Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Manažer easyJet: Vlaky mám raději než letadla

  12:00aktualizováno  12:00
John Kohlsaat je ředitelem jedné z předních leteckých společností. Stará se o střední Evropu, Německo, Dánsko a Pobaltské země. A i když pracuje pro leteckou společnost, v rozhovoru přiznal, že ho víc než létání baví cestování vlakem. Jaký je jeden z nejvýše postavených manažerů přední letecké společnosti?

John Hohlsaat: kravata je kus oblečení, který je k ničemu

Je nějaká část vaší práce, kterou opravdu nemáte rád?
Jednoznačně vyúčtování. Papírování a shromažďování důležitých dokladů mi dělá opravdu problémy. Účetní zanesení jednoho měsíce trvá asi půl hodiny. Vždycky jsem ale moc líný na to, abych to udělal, a tak se mi nahromadí doklady za několik měsíců a já pak musím trávit hodiny ve svém volném čase o víkendu, abych všechno dohnal. To mě fakt štve.

Jak často vy osobně využíváte služeb společnosti easyJet?
Létám zhruba pětkrát týdně.

Létáte rád?
Už o tom ani nepřemýšlím, je to pro mě stejně samozřejmé jako třeba jezdit autobusem. Nevlastním automobil, protože není důvod trávit dlouhé hodiny na dálnicích. Místo toho radši využívám letadlo a občas také vlak.

S rodinou žijeme v Berlíně a můj pracovní týden obvykle začíná v neděli večer, kdy letím do Lutonu, pak do Berlína, pak do nějaké další lokality, jako je třeba teď Praha, dál obvykle do Hamburgu a končím zase letem do Lutonu. A tak pořád dokola.

Zákazníci si letenky easyJet nejčastěji kupují přes internet. Co se používání internetu týče, je Česká republika stále za vyspělými státy Evropy. Nemáme tu s tímto způsobem prodeje problémy?
Určitě ne, nebo o nich alespoň nevím. Užívání internetu se v České republice stalo stejně běžné jako kdekoliv na západě.

Větší problém vidím ve využívání kreditní karty a on-line platbách. Lidé mají stále ještě strach, protože nevědí, jestli jejich peníze opravdu zůstanou v bezpečí. Obyvatelé Česka stále preferují spíš hotovostní platby než bezhotovostní.

easyJet byl první společností, která na pražské Ruzyni zavedla online odbavení. Co to znamená a jak je tato služba populární?
Odbavení po internetu v podstatě znamená, že si cestující krom nákupu letenky přes Internet může také online vybrat místo, na kterém chce sedět, a vytisknout si palubní vstupenku.

Pokud má jenom příruční zavazadlo, nebude ho při cestování zdržovat odbavovací přepážka a míří rovnou k pasové a bezpečnostní kontrole přímo do odletového východu. Proto stačí, aby byl na místě jen 25 minut před odletem namísto doporučených dvou hodin, které jsou nutné při klasickém odbavení.

Díky velké časové úspoře je služba velmi populární mezi obchodními cestujícími. Služba je na pražském letišti v provozu zhruba rok a využívá ji asi 10 procent  cestujících.

Myslíte, že takhle vypadá budoucnost letecké dopravy? Bude se stále více automatizovat, až jednoho dne nebude na letištích potřeba žádný personál?
Nevím, jestli se někdy dopracujeme do stádia, kdy nebude potřeba vůbec žádných lidí, ubývání personálu je ale dlouhodobým trendem leteckého průmyslu – vždyť právě co nejnižší počet zaměstnanců je jedním ze základních pilířů nízkorozpočtových leteckých společností!

Budoucnost bude podle mě vypadat tak, že si online zakoupíte letenku, online se odbavíte, což vám potvrdí kód, který přijde na váš mobilní telefon. Další kód přijde při odbavení zavazadel a prostřednictvím svého telefonu budete také moct sledovat pohyb kufrů v letištním prostoru – zamezí se tak jejich ztrácení.

To je zcela patrný trend.

Za svou kariéru jste krom letecké společnosti easyJet působil i ve firmě Schweppes vyrábějící limonády nebo v kosmetických firmách. Jak může jeden manažer propagovat nebo řídit tak odlišné segmenty?
Nejdůležitější je orientace manažera na zákazníka, což je společné pro všechna odvětví. Od rychloobrátkového zboží k aeroliniím jsem se dostal před třemi lety, když se měnila obchodní strategie easyJetu.

easyJet

V té době tu hledali manažery s výraznými zkušenostmi z komerčního sektoru, kterých měli nedostatek – proto mám dnes kolegy, kteří dříve pracovali třeba pro Nike, Amazon nebo L´oreal. Předtím nebylo v easyJetu dobré obchodní prostředí. To se za ty tři roky výrazně zlepšilo.

