Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejbláznivější samohyby: staňte se největšími exoty na silnicích

aktualizováno 
Elektrické autíčko pro dva jako z komiksu, terénní skateboard nebo monocykl ze sci-fi filmu. Nabídka prapodivných samohybů je obrovská, jen je potřeba mít naditou peněženku. Pozornost všech ale budete mít zaručenou, supersportovní auta jsou totiž ve srovnání s nimi trapně nudná.

Výhodou nejrůznějších samohybů nabízených především americkými obchody je nízká spotřeba paliva, případně provoz na elektřinu. Podstatnou nevýhodou je pak cena. Bez poštovného a dalších nákladů se pohybuje v přepočtu od několika tisíc po cenu nového auta střední třídy. Praktické využití je diskutabilní nebo nulové, jde především o zábavu a excentričnost. Normální člověk by za podobné dopravní prostředky tolik peněz nevyhodil. Bonusovým efektem však bude maximální zájem okolí – vyrovnal by se mu snad jen pokus o chůzi po ulici v rouše Adamově.

Produkty prodává tradiční prodejce "nesmyslů" všeho druhu, obchodní dům Hammacher Schlemmer, buď přes svůj webový obchod nebo můžete navštívit jeho prodejnu v New Yorku, která je častým cílem turistů. Co uvidíte tam, jinde nenajdete. Výrobky zasílá i do Evropy. Poštovné je ale vysoké a další finance spolyká clo a daň z přidané hodnoty.

Sci-fi monocykl stojí jako fabia

Asi nejšílenější samohyb má tvar velkého kruhu s průměrem 1,7 metru a se sedačkou uprostřed. Oficiálně se jmenuje motorizovaný monocykl a pohání ho spalovací motor s výkonem 1,5 koně. Tělo stroje nese motor, sedačku a řídítka, po jeho obvodu je pak poháněné okruží, po němž se jezdí. Výrobce varuje, že s tímto zázrakem se na běžné silnice nesmí a že minimální váha jezdce musí být 50 kilogramů, maximální pak 125 kilo. Lehčí by stroj neuřídil, těžšího by neuvezl.

Monocykl

Na videu vypadá jízda snadně, ale sám výrobce uvádí, že vyžaduje cvik a není úplně jednoduchá. Předností je nízká spotřeba paliva, dvě hodiny jízdy znamenají jen necelé dva litry spáleného benzinu. Podstatnou nevýhodou je ale šílená cena, stojí totiž téměř čtvrt milionu korun, tedy jako běžná Škoda Fabia. A to nepočítáme náklady na dovoz z USA.

"Levná" zábava na elektro-skateboardech

Ve srovnání s cenou monocyklu je další dvojka samohybů téměř zadarmo. Dvojice eletro-skateboardů stojí v přepočtu 9 500 a 13 tisíc korun. Levnější model patří na silnici a dokáže jet až třicetikilometrovou rychlostí. Druhý je určen pro jízdu v terénu, má větší kola s odpružením a vyšší světlou výšku. Oba skateboardy pohání elektromotor, u silničního stačí 600wattový, terénní model má jednotku o 200 Wattů výkonnější.

Terenní skateboard
Motorový skateboard

Rychlost jízdy a brzdění motorem se ovládá přes bezdrátový joystick, který má jezdec v ruce. Zatáčí se ale jako na normálním skateboardu, tedy přenášením váhy. Baterka vystačí na zhruba 20 kilometrů jízdy a její nabití trvá asi čtyři hodiny. Je však snadno vyměnitelná, takže další lze přibalit do batohu a zvýšit tak dojezd na vcelku solidní vzdálenost.

Bavorské kolo s koženým sedlem

Pro milovníky bicyklů tu máme dopravní prostředek nazvaný Bavorské cestovní elektrokolo. Poměrně futuristická konstrukce má připomínat motocykl BMW R61 z předválečné doby a podle upoutávky prodejce vytvořili kolo v Mnichově. Vedle pedálů se o pohon stará elektromotor s výkonem 250 W, který dokáže motokolo rozpohybovat až na 27 kilometrů za hodinu. Baterie zajistí velmi slušný dojezd 200 kilometrů a její dobití na 80 procent kapacity je otázkou pouhé půlhodiny. Přenos výkonu motoru na kola zajišťuje pětistupňová převodovka, takže by neměl být problém zvládnout i prudší stoupání.

