Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Výživová poradna PhDr. Miroslava Petra, PhD.

Poradna

Ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Miroslav Petr

Miroslav Petr vystudoval Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze, kde dále působil několik let jako odborný asistent. Zde v roce 2007 dokončil doktorát na katedře biochemie a fyziologie. Je autorem několika vědeckých textů, účastníkem vědeckých konferencí, stáží a kurzů v oblasti výživy, fitness a silového tréninku u nás i v zahraničí.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Hubnutí
Dobrý den. Pane Petr, chtěla bych se Vás zeptat, jaký máte názor na cvičební přístroj "Orbitrek". Je tento přístroj vhodný ke snížení hmotnosti? Již dva a půl měsíce cvičím pravidelně min. pětkrát týdně asi 40 min., (průměrná rychlost je 32km v hod). Po čtyřiceti minutách ještě pár minut posiluji mé problémové partie - břicho a pas. Trošičku jsem se zpevnila, ale moje váha šla o pět kilo nahoru. Nedělám nějakou chybu? Stravu si hlídám, ovšem někdy také zahřeším. Denně vypiji cca 2,5 l vody a neslazeného čaje.Děkuji Vám za odpověď.
Dana K.
Miroslav Petr
Dobrý den, Váš hmotnostní přírůstek zřejmě plyne z toho, že ač jste možná redukovala tukovou tkáň, vlivem zvětšení svalové tkáně, která je mimochodem mnohem těžší než tuk, jste celkově přibrala. Jako relevantní bych proto bral stanovení tělesné kompozice, což si musíte někde nechat udělat. Nebo si alespoň porovnejte obvodové parametry (stehna, pas, boky apod.). Musíte sama cítit, jestli jste v kalhotech "volnější". K samotnému cvičení, nejsem zrovna zastáncem redukce tuku aerobním tréninkem, protože jsou mnohem efektivnější cesty. Nicměně je lepší něco než nic. Obecně, čím více tuku máte, tím na nižší tepové frekvenci musíte pracovat ... zde vůbec neplatí doporučovaných 120 - 130 tepů pro spalování tuků. Určitě posilujte, stimulace růstu svalové hmoty Vám zajistí větší energetický výdej. Pak také přichází otázka stravy ... mnoho lidí si myslí, že jí dobře. M.Petr
Hubnutí
Zdravím, chtěla bych zeštíhlit stehna - máte nějakou radu, jak cvičit a co tělo dodat? Díky, Linda.
Linda
Miroslav Petr
Dobrý den, kumulace tuku na stehnech a zadečku patří k typicky ženské postavě. Pokud je však tuku v těchto partiích až přiliš (nejlépe změřit), pak to vypovídá o nadmíře estrogenů. Samotným cvičením selektivní odbourávání tuku neovlivníte, maximálně zpevníte svalovinu v zatěžovaných místech. Distribuce tuku, jak jsem již několikrát naznačoval, je řízena hlavně hormonálně. Ptal bych se na antikoncepci, důležité jsou specifické jaterní funkce a další faktory mj. i genetické. Vesměs se jedná o snížení nebo zvýšení aktivity konkrétních enzymů nabídkou jejich kofaktorů. Můžu Vám vyjmenovat 20 věcí na suplementaci, které mají potenciální význam, ale konkrétně si to netroufám, protože Vás neznám. Snad jen, omezte kofein, vše v čem je ocet, dále alkohol a přidejte na B vitamínech včetně kyseliny listové a přehánějte to s kari kořením. M.Petr
Hubnutí
Dobrý den, potřeboval bych poradit, jak mohu konečně začít ztrácet na váze. 3 - 4x týdně chodím na fotbal (90 min.) a za poslední rok jsem neshodil ani gram. Stravuji se normálně (vynechávám sladké, fast-foody a velmi omezuji tuk) 3 - 4x denně s tím, že večeři mívám tak v 8 hodin večer, příjem tekutin mám denně menší než 1 litr. Jídlo jím celkem nepravidelně vzhledem k rozvrhu ve škole. Snídaně mívám obvykle nejvydatnější a školní obědy z menzy. Měřím 181 cm a vážím 96 kg. Měl byste nějakou radu, co bych měl radikálně nebo jinak změnit? Děkuji za odpověď
Lukáš
Miroslav Petr
Dobrý den, tuk nemusíte omezovat, spíše se snažte, aby byl vyvážený příjem mezi živočišnými a rostlinnými tuky. Je sice fajn, že nejíte žádné jednoduché sacharidy, ale je potřeba se též podívat na příjem sacharidů celkově. Hádam, že v tom bude zakopaný pes. Omezte přílohy k obědu a večer úplně, snižte příjem pečiva a zaměřte se na sacharidy přirozené - ovoce a zelenina. Dále přijímejte alespoň dvojnásobek tekutin oproti současnosti a to pouze ve formě vody případně neslazených čajů. Poslední otázkou je vhodnost pohybové aktivity, neboť fotbal je víceméně aerobní činnost. Znamená to, že sice něco spálíte, ale svalovou hmotu, tolik potřebnou pro zachování zvýšeného energetického výdeje a pro zvýšení počtu receptorových míst pro inzulín, nestimulujete. Zařaďte tedy k fotbalu i silový trénink alespoň 1 - 2krát týdně. Jsem si jist, že brzy poznáte výsledky. M.Petr
Hubnutí
Dobry den,cvicim nekolik let,cele telo se mi jemne vyrysovalo krome pasu,nemuzu prijit na to,v cem je problem.Dekuji
Michaela
Miroslav Petr
Dobrý den, břicho odráží vyšší hladiny stresového hormonu. Pokud se Vám skutečně tuk drží jen na břiše (může to být subjektivní pocit), pak je potřeba najít původ. Příčin může být nesčetně - psychické, enviromentální, dietetické atd. M.Petr
Hubnutí
dobry den,je mi 36 let, merim 157 cm a vazim 60 kg. mam trileteho a rocniho chlapce a jsem postavou spise drobnejsi. mam vytahanou kuzi po porodech a povolene svaly po rizikovem tehotenstvi. neustale se citim unavena a cvicit moc nemohu kvuli vrozene vade patere. prosim, poradte mi ohledne vahy a vyzive, stale jste kojim.dekuji
peggy
Miroslav Petr
Dobrý den, v tomto případě bych Vám doporučoval dobrého fyzioterapeuta, který Vám naordinuje takové cviky, které pro Vás budou vhodné. Je zřejmé, že dlouhodobá neaktivita svalstva vede k postupnému úbytku svalů. Tento efekt ještě více podpoří tendenci k obezitě, protože právě svalová tkáň je schopná odčerpávat většinu energie, která do těla příjde ve formě jídla. Vytahaná případně popraskaná kůže (strie) může mít celou řadu příčin, může se například jednat o odchylky v tvorbě kolagenu (polymorfismy v genech, nedostatek glycinu, prolinu nebo mědi, vit. C). Opět je v totmo ohledu důležitý příjem kvalitného proteinu - maso, vejce nebo dobrý syrovátkový protein. Únava v období po porodu je vzhledem k nemožnosti delšího spánku velmi častá. Nedokáži takto cílet konkrétní doporučení, protože Váš stav by stál za důkladnější rozbor. Krásný den. M.Petr
Hubnutí
Hezký den, je mi 35 let, měřím 168cm a vážím 62kg, připadám si baculatá ! Chtěla bych se dostat na váhu 55 kg , nejen kvůli sobě, mohl by jste mi poradit, co dělat. Velmi děkuji za odpověď
Romana
Miroslav Petr
Dobrý den, mohu odpovědět jen velmi obecně. Přestože primárním důvodem kumulace tuku je nepoměr mezi příjmem a výdejem energie, je celá řada dalších faktorů a příčin, které sehrávají významnou roli. Hlídejte si příjem sacharidů, jezte "dobré tuky", zařaďte fyzickou aktivitu nejlépe pak kombinaci silového a vytrvalostního tréninku a vyvarujte se stresu. M.Petr
Hubnutí
hezký den, téměř každý den intenzivně sportuji (volejbal, lyže, squash, tenis) na poměrně dobré úrovni, je mi 42 (185 cm, 80 kg), pravda, taky nezdravě jím kvůli práci většinou po hospodách a večer po tréninku (do rána bych umřel hlady), můj problém: začínající bříško a zásoby tuku kolem pasu, existuje rada?
roman
Miroslav Petr
Dobrý den, pohyb je základem zdraví, tedy jen tak dál. Tuk v oblasti pasu vždy souvisí se stresovým hormonem. Jednoduše řečeno, každá hormonální dysregulace se obvykle projevuje určitou distribucí tuku. V tomto ohledu je zapotřebí oddělit "stresový tuk" od tuku "inzulinového", který má také svá specifická místa a který může často celý problém překrývat (což bohužel mohou i další hormonální nerovnováhy). Velmi obecně, protože jednoznačná odpověď na to není: jedná-li se o první problém, pak je zapotřebí eliminovat působící stresory (stres v práci, intoxikaci, rušivé vlivy při spánku atd.). Je-li to spíše druhý problém, pak je nutné udělat vše proto, abyste maximálně zabránil rozkolísané glukóze (a tím i inzulínu) v krvi a postupně zlepšil tzv. senzitivitu pro inzulín. Zdraví. M.Petr
Hubnutí
Dobrý den pane Petr. Se zájmem jsem si přečetl tréninkový plán vašeho klienta a měl bych podobný problém. Nechystám se sice na konkrétní akci, ale chci po delší době zredukovat nadváhu a dostat se do dobré kondice. Cílem je shodit 20kg do poloviny září (sázka) a dobře se připravit na letní běžecký pohár (10km tratě) a nějaký ten cyklomaraton...stačí nějaký 100km v ČR. Navíc bych se chtěl pokusit o půlmaraton a podle možností na podzim maraton. K vytrvalostnímu sportu mám kladný vztah, ale bohužel i k užívání si alkoholu a jídla, večírky, atd....viz. Vánoce. Takže vím, že budu muset zásadně změnit životosprávu a postupně začít trénovat. Chci poradit jak začít, aby to nebyl velký šok pro mé tělo? Ze sportů provozuji cyklistiku (silnice i MTB), florbal, squash, běh, v zimě běžky a sjezd a vysokohorskou turistiku. Moje současné parametry jsou 184cm a 100kg. Za lepšího počasí a pokud zdraví dovolí jezdím na kole do práce (jen 19km tam a zpet). Povoláním jsem geodet (práce v terénu). Děkuji
Radim B.
Miroslav Petr
Dobrý den, máte pravdu, že skoková změna obvykle vede k tomu, že člověk nevydrží. Proto je třeba si důkladně promyslet celou strategii a cestu k dosažení Vašich cílů. Zařazujte změny a jednotlivé intervence postupně. Shodit 20kg není zas tak málo, i když na to máte relativně hodně času. Omezte sacharidy, nejdříve tak, že zmenšíte přílohy a zaměříte se na kvalitní bílkovinu ale i na tzv. dobré tuky (rybí, lněný, olivový). Uvidíte, jak budete reagovat a podle toho musíte dále upravovat příjem živin. Hlavně nehladovte! Jezte dostatek zeleniny, s ovocem se raději držte na uzdě. Rozhodně se neomezujte pouze na vytrvalostní aktivity. Chcete-li redukovat podkožní tuk, je zapotřebí vytvořit tkáň, která zajistí energetický odběr. To je pouze tkáň svalová. Vytrvalostním tréninkem sice něco spálíte, ale zároveň s tím půjde dolů i svalová hmota. Proto kombinace posilování a vytrvalosti je mnohem výhodnější, což se ostatně již několikrát ukázalo na kontrolovaných studiích. Alkohol je nepřítelem hubnutí, postupně vyřaďte pivo a všelijaké sladké kokteily. Dáte-li si večerní dvojdecku červeného i někokrát v týdnu, pak je vše v pořádku. Toť asi základ. Krásný den. M.Petr

Najdete na iDNES.cz