Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jaguar XF: vůz pro moderní muže, co mají styl

  10:00aktualizováno  10:00
Vyšší střední třídu okupuje kromě domácího Superbu zejména Audi A6, "éčkový" Mercedes a BMW řady 5. Pokud však chcete v tomto segmentu vyčnívat, sáhněte po vozu Jaguar XF. Za pořizovací cenu jen pár set tisíc nad jedním milionem korun dostanete silné auto s luxusním interiérem a autoritativním zevnějškem.

Jaguar XF | foto: Martin KupkaXman.cz

Už pohled na velkou masku plnou chromu dává tušit, že Jaguar se modelem XF vydal trochu jinou cestou. Pryč jsou kulatá světla a usedlé aristokratické tvary předchozího modelu S-Type. Místo nich nastoupila elegance v modernějším a agresivnějším pojetí. Sportovně střižený kabát sedanu působí dynamickým, svalnatým, ale přitom stále reprezentativním dojmem. Když k tomu přidáte rozšklebenou jaguáří tlamu na přídi, je každému jasné, s kým má tu čest.

Testovaný třílitr však pomáhá "iks-efku" ukazovat většině řidičů spíše zadní světla připomínající vozy Aston Martin. Aby také ne, když pod kapotou čeká 275 koní a k dispozici je velmi slušný točivý moment 600 Newtonmetrů.

Jaguar XF

Čísla jsou však jen suchým statistickým údajem, dokud se neukážou v praxi. Proto je načase usednout do vozu s Pavlem Noskem z firmy JaguarCars a vyzkoušet tuhle šelmu v provozu.

Důstojný interiér, síla pod kapotou

Stačí zmáčknout kulatý knoflík na středovém panelu a začnou se dít věci. Kousek za ním totiž vykoukne kruhový ovladač připomínající iDrive z BMW. Nejde však o ovladač multimédií, nýbrž o přepínač samočinné převodovky. (Možná by ale byla zábava sledovat ortodoxní vyznavače "bavoráků", jak se snaží intuitivně kroutit něčím, co po hmatu znají. Jen auto by nejspíše protestovalo.)

Spolu se stříbrným "kolečkem" zároveň ze skrýše v palubce vylézají i výdechy klimatizace. Je to docela zajímavá podívaná, to nejlepší se však bude dít o několik okamžiků později.

Nestihnete se totiž ani pořádně rozhlédnout, když najednou na budíku před vámi ukazuje ručička tachometru na číslo 100. Trvá to přesně 6,4 vteřiny. A že se tohle dovádění hřebcům pod kapotou líbí, je dobře slyšet ve vyšších otáčkách. Pouze tehdy se do kabiny dostává trochu zvuku od naftového šestiválce, jinak, při spořádané jízdě dálniční rychlostí, slyšíte jen svist vzduchu okolo předních sloupků karoserie.

Jaguar XF

"Za milion tři sta tisíc můžete dostat vůz Jaguar s dobrým motorem a luxusní výbavou," vypočítává prodejce Michal Nosek. Jeho slova jsou podpořena jasnými argumenty v podobě interiéru v kombinaci kůže, hliníku a ořechového dřeva.

Pokud jste zvyklí na kožené sedačky a pár proužků dřeva mezi plasty na palubovce, budete překvapeni. Kůží je totiž obšitá velká část plochy před řidičem i spolujezdcem a vnitřek auta tím získal opravdu exkluzivní vzhled, za který by se nemusely stydět ani vozy té nejvyšší kategorie.

Jen pár chybek

Porovnáme-li přitom cenu Jaguaru XF s cenou Audi A6, nejprodávanějšího zahraničního vozu vyšší střední třídy v České republice, mluví výsledek jasnou řečí. Když si v nabídce německé automobilky vyberete třílitrový diesel a výbavu podobnou Jaguaru, připlatíte si navíc nejméně tři sta padesát tisíc korun. Pro Audi hovoří jen Quattro, pohon všech kol.

Jaguar XF

"Dnes už se za vámi nikdo neotočí, pokud jedete v audině, bavoráku nebo mercedesu. Zato Jaguar budí pozornost, ačkoliv je o tři sta čtyři sta tisíc levnější. Navíc se Jaguary v České republice nekradou," vyjmenovává Nosek tři důležité body, jimiž může anglická šelma bojovat proti německé ofenzívě.

Jako naopak slabší stránky vozu můžeme detekovat plastově vyhlížející ovladače stahování oken, pomalejší odezvu na ťukání po plynovém pedálu při plně automatickém režimu převodovky, ale na druhé straně také lehké cukání auta při řazení pádly pod volantem. V teplých dnech se jistě bude hodit příplatková ventilace sedaček, neboť vycházet z takového auta s mokrými zády je faux pas.