Přece jen: Našimi zákazníky jsou lidé, kteří potřebují cestovat. Aby našich služeb využívali a létali s námi, musí nám důvěřovat. To je základ všeho.

easyJet byla jednou z vůbec prvních nízkonákladových leteckých společností na trhu. Kde se nechal její zakladatel, sir Stelios Haji-Ioannou inspirovat?
Myslím, že to byla společnost Southwest Airlines, která byla založena v Americe téměř před čtyřiceti lety a je velmi úspěšná. Základní filosofií Southwest Airlines je zajistit co nejspolehlivější leteckou přepravu za co nejnižší ceny, o což se snaží i easyJet.

V roce 1995, kdy firma vznikla a měla jenom dvě letadla, vzbuzovala u konkurentů jen škodolibé úsměvy. Dneska, kdy létáme do více než sta destinací, se klasické letecké společnosti smát přestaly.

V době, kdy Stelios Haji-Ioannou easyJet založil, byl velmi mladý – bylo mu jen 28 let. Nyní svůj většinový akciový podíl prodal, ale je stále členem dozorčí rady. O co se zajímá nejvíce?
I když už sir Stelios není na zisku společnosti zainteresovaný, stále se zajímá o její fungování.

Leteckou společnost chápe jako své dítě, vypiplal ji od základu do podoby dobře prosperující firmy, a tak do mnoha věcí pořád mluví. Jeho rady jsou pro nás velmi důležité – nikdo nemůže rozumět easyJetu lépe než on.

Co pro easyJet znamená ekologie?
Ekologie je pro nás jednou z nejdůležitějších věcí – za ta léta easyJet zjistil, že ekologické chování kráčí ruku v ruce s vyššími ekonomickými výnosy.

Naše flotila je například jednou z nejmladších v Evropě (průměrné stáří letadel se pohybuje okolo 2,3 roku, pozn. aut.), čímž do ovzduší vypouštíme méně emisí a letadla také spotřebovávají méně paliva, zhruba o 20 procent méně než tradiční aerolinie.

To je ale teprve začátek. Spolupracujeme s leteckými vývojáři na efektivních a ekologicky méně závadných technologiích, které bychom mohli využívat. Vlajkovou lodí je v tomto ohledu ekoJet.

Jak šetrné toto ekologické letadlo bude a kdy by mělo začít létat?
ekoJet by měl být o 25 procent tišší a vypouštět by měl o 50 procent méně emisí oxidu uhličitého a až o 75 procent méně oxidu dusíku, než je tomu u dnešních nejmodernějších letadel jako Boeing 737 nebo Airbus A320.

ekoJet chceme na krátkých trasách začít využívat do roku 2015.

Letecká doprava je veřejností chápána jako zcela neekologická. Je to pravda?
Rozhodně ne! Létat letadlem je mnohem ekologičtější než třeba automobilová doprava, nutností je ale nezastaralá letecká flotila. Z našich průzkumů vyplývá, že v současnosti produkuje letoun easyJet 97,5 gramů oxidu uhličitého na jednoho pasažéra a kilometr.

To je ještě nižší číslo, než generuje hybridní automobil Toyota Prius, který vypouští 104 gramů CO2 na kilometr.

Ekologické cítění naší společnosti je navíc doplněno o offsetový program. Společně s OSN vybíráme ekologické projekty, které čekají na realizaci.

Při online nákupu letenky vypočítá uhlíková kalkulačka emise, které na základě délky letu, vytíženosti letadla a spotřeby paliva připadají na jednoho cestujícího.

Průměrná cena je zhruba 3 libry. Zákazník si pak může vybrat, jestli tuto částku zaplatí – a pokud ano, bude mu připočtena k ceně letenky. Tím dopad své cesty letadlem na životní prostředí minimalizuje.

Co samotné fungování společnosti – je také ekologické?
Samozřejmě. Veškeré naše kanceláře razí bezpapírovou politiku, všechny data jsou v našem interním systému, což má mnoho výhod. Nepotřebujeme mít například tak velké kanceláře, lidé totiž mohou stejně pohodlně pracovat z domova nebo třeba na cestách ze svých hotelových pokojů.

Což znamená, že v centrále společnosti pracuje zhruba 450 lidí. Zbytek, zhruba 3 500 zaměstnanců, pracuje mimo budovu, třeba právě ze svého domova, nebo se jedná o piloty a letištní personál.

Aby firma dosahovala co největší efektivnosti, má kromě dalších věcí také zcela jinak postavený management. Jak vypadá?
Předně všichni, včetně výkonného ředitele, pracují v otevřeném prostoru, který je mnohem úspornější než běžné kanceláře. Žádný manažer také nemá své asistenty a nikdo nevlastní služební auta.

