Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Můj první tréninkový měsíc: hodně běhání, kila dolů a guláš se šesti

  8:00aktualizováno  8:00
Zakázal jsem si na to myslet. Vždycky se mi totiž udělalo nevolno. Parametry extrémního bikového závodu Salzkammergut mě pořád straší: dvě stě kilometrů dlouhá trasa, převýšení sedm tisíc metrů a pokud budu dobrý, snad „jen“ 15 hodin v sedle kola. Nemá ale cenu trápit se předem. Teď se musím soustředit pouze na přípravu. Začala v listopadu a takhle jsem ji zvládal.

V listopadu čekalo Marka hodně běhání, ale dostalo se i na kolo | foto: foceno fotoaparátem Olympus PenXman.cz

Začínat s odborně vedeným tréninkem v listopadu je vlastně fajn. Závodní sezóna už minula, takže prvních čtrnáct dnů mám naordinováno buď volno nebo libovolnou aktivitu, která ale nemá mít nic společného s kolem.

To je začátek! Chodím tedy běhat, lehce vyklusávat, a to mě baví. Nikam se nehnat. Tohle nebolí.

Musím uznat, že už po týdnu mi to ale leze krkem. Kolo mi chybí. Mám pocit, že mi něco utíká, že bych měl přece sedět na kole a makat. Trenér Vojta Beran mě však uklidňuje s tím, že kola si užiju ještě moc a moc. No, jsem zkrátka horká hlava, která chce všechno teď a nejlépe hned.

TRÉNINKOVÁ PORADNA: Ptejte se na vše ohledně tréninku

Trenérovy rady ale poslušně plním a mé nohy křižují říčanský les sem a tam. Spousta cyklistů říká, že běh je nebaví, já to tak ale naštěstí nemám. Miluju ta rána, kdy vstanete kolem šesté a jdete do probouzejícího se lesa. Vyčištěný vzduch a spoustu zvířat kolem. Nechci upadat do patosu, ale je to fakt osvobozující a vzácné.

Konečně do sedla!

V polovině měsíce přichází konečně změna a já začínám pomalu trénovat na kole. Není to každý den, tak dvakrát do týdne. Neskutečně si to užívám a mám co dělat, abych na kole dodržel tréninkový plán. Stále si musím připomínat: "Hlavně žádná vysoká intenzita, kroť se."

PŘEČTĚTE SI, JAK MÁ VYPADAT BIKERŮV TRÉNINK V PROSINCI

V celku pohodové projíždění především v terénu je osvěžující. Jelikož technika není opravdu mou silnou stránkou, zkouším nemotorně přejíždět kořeny a kameny a z kopce v terénu pouštět kolo o něco rychleji, než bych chtěl.

Sice nepadám, ale můj styl je prostě neohrabaný. Díky celoodpruženému kolu, které na trénink mám, je průjezd terénem opravdu velmi příjemný. Tam, kde jsem na svém "pevňákovi" brzdil, teď prostě jedu kořen nekořen, kámen nekámen. Přesně tuhle jistotu jsem potřeboval získat.

Zbytek tréninku tvoří zase běhání. Tentokrát jsou to fartleky, tedy střídání tempa. Deset minut volněji, deset zase svižněji. Tělo si pomalu zvyká na tréninkové zatížení. A tohle už je hnus. V prosinci bude naštěstí jízdy na kole ještě víc, každý víkend. Hlavně aby bylo dobré počasí.

Odlehčené kolo si žádá kila dolů

Ruku v ruce s tréninkovým plánem si tělo zvyká i na jiný způsob stravování. Kila musí dolů. Kolo budu na samotný závod odlehčovat, a tak musím i sebe. Chlápek s nadváhou na opravdu lehkém kole? Blbost, když kolo, tak i já.

A nejsou to žádná muka! Nabídka povolených pokrmů, kterou mi "ukuchtil" výživář Mirek Petr, je boží: vajíčka, hodně masa, hodně zeleniny. Prostě vše, co mám rád. Omezit musím jenom pečivo.

