Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


I s autem pod 200 tisíc uděláte parádu

aktualizováno 
Vám určitě odpočívají v garáži nablýskané superdrahé káry, vás se kategorie levných vozítek jistě netýká. Pokud byste ale náhodou přece jen potřebovali obstarat něco levnějšího, máte na výběr z pestrého seznamu. Ceny aut za poslední rok klesly a do 200 tisíc korun se dá sehnat slušná řádka nových „kočárů“.

Suzuki Alto | foto: Suzuki

Dilema je to vskutku tradiční: koupit nové, nebo ojetinu? V případě stylových aut a finančního limitu 200 tisíc korun zřejmě každý odpoví, že auto ojeté. Za uvedenou sumu lze totiž koupit skoro cokoliv, od relativně zánovního mini po letité porsche.

Za stejné peníze ale aktuální ceníky nabízejí okolo dvaceti nových aut. Co se tedy porozhlédnout po nějaké stylové "funglovce" se zárukou a bez obav, jak dlouho se udrží v chodu?

I levné mini může být stylové

Hned na začátku prohlížení ceníků a katalogů můžeme zapomenout na silné motory a zrychlení z nuly na stovku pod deset sekund. Tyhle parametry jsou prostě pro danou cenovou kategorii nereálné. Výběr se tak zúží na auta, která mají alespoň minimální dávku stylu.

Citroën C1

A některá docela stylová jsou. Především miniautíčka do města, u kterých ani slabý motor nevadí a jejich malé rozměry jsou při parkování naopak nepřekonatelnou výhodou.

Začít můžeme u Citroënu C1. S litrovým motůrkem a padesáti kilowatty se po městských bulvárech rozjede docela slušně. Do našeho cenového limitu se vejde tří i pětidveřová verze, která je rozhodně praktičtější. A u C1 "pětidvířko" vůbec nevypadá špatně.

Citroën C1 seženete do 200 tisíc korun i ve vyšší výbavě SX a v akční verzi Image s klimatizací a metalízou. Ale jen třídveřové provedení, pětidveřové budete muset u prodejce ukecat, s ohledem na přesahujících pár tisícovek to však snad nebude problém.
Toyota Aygo

Jedno z kolínských trojčat – C1 se vyrábí v Kolíně spolu s Peugeotem 107 a Toyotou Aygo – sice čeká poslední rok života, přesto je stále šmrncovní auto, které určitě neudělá ostudu. Právě naopak, je to jedno z "nejchlapáčtějších" mini vůbec! A kdyby se vám čumák C1 nelíbil, můžete si vybrat trojče Toyotu Aygo, kterou se stejným motorem a ve třídveřové karoserii taktéž pořídíte pod 200 tisíc korun.

Konkurenti C1 a ayga sází v kategorii mini na zaoblenější karosérie, tudíž se asi budou víc líbit něžnější části populace. Přesto se nám podařilo vyloupnout mezi nimi několik zajímavých tipů i pro pány.

Renault Twingo se nám líbí

Nová verze twinga sice už není tak originální jako první, ale v rámci kategorie mini aut jde o docela povedené vozítko, které se bude hodit zejména ve městě. Základní verze twinga se do našeho limitu vejde, druhá úroveň výbavy ho o sedm tisíc korun překonává. Bohužel, ani v jedné není klimatizace, což nové twingo oproti soupeřům poněkud diskvalifikuje. Někomu může vadit jen třídveřová karoserie.

Renault Twingo

Stejný problém nastává i u vyššího modelu Clio, který se nám ale zdaleka nelíbí tolik jako Twingo. Clio do 200 tisíc pořídíte, ale jen v třídveřové variantě a bez klimatizace. V twingu i cliu tepe čtyřválec o objemu 1,2 litru s obstojným výkonem 55 kilowattů.

Univerzál od Fiatu

Fiat Panda sice není fešák od narození, ale majitelé si pochvalují prostorný interiér, a nakonec i jeho design je originální. Pro cesty po městě a okolí je ideálním vozítkem. Navíc je asi nejlevnějším autem na trhu. V oškubané verzi Aktual si ho dovozce cení na 159 900 korun a do našeho cenového stropu se vejdou dokonce dvě další výbavy Plus a Dynamic.

Fiat Panda

Už ta prostřední má klimatizaci, Dynamic pak třeba i rádio a dálkáč. Naopak základní Actual nemá lakované ani nárazníky a ve všech případech bude trůnit pod kapotou 1,2litrový motor s akceptovatelným výkonem 50 kW.

Hitparáda – nejstylovější levná auta na trhu:

  • 1. Citroen C1
  • 2. Toyota Aygo
  • 3. Renault Twingo
  • 4. Suzuki Alto
  • 5. Fiat Panda
  • 6. Chevrolet Spark
  • 7. Hyundai i20
  • 8. Suzuki Splash
  • 9. Renault Clio
  • 10. Hyundai i10

U Fiatu se pak do našeho limitu vejde dokonce i předfaceliftované Grande Punto. Má stejný motor jako Panda, za 189 000 korun ale musíte oželet klimatizaci i rádio. Ovšem v základní bílé barvě to rozhodně není ošklivé káčátko a mnozí tvrdí, že tato původní verze je pohlednější než inovované Punto Evo.

