Ne, věru nejsem v nejlepší kondici. Před pár dny jsem se úplně nesmyslně "rozstřelil" ve sjezdu na kamenech při dopoledním terénním výletu na rakousko-českých hranicích. Půl hodiny jsem tam pak seděl roztřeseně na pařezu, stíral krev, plival hlínu, nabíral dech a doufal, že dojedu zpátky do hotelu.
Mám naražená obě ramena, pravý loket, pravé zápěstí (bolí to šíleně), pravý kyčelní kloub a nějaké to žebro. Dále prasklou chrupavku v nose – to už poznám – a spoustu oděrek a modřin na rukou, na stehnech a na zádech.
Ale dělám jako že nic. Tahle chvíle se nemusí dlouho opakovat. Pod sebou mám "superspeciál" Specialized Epic S-Works 29, bojový stroj Jardy Kulhavého. Rám z karbonu, ráfky, řídítka, sedlovka, kliky taky z karbonu. Špičkové osazení, plus nejvýkonnější odpružený "brain" systém. Váha pod deset kilo. Tohle kolo letos vyhrálo, co mohlo. Už to skoro není ani kolo, ale karbonová raketa na kolech. Byť, jak vidím, jí evidentně něco schází a zároveň cosi přebývá. Má jen dva převodníky neboli tácy (místo obvyklých tří) – to je nový hit letošní sezony – a obrovská, devětadvacetipalcová kola (místo klasických, menších šestadvacetipalcových) – další hit sezony.
Ladím sedlovku a sedlo na svou výšku a jdu do terénu. Máš štěstí, říkají mi s lehkou ironií profíci kolem. Dneska je to pěkně na blátě. Vyrážím po úzké červené stezce kousek od proslulé hospody U Zdenky nedaleko Psár. Od prvního šlápnutí cítím, jak to fantasticky jede. Kolo je úžasně lehké a pevné, brain systém tlumí rázy, kopíruje terén a pláště s nízkým, rychlým vzorkem na vlhké, avšak dosud pevné lesní cestě krásně zabírají. Ale tahle svažující se trasa je zrádná. Čím dál, čím níž, tím je terén blátivější a zároveň obtížnější. Zkouším naivně v příliš malé rychlosti prorazit třiceticentimetrovou vrstvu bahna a prásk – válím se v ostružinách. Kdyby mne viděl Jarda Kulhavý, popukal by se smíchy.
Trochu jsem se praštil do už načaté kyčle a popíchal se o trny, ale jinak ok. Drápu se znovu do sedla. Zbytek párkilometrového okruhu je ještě náročnější, ale už se mi daří líp. Čeká mne víc bahna, větší kořeny a hlubší výmoly. Na tohle kolo se ale nakažlivě rychle zvyká. Občas musím zadkem pořádně za sedlo, abych nešel přes řídítka. Jednou na pořádných kořenech zbaběle seskakuji. Lepší je přežít, ne?
Druhou část okruhu tvoří hlavně táhlé dlouhé stoupání do kopce po nerovné rozbrázděné kamenité cestě. Jardův Epic letí jak letadlo. V tomhle rychlejším terénu jsem jako doma. Šlapu v euforii do kopce a tep letí k maximu. Kolo je fantastické. Velká kola pohodlně přejíždějí všechny nerovnosti.
Ten okruh si dám ještě čtyřikrát. Nechci se chlubit, ale čím víc jezdím, tím jsou jízda i pocity lepší. Zvlášť když mi cykloodborník, prodejce a jezdec Míra Pek poradí, jak si najet některou složitější pasáž. "Támhle to vezmi vpravo těsně kolem ostružin nad bahnem", perfektně zvládám. Zato "tyhle kořeny se daj skočit," už raději ne, pádů už mám tak akorát dost. Zvykám si na kolo i na to, co udrží pláště. Úplně mne fascinuje, jak relativně nízký vzorek podrží i v těžkém terénu. A na silnici to pak ke všemu jede jako silnička.
Vynikající česnečku a moravské vrabce na závěr testování v hospodě U Zdenky si opravdu zasloužím.
Nejlepší zpráva na konec. V sobotu jedu na tomhle kole maraton Kola pro život v Odrách. Na 59 km se stanu Jardou Kulhavým. Snad mu neudělám moc velkou ostudu.
Reportáž z maratonu Kola pro život čtěte na Xman.cz v pondělí 26. září
Kolo mistra světa v cross country Jardy Kulhavého Specialized S-Works Epic Carbon 29 Cena: 185 990 Kč Celoodpružený, karbonový stroj je prvním 29" kolem, které vyhrálo závod světového poháru. Bylo ohodnoceno jako "Nejlepší bike, na jakém jsme kdy jeli" v prestižním magazínu Mountain Bike Action. Je to jedna ze dvou verzí provedení S-Works, přičemž můj model je vybaven sadou Shimano XTR (Jarda tam má Sram XX). Superlehký celokarbonový rám FACT IS 11m s vyspělou 29" geometrií, středem PF30, utěsněnými kazetovými ložisky. Tlumič Specialized/Fox remote Mini-Brain je vyladěný pro bleskový automatický přechod mezi zcela pevným a plně aktivním režimem tlumení. Vidlice RockShox SID World Cup 29 nabízí nastavitelný systém tlumení Brain Fade, 100 mm zdvihu, karbonovou korunku a sloupek řízení. Kola Roval Control SL 29 s karbonovými ráfky, náboji OS28 a výbavou od DT Swiss jsou maximálně lehká, pevná a odolná. Karbonové kliky Specialized FACT OSBB PF30 s keramickými ložisky jsou kombinovány s unašečem a převodníky Shimano XTR, výsledkem je skvělý přenos sil. Kotoučové brzdy Avid XX World Cup R jsou jedny z nejlehčích a nejvýkonnějších na trhu. Jsou vybaveny dvoudílnými kotouči, odlehčenými destičkami se semi-metalickou směsí, magneziovým tělem, karbonovými pákami a titanovými šrouby. Přední plášť S-Works Fast Trak 29x2.0", zadní S-Works Renegade 29x1.95" |