Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Výživová poradna PhDr. Miroslava Petra, PhD.

Poradna

Ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Miroslav Petr

Miroslav Petr vystudoval Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze, kde dále působil několik let jako odborný asistent. Zde v roce 2007 dokončil doktorát na katedře biochemie a fyziologie. Je autorem několika vědeckých textů, účastníkem vědeckých konferencí, stáží a kurzů v oblasti výživy, fitness a silového tréninku u nás i v zahraničí.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Doplňky stravy
Dobrý den, může mít proteinový koncentrát nějaký negativní vliv na zdraví. Četl jsem, že může nadměrně zatěžovat játra? Je lépe zařadit např. místo koncentrátu tvaroh jako přirozený zdroj bílkovin?
Lukáš
Miroslav Petr
Dobrý den, já už četl ledasco:-). Faktem je, že i v proteinových nápojích mohou být významné rozdíly. Trendem a já pevně věřím že správným, je v současnosti syrovátkový protein, který je rychlý, nezatěžující trávící trakt, nealergenní, antikatabolizující, podporující imunitu a zvyšující dopamin v mozku. Pokud jsem si vědom, neexistuje žádná studie, která by popisovala negativní vliv syrovátkového proteinu na jaterní funkce, je-li celkový denní příjem proteinu v normálních mezích (cca od 1g do 3g/na 1kg hmotnosti a den). Spíže bych byl opatrný u tvarohu, zde se jedná převážně o kasein. Kasein je asociován s růstem střevních bakterií, alergickými reakcemi a mohutným zatížením trávicího traktu. Tvaroh je navíc pro tělo silně acidizující. M.Petr
Doplňky stravy
Dobrý den, jaký je váš postoj k výživovým doplňkům, které jsou nyní nabízeny (a někdy doslova nuceny) i amatérským sportovcům. Mají ty různé BCAA, Creatiny a syrovátky skutečně nějaký smysl? Čemu by se měli amatérští sportovci vyhnout?
Pavel
Miroslav Petr
Dobrý den, jsem rozhodně zastáncem potravních doplňků a nemusím v argumentaci "pro" používat pouze obecné fráze, které se doslechnete všude. Prvně, podívejme se, co nám dnes může nabídnout nová genetika na konkrétním příkladu. Gen pro MTHFR obsahuje významný polymorfismus, který vytváří termolabilní (méně stálý) enzym, který může mít pouze 20 - 30% aktivitu původního produktu. V naší populaci je až 10% lidí s homozygotní variantou tohoto polymorfismu! Východisko, minimálně tito lidé by měli brát ve vyšší míře kyselinu listovou a B12, aby dodáním kofaktoru omezili svou "genetickou nedostatečnost". Dlouhodobě nevyvážená strava, stresové faktory, intoxikace, to vše může dále prohlubovat deficience vitaminů či minerálů a výrazněji se projevit právě u těch jedinců, kde je nepříznivá genetická predispozice. Ovšem pozor, vždy se ptejte, jaký je problém a k němu nasazujte suplement. V zásadě téměř všechny suplementy mají svůj význam ale pouze pro konkrétního jedince v konkrétní situaci. Stejně je tomu i s těmi, které jste jmenoval. Krásný den. M.Petr

Najdete na iDNES.cz