Popravdě, z toho jsem měl docela strach. Co budu svačit? Čím zaženu hlad? "Pořádně se ráno najez, neboj se toho. Klidně plnotučný velký jogurt, omeletu. K obědu si dej kus masa a hromadu zeleniny a k večeři něco lehčího a uvidíš, jak se budeš cítit," radil Mirek.

A je pravda, že po pár dnech jsem necítil potřebu řešit svačiny a sahat po koláči či "rohlíku s něčím". Hlad prostě nepřišel.

Nejlepším řešením, jak si dopřát kvalitní oběd, je si ho prostě do práce připravit den předem. A tak večer stojím v kuchyni a vařím. Má to dvě obrovské výhody: za prvé vím, co jím, za druhé ušetřím peníze za hospody. Dobrá, nedělám to úplně každý den, ale snažím se co nejčastěji.

Výživového plánu se držím jak kojené dítě prsu. Jenže pak to přišlo, zkouška všech zkoušek.

Fotíme pro Xman.cz další lepou děvu a dohadujeme se se štábem, že po focení zůstaneme v hospodě Na Marjáně, lehce popijeme a zabilancujeme letošní rok. Na radu výživáře si objednávám víno. Pak ale další a pak zase… Víno nevadí, letí mi ještě hlavou. Ale rum už jo. Nebo vadí až ten druhý? Nebo škodí až od třetího, od čtvrtého? Vadí vůbec?

Ráno je mi ouvej. V hospodě, kde jsem radši přespal, se ráno neudržím a hrnu do ztrestaného žaludku guláš se šesti. Je mi o hodně líp. Večer sedím doma a v duchu se proklínám: "Ty vole, zklamal jsi, zhřešil jsi. To až se dozví trenér… aaaaa!"

O pár dnů později si uvědomuju, že mi je vlastně fajn a že tenhle úlet bylo přesně to, co jsem potřeboval. Narušit lehce celý trénink a dát tomu nějaký normální rozměr.

Můj život sice bude po dobu následujících devíti měsíců z velké části ovlivňovat cyklistická příprava, ale vše má své meze. Dám tomu maximum a chci to celé dojet, ale musím přece stíhat i světské požitky. Cítím se skvěle.

trénink

Jak hodnotí první měsíc můj trenér Vojta Beran, Alltraining.cz:

V listopadu si Marek vedl nad očekávání dobře a plnil trénink poctivě a svědomitě. Celkově natrénoval 29 hodin zejména všeobecného zatížení. Pozvolna se adaptoval do systematického tréninku, který byl dodržen až na pár drobných výpadků způsobených pracovním vytížením.

Jeho reakci na systematický, pravidelný trénink proto hodnotím pozitivně: dokázal bez většího nahromadění únavy plnit všechny předepsané tréninkové motivy.

Na konci listopadu již bylo na Markově plnění znát zlepšení fyzické kondice a trénink se pro něj stal zábavnějším.

Díky přiměřeně stanovenému zatížení, které Marek dodržel a které jsme sestavili na základě absolvovaného zátěžového testu, nebyl Markův organismus přetížen a oslaben. Proto došlo k výraznému zlepšení fyzické kondice a vyhnul se i obávaným chřipkám, kterých bylo v jeho okolí mraky.

Cyklistická část tréninku se odehrála zejména na horském kole, přičemž Marek pracoval kromě objemového tréninku i na rozvoji techniky jízdy v terénu.


výživa

Jak hodnotí první měsíc můj dietolog Miroslav Petr, Alltraining.cz:

Listopad byl rozjezdový měsíc. Ještě před tím jsme provedli detailní diagnostiku s cílem odhadnout nejzásadnější úkoly v otázce výživy. Za ně v souvislosti s požadavkem na redukci hmotnosti považuji omezení příjmu sacharidů a přesmyk na efektivnější využití tuků jako zdroje energie.