Alto – tajný tip

Dalším padesátikilowattovým střízlíkem je Suzuki Alto. Pokud se vám líbí zaoblené křivky nebo bude auto používat především přítelkyně / manželka / máma, tohle je náš tajný tip. Alto je neokoukané, zajímavé a za základní cenu 189 tisíc korun má velmi slušnou výbavu včetně klimatizace, rádia a elektrických oken či zrcátka. Uvedený výkon podává tříválec a pozor, alto je opravdu kolibřík, na délku měří jen 3,5 metru.

Suzuki Alto

Suzuki nešetří na rozdíl od konkurentů výbavou, takže za přesně 200 tisíc pořídíte i větší model Splash, který je o dvacet centimetrů delší než Alto. Motor bude stejný, výbava obdobná, tedy včetně klimatizace. Jenže Splash je takový obyčejný, pro městské ježdění se nám rozhodně víc zamlouvá Alto. Je prostě originálnější.

Suzuki Splash

Korejské trio

Abychom na nikoho nezapomněli, musíme zmínit Kiu Picanto. Do ceny se vejdete bez nejmenších problémů, ale v základu verzí Active a Ready je jen jeden airbag a připlácí se i za klimatizaci. Navíc se nám picanto moc nelíbí. Službu udělá, stylem však za C1 a altem jasně zaostává.

To už se raději zastavte u Hyundai, kde mají omezený počet skladovek modelu i10, což je dvojče Picanta, za 139 tisíc korun a s klimatizací za 149 tisíc. Celkový dojem skoro stejný, ale cena rozhodně lepší.

Hyundai i10

A než vyrazíte z autosalonů Hyundai za zajímavější nabídkou, ještě se posaďte do většího modelu i20. V základní verzi Classic se do naší ceny vejdete a ještě vám pár korun zbude. Ale odvezete si auto s výbavou z minulého století, ovšem relativně velké a s vcelku svižnou dvanáctistovkou.

Hyundai i20

A produkce z Koreje potřetí. Ano, modely pro Evropy totiž Chevrolet vyrábí právě tam, v někdejší automobilce Daewoo. V naší kategorii můžete zauvažovat nad minimodelem Spark, který se ve verzi Plus či Family vejde do cenového limitu téměř na chlup. Novinka má vcelku povedený design a v uvedených verzích i slušnou výbavu. Pod kapotou tepe litrový čtyřválec, který má ale velmi průměrnou či spíš podprůměrnou dynamiku.

Chevrolet Spark

Co nekupovat

A teď jsou na řadě levná auta, která mají leccos, ale styl to rozhodně není. Povětšinou sedany nejsou ani příliš praktické, ani pohledné. Sedan je sice klasika, ale to by nesměl být naroubovaný na malinkatá auta, kde působí dlouhá záď jako pěst na oko. Ale na druhou stranu: tisíc lidí, tisíc chutí.

Chevrolet Aveo Sedan

Prvním "ošklivákem" je model Aveo od Chevroletu. Ve verzi sedan je nejlevnější, dokonce levnější než miniaturní Spark, pořídíte ho už za 167 tisíc korun. O pár tisícovek dražší je pětidvéřová varianta a světe div se, nejdražší je třídveřový hatchback. Asi pro svůj sportovní šmrnc, který nám ale unikl. Zřejmě jedinou předností avea je vcelku hbitá dvanáctistovka s 62 kW výkonu.

Anti-hitparáda levných aut na našem trhu:

  • 1. Lada Kalina
  • 2. Dacia Logan sedan
  • 3. Chevrolet Aveo sedan
  • 4. Renault Thalia
  • 5. Dacia Logan MCV
  • 6. Dacia Sandero
  • 7. Kia Picanto

Jako králové si se svými dvěma stovkami tisícovek budete připadat u Renaultu. Model Thalia totiž pořídíte i v nejvyšší výbavě! Při detailním studiu ceníku ale zjistíte, že až nejvyšší verze má jakžtakž použitelnou výbavu na úrovni nejlépe vybavených mini.

Renault Thalia

Thalia v nové verzi sice není tak ošklivá jako minulá, kde musel kufr na původní Clio roubovat designérský ignorant, ale krasavice rozhodně není. Omluvou je vcelku slušný prostor pro cestující i zavazadla a opravdu nízká základní cenovka 149 tisíc korun, čímž se thalia stává asi nejlevnějším autem na trhu. My jí ale šanci nedáme.

