Ursula Andressová dala opálené kůži certifikát sex-appealu. | foto: Profimedia.cz

Dějiny opalování: snědá kůže byla symbol chudiny, změnila to bondgirl

  • 52
Ještě před sto lety byla opálená kůže ve vyšší společnosti nemístná. Byla znakem chudých, kteří musejí manuálně pracovat. Opačná módní vlna začala nesměle, revoluci přinesla až před 55 lety herečka Ursula Andressová v bondovce Dr. No.

Blonďatá kráska ve filmu zazářila v bílých bikinách. A miliony žen po celém světě zatoužily nejen po stejném plaveckém úboru, ale také po obdobně zlatavém odstínu pokožky. A touží po ní dodnes.

„Trend bledé kůže tady byl naposledy na počátku dvacátého století a myslím, že už se nikdy v plném rozsahu nevrátí. Ačkoli i v tomto může být móda vrtkavá. Musel by se však radikálně změnit náš ideál krásy a také náš životní styl,“ říká Petr Lukeš, prezident Asociace stylistů a vizážistů České republiky.

Připisovat bondgirl absolutní opalovací prvenství by bylo samozřejmě přehnané. Faktem ale je, že právě ona se zasloužila o to, že se z bronzové pokožky stal obecný prvek ideálu krásy. Ještě před ní se o propagaci snědší kůže postarala módní ikona Coco Chanel. Ta na počátku 20. let minulého století nachytala během prázdnin na riviéře bronzu tolik, že to neušlo pozornosti veřejnosti. A protože byla nejen nadanou návrhářkou, ale také dobrou obchodnicí, začala v rámci kampaní své značky opálenou kůži akcentovat a svou vlastní vizáž skvěle prodala.

Urození se slunci vyhýbali

Ani zmiňovaná francouzská ikona Coco však nebyla úplně první, pokud jde o průkopnictví v opalování. Zatímco udala trend z hlediska módy, lékař Niels Finsen poukázal ještě o něco dříve na zdravotní blahodárné účinky, které pobyt na slunci přináší. V roce 1903 získal Nobelovu cenu za svou světelnou terapii, kterou dokázal, že za pomoci světla je možné léčit některé druhy kožních nemocí, jako je například křivice. Opalování a pobyt na slunci jako takový tedy na samotném počátku století neměly zhola nic společného s módou a estetikou, ale se zdravím.

Přesto se jednalo o velký průlom, protože do té doby bylo opálení nejen na okraji zájmu. Bylo doslova nežádoucí, a to především ve vyšších společenských kruzích. V historii totiž byla krása spojená s co nejsvětlejší pokožkou.

„Opálené kůži se lidé vyhýbali, v oné době pobyt na sluníčku symbolizoval nízký sociální status. Na slunci jste se totiž vyskytli hlavně ve chvíli, kdy jste manuálně pracovali. Urození lidé neměli potřebu být na slunci a dávali to demonstrativně najevo svou bělostí,“ vysvětluje Petr Lukeš.

Touha po alabastrově bílé pleti byla pevně ukotvená napříč staletími i napříč kulturami. Obdiv bledé pokožky je patrný ostatně i v pohádkách. Cožpak se například Sněhurka nepyšnila alabastrově bílou pletí, kterou opěvovalo i kouzelné zrcadlo?

Zářivě bílá pleť a rudé rty

Co nejsvětlejšího tónu kůže se vysoce postavené ženy snažily dosáhnout už v období starověkého Egypta. Dohněda sežehnutá těla byla přece vlastní otrokům, lidem na nejnižším stupni společenského žebříčku.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Článek vyšel v Týdeníku 5plus2 v pátek 18. srpna.

V zemi věčně rozžhaveného slunce ovšem nebyla světlá pleť ničím přirozeným, a tak kromě toho, že se pobytu na slunci dámy maximálně vyhýbaly, používaly k jejímu dosažení například pigmenty z pryskyřičných stromů či přírodní oleje a další přípravky.

Dlouhou tradici má kult porcelánové pleti například také v Japonsku, kde přetrvává do jisté míry dosud. Překrásné společnice a umělkyně zvané gejši zná dodnes celý svět jako éterické bytosti se zářivě bílou pletí a maličkými rudými rty. Obojí sice dívkám zajišťují hlavně líčidla, ale i jejich způsob používání vypovídá o zdejším ideálu krásy.

Snaha o pudrově bílou pleť byla typická i pro doby renesance, baroka i rokoka. Urozené dámy do společnosti vyrážely s make-upem s příměsí olova, které mělo napomoci bělení pokožky. K dosažení efektu bledé až průsvitné pleti si na obličeji ještě mnohdy jemně modrou barvou zvýrazňovaly žíly.

„V současnosti je světlejší kůže určitým trendem v zemích, kde mají od přírody snědší pleť. V našich podmínkách však bude mít opalovací trend stále určitý prostor, protože u nás je opálení naopak symbolem toho, že jsme si mohli dovolit trávit čas na sluníčku,“ uzavírá Lukeš.