Mladá generace si podle průzkumů britského obchodního řetězce nechce přiznávat,...

Mladá generace si podle průzkumů britského obchodního řetězce nechce přiznávat, že maso pochází ze zabitých zvířat. | foto: Profimedia.cz

Mileniálové se bojí sahat na maso. Obchody to stojí víc obalů

  • 211
Ať se zvířata zabíjí, porcují, ať se kusy jejich těl prodávají. Jen ať to nepřipomíná maso. A hlavně abychom se toho nemuseli dotýkat jinak než vidličkou a nožem. Mileniálové představují pro obchodníky výzvu. Bojí se totiž sahat na maso. Prodejci jim proto musejí dodávat bezdotykovou variantu.

„Zákazníci, a to především ti mladší generace, se bojí sahat na syrové maso. Cítí se z tohoto kontaktu znechucení,“ vysvětluje Katherine Hallová, která odpovídá za vývoj produktů v Sainsbury´s, druhém největším britském obchodním řetězci. „Naše společnost si je toho vědoma, a proto připravila nový koncept bezdotykové manipulace s čerstvými výrobky z ryb, drůbeže a vepřového či hovězího masa,“ dodává.

Podstatou velmi diskutované změny je taková úprava masných produktů a balení, která v zásadě umožní zákazníkům zakoupené maso doma jen vyklopit na pánev, aniž by se ho museli nějak dotýkat.

Řeznický obchod, ve kterém maso neuvidíte

Na pultech řeznictví v Sainsbury´s se objevily dokonale opracované filety zbavené šupin, kůže a kostí, steaky bez šlach nebo fragmentů kostí a pečlivě nakrájené kostky svaloviny k vaření. Vše úhledně zabalené v plastových dózách a miskách. 

V případě jejich zakoupení se zákazníci nemusejí o nic starat, produkt je připraven k okamžitému kuchyňskému použití. Odpadla fronta u řeznického pultu, výběr vhodného kusu flákoty a pohled na její vážení či porcování. A samozřejmě i tolik zneklidňující pohled na vyrovnané maso za sklem chladicích boxů.

Právě z toho jímá podle průzkumu obchodního řetězce nakupující pod 35 let věku úzkost a neklid. „Až 37 procent našich mladších zákazníků nemá manipulaci se syrovým masem rádo. Tato nová balení umožní zvláště těm, kteří žijí v konstantní časové tísni, aby jen odtrhli fólii vakuového balení a maso hned vložili na pánev,“ pochvaluje si Hallová. 

Syrová realita syrového masa

Harry Wallop, komentátor Sunday Times, zareagoval na netradiční model nemasitých řeznictví a poplašených mileniálů mezi prvními: „Mladší generaci, kterou eufemisticky nazýváme ´snowflakes´, tedy ´sněhové vločky´, už bylo vytknuto, že má problém se silným alkoholem, Shakespearovskými tragédiemi nebo mírnou kritikou. Evidentně se však nedokáže vyrovnat ani s těmi opravdu fundamentálními aspekty všedního života. Tedy se syrovou realitou syrového masa.“

Podobně to vnímá i Ruth Masonová, mluvčí Národní zemědělské unie. „Často se tu mluví o poklesu prodeje masných produktů, o velkém tlaku na farmáře, protože stále větší procento mladších zákazníků si už nepřipravuje jídlo doma, ale raději večeří v restauracích nebo přechází na etickou veganskou či vegetariánskou dietu. Pravda je taková, že mladí lidé vylučují maso ze svého jídelníčku, protože se štítí s ním fyzicky manipulovat,“ soudí.

Proč jíme vepřové a ne prase?

Jestli předchystané balené maso zvýší tržby řeznictví v Sainsbury´s, ukáže čas. Na nedostatek mediální pozornosti si teď kvůli svému novému obchodnímu modelu rozhodně stěžovat nemůže. Byť jsou reakce převážně negativní.

„Zatímco se jiné řetězce snaží pod tlakem veřejnosti snižovat podíl produkovaných odpadů, zakazovat jednorázové balení, zpoplatňovat sáčky a tašky, Sainsbury´s zaplaví zákazníky dalšími plastovými krabičkami?“ popisuje své rozhořčení jeden z diskutujících na Twitteru. „Pokud se někdo bojí dotknout syrového masa, tak by ho spíš neměl jíst,“ dodává. Ochránci přírody, kteří se bouří proti přemíře zbytečných plastových obalů, však nejsou jediní, kterým nová praxe obchodního řetězce vadí.

Ozývají se i psychologové, kteří v obchodním modelu Sainsbury´s vidí pokračování takzvaného masitého paradoxu. „Rádi jíme maso, ale nechceme přitom slyšet, že pojídáme zvířata,“ psal už v roce 2016 Jonas R. Kunst z Univerzity v Oslu. „Proto říkáme, že jíme vepřové a hovězí, a nikoliv prase nebo krávu. Pokud bychom akceptovali skutečný původ masa, výrazně by nám to snížilo apetit.“ Anonymní balíčky bezdotykového masa tak propast mezi etickou konzumací a realitou živočišných chovů ještě rozšiřují.

Hnusí se vám dotýkat syrového masa?

celkem hlasů: 6198

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 30. června 2018. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 5082
Ano, proto ho nejím
Ano, proto ho nejím 853
Ano, proto bych bezdotykové maso uvítal
Ano, proto bych bezdotykové maso uvítal 263