Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zdolanými kilometry a kily se chlubíme kvůli narcismu, říká studie

aktualizováno 
Pochlubit se dvaceti kilometry zdolanými ještě před prací, drsným protokolem v posilovně, když jsme si naložili o pět kilo víc. Navrch možná vyfotit snídani. A taky bicepsy nebo běžecké boty a propocené ponožky. Aby ostatní viděli. Laický náhled nás neklame, je to projev narcismu. Tvrdí to i vědci.

Dali jsme to! Když informujeme o svých úspěších v posilovně na sociálních sítích, chceme jediné: pochvalu, uznání, obdiv. Dovědět se, že jsme dobří. | foto: Profimedia.cz

Vzkaz, který sociálně sdílní cvičenci z posiloven, běžci či plavci vysílají okolí, je jednoznačný: Podívejte, jak o sebe dbáme, jak se snažíme, abychom byli fyzicky krásní! Vědci z londýnské Brunel University ono sdělení dešifrovali po zkoumání provozu na facebookových účtech respondentů své studie. Dobrovolníci a dobrovolnice kromě toho též vyplňovali dotazníky ohledně „velké pětky“ osobnostních rysů, tedy extroverze, otevřenosti, přívětivosti, svědomitosti a emocionální stability.

Když dali dohromady výsledky dotazníků s návyky respondentů na sociálních sítích, odhalilo se několik shodných rysů. Lidé, kteří se cítili nejistí, vkládali na Facebook více příspěvků o svém vztahu. Respondenti, které analýza dotazníků identifikovala jako pečlivé, svědomité, psali nejčastěji o svých dětech. Narcisté poté věnovali velké úsilí tomu, aby se svět dozvěděl o jejich jídelníčku a cvičebním programu.

Nejen že se od ostatních lišili obsahem příspěvků, dokonce mezi ostatními čněli i frekvencí, byli mnohem častějšími korespondenty sociálních sítí. Není to však proto, že by ohlašovatelé cvičebních a stravovacích programů kladli takový důraz na to být fit, tvrdí vědci. Je to proto, že usilují o pozornost. A o uznání.

Chtějí být chváleni a jejich příspěvky o sportovních či dietních úspěších pochvaly zaručují. Vedoucí výzkumu Tara Marshallová však varuje, že je to tenký led. „Ačkoli výsledky analýzy naznačují, že se žebrání narcistů vyplácí, protože ke svým příspěvkům dostávají více lajků a komentářů, může to být tak, že jejich přátelé z Facebooku je sice podporují, ale potají nemají takové egoistické jednání rádi,“ říká. Jenže pro příjemce pozitivního hodnocení je jedno, zda je upřímné, nebo nikoli. Sebeuspokojení mají z obou reakcí.

Autoři:


Témata: posilovna, Facebook


Nejčtenější

„Do všeho jdu po hlavě,“ říká MOgirl Tereza.
Miluju ženský zadek v latexu, říká MOgirl Tereza

Je energická, přátelská, empatická, tvrdohlavá. A jde do všeho po hlavě. Seznamte se s MOgirl Terezou.  celý článek

Porno v hledáčku. Představuje významný podíl internetových dat, proto se i jemu...
České ženy a porno: nejvíce stojí o orální sex

Jejich preference naznačují, po čem touží na videu, a napovídají, co ocení i při reálném milování. Nejčastěji přitom ženy v nabídce internetové pornografie...  celý článek

Roger Ailes dopomohl k prezidentskému úřadu třem republikánům. „Lidé si myslí,...
Stvořil Trumpovu Ameriku. Vaz vládci Fox News zlomilo sexuální obtěžování

Byl šedou eminencí americké politiky. Jeho poradenství uvádělo politiky do prezidentského křesla. Televizní stanicí Fox News do společnosti injektoval...  celý článek

Další z rubriky

Testosteron nám kalí úsudek, říkají vědci.
Testosteron nás žene k unáhleným a špatným rozhodnutím, říká věda

Vyhání naše sebevědomí do výšin, dává nám královský pocit, že prostě musíme mít pravdu. Zásobuje nás sebejistotou. A tím, že nás zbavuje pochybností, nám...  celý článek

Dva nadšenci prozkoumali opuštěnou budovu s raketoplány
VIDEO: Bylo to jako spát s duchem SSSR, říká o pobytu v Bajkonuru dobrodruh

Museli ujít na čtyřicet kilometrů pouští, převážně v noci, protože oblast je ještě pořád střežená. „Nechtěli jsme, aby nás náhodou někdo uviděl,“ popisuje pouť...  celý článek

Ženy už dávno přestaly být jen objektem sexuálních potřeb. Výrobci a obchodníci...
Ženy kupují stále víc erotické hračky. A ženou byznys vzhůru, říká výzkum

Neodpírají si sexuální prožitky, odmítají sklánět hlavu před tradičními zvyklostmi a již dávno nerespektují konzervativní tabu. Ženy chtějí uspokojení. A je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.