Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Milionové bouráky dnes pořídíte za pár tisíc. A sousedé můžou závidět

  10:00aktualizováno  10:00
Co třeba porsche za sto tisíc korun nebo luxusní mercedes za stejnou částku? Ne, to není podvod, tolik stojí kdysi luxusní auta po desítkách let provozu. Na konci jejich životnosti si je, teoreticky, může pořídit kdokoliv. Za nízkou cenou se ale schovává řada problémů.

Porsche 944 | foto: Porsche/Seriouswheels.com

Paráda na první (sousedův) pohled

Hádanka na začátek: Kolik stojí nejluxusnější Mercedes třídy S? Nový od dvou milionů korun. Ale model z devadesátých let, v automobilové hantýrce zvaný mamut, pořídíte v pohodě do sto tisíc. A to i se špičkovými dvanáctiválci nebo v prodloužené verzi. Prodávající udávají v inzerátech nájezd okolo 200 tisíc kilometrů, realita ale bude pravděpodobně minimálně dvojnásobná. Pokud s takovým autem odjedete z bazaru domů, máte napůl vyhráno. Tohle auto ale jezdit ani nemusí, sousedy naštve i jako stojící monument zašlé slávy. A v prodloužené verzi můžete aspoň dělat mejdany. Pokud bude stát na ulici, počítejte s poměrně drahým povinným ručením, nebo volte slabší verze s menšími motory.

Merceds-Benz třídy S W140

Mercedes-Benz třídy S W140

Ostentativní parádu uděláte i s dalšími velkými auty renomovaných značek. Pokud vám přijde Mercedes třídy S příliš obhroublý, můžete se "povozit" v sedmičkovém BMW, které startuje už od 20 tisíc korun za model z konce osmdesátých let. Novější variantu pořídíte už od 60 tisíc korun včetně prodloužené verze iL. To samé v bledě modrém platí pro největší Audi A8. Ceny jsou obdobné jako u BMW, jenže předchozí majitelé víc jezdili nebo méně stáčeli tachometr. V inzerátech jsou totiž i auta s realističtějším nájezdem přes 350 tisíc kilometrů.

V kategorii monumentálních limuzín stojí za pozornost ještě Jaguar. V jeho případě lze do magické částky 100 tisíc koupit jak deset let staré modely S-Type, tak ze sběratelského hlediska zajímavější verze XJ z osmdesátých let. Pokud ale toužíte po co největším "wow efektu", volte raději německou klasiku, cokoliv exotičtějšího nemusí být sousedy pochopeno a oceněno.

Jaguar S-Type

Jaguar S-Type

Přes nízké pořizovací náklady však může koupě některé z výše uvedených limuzín znamenat pořádnou kasičku před barákem. Servis a údržba takových aut je nákladným koníčkem. Běžný spotřební materiál (destičky, žárovky, stěrače nebo filtry) nebude o moc dražší než u běžné produkce, ale cokoliv jiného může stát stejně jako nějaká další ojetina nebo i mnohem víc. A hlavně, s některými modely si každý garážový servis neporadí. A na hodinovou sazbu autorizovaného servisu se raději ani neptejte.

Dvakrát měř, jednou řež!

Koupě levné ojetiny je vždycky sázka do loterie a u staršího luxusního nebo exotického auta to platí trojnásob. Tato auta jsou jako ojetiny levná právě proto, že jejich servis je skoro stejně drahý, jako když byla nová. Pozor, především neobvyklé varianty mnoho domácích servisů neopraví, nebo opraví jen některé části auta. Vybírejte proto velmi obezřetně, volte co nejobvyklejší varianty (to platí především pro motory) a nenechte se nalákat na nestandardní příplatkovou výbavu. Myslete i na korozi, v devadesátých letech ještě nebyla antikorozní ochrana tak dobrá jako v další dekádě. A hlavně si zkontrolujte, že vámi vybraný bourák má všechny doklady v pořádku.

Naše doporučení: S velkou limuzínou za pár desítek tisíc udělá parádu student, který se předvede před školou. A když auto přestane jezdit, může posloužit na stylové mejdany, dopravu pak obstará stará dobrá MHD. Ve statické podobě se velký mercedes/BMW/audi hodí na zvýšení sociálního statusu v místě bydliště. Ale pozor, nehodí se pro každou čtvrť, v některých vzbudíte leda tak posměch.

Diskohrátky

Pokud nechcete vypadat jako řidič z povolání, nevozte své přátele na diskotéku velkou limuzínou. Tam potřebujete něco úplně jiného. Něco velkého a na oko silného a rychlého. A ovšemže i dostatečně hlučného. Tuning výfuku si buď zaplatíte nebo ho dostanete v ceně ojetiny v podobě prorezlého tlumiče. Hudební výbava interiéru je pak už jen na vás, v základní výbavě asi nebude.

Vynechejme staré golfy a trojkové bavoráky s dvěma a třemi křížky na krku. Nejsme přece ořezávátka a když parádu, tak pořádnou. Co třeba auto, v němž se proháněl Jarda Jágr, když ještě střílel góly za Tučňáky z Pittsburghu? Co na tom, že většina osazenstva diskotéky byla tou dobou ještě na houbách. Řeč je o Mitsubishi 3000GT, případně o americkém příbuzném Dodge Stealth. Při troše štěstí se do 100 tisíc korun vejdete, větší výběr aut však najdete v německých bazarech než v těch našich. Pro snadnější údržbu je lepší slabší verze s 163 kW, variantu s dvěma turby před diskotékou beztak nevyužijete. Za uvedenou cenu jsou k mání modely z počátku devadesátých let, novější kousky jsou podstatně dražší.

