Už pohled na velkou masku plnou chromu dává tušit, že Jaguar se modelem XF vydal trochu jinou cestou. Pryč jsou kulatá světla a usedlé aristokratické tvary předchozího modelu S-Type. Místo nich nastoupila elegance v modernějším a agresivnějším pojetí. Sportovně střižený kabát sedanu působí dynamickým, svalnatým, ale přitom stále reprezentativním dojmem. Když k tomu přidáte rozšklebenou jaguáří tlamu na přídi, je každému jasné, s kým má tu čest.
Testovaný třílitr však pomáhá "iks-efku" ukazovat většině řidičů spíše zadní světla připomínající vozy Aston Martin. Aby také ne, když pod kapotou čeká 275 koní a k dispozici je velmi slušný točivý moment 600 Newtonmetrů.
Čísla jsou však jen suchým statistickým údajem, dokud se neukážou v praxi. Proto je načase usednout do vozu s Pavlem Noskem z firmy JaguarCars a vyzkoušet tuhle šelmu v provozu.
Důstojný interiér, síla pod kapotou
Stačí zmáčknout kulatý knoflík na středovém panelu a začnou se dít věci. Kousek za ním totiž vykoukne kruhový ovladač připomínající iDrive z BMW. Nejde však o ovladač multimédií, nýbrž o přepínač samočinné převodovky. (Možná by ale byla zábava sledovat ortodoxní vyznavače "bavoráků", jak se snaží intuitivně kroutit něčím, co po hmatu znají. Jen auto by nejspíše protestovalo.)
Spolu se stříbrným "kolečkem" zároveň ze skrýše v palubce vylézají i výdechy klimatizace. Je to docela zajímavá podívaná, to nejlepší se však bude dít o několik okamžiků později.
Nestihnete se totiž ani pořádně rozhlédnout, když najednou na budíku před vámi ukazuje ručička tachometru na číslo 100. Trvá to přesně 6,4 vteřiny. A že se tohle dovádění hřebcům pod kapotou líbí, je dobře slyšet ve vyšších otáčkách. Pouze tehdy se do kabiny dostává trochu zvuku od naftového šestiválce, jinak, při spořádané jízdě dálniční rychlostí, slyšíte jen svist vzduchu okolo předních sloupků karoserie.
"Za milion tři sta tisíc můžete dostat vůz Jaguar s dobrým motorem a luxusní výbavou," vypočítává prodejce Michal Nosek. Jeho slova jsou podpořena jasnými argumenty v podobě interiéru v kombinaci kůže, hliníku a ořechového dřeva.
Pokud jste zvyklí na kožené sedačky a pár proužků dřeva mezi plasty na palubovce, budete překvapeni. Kůží je totiž obšitá velká část plochy před řidičem i spolujezdcem a vnitřek auta tím získal opravdu exkluzivní vzhled, za který by se nemusely stydět ani vozy té nejvyšší kategorie.
Jen pár chybek
Porovnáme-li přitom cenu Jaguaru XF s cenou Audi A6, nejprodávanějšího zahraničního vozu vyšší střední třídy v České republice, mluví výsledek jasnou řečí. Když si v nabídce německé automobilky vyberete třílitrový diesel a výbavu podobnou Jaguaru, připlatíte si navíc nejméně tři sta padesát tisíc korun. Pro Audi hovoří jen Quattro, pohon všech kol.
"Dnes už se za vámi nikdo neotočí, pokud jedete v audině, bavoráku nebo mercedesu. Zato Jaguar budí pozornost, ačkoliv je o tři sta čtyři sta tisíc levnější. Navíc se Jaguary v České republice nekradou," vyjmenovává Nosek tři důležité body, jimiž může anglická šelma bojovat proti německé ofenzívě.
Jako naopak slabší stránky vozu můžeme detekovat plastově vyhlížející ovladače stahování oken, pomalejší odezvu na ťukání po plynovém pedálu při plně automatickém režimu převodovky, ale na druhé straně také lehké cukání auta při řazení pádly pod volantem. V teplých dnech se jistě bude hodit příplatková ventilace sedaček, neboť vycházet z takového auta s mokrými zády je faux pas.
Ale upřímně řečeno, vlastnit auto s duší a stylem Angličana za těch několik málo chyb stojí. A úspora v řádech statisíců také není k zahození.
XF přineslo revoluciSám vlastní šest Jaguarů a říká, že "iks-efko" pro něj jako pro konzervativce bylo revolučním vozem. "Byl to průlom," shrnuje René Skala z firmy Jaguar Cars. Líbí se vám více slavné jaguáří legendy, nebo novinky? Litujete té revoluce? S moderním, agresivním designem teď nastupuje i nový model XJ. Impulzem měla být i změna majitele, automobilka přešla od Fordu pod Tata Motors. Jaký je váš názor na tento indický nákup? Nemáte strach o image značky? Do stejné rodiny jako Jaguar patří i nejlevnější auto na světě Tata Nano… Nemyslíte si tedy, že by to mohlo ovlivnit kvalitu špatným směrem? |
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti JaguarCars.