náhledy
Byl renesanční osobností. John Berger psal beletrii, sociologické práce, poezii, divadelní hry i filmové scénáře. Především však ukázal, jak jinak se dá dívat na obrazy.
Autor: CC-BY, Profimedia.cz
Upřený pohled, sugestivní hlas, hypnotické modré pozadí. Tak vstoupil na televizní obrazovky John Berger ve Způsobech vidění.
Autor: CC-BY, Profimedia.cz
Boticelliho obraz Venuše a Mars Berger v úvodu svého cyklu rozpáře. Chce ukázat, že dnes k malbám můžeme přistupovat tak, jako kultury před moderní dobou nemohly.
Autor: CC-BY, Profimedia.cz
Regenti mužského starobince, Frans Hals. Byli jeho mecenáši. Připomínali mu jeho životní nezdar?
Autor: CC-BY, Profimedia.cz
Regentky ženského starobince, Frans Hals. Malíř byl prvním portrétistou, který zachycoval nové postavy a výrazy vytvořené kapitalismem, tvrdí Berger. Bez tohoto vědomí jeho díla těžko pochopit.
Autor: CC-BY, Profimedia.cz
Co dělá s obrazy moderní svět, který nás obklopuje? V pořadu Způsoby vidění Berger ukazuje, jak se mění naše vnímání Goyova obrazu poté, co na něj přepneme z hudebního klipu. A jak ho mění, když z obrazu přepneme na televizní noviny, kde běží zpráva o popravě. Kontext obraz modifikuje. Není to nezbytně špatně, říká, ale jen tehdy, pokud si to uvědomujeme.
Autor: Francisco Goya, Creative Commons
Berger neměl slitování s falešnou oduševnělostí. „Zatímco jeden z historiků umění nad Gainsboroughovým obrazem Pán a paní Andrewovi rozjímá o tom, že „lidé na obraze byli ponořeni do filozofické potěchy z ´Velkého principu´, z ryzího Světla a neposkvrněné, čisté přírody“, Berger je zemitější. „Ne, jsou vlastníky půdy a jejich majetnický vztah k tomu, co je obklopuje, je z jejich postojů a výrazů více než zřetelný.“ Jejich potěšením je potěšení z toho, že se budou vidět jako pozemkoví vlastníci.
Autor: Thomas Gainsborough, Creative Commons
Dříve chodili lidé za uměním, dnes chodí obrazy za lidmi, komentoval John Berger změnu, kterou přinesla moderní doba.
Autor: Profimedia.cz