Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Létání versus skákání. Když si letec a parašutista vymění role

  10:00aktualizováno  10:00
Tihle dva do toho doslova vletěli a skočili po hlavě. Jeden je pilot, druhý parašutista, ale napadlo je si úlohy prohodit. A po výměně se učitel létání Nikola Chudožilov a instruktor skydivingu Pavel Eliáš shodnou: Nebezpečnější je to, co dělá ten druhý.

Jeden z prvních Nikolových seskoků | foto: Pavel Eliáš

Nikolo, jak se stane, že pilot najednou zatouží seskočit si z letadla dolů?
Nikola:
Asi je to tím, že nejsem jenom pilot. Začal jsem s adrenalinovými sporty, s horolezectvím, pak jsem si koupil motorku, poté létal na paraglidu. Takže skákání je jen další věc, kterou jsem už dávno chtěl zkusit. Lákal mě hlavně volný pád.

A proč se vlastně chce parašutista stát pilotem, Pavle?
Pavel:
Pro mne to je praktická otázka. Chci se rychle a pohodlně dopravovat. Nalétám toho kvůli práci hodně a štve mě, že to pilotuje někdo jiný. Ale nemůžu říct, že by mě to nebavilo. Určitě se taky někdy půjdu prolétnout jen tak.

Jak vypadá taková vzájemná výuka pilota a parašutisty v praxi?
Pavel:
Dneska jsme to poprvé zkombinovali tak, že v jeden den skáčeme i létáme. A perfektně to funguje. Dvakrát jsme si skočili, Nikola se učil dělat otočky za volného pádu. A teď půjdu já létat okruhy a učit se přistání.
Nikola: Povedlo se nám to skloubit už dřív, když jsme letěli do Anglie trénovat do větrného tunelu. Pavel pilotoval přes La Manche a já se tam pak v tunelu učil správnou prsní polohu.

V letadle PAC 750 - Nikola jako student skydivingu a Pavel jeho profi kameraman

Co je časově náročnější, naučit se létat, nebo skákat?
Nikola:
Pro PPL, soukromou pilotní licenci, musíte nalétat 45 hodin a po 10,5 hodinách už můžete létat sólo. Pavel už má nalétáno dvacet hodin a to začal před dvěma měsíci.
Pavel: Nikola dělá kurz AFF (Accelerated Free Fall), tedy zrychlený kurz volného pádu, v němž musí absolvovat minimálně devět skoků z výšky čtyři tisíce metrů s instruktorem, než z něj bude parašutista. Skáče se převážně o víkendu, přičemž v jeden den udělá žák dva až tři skoky. Teoreticky se dá celý kurz odskákat i za dva víkendy.

Jen dva víkendy a je ze mne parašutista?
Pavel:
Jo, pokud vyjde počasí. Navíc se studenty jezdíme i do větrného tunelu trénovat správnou polohu za volného pádu. To jsou další dva tři dny.

Je něco, co vás při porovnání parašutismu a létání překvapilo?
Nikola:
Překvapilo mne, jak přátelští jsou lidé kolem padáků. A jak drží pohromadě.
Pavel: To je asi tím, že u parašutismu potřebuješ skupinu lidí, kteří naplní letadlo. Jinak si neskočíš. Proletět se letadlem ale můžeš jít klidně sám.

Co vám připadá složitější se naučit?
Pavel:
Při létání se už od začátku musíte trefit s letadlem na letiště přesně tam, kam chcete. Jinak byste letoun i sebe mohl rozbít. Na padáku na začátku přistáváte po celém letišti nebo třeba i v poli, než získáte přesnost, ale nic se vám nestane. I teorie je v létání o dost obsáhlejší.
Nikola: Nejdůležitější na létání je cítit, co letadlo chce a plynulá koordinace pohybů. To se naučíte až časem. Přistání na padáku je strašně jednoduché. Na létání je to to nejobtížnější. Při skákání je zase nejtěžší volný pád.

V letadle Socata TB 10 - Pavel jako student a Nikola jeho instruktor létání

Co je dražší?
Oba unisono:
Létání.

Co je bezpečnější?
Pavel:
Určitě parašutismus. Nemáte tam motor, takže nemůže vysadit.
Nikola: Rozhodně létání. Speciálně dnešní moderní létání, kdy vás letadlo při problému samo varuje.

Co máte raději?
Nikola:
Létání je krása, adrenalin a užitek. Parašutismus je adrenalin a krása.
Pavel: Jak jsem říkal, pro mne je létání hodně spojené právě s tím užitkem. Ale krásu tam už vidím také a adrenalin jakbysmet.

Změnil se teď nějak váš postoj k parašutismu potažmo létání, když pronikáte do tajů opačné strany?
Pavel: 
Mám teď daleko větší strach, když letadlo startuje a já v něm sedím jen jako parašutista. Uvědomuji si, co všechno se může pokazit.
Nikola: Při létání na sobě nemám padák, takže naštěstí nehrozí, že bych omylem vyskočil. (smích)

Nikola Chudožilov (61)

Létat začal před pětadvaceti lety na rogalu a paraglidu, průkaz na letadlo si udělal po roce 1989. Říká, že jeho letecká škola je školou jednoho muže a tří létajících strojů. "Mám Cirrus SR 22, ultralight ZenAir a úžasné motorové rogalo, které už obletělo skoro celý svět."

Pavel Eliáš (38)

Skáče pět let, před třemi roky začal soutěžit s RW 4 týmem v All41 (All For One), tedy v čtyřčlenné skupinové akrobacii. Od loňského roku s kolegy ze svého týmu učí skydiving.

Autoři:



Nejčtenější

Nebezpečná masturbace: v Německu stojí život sto lidí ročně

Cesta za orgasmem může být i velmi nebezpečná.

V lékařských záznamech za sebou nechávají zápis „úmrtí kvůli autoerotice“. Ano, i touha po co nejintenzivnějším...

VIDEO: Splašky v puse, červi a tuk. Omdléval jsem při čištění kanálů

Nejužší stoky mají 60 na 110 centimetrů, musíte se v nich plazit a přitom ještě...

Nejen splašky, ale i červi, kameny nebo hroudy tuku. To všechno plave v pražské kanalizaci. Každý den proto vstupuje do...



Rapeři v ringu. Marpo vyslyšel Rytmusovu výzvu a utká se s ním

Velký zápas. Duel mezi Marpem a Rytmusem znamená velké peníze a velkou...

„Takže Marpo, vyzývám tě na boxerský zápas,“ zaznělo z jednoho rohu pomyslného ringu. „Přijímám – a začni trénovat,...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

VIDEO: Sedí mi sexy, dominantní role, říká tanečnice burlesky Angelina

Burleska má i usměvavou tvář.

Burleska ji zlákala zdůrazněním ženskosti, fantazií. „Líbí se mi, že jejím ideálem je sebevědomá žena, která má šmrnc a...

Další z rubriky

Alenka na Manhattanu: kalendář Pirelli 2018 se uvedl s leskem

Duckie Thotová na galavečeru zářila.

Davy novinářů z celého světa, čekání na superhvězdu Naomi Campbellovou a unavený ruský novinář na podlaze výtahu. Ale...

Čelíte obřímu tlaku, říká muž, co uletěl tisíc kilometrů ve větrném tunelu

Na první pohled to celé vypadalo jako meditace ve vzduchu.

Ve wingsuitu letěl šest a půl hodiny a vysekl tak nejdelší let na světě. Jarno Cordia při něm urazil vzdálenost 924,42...

VIDEO: Parašutistický tandem dělal ve vzduchu kotrmelce

Ano, vidíte dobře. Ten parašutista je vzhůru nohama

Kotrmelců bylo celkem dvacet a tandem parašutistů s nimi začal ve třech stovkách metrů nad zemí. Nad tureckým pohořím...

Najdete na iDNES.cz