Motorkářova stodenní pouť: Východní Evropou v dešti

Projede Tureckem, Sýrií i Jordánskem, navštíví Turkmenistán, Uzbekistán i Tádžikistán a zpět do Česka se vrátí přes Kazachstán, Rusko, Ukrajinu a Rumunsko. Na svou cestu po Středním východě na BMW Enduro si Jaroslav Homolka vyměřil sto dní. Vyrazil 19. června a dnes čtenářům Xman.cz nabízí první stránky ze svého deníku.

Jaroslav Homolka má za sebou první stovky kilometrů | foto: Jaroslav Homolka

Tak jak to má být, start je neustále odkládán, až nakonec kolem osmnácté hodiny vyrážím za silné podpory deště, slz partnerky a pláče malého Járy, který má taky motorku, ale na tuhle cestu to ještě není.

První zastávka mě čeká hned za Prahou, u Milana a Toma v Touratechu, kde jsem připravoval motorku na cestu. Vědí, o čem to je, takže mě vybavili pořádnými padáky a kufry, co do nich fakt neteče. Mám si vyzvednout ještě nějaké věci.

Dost mě překvapili, připravili si poslední rady na cestu, ale hlavně další sušené víno, ještě jedno lepení - bude asi potřeba - a žlutý nepromokavý bag, co neprofoukne. Dostali mě, málem jsem pustil slzu.

Rozloučit se s tátou přišel i synek Jarda

Vyrážím až někdy kolem osmé hodiny večer, lije, fouká, dělá se mlha a ke všemu je tma jak v pytli. Tak vypadala i cesta, míjet se s kamióny byl slušný trénink orientace v neznámém prostředí. Několikrát mě po cestě napadlo vykašlat se na Bratislavu, někde se ubytovat a vyrazit ráno, ale… to by na začátek nešlo.

V Bratislavě se ubytovávám v hotelu, kde je to jeden velký mejdan, jak si stěžoval recepční. To důležité, motorka v recepci, klaplo, ostatní se dá vydržet. Zvratky v jediném a ukrutně pomalém výtahu ale potvrzovaly, že mejdan to byl skutečně velkolepý.

Ráno jsem ještě absolvoval pokus sehnat v sobotu duše, pro případ katastrofálního poničení plášťů. Vezu s sebou dvoje gumy, ale jistota je jistota. Nesehnal jsem. Jen jeden ochotnej chlápek mi nabízel tu svoji duši, ale v tom já mám jasno.

Zastávka na benzince, ideální příležitost na kávu a doutníček

A pak už Maďarsko. Placka, kde lije, fouká vítr a dělají dobrý kafe. Tankování, nějaký to kafe, doutník – a dál a dál. Před hranicemi se Srbskem se počasí umoudří a vyleze sluníčko. Bomba, ale v tom skafandru do vody je to očistec. Záminka pro další kafe.

Přejezd hranic OK, jen maďarský celník zvedl obočí a začal si ověřovat víza, která našel v pasu. Zarazila ho Čína. Podíval se na mě a ještě jednou si to ověřil. Rána razítkem zněla jako zpečetění osudu.

A zase lije, pláštěnka, úsměv a vidina vzdálených cílů mě nutí táhnout na Bělehrad. Mám nápad protáhnout to přes noc, ušetřit nějaký ten čas, ale bouřka před Bělehradem mě zastavuje. Alespoň přeskládám všechny bágly a kapsy, pořád nevím, kde co mám. Večerní úklid mě jen přesvědčil o tom, že toho s sebou táhnu strašně moc.

Výhled do okolí cesty na jedné ze zastávek

Ráno potkávám českého policajta, který slouží v Kosovu. Povídáme si a mně běhá mráz po zádech z toho, jaké to tady bylo a co se tady děje občas ještě i teď. Fajn chlap, který evidentně umí řešit problémy.

Pak ostrý start. Do deště, jak jinak. Lije skoro celý den.

