K úspěchu vede bezohlednost, chladná hlava a charisma. Vítejte v F1

  13:00aktualizováno  13:00
Nejde jen o cit pro jízdu a správnou práci s volantem a pedály. Kromě dokonalé fyzičky vyžadují soutěže ve formuli 1 i mimořádnou psychickou odolnost. Debata o tom, že by piloti potřebovali trenéry, se vede dlouhé roky. Starali by se právě o psychiku jezdce, říká Tomáš Richtr, komentátor závodů F1.

Nejen dobře seřízený vůz. Pilot formule 1 musí mít i dobře naprogramovanou hlavu | foto: Profimedia.cz

Kolik řečí znáš, tolikrát jsi mistrem světa

S hláškami typu "nahrávej, ku*va” si možná v některých sportech vystačíte. Ne tak v mistrovství světa formule 1. Piloti musí umět dokonale komunikovat s mechaniky, což předpokládá obrovskou slovní zásobu a taky talent popsat, co přesně v autě hapruje. To vše většinou v jiném než rodném jazyce. Nezvládnou to všichni. Kvůli slabé angličtině Rusa Vitalije Petrova se pod ním v týmu Renault houpe židle.

Jiným zase vadí desítky společenských akcí, na nichž se musí každý rok pitvořit a konverzovat s obchodními partnery nebo dělat šašky před fanoušky. Mlčenlivý finský mistr světa Kimi Räikkönen kvůli tomu loni raději odešel do rallye.

Paradoxně taky musíte vědět, kdy co neříct. Když se před rokem Nelson Piquet mladší ve zlém rozcházel právě s týmem Renault, v rozhořčení nabonzoval, že jednou musel schválně havarovat, aby pomohl týmovému kolegovi k vítězství. Viníci aféry byli potrestáni, to ano. Jenže Nelson má zřejmě dveře do F1 navždy zavřené.

Připravte se na to, že se proti vám všechno spikne

Jak bolí porážka, to vám může říct třeba Brazilec Felipe Massa. Před dvěma lety jel v posledním závodě sezony o titul mistra světa. Podařilo se mu před domácími fanoušky zvítězit a několik desítek sekund se radoval z triumfu. Ale jen do té doby, než jeho soupeř Lewis Hamilton v poslední zatáčce předjel pomalého soupeře, a získal tak dostatek bodů na to, aby Massu v celkovém pořadí předstihl. Massa to na nejvyšším stupínku pódia obrečel.

Porážky mají ve formuli 1 jeden charakteristický rys, nejčastěji je způsobuje hloupá náhoda. Závada na voze, obutí pneumatik do sucha pět minut před přeháňkou, kolize s vozem jedoucím o kolo zpět... Občas dokonce přijde vysílačkou povel pustit před sebe týmového kolegu, který má větší šanci na celkový úspěch v šampionátu. Proto je dovednost snášet bezmoc jednou z nejdůležitějších, kterou ve světě rychlých kol potřebujete.

Co když vám chybí? Své o tom ví Michael Schumacher, absolutní rekordman téměř všech žebříčků, kterému letos nevyšel návrat za volant. Když ho při Velké ceně Maďarska v souboji o potupné desáté místo přejížděl Rubens Barichello, Schumacher ho v téměř třísetkilometrové rychlosti nesportovně natlačil na betonová svodidla. Jen se štěstím to neskončilo ošklivou havárií.

Smrt číhá všude

Posledním, kdo se za volantem vozu F1 zabil, byl před šestnácti lety slavný Ayrton Senna. Neznamená to ale, že se z F1 stal bezpečný sport. O život od té doby přišli dva traťoví komisaři, které po haváriích trefily uvolněné pneumatiky. Několik jezdců byla při bouračkách vážně zraněno. A jen před pár týdny přejel Sakon Jamamoto při výměně pneumatik mechanika, který z ošklivého incidentu vyšel se zlomeninami.

Od stresu si pochopitelně nemůžete často ulevovat alkoholem nebo jinými drogami, a tak nezbývá, než se s ním srovnat.

Někdy je nutná radikální terapie: konec kariéry. Pro ten se z obavy o bezpečnost rozhodl v 70. letech Jackie Stewart, zrovna když byl na vrcholu. Poté, co se zabil jeho týmový kolega François Cevert, Stewart ani nedokončil poslední sezonu. A bezprostředně po smrti zmíněného Ayrtona Senny se jeho úhlavní protivník Alain Prost zařekl, že na jeho poctu už nikdy neusedne do závodního vozu.

Chladnokrevnost, možná až jistá míra netečnosti je podle Tomáše Richtra pro úspěch důležitá. A další vlastnosti? "Arogance, bezohlednost, vypočítavost, vysoká inteligence. A ve světě F1 také charisma," vypočítává.

Důchod v pětatřiceti vás může zničit

Když budete mít za volantem F1 dobré výsledky, můžete si během desetileté kariéry vydělat i přes miliardu korun.

Ne všem se ale podaří peníze zhodnotit nebo aspoň bezpečně uložit. Mnoho jezdců se vrhá do podnikání. Někteří přes své agenty investují do řady různých podniků a ty jim obvykle nesou další zisky, jiní spojí svou tvář s riskantním byznysem a často to nedopadne.

Sympatický Rakušan Niki Lauda dřel na své letecké společnosti dvacet let. Nakonec se mu podařilo udržet jen pár linek, a to spíš jako koníček, díky němuž se může občas proletět za kniplem coby kapitán.

Jeho kamarád, mistr světa James Hunt z Británie, se dal po úspěšné kariéře na podnikatelskou a komentátorskou dráhu. Začaly ho ale trápit deprese, které léčil alkoholem, kokainem a marihuanou, a i když se později dokázal se svými démony vypořádat, infarkt ho dostihl v 45 letech. Mimochodem jen několik hodin po tom, co požádal o ruku svoji přítelkyni.

Hlava je základ úspěchu

"Enormní tlak, jemuž piloti formule 1 čelí, si neumí představit nikdo. Jezdci mají obličeje schované v přilbě a nám přijde, že mají nervy ze železa. Ale nemají," říká Tomáš Richtr.

"Při startu závodu nebo při důležitém boji o pozice je tep na úrovni 160 úderů za minutu. Hladiny adrenalinu a dalších látek vás dostanou do úplně jiného stavu mysli i těla. Krev vám buší ve spáncích natolik, že to rozostřuje vidění, především však produkce chemie pohltí vaše fyzické schopnosti. Ve výsledku pak stačí maličká chybička, například přeřadit dvakrát místo jednou, a přijdete o vítězství.

Navíc je stav mysli potřeba naprogramovat jinak na závodní jízdu. To, jakým způsobem umíte pracovat s hlavou, má větší podíl na tom, že budete úspěšným pilotem, než samotná schopnost umět hýbat pedály a volantem.

V životě mimo závodní dráhu je pak důležité obě role rozdělit. Musíte, jinak byste se zbláznil. Musíte být jiným Tomášem Richtrem – člověkem a Tomášem Richtrem – slavným pilotem formule 1. Začne-li se vám to mísit, neudržíte to pod kontrolou a začne vás to pohlcovat. Na dráze budete daleko víc myslet na to, co si o vás kdo myslí, a to je první krok k tomu být pomalý."

Článek vznikl ve spolupráci se serverem psychologie.cz

Autor:


Nejčtenější

Každý je světec. Než ke mně přijde s kapavkou, říká dermatovenerolog

"Můj obor je vedle plastické korektivní dermatologie či kosmetologie popelkou...

Je to pohyb na tenkém ledu. Diagnóza pohlavně přenosné choroby je velmi intimní verdikt. I proto je většinou reakcí...

Miluji kuře na paprice od mamky a pět knedlíků, říká MOgirl Lenka

Touhy, sny, plány mám, ale žiji současným dnem, říká MOgirl Lenka.

Podle vlastního soudu je neústupná, sebevědomá, energická. A nezastírá, že též tvrdohlavá a sarkastická. „Jsem taková,...



Udělat vibrátor nebo tramvaj je podobné, říká designérka Marešová

Anna Marešová získala za designovou kolekci erotických pomůcek pro ženy hlavní...

Její vibrátory byly oceňované a nepřehlédnutelné. Nemá však pocit, že by její práci přespříliš poznamenaly, že by...

VIDEO: Různé tváře orgasmu. Jinak vypadá v Evropě a jinak v Asii

Zřetelné výrazy obličeje interpretují bolest i potěšení napříč kulturami.

Bolest se do našich tváří vpisuje docela stejně, bez ohledu na to, z které části planety jsme. Orgasmus však nikoli. My...

Sexuální jiskru do dlouhodobého vztahu dokáže vrátit každý, tvrdí studie

Akrobacie v posteli netřeba, sex v posteli dlouhodobého páru oživí společně...

Je to jednodušší, než jste mysleli. Rutinu ze sexuálního života nemusíte vyhánět na drahé dovolené uprostřed Karibiku,...

Další z rubriky

Do Ruska přijedete jako maso pro tamní zápasníky, říká Patrik Kincl

Kincl dokázal jako jediný Čech s Vémolou bojovat po všechna tři kola.

Dostal nabídku na souboj v prestižní soutěži UFC, kvůli zápasu s Karlem Vémolou ji však nepřijal. Snu o účasti v UFC se...

VIDEO: Dvojité salto vzad. Bratři Podmolové ho předvedou ve dvou

Bratři Podmolové chtějí na Gladiator Games předvést synchronizovaný double...

Gladiator Games se budou v Praze konat již posedmnácté. I letos předvedou úchvatné triky na motorkách, dechberoucí...

VIDEO: Bez sil. Reportér zkusil práci hasiče, muže nechal ležet v kouři

Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal si zkusil výcvik, kterým procházejí letištní...

Je to náročná prověrka fyzičky, ale i orientace v zakouřeném prostředí či zacházení s dýchací technikou. Test na...

Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL
Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL

V době od 15. 10. 2018 00:00 do 21. 10. 2018 23:59 odpovězte komentářem pod text soutěže na otázku: „Čím zabavujete svoje dítko při dlouhých cestách autem?“ Vyhrajte jednu z tankovacích karet v hodnotě 500 Kč, nebo 1000 Kč na nákup pohonných hmot i občerstvení na čerpacích stanicích MOL v konceptu Fresh Corner.



Najdete na iDNES.cz