Dalším firemním pravidlem, které zavedl sir Stelios, je zákaz nošení kravat. Jak vám vyhovuje?
Jsem spokojený, protože osobně kravaty nenosím snad už deset let. Je to kus oblečení, který jen způsobuje nepohodlí a škrtí, jinak je k ničemu.

John Hohlsaat: kravata je kus oblečení, který je k ničemu

Pokud člověk pracuje například na burze nebo jako bankovní úředník, pak je pro něj nošení kravaty asi povinnost, jinak si troufám říct, že je to zcela zbytečné.

Bez kravaty jsem si připadal zvláštně jenom jednou, to když mě v Berlíně pozval na recepci britský vojenský atašé. Když jsem dorazil, zjistil jsem, že jsem skutečně jediný, kdo na sobě nemá kravatu. To ale bylo jen jedinkrát.

Jak vypadá váš pracovní den?
Jsem vlastně taková jednočlenná kapela (smích). Na starosti mám Německo, střední Evropu, Dánsko a Pobaltské země, takže často cestuji. Musím také říct, že nemám žádnou kancelář a hodně pracuji po hotelových pokojích.

Práce mám hodně vlastně pořád a protože jsem tak často na cestách, trávím hodně času sám. Proto je důležité správně vybalancovat čas strávený v práci a s rodinou. Mé povolání mi umožňuje flexibilní pracovní dobu, a tak čas od času třeba i vyzvedávám dceru ze školy a pracuji zase večer.

Berete na své cesty někdy rodinu s sebou?
Vlastně moc ne, abych se přiznal, nejsem úplným zastáncem létání ve volném čase stejně tak jako automobilové dopravy.

Nejradši mám vlakovou dopravu, kterou ale využívám jen občas, o to méně při cestách na dovolenou. Pokud se třeba s rodinou rozhodneme, že pojedeme pod stan do nádherné americké přírody, nezbývá nám nic jiného než letět letadlem.

Jak si představuje ideální dovolenou?
Záleží samozřejmě na délce, ale většinou preferuji vyvážený poměr mezi odpočinkem a aktivitou spojenou s kulturním a sportovním vyžitím. Pokud máte ale rodinu, vypadá dovolená úplně jinak, než jak jste si ji vysnili.

Teď se s dětmi třeba poprvé chystáme jet na hory a já si ani netroufám odhadovat, jak to dopadne. Když je to nebude bavit, je dost dobře možné, že celý týden prosedíme na hotelovém pokoji nebo ho strávíme koupáním v bazénu. To se dopředu nedá nikdy odhadnout.

S manželkou ale rádi jezdíme na víkendové výlety do velkoměst.

Je takové nepsané pravidlo, že každý dobrý manažer musí dělat nějaký sport. Jaký jste si oblíbil vy?
Normálně mám čas tak akorát na posilovnu, které jsou všude na světě, a tak do nich můžu chodit i při častém cestování. Mám ale rád i squash a golf.

Když mám však náhodou den volna, jsem rád s dětmi nebo si s manželkou zajdeme do divadla či na koncert, nikdy neodmítnu také návštěvu dobré restaurace s přáteli.

Když jsou děti malé, obvykle touží být učiteli, lékaři, prezidenty, popeláři. Co jste chtěl dělat vy? Manažer velké společnosti to asi nebyl...
Asi vás zklamu, ale už od dětství jsem chtěl pracovat právě jako manažer, ti lidé mi vždycky velmi imponovali.

Počkejte, dítě se přece nerodí s tím, že chce být manažerem...
Nevím, ale já to tak měl. Ještě když jsem studoval, jsem měl několik přátel, kteří se zabývali designem a dostali zakázku na korporátní vzhled jednoho hotelu.

V tu chvíli mi došlo, že příprava tak velkého projektu zabere hodně času a že bych se nemohl soustředit na to hlavní, totiž studium. A šel jsem od toho. Když ale teď tak občas přemýšlím, čemu bych se chtěl věnovat, jsou to čistící přípravky.

Přípravky na čištění?
Ano, myslím, že v této oblasti podnikání je obrovský potenciál. Čistit se musí pořád. Stále musíte mýt podlahy, prát oblečení, žehlit, umývat nádobí. O osobní hygieně nemluvě.

Takže poté, co opustíte easyJet, si otevřete čistící společnost?
A proč ne?

Autoři:


Nejčtenější

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...



Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

Extrémní gastronomie: brouci jumiles se vám snaží utéct z placky

Jumiles se rekrutují například z čeledi kněžicovitých.

Svěží chuť, vynikající aroma a doslova hemživá konzistence charakterizuje regionální mexickou lahůdku jumiles. Viděno...

Monogamie není nadřazená. Ke spokojenosti vedou i otevřené vztahy

Vědecké studie čas od času vystaví otevřeným vztahům dobrozdání.

Otevřené vztahy jsou reakcí na to, že máme od svazků stále větší očekávání, která jeden partner naplní jen těžko....

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz