Skeptické poselství vyšlo ze studie vědců Kalifornského institutu technologie. Výzkumníci testovali reakce dvacítky dobrovolníků na pět druhů vín, která byla označena podle své údajné ceny: 5, 10, 35, 45 a 90 dolarů za láhev.
A výsledek? Dobrovolníci vypovídali, že chuť vína za 90 dolarů je lepší než toho za 5 dolarů – a že víno za 45 je příjemnější než to za 35 dolarů. A skenování činnosti jejich mozků potvrdilo, že nelhali: když ochutnávali víno, které označili za lepší, vykazovala část mozku nazývaná orbifrontální kortex vyšší aktivitu.
Celý experiment byl však samozřejmě postaven na chytáku: ačkoli vědci dobrovolníkům řekli, že jde o pět cenově odlišných druhů vín, ochutnávali jen tři odlišná vína. Vína 1 a 2 jim byla nabídnuta dvakrát – a představena pod odlišnými cenami.
Takže jednou ochutnávali víno prodávané v obchodech za 90 dolarů jako devadesátidolarové, ale podruhé jako desetidolarové. Když ho ochutnávali jako víno za 90 dolarů, chutnalo jim moc… a, jaké překvapení, když jako levné pití za 10 dolarů, nijak zvlášť.
V druhém kole experimentu pak ochutnávali všech „pět“ vzorků ještě jednou, ovšem bez informace o ceně.
A které víno u nich vyhrálo?
To nejlevnější, pětidolarové.
Jinými slovy: jsme schopni si namluvit, že čím dražší, tím lepší. Zdánlivě nic překvapivého? Jistě ne, vlivu marketingu se věnovala již celá řada studií.
Kalifornští vědci však prokázali přímý vliv, který má na funkci mozku, uvádí agentura Reuters.
„To, že lidské vnímání je ovlivněno marketingem, jsme věděli již dlouho, nyní ale víme, že podle ceny se moduluje mozek sám,“ říká k tomu jeden z autorů studie Baba Shiv.