Bude ještě hůř

Pro dalšího levného pána na holení jsme si zašli k Dacii, která patří pod Renault. Soupeřem levné thalie je podobně drahý či spíš levný logan ve verzi sedan. Oproti němu je thalia stále ještě pohledné auto, jenže nejlevnější dacia kontruje velmi prostorným interiérem. Pokud však chcete vozit trubky, cihly nebo pytle s čímkoliv, přeskočte o odstavec dál. Dodejme, že logan pořídíte do 200 tisíc i ve verzi s klimatizací a pod přední kapotou bude vrčet renaulťácká dvanáctistovka s 55 kW.

Dacia Logan

Objemný náklad převeze za pár korun Logan MCV. Za necelých 200 tisíc je k mání základní verze s motorem 1,6. Větší auto budete obtížně hledat i za dvojnásobek a z tohoto ohledu bereme verzi MCV na milost. Hezké auto to také není, ale je rozhodně pohlednější než základní sedan a v jeho případě prostě účel světí prostředky.

Dacia Logan MCV

Pohlednější než sedan je i Dacia Sandero – hatchback odvozený od sedanu, ale s upravenou maskou. Do našeho limitu se vejde varianta Ambiance s motorem 1,6, ale bez klimatizace. Designově rozhodně lepší volba než sedan, zájemci o stylové autíčko se však i tak určitě poohlédnou jinde.

Dacia Sandero

A je nejhůř

Na úplný závěr jsme si nechali auto, které si může pořídit jen nadšenec nebo bývalý vedoucí kroužku SSM. Řeč je o Ladě Kalina, posledním výtvoru kdysi slavné automobilky z Togliatti.

Lada Kalina Kombi

Kalina připomíná první generaci Opelu Corsa a můžete ji mít, za necelých 200 000 korun, ve verzi hatchback a sedan. Kombi byste museli u prodejce usmlouvat, ale ty tři tisíce dolů vám musí dát, i kdyby nechtěl.

A přednosti kaliny? Napadají nás dvě: vcelku svižný motor s objemem 1,4 litru a pak naprostá originalita. Takových loganů jezdí po silnicích tisíce, ale schválně, jestli si pamatujete, že jste míjeli Ladu Kalina. My ne.

Jak nakoupit levně


Pozor na finty a háčky

V přehledu uvádíme jen akční ceny při platbě v hotovosti. Řada automobilek sice inzeruje ještě nižší ceny (do našeho limitu 200 tisíc se vejdou i dražší modely), jsou ale podmíněné financováním a slevu v tomto případě zaplatíte v navýšení úvěru nebo leasingu.

Nebojte se smlouvat

U levných aut asi neusmlouváte mnoho, ale zkusit to musíte. Je to hra, s níž prodejci počítají, a když nic jiného, podaří se vám z nich vymámit alespoň koberečky. A když budete mít štěstí, usmlouváte na 200 tisíc korun i dražší auta. U některých značek lze v případě levných aut usmlouvat tři až deset procent z ceny. Záleží na okolnostech a vaší asertivitě. Lépe se smlouvá u aut, která stojí na skladě.

Hledejte skladovky

Než se vydáte do autosalonu, projeďte si nabídky na internetu. Mnoho prodejců vkládá skladové vozy do inzertních serverů a nabízí je se slevou. Za naši sumu tak seženete vcelku bez problémů i etalon našich silnic ve třídě mini – Škodu Fabia.

Není výbava jako výbava

Při zohlednění výbavy se nejdříve podívejte, kolik má konkrétní auto airbagů. Ty do něj už následně nenamontujete. Totéž platí i u klimatizace. Naopak autorádio domontujete snadno, stejně jako dálkové ovládání zámků. U některých značek si můžete přidat výbavu na přání, především vozy dovážené z Asie se však nabízejí většinou v pevné výbavě. A pozor, někdy je výhodnější volit rovnou vyšší stupeň výbavy, než dovybavovat auto se základní výbavou.

Jaký vůz z našeho výčtu byste si vybrali?

celkem hlasů: 11320

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. února 2011. Anketa je uzavřena.

Lada Kalina 1341
Hyundai i20 1083
Chevrolet Aveo sedan 673
Dacia Logan MCV 664
Toyota Aygo 638
Suzuki Alto 636
Citroën C1 624
Fiat Panda 608
Dacia Sandero 600
Renault Clio 583
Renault Thalia 576
Renault Twingo 562
Suzuki Splash 557
Chevrolet Spark 551
Dacia Logan sedan 546
Hyundai i10 540
Kia Picanto 538
Autoři:


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Sebevědomý lev jsem proto, že makám a nepodvádím, říká Terminátor Karlos

Karlose „Terminátora“ Vémolu zpovídal Jakub „Buba“ Ouvín pro pořed televize...

Lvi žerou první, zní jeho heslo, má ho ostatně vytetované na ruce. A není pochyb, že on sám se mezi lvy počítá....

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Hlasitá hudba svádí k nezdravým jídlům, tvrdí věda

Hamburger? Asi se v restauraci hrálo hodně nahlas.

Zvuková hudební kulisa v restauracích má velký vliv na to, co si objednáte. Ta hlasitá vám napovídá, abyste místo...

Najdete na iDNES.cz