Velkou pozornost věnuji především distribuci tuku, zajímá mě, kde se Markovi tuk ukládá nejvíce, kde se nejvíce odchyluje od pomyslné normy. Tyto souvislosti vždy odráží hormonální regulace, které je v případě nerovnováhy potřeba řešit. U Marka jsem usoudil na pokles mužského hormonu a současné zvýšení hormonů ženských. Tento stav je u dnešních mužů bohužel velmi častý, ale nikoliv neřešitelný. Jsem přesvědčen, že při prosincovém měření nejvíce zareagují právě ta místa, která mě z analýzy vyplynula jako kritická.

Během prosince se Marek bude zaměřovat víc na silový trénink, což ještě více podpoří vnitřní anabolismus. Na druhou stranu se blíží vánoční svátky, období obžerství, oslav a společenských setkání, kdy je potřeba velká dávka sebezapření, aby se odolalo mnohým pokušením.

Nastolená strava se oproti listopadu zásadně lišit nebude, důležitými prvky zůstanou příjem kvalitního proteinu a kontrolovaný příjem sacharidů.

Bude to zkouška Markovy vůle a odhodlání. Nějaký ten dietní exces však nepovažuji za zásadní. Suplementaci (příjem doplňků stravy) budeme upravovat podle výsledků měření distribuce tuku a podle dalších testů.

Tréninková příprava na 207 kilometrů dlouhý extrémní závod probíhá ve spolupráci s Alltraining.cz

Partnerem tréninkového projektu je firma Bretton, dovozce kol Trek a Gary Fisher


Vyhráli jste právě vy?

Soutěž o sportovní ponožky a čepice firmy MOOSE zná své vítěze.

Odpovědi na otázku "Kolikátého července se jede Salzkammergut Trophy 2010?" jste mohli posílat do 15. prosince. Z pisatelů, kteří odpověděli správně (závod se pojede 17. července 2010), jsme vybrali pět, kteří obdrží poukázku na odběr zboží v internetovém obchodě moose.eu v hodnotě 1000 korun: jsou to Dan Novák, Petr Zlámal, Kateřina Žluvová, Mirek Meixner a Jaromír Janda.

Seznam výherců jsme předali firmě MOOSE. Všem zúčastněným děkujeme, výhercům blahopřejeme!



Nejčtenější

Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...

Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...



Monogamie není nadřazená. Ke spokojenosti vedou i otevřené vztahy

Vědecké studie čas od času vystaví otevřeným vztahům dobrozdání.

Otevřené vztahy jsou reakcí na to, že máme od svazků stále větší očekávání, která jeden partner naplní jen těžko....

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Extrémní gastronomie: Rybí hobliny katsuobushi vám zatancují na talíři

Příprava katsuobushi vyžaduje trpělivost a um.

Ryby dokážou plavat a některé i létat, ale jen tuňák pruhovaný vám zatancuje. Jen to chce trochu trpělivosti. Rybí...

Další z rubriky

Cyklistické heslo veslaře Synka: Nesmí mě předjet nikdo vyšší a těžší

Ondřej Synek na trati boleslavského závodu seriálu Kolo pro život.

Rozhlédne se po kraji, pozdraví diváky, prohodí slovo se soupeři a ještě zajíždí velmi dobré výsledky. Trojnásobný...

Světový rekordman i zázračný mladík: nejlepší skokani Highjumpu 2018

Highjump 2018

I letos přijede světová elita. V zatopeném lomu v Hřiměždicích u Příbrami poměří přední cliffdiveři planety síly při...

VIDEO: Na prkně stokilometrovou rychlostí. Česko čeká drsný závod

IDF KOZAKOV CHALLENGE

Místy naberou až stokilometrovou rychlost, serpentiny pak prověří jejich technickou zdatnost. Do závodů navíc jezdci na...

Najdete na iDNES.cz