Ale upřímně řečeno, vlastnit auto s duší a stylem Angličana za těch několik málo chyb stojí. A úspora v řádech statisíců také není k zahození.

XF přineslo revoluci

Sám vlastní šest Jaguarů a říká, že "iks-efko" pro něj jako pro konzervativce bylo revolučním vozem. "Byl to průlom," shrnuje René Skala z firmy Jaguar Cars.

Líbí se vám více slavné jaguáří legendy, nebo novinky?
Líbí se mi auta od prvního typu až po S-Type, předchůdce modelu XF. "Iks-efko" bylo pro mě jako konzervativce hodně revoluční. Do té doby si řady XJ držely linii od roku 1969, S-Type byl také částečně převzat z původního modelu vyráběného na přelomu padesátých a šedesátých let.

Litujete té revoluce?
Líbilo se mi, že značka pořád navazovala, i když se jednotlivé modelové řady modernizovaly. XF znamenal průlom, ale doba si ho vyžádala.

S moderním, agresivním designem teď nastupuje i nový model XJ.
I v této řadě se změnila celá designová koncepce. Je fajn, že firma dala na tvůrčí talent Iana Calluma. Myslím si, že to je krok správným směrem.

Impulzem měla být i změna majitele, automobilka přešla od Fordu pod Tata Motors. Jaký je váš názor na tento indický nákup?
Byl jsem pro jakoukoliv změnu, značka umírala, Ford se k ní choval macešsky. Snažil se z ní udělat značku pro všechny a to jí neprospělo. Je vidět, že výměna vedení pomohla i vývoji. Jaguar se znovu dostává do vyšší střední a luxusní třídy

Nemáte strach o image značky? Do stejné rodiny jako Jaguar patří i nejlevnější auto na světě Tata Nano…
Firma Tata Jaguar nevyrábí, pouze do značky dala peníze. Jde o obrovskou skupinu, která vlastní energetické závody, výzkumné ústavy, strojírenské fabriky a také se angažuje v automobilovém průmyslu.

Nemyslíte si tedy, že by to mohlo ovlivnit kvalitu špatným směrem?
Ne. Pokud zůstane výroba v Anglii a nebude se její podstatná část stěhovat do Asie, nebudu mít strach.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti JaguarCars.

Autoři:



Nejčtenější

Není nad to, chodit nahá po bytě, říká MOgirl Karolína

„Jsem usměvavá, infantilní, střelená, vtipná a hodná,“ říká MOgirl Karolína.

Láká ji nebezpečí a přiznává, že umí být střelená a infantilní. A ničeho ze svého života nelituje. „Řídím se mottem, že...

Experimenty na lidech: americký stát potají plošně šířil bakterie

Jezdily rychle a hlavně po celé zemi. Autobusy Greyhound proto armáda využila k...

Infikoval vlastní obyvatele bakteriemi a viry, které ničily zdraví a dokonce zabíjely. Potají. Po dlouhých dvacet let...



Orgasmus, pro který nehnete prstem. Internetem se šíří erotická hypnóza

Stačí se soustředit, nabádají erotické hypnotizérky.

Má to být bezdotykové sebeuspokojení. Prosté fyzických stimulů, cesta k orgasmu při něm vede čistě skrze mysl. Podle...

Hnědé kobylky: jak dobře si malí a hlavně velcí nacisté žili z cizího

A tohle je také naše. Nacisté jako Adolf Hitler a Hermann Göring nejen...

Špičky nacistického režimu si za veřejné peníze stavěly soukromé rezidence, důstojníci SS si jen tak přivlastňovali...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

Další z rubriky

Pokud je pro vás jazz příliš, možná máte moc testosteronu, říká studie

Neoslovil vás například jazzman Lionel Hampton? Možná za to mohou hormony.

Pro někoho rajská hudba, plná fantazie, pro jiného chaos a cesta do deprese. Naše vnímání hudby, jako je jazz,...

Čech prodal Eiffelovu věž. Viktor Lustig inovoval klasický podvodný trik

„Nejslizčí fixlař, který kdy žil.“ Tak popsali tajní agenti českého podvodníka...

Na začátku se králík v pytli měnil v kočku, později se prodávaly falešné zlaté cihly nebo housle od Stradivariho. Onen...

Extrémní gastronomie: drůbeží pařátky se v Indonésii jedí jako sušenky

Ne, pařátky se v Indonésii rozhodně nevyhazují. Tamní kuchaři je připravují...

V Indonésii se dojídá a zbytky se nenechávají. I zdánlivě nechutné části drůbeže se tu setkají s nadšením strávníků. K...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz