Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejvýznamnější auta roku 2009: ve znamení elektřiny i superlevného vozu

aktualizováno 
Elektrické orgie z USA i Eisenachu kousek za našimi hranicemi, znovuzrozený racek od Mercedesu nebo supersport od luxusního Lexusu. To jsou některá z nejzajímavějších aut letošního roku, mezi něž patří i první opravdu low-costový vůz z Indie.

Mercedes SLS AMG Gullwing | foto: Mercedes

I když se o auta zajímáte jen okrajově, víte, díky tlaku PR machrů z automobilek, ekologů i motoristických novinářů, že budoucnost je v elektromobilech.

Zatím jsme se však v praxi dostali jen k hybridům, tedy autům, která pohání primárně spalovací motor, která ale mají i pomocný elektromotor. Ten pomáhá při rozjezdech, především ve městě, baterie ho však vydrží pohánět maximálně pár kilometrů.

O krok dál v podobě čistě elektrického auta se teď pokusila americká značka Tesla Motors. A úspěšně, o jejím plnohodnotném elektromobilu Tesla Roadster se mluví v superlativech.

Tesla Model S

Jenže roadster je přeci jen příliš specifický vůz. Potěší ve slunné Kalifornii, pro ježdění po vlastech českých by se však hodilo něco praktičtějšího. I to však Tesla v katalogu má: Tesla Model S je pětimístný rozměrný vůz a na dlažbách autosalónů se objeví zhruba za rok. Automobilka již přijímá objednávky a otvírá první evropské autosalony.

O tom, že o zákazníky nebude nouze, svědčí velmi povedený design, bohatá výbava a hlavně funkční elektrický pohon. Dojezd Tesly S totiž činí v základní verzi 255 kilometrů. A to je již solidní výdrž. Připravte si ovšem alespoň 1 400 000 korun.

Trabant NT

Dalším elektro počinem letošního roku je auto, které pochází kousek od našich hranic a jehož předchůdce budete dobře znát. Jenže zatímco byl Trabant 601 synonymem zápachu, je jeho nástupce Trabant nT voňavým fešákem. Už žádný čoudící dvoutakt, ale čistý elektromobil, za nímž stojí výrobce modýlků společnost Herpa. Na silnice by se měl dostat do tří let.

Fisker Karma

Trochu jinak jde na elektromobil další americká značka Fisker. Ta pro svůj sportovní model Karma zvolila hybridní technologii, ale v jiné podobě, než je tomu u dnešních sériových hybridních aut. U Karmy baterie primárně pohánějí dva elektromotory a mají energii pro 80 kilometrů jízdy. To by stačilo snad pro pojížďky po městě, ale na cestu ven je to  zatraceně málo, proto má Karma ještě výkonný benzínový dvoulitr s přeplňováním.

Potud to vypadá na stejnou koncepci, jakou se pyšní třeba Prius od Toyoty, jen v úspornějším balení. Karma však používá motor pro dobíjení baterií, kola i nadále pohání elektromotory. Stejný princip mají například dieselelektrické lokomotivy. Prototypy Karmy už jezdí a zálohu složilo nemálo vážných zájemců.

Mercedes SLS AMG Gullwing

Ale pryč od elektromobilů, i když v prvním případě jen částečně. Rok 2009 přinesl i několik pořádně našlápnutých bestií. Mercedes SLS AMG s přídomkem Gullwing připomene jednu z největších automobilových legend, Mercedes 300SL se vzhůru se vyklápějícími dveřmi.

I nový gullwing otvírá své dveře vzhůru jako křídla racka (odtud přezdívka gullwing), ale vedle toho ohromí extrémní silou 571 koní, maximálkou 318 kilometrů za hodinu a zrychlením z nuly na stovku za 3,8 sekundy. A, ekologové pozor, nový gullwing má existovat i v elektrické verzi.

Lexus LFA

Podobnými výkonovými parametry se chlubí i Lexus LFA. Umí frčet hodně přes tři stovky, má velmi agresivní vzhled a japonská automobilka patřící Toyotě si jej nadělila k dvacátým narozeninám. Právě tolik let totiž Lexus své vozy vyrábí a prodává.

Kdybyste si Lexus LFA rozhodli pořídit, dostalo by se vám zcela speciálního vozu vyrobeného převážně z karbonu a hliníku s desetiválcovým téměř pětilitrovým motorem, který na stovku vystřelí ještě o sekundu rychleji než gullwing od Mercedesu. A cena? Nízká není, připravit byste si museli téměř deset milionů korun. I tak by ale bylo potřeba si pospíšit, tohoto supersportu se vyrobí jen 500 kusů.

Tata Nano

Na závěr si připomeneme něco mnohem přízemnějšího, přímo lidového. Tím je nejlevnější auto světa, indická Tata Nano. Těžko říct, jestli je tento vůz pohledný, nebo nikoliv, důležité je, že se v jednoduché verzi prodává za pouhých 40 tisíc korun.

Firma zatím nestíhá pokrýt poptávku ani doma v Indii, chce však nano exportovat i do Evropy, ovšem v lépe vybavené verzi s bezpečnostními prvky. Cena má sice atakovat stotisícovou hranici, ale i tak jistě najde mnoho zájemců.

A v Indii je Tata Nano téměř zbožňovaná. Přece jen, i ve své nejlevnější podobě poskytne větší komfort než moped, který doposud představuje luxusní dopravní prostředek pro většinu Indů.

Autoři:


Nejčtenější

Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...

Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...



Monogamie není nadřazená. Ke spokojenosti vedou i otevřené vztahy

Vědecké studie čas od času vystaví otevřeným vztahům dobrozdání.

Otevřené vztahy jsou reakcí na to, že máme od svazků stále větší očekávání, která jeden partner naplní jen těžko....

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Extrémní gastronomie: Rybí hobliny katsuobushi vám zatancují na talíři

Příprava katsuobushi vyžaduje trpělivost a um.

Ryby dokážou plavat a některé i létat, ale jen tuňák pruhovaný vám zatancuje. Jen to chce trochu trpělivosti. Rybí...

Další z rubriky

Hlasitá hudba svádí k nezdravým jídlům, tvrdí věda

Hamburger? Asi se v restauraci hrálo hodně nahlas.

Zvuková hudební kulisa v restauracích má velký vliv na to, co si objednáte. Ta hlasitá vám napovídá, abyste místo...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Monogamie není nadřazená. Ke spokojenosti vedou i otevřené vztahy

Vědecké studie čas od času vystaví otevřeným vztahům dobrozdání.

Otevřené vztahy jsou reakcí na to, že máme od svazků stále větší očekávání, která jeden partner naplní jen těžko....

Najdete na iDNES.cz