschopnost? Ale kdepak

Cereálie Rice Krispies od Kellogg's měly krizi vloni, když se ukázalo, že to s jejich přínosem imunitě není tak horké, jak tvrdí reklama. Podle rozhodnutí americké The Federal Trade Commission (FTC) musel jejich výrobce stáhnout reklamní kampaň, v níž sliboval, že cereálie zlepšují dětskou imunitu o pětadvacet procent, protože jim dodají antioxidanty a vitaminy. Navíc mu soud za klamavou reklamu vyměřil pokutu pět milionů dolarů.

Přitom jen pouhý rok předtím řešila firma další aféru s klamavou reklamou, tentokrát na cereálie Frosted Mini-Wheats. Ty měly údajně zlepšovat schopnost soustředění dětí, ale podle klinických studií se tento efekt objevil jen u jednoho z devíti dětí a u celé poloviny z nich se neprojevil vůbec žádný účinek. Podle vyjádření FTC je nemorální vydělávat na touze rodičů dopřát svým dětem to nejlepší.

Předražené vitaminy

V roce 2006 byla podána hromadná žaloba na amerického výrobce vitaminových doplňků Airborne. V reklamě tvrdil, že jeho výrobek dokáže vyléčit nachlazení i chřipku a dokáže jim údajně i předcházet. Jenže testy odborníků dokázaly, že se tak děje jen ve fantazii samotného výrobce, protože to jsou pouze průměrné vitaminové tablety s velmi nadprůměrnou cenou, které jako lék na nachlazení rozhodně nepůsobí.

Firma musela podle soudního rozhodnutí z roku 2008 vrátit svým zákazníkům peníze (a to dokonce i bez předložení účtu) až do výše 73 dolarů. Odhaduje se, že ji celá aféra stála víc než třicet milionů dolarů.

Mizející akné

Na začátku loňského roku zažily statisíce anglických teenagerů nepříjemné překvapení, když vyšlo najevo, že mizející akné v reklamě na kosmetický přípravek Clean & Clear způsobuje především dobrý make-up.

Reklama výrobce Johnson & Johnson ukazovala modelku před a po použití přípravku a netřeba zdůrazňovat, že akné mizelo rychlostí blesku. Jenže zázračná proměna byla podle odborníků především prací obratné vizážistky. I když se firma důrazně ohrazovala a tvrdila, že při natáčení modelku pouze přepudrovali, byla reklama ve Velké Británii zakázána.

Autor:


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



Sebevědomý lev jsem proto, že makám a nepodvádím, říká Terminátor Karlos

Karlose „Terminátora“ Vémolu zpovídal Jakub „Buba“ Ouvín pro pořed televize...

Lvi žerou první, zní jeho heslo, má ho ostatně vytetované na ruce. A není pochyb, že on sám se mezi lvy počítá....

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Extrémní gastronomie: brouci jumiles se vám snaží utéct z placky

Jumiles se rekrutují například z čeledi kněžicovitých.

Svěží chuť, vynikající aroma a doslova hemživá konzistence charakterizuje regionální mexickou lahůdku jumiles. Viděno...

Najdete na iDNES.cz