V Bulharsku mě zaskočí komplikovaná kontrola při přechodu hranic, odměnou mi ale jsou bulharské úřednice. Jsou milé a od okýnka k okýnku si mě předávají s úsměvem, to bylo fajn. A navíc, krásný ženský (a to jsem na cestě teprve druhý den!).

Sedím na obrubníku, koukám na motorku a… pohroma. Chybí mi pojistný šroub předního kola. Hlavou mi proletí: Co vše se mohlo stát! Jenže, co s tím? Zkouším rychlopásky, blbost, ale aspoň něco. Pak jsem si všiml vhodného šroubu na jiném, méně náročném místě motorky. Odechl jsem si.

A jedem dál, včera noční nebyla, tak co dneska? Jdu na to. Musím to zvládnout až do Turecka, čas letí. Kolem druhé v noci našeho času projíždím hranice. Mám dobrý pocit. I z toho, že už neprší.

Právě tady našel zmožený cestovatel útočiště na krátký spánek

Jenže co tady? Rozhoduji se, že pofrčím dál… Nebyl to ale dobrý nápad. Přehnal jsem to, je mi hrozná zima, motám se na motorce jak pako. Už ji pomalu ani neudržím, když na první pumpě zastavím. Stop, vole! Dívám se na rozednění, poslouchám první mezzuiny, vyvolávače modliteb, a ani nevím jak, zaklimbám.

Silou vůle se však ještě sápu znova na motorku, peru se s únavou ještě dalších sto kilometrů, pak to ale vzdávám.

Objevil jsem rozpadlý klášter u moře se vzrostlými stromy. Padám na bundu hned u toho prvního a okamžitě usínám. Probudím se asi po třech hodinách, kousek ode mě kempuje rodinka.

Sousedé jsou pohostinní, nabízejí mi něco ze svého košíku. Je to zabalený v těstě, dost mastný, ale vypadá to dobře, neodmítám. A chutný to skutečně je, nějaký maso, něco jako špenát, fakt dobrý. A já jíst ty poslední dny nějak moc nestíhal.

Pak rovnou až k trajektu. Je zaplacen, jen čekat. Na otázku, jak dlouho, je mi odpovědí jen pokrčení rameny a odkaz na tabulku, která - jak jsem si všiml - stejně nic nesděluje.

Autoři:

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

Vyvrcholení ženy neočekávají. Studie zkoumala příčiny orgasmické nerovnosti

15. dubna 2024

Nemůže za to jen technika, ani pouze přehlíživost, sobeckost některých pánů. Problém orgasmické...

Už nakoupili hroby na těla zavražděných. Vaňura nejen o nástupcích Stodolových

Premium Kdysi vsadil na to, že diváky bude bavit pořad o tom, jak policie něco dělá dobře. Teď Mirek Vaňura...

Občas se najde hlupák, který cizincům radí, aby mluvili hezky česky, říká etnolog

15. dubna 2024

Premium Etnolog Leoš Šatava přes půl století putuje za nejrůznějšími etniky, regionálními skupinami a...

Prodloužené lebky, pilované zuby. Vikingům sloužily modifikace i jako znamení

14. dubna 2024

Dokazovaly absolvování iniciačních rituálů, ale sloužily i jako tajná poznávací znamení, která...

Děs z nástrah digitální doby? Možná trpíte neofobií či technostresem

Premium Říkal jsem, že to bude k ničemu. Hele, zase jim to spadlo. My, kteří používáme starou dobrou tužku...

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

Už nakoupili hroby na těla zavražděných. Vaňura nejen o nástupcích Stodolových

OBRAZEM: Bunkr pro celý Kongres. Obří skrýš utajila Amerika tři desetiletí

17. dubna 2024

Veřejné tajemství. Lepší ztělesnění ono úsloví nemůže mít. Bunkr z éry studené války, v němž měl...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...