Bavorské elektrické kolo

Luxusní provedení rámu doplňuje kožené sedlo (jak také u produktu z Bavorska jinak), kotoučové brzdy a kola. Vše prý od prémiových výrobců těchto součástí, konkrétní značky ale americký obchodník neuvádí. Pokud vás motokolo zaujalo, začněte rychle šetřit. Cena je totiž opět značně vysoká, v přepočtu činí asi 170 tisíc korun, k nimž je opět nutné přičíst poštovné a následné celní a daňové poplatky. Pokud se kolo vyrábí v Evropě, mohl by být jeho dovoz snazší a hlavně levnější. Výrobce jsme však bohužel neobjevili.

Cirkusákem snadno a draze

Kdo by nechtěl snadno přenosné a uskladnitelné přemisťovadlo! Řešením je motorizovaná jednokolka, kterou lze snadno přenášet v ruce. Jen jízda na ní bude minimálně z počátku hodně nepřirozená, chybí totiž jakákoliv řídítka a kolo je opravdu jen jedno, jako v cirkusu. Na demonstračním videu vypadá jízda docela snadně, i když poněkud toporně, v praxi to ale asi úplně jednoduché nebude. Příprava na jízdu je snadná, stačí sklopit stupačky a může se jet. Ucho na vrchu jednokolky pak zajistí snadný transport třeba v MHD.

Solowheel jednokolka

Kompaktní stroj pohání tisíciwattový elektromotor, který vystačí na šestnáctikilometrovou rychlost. Vestavěný akumulátor pak na jedno nabití dodá energii na dvě hodiny jízdy, nabití trvá stejně dlouhou dobu. Šestnáctipalcové kolo je téměř celé skryté v plastovém krytu, takže při jízdě není třeba zastrkovat nohavice. Nevýhody jsme našli dvě: jednokolka uveze maximálně sedmdesátikilovou osobu a její cena atakuje částku 30 tisíc korun.

Autíčko jako z komiksu

Zavzpomínat na mládí a šlapací autíčka můžete s dvoumístným skútrem. Poněkud infantilní design může být magnetem u dětského hřiště, ale kdo ví, třeba se na vás usměje štěstí i u opačného pohlaví. V každém případě je výhodou autíčka nízká hmotnost a kompaktní rozměry, vcelku solidní nosnost 180 kilogramů a dojezd okolo 160 kilometrů na nádrž, která pojme 5,5 litru paliva.

Trojkolový skútr

Padesátikubíkový čtyřtaktní motor je spojený s automatickou převodovkou a maximální rychlost činí obstojných 50 kilometrů za hodinu. Autíčko má třináctipalcová kola, tedy stejný rozměr, jaký měly škodovky v devadesátých letech. Místo volantu má řídítka s tachometrem a palivoměrem. Sedadla jsou vybavena pásy, nechybí kompletní osvětlení. Pro Evropu však výrobce asi nebude mít provedenou homologaci, což by autíčko nepustilo do běžného provozu. Cena je opět přemrštěná, prodejce chce v přepočtu 120 tisíc korun. Běžný padesátikubíkový skútr přitom na trhu seženete už od 20 tisíc, značkové modely pak do 50 tisíc korun. Ale tři kola mít nebudou.

To nejlepší nakonec

Legendární autíčko

Jednomístný automobil navrhla před lety firma Corbin a uvedený model je už druhou generací. Ta první v roce 2001 vzbudila velký zájem, ale výrobce později zkrachoval a výrobu převzala společnost Myers Motors. Přímo u výrovce je autíčko k mání už od 30 000 dolarů. Za podobnou cenu pak výrobce chystá do výroby nový dvoumístný model s docela atraktivní karosérií.

Myers elektromobil
Myers elektromobil

Corbin Sparrow si zahrál i ve filmu. K vidění byl ve filmu Austin Powers - Goldmember.

Jednomístný elektromobil Corbin Sparrow, respektive Myers má v USA homologaci pro běžný provoz, stojí jako výborně vybavený sedan střední třídy a vypadá opravdu prazvláštně. Karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken, kola jsou jen tři, výbava bohatá. Elektromotor dává solidních 33 koní, baterie s životností dva až čtyři roky vydrží na padesát kilometrů jízdy a jejich nabití trvá jednu hodinu v případě zásuvky s napětím 220 V či čtyři hodiny u v USA nejrozšířenější zásuvky na 110 V.

Autíčko má kompletní osvětlení, bezpečnostní pásy, stahovací okna, rádio, CD přehrávač, ventilaci a kufřík, který pojme obsah běžného nákupního košíku. Maximální rychlost je přímo závratná, autíčko může jet přes 112 kilometrů za hodinu a na stovku zrychlí za necelých 13 vteřin. Pro zájemce z USA je podstatné, že má homologaci pro běžný provoz a díky vysoké maximální rychlosti se s ním smí i na dálnici.

Závratně vysoká je však též cena. Stojí v přepočtu přes 600 tisíc korun, za což lze u nás koupit dobře vybavený sedan střední třídy a v USA třeba špičkově vybavený Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. Při dovozu do Evropy by cena narostla ještě zhruba o čtvrt milionu korun.

Podtrženo a sečteno, být exotem na chodnících a silnicích je v případě prapodivných amerických samohybů docela drahý špás. Exkluzivita je ale zaručena, s jinými majiteli těchto vozítek se rozhodně nebudete potkávat pravidelně. Spíš je nepotkáte nikdy.

Autoři:



Nejčtenější

Není nad to, chodit nahá po bytě, říká MOgirl Karolína

„Jsem usměvavá, infantilní, střelená, vtipná a hodná,“ říká MOgirl Karolína.

Láká ji nebezpečí a přiznává, že umí být střelená a infantilní. A ničeho ze svého života nelituje. „Řídím se mottem, že...

Experimenty na lidech: americký stát potají plošně šířil bakterie

Jezdily rychle a hlavně po celé zemi. Autobusy Greyhound proto armáda využila k...

Infikoval vlastní obyvatele bakteriemi a viry, které ničily zdraví a dokonce zabíjely. Potají. Po dlouhých dvacet let...



Orgasmus, pro který nehnete prstem. Internetem se šíří erotická hypnóza

Stačí se soustředit, nabádají erotické hypnotizérky.

Má to být bezdotykové sebeuspokojení. Prosté fyzických stimulů, cesta k orgasmu při něm vede čistě skrze mysl. Podle...

Hnědé kobylky: jak dobře si malí a hlavně velcí nacisté žili z cizího

A tohle je také naše. Nacisté jako Adolf Hitler a Hermann Göring nejen...

Špičky nacistického režimu si za veřejné peníze stavěly soukromé rezidence, důstojníci SS si jen tak přivlastňovali...

Nejlepší pivní destinace zahrnují USA, Čínu i Brazílii. Česko schází

Tupláky, hluboké dekolty, Octoberfest? Zapomeňte, pivní kultura se změnila....

Virginie na prvním místě a kromě ní další americká města, mimo nich už jen čínský Peking, jihokorejský Soul a brazilské...

Další z rubriky

VIDEO: Sedí mi sexy, dominantní role, říká tanečnice burlesky Angelina

Burleska má i usměvavou tvář.

Burleska ji zlákala zdůrazněním ženskosti, fantazií. „Líbí se mi, že jejím ideálem je sebevědomá žena, která má šmrnc a...

Hnědé kobylky: jak dobře si malí a hlavně velcí nacisté žili z cizího

A tohle je také naše. Nacisté jako Adolf Hitler a Hermann Göring nejen...

Špičky nacistického režimu si za veřejné peníze stavěly soukromé rezidence, důstojníci SS si jen tak přivlastňovali...

Experimenty na lidech: americký stát potají plošně šířil bakterie

Jezdily rychle a hlavně po celé zemi. Autobusy Greyhound proto armáda využila k...

Infikoval vlastní obyvatele bakteriemi a viry, které ničily zdraví a dokonce zabíjely. Potají. Po dlouhých dvacet let...

Najdete na iDNES.cz