Mitsubishi 3000GT

Mitsubishi 3000GT

Pokud dáváte před oblečením Ed Hardy a hrubou silou přednost módní značce Diesel a tradiční automobilové italské eleganci, máme pro vás tip v podobě modelů GTV a Spider z druhé poloviny devadesátých let. Pro celoroční provoz je vhodnější kupátko GTV, otevřený Spider ale udělá v létě rozhodně víc parády. A to vše od 50 tisíc korun. A problém? Vedle údržby i prostorový. Pokud pojedete s kamarádem na lov, do kabria už nenaložíte žádnou kočku, která se na vás či spíš na vašeho elegána chytla, je totiž jen dvoumístné. U kupé pak musíte balit jen trpaslice, zadní místa jsou miniaturní. Značnou předností obou modelů je nadčasová karosérie, která i po patnácti letech vůbec nevypadá špatně.

Alfa Romeo GTV

Alfa Romeo GTV

V rytmu disko hymny Macho Man se můžete na diskotéku přiřítit i v apartním baby Land Roveru Freelander z konce devadesátých let. S cenou se do stotisícového limitu bezpečně vejdete a když budete mít štěstí, občas na diskotéku i dojedete. Freelandery se totiž netěšily pověsti příliš spolehlivých SUVéček, o to jsou ale jako ojetiny levnější. A nevypadají až tak archaicky. Rozhodně lépe, než obdobně drahá korejská kopie Jeepu SsangYong Korando. Uznejte sami, že SsangYong by ani nikdo nevyslovil...

Naše doporučení: Na diskotéku se bezesporu můžete vydat v každém věku a v jakémkoliv autě. Čím je první parametr vyšší, tím by měl být výběr ojetiny pečlivější. Osmnáctiletý frajírek může nadělat parádu i s vylítaným golfem, s přibývajícím věkem je lepší volit méně nápadná auta. A auto musí vypadat tak, že vás doveze i zpět domů a ne že se bude muset stavět v prvním lesíku. I kdyby to byl záměr.

Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32

Lahůdky pro znalce a volba rozumu

V poslední kategorii se podíváme na levné ojetiny, které oceníte, jen pokud vás auta opravdu zajímají. Názor okolí vás nezajímá, výjimkou jsou jen účastníci srazů youngtimerů, kteří naopak vašeho exotického miláčka náležitě ocení.

Koráby silnic

Hodně parády uděláte s nějakou starší velkou amerikou, ideálně z šedesátých a sedmdesátých let. Ale pozor, většinu aut už nelze přihlásit (pokud nepochází z EU), lze je provozovat na veteránských značkách. Ale to vyžaduje perfektní a hlavně původní stav auta.

Začneme pořádnou raritou. Lancia Thema je na první pohled tuctový sedan z osmdesátých let, který by normálně stál jen přepis a ekologický poplatek. Nikoliv ale verze Thema 8.32. Ta má totiž pod kapotou motor od Ferrari z modelu 308. Již z označení je patrné, že motor má osm válců a 32 ventilů. Dává slušných 152 kW, takže auto jede mnohem rychleji, než by rozumný člověk chtěl v autě za 80 tisíc zkoušet. A než by od takového auta na první pohled kdokoliv očekával. Výjimečnosti varianty odpovídá i luxusní interier. Ale nepočítejte, že tenhle motor u nás opravíte v běžném servisu, tohle je opravdový hobby car!

To samé v bledě modrém platí i pro zájemce o levné porsche. S rozpočtem 100 tisíc korun rovnou zapomeňte na legendární model 911, nejlevnější kousky ze sedmdesátých a osmdesátých let začínají na trojnásobku rozpočtu. V naší cenové kategorii jsou k mání modely 924 a 944. Ty sice leckdo nepovažuje za opravdové porsche, ale něco do sebe mají. Nečekejte od nich ani žádný extrémní výkon, solidní dávku výjimečnosti vám však dopřejí. Jen servis bude opět trochu oříšek, bez finanční rezervy je i toto auto finanční sebevražda.

Saab 900 Convertible

Saab 900 Convertible

Na závěr tedy jednu volbu rozumem: Blíží se léto, zkusme si proto načechrat vlasy jízdou v kabrioletu. Nebudeme mířit příliš vysoko a poohlédneme se v bazarech po Saabu 900 nebo 9-3 v otevřené verzi. Pokud budeme mít štěstí, vezmeme inovovaný model 9-3, který se sice vzhledově příliš neliší od předchůdce, ale má zpevněnou karosérii a další vylepšení. Z motorů radíme turbo verzi, atmosférický dvoulitr totiž vůbec nejede. Naopak turbo motory, včetně nejslabšího dvoulitru, mají dynamiku velmi dobrou. Pokud nenatrefíme na úplný šunt, není servis auta příliš komplikovaný a ceny náhradních dílů se nevymykají běžné produkci. Pokud si myslíte, že je tohle auto vcelku obyčejné, budete mít pravdu. Ale až potkáte prvního kolegu saabistu, který na vás zabliká, zahřeje vás to u srdíčka. A pak můžete jet na sraz. To vše od 50 tisíc korun. Prostě happyend.

Autoři:


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Sebevědomý lev jsem proto, že makám a nepodvádím, říká Terminátor Karlos

Karlose „Terminátora“ Vémolu zpovídal Jakub „Buba“ Ouvín pro pořed televize...

Lvi žerou první, zní jeho heslo, má ho ostatně vytetované na ruce. A není pochyb, že on sám se mezi lvy počítá....

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Hlasitá hudba svádí k nezdravým jídlům, tvrdí věda

Hamburger? Asi se v restauraci hrálo hodně nahlas.

Zvuková hudební kulisa v restauracích má velký vliv na to, co si objednáte. Ta hlasitá vám napovídá, abyste místo...

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Najdete na iDNES.cz