A pětadvacetiletý pilot Roma Cordier neřídí letadlo, nýbrž moderní sněžnou rolbu Pisten Bully 600 o výkonu 500 koní. "Salut Pierre! Are you ready?" volá na mne Roma a roztomile míchá francouzská a anglická slovíčka. Kolem šesté hodiny večerní se chystá na noční šichtu, která pro něj skončí ve dvě hodiny v noci a pro jeho stroj dokonce až po dlouhých šestnácti hodinách, zítra v deset dopoledne. Dělám spolujezdce nebo spíš společníka.
Těsně před šestou jdou všichni piloti na briefing, kde se dozvědí, kdo co kde a jak bude rolbovat. Jede se po jednotlivých sjezdovkách odzdola nahoru. Začíná se na jižních svazích, to proto, aby stačily přes noc víc promrznout, a končí se na severní straně. Kolem druhé hodiny noční vystřídá unavené rolbaře druhá směna. Šestnáct až dvacet mašin, podle potřeby, každá za čtvrt milionu eur, celou noc válcuje hodně přes 200 kilometrů sjezdovek střediska. Tak, aby si druhý den ráno mohli lyžaři užívat dokonalý manšestr.
Pětadvacetiletý Roma, který mimo lyžařskou sezonu ovládá těžkou stavební techniku, je na rolbě nováčkem. Ve službě je teprve pár týdnů. Od začátku se proto plně koncentruje na jízdu. Musím uznat, že to není žádná legrace.
Hlavní je mít cit a oči všude
"Když je hodně čerstvého sněhu, je rolbování hračka. V Alpe d'Huez však už měsíc nesněžilo, je to fuška," říká mladý chasník. Je třeba postupovat mnohem obezřetněji, aby mašina na některých místech neudělala víc škody než užitku.
Pilot stroje každou chvíli zapíná metrové stěrače, které leští přední sklo, aby bylo dobře vidět vpřed. Donekonečna přitom střídá pohled před sebe na svah, na obrazovku počítače, do zpětného zrcátka nebo úplně otáčí hlavu dozadu. A tak stále dokola. Vpřed kouká, aby věděl, kam jede a jaký je před ním terén. Na obrazovce počítače kontroluje údaje o přítlaku přední a zadní radlice. Ve zpětném zrcátku a pohledem za sebe pak ověřuje, zda se práce daří.
Joystickem ovládá Roma jak přední, tak i zadní radlici. Na zadku, který dělá manšestr a je zapojený takřka neustále, musí kontrolovat přítlak, jenž bývá často i kolem 1,5 tuny. Ještě větší opatrnost je však nutná při ovládání radlice přední. Ta má za úkol rozbíjet boule vytvořené lyžaři a srovnávat větší nerovnosti. Když je ovšem málo sněhu, vyžaduje práce s ní maximální opatrnost. Trochu větší přítlak a rolbař se ocitne na trávě. To je ta největší potupa.
Ze začátku to na rovnějších a mírnějších pasážích na dojezdu sjezdovek docela jde a pilot nemá tolik práce. Čím ale míříme výš a dostáváme se do větších náklonů, tím jsou nerovnosti znatelnější a práce vyžaduje větší a větší opatrnost a pozornost.
Perfektně sehraná armáda na svahu
Zprvu jezdí rolby samostatně nebo ve dvojicích. Na hlavních, největších a nejširších sjezdovkách však pracují dokonce čtyři mašiny najednou. Jedou vpřed v rojnici, která připomíná bojovou formaci stíhaček. Úplně vpředu napravo diktuje tempo Romův šéf Patrick, který tu takhle řádí už 25 let. První dvě rolby musí hlavně "sesbírat" sníh, který lyžaři přes den vyhrnuli do stran na okraje sjezdovky. Nikdy by mne nenapadlo, co to je za masu. Druhé dva stroje v zadní části sestavy se pak snaží sníh rovnoměrně rozhrnovat po sjezdovce. Někdy je nezbytné projet takovou sjezdovku čtyřikrát – dvakrát nahoru a dvakrát dolů.
"Jedním z největších kumštů je při finální úpravě navázat na rolbu vpředu tak, aby byla plocha sjezdovky urolbována ve stejné rovině a nebyly na ní schody," vysvětluje Roma. !Stačí pouhých 5 až 10 centimetrů rozdílu, tedy menší schod, a lyžař se na tom při větší rychlosti vymele a může se i zranit. My pak máme průšvih nebo přinejmenším ostudu. Ostatně ještě před spuštěním lanovek naši práci kontrolují 'pistéři' – vlekaři, kteří projíždějí většinu tratí a vychytávají různé nedostatky."
Francouzi patří k nejlepším
V devět hodin jde Roma a ostatní piloti na krátkou večeři a pak pokračují stále výš a dál až do dvou ráno. Za šichtu zrolbuje Roma podle počasí a podmínek tři až čtyři hektary lyžařského terénu a propálí 200 až 250 litrů nafty. A nastoupá z 1 800 metrů nad mořem někdy až na ledovec do 3 400 metrů.
Roma je na svou práci očividně pyšný. "Baví mě to zatím hodně. Super je i to, že můžu přes den, když mám chuť, lyžovat a večer pak pracuji. Alpe d'Huez má navíc jeden z nejmodernějších rolbových parků světa," chlubí se.
Neskrývá, že chce být pokračovatelem vrcholného francouzského rolbařského umění. Vždyť loni na mistrovství světa v rolbování v La Clusaz zvítězili právě Francouzi.
Může se hoditAlpe d´Huez patří k tzv. druhé vlně velkých francouzských zimních středisek hned po těch největších jako jsou Tři údolí nebo Val d´Isere. Má 250 km tratí a lyžuje se tu až do 3300 m.n.m. Centrum je proslulé dlouhými sjezdovkami, například Sarenne má asi 14km. Slavná je sjezdovka Tunnel, která začíná skutečně v tunelu prokopaném do skály, hned po něm pak navazuje velmi prudká pasáž. Nejlepší spojení je letecky z Prahy do Lyonu. Novou linku v prosinci zahájila nízkonákladovka easyJet, s níž se dá také letět nejlevněji. Z Lyonu do Alpe d´Huez je to pak asi dvě hodiny autobusem. Užitečné weby: |