Ve světě seriálu World Rally Championship (WRC) se pohybujete už dva roky, pořád jste ale nejmladším jezdcem. Jak se k vám chovají profesionální jezdci, hvězdy WRC?
Parta je tam skvělá, všichni jsou hodně v pohodě. Není to jako na okruzích, kde se tvrdě závodí proti sobě. Tady se každý vypořádává hlavně s přírodou, s tratí.
Ale přesto: je vám dvacet let a závodíte s jezdci, které obdivuje celý svět.
Samozřejmě, je to úžasný zážitek, když vidím legendy, na něž jsem se díval v televizi, a teď s nimi jedu závod. Už jsme něco jako kolegové. Ale zvláštní pocit je to pořád: přečíst si na výsledkové listině, že Loeb vyhrál a já jsem sice na celkovém 24. místě, ale jen o minutu a půl za ním.
V čem máte rezervy?
Určitě v rozpisu tratě, ten nemůže být nikdy perfektní. Kdybych se dostal tak daleko, že bych mu mohl věřit na sto procent, bylo by vyhráno. Právě tohle umí Sebastian Loeb.
Jak se takový rozpis připravuje?
Na mistrovství si před závodem můžeme trať dvakrát projet. Při prvním průjezdu diktuju spolujezdci poznámky, při druhém mi je hlásí zpátky a já mu říkám menší opravy. Pro mě je ten rozpis fajn, ale myslím, že spolujezdec s ním má problémy.
V čem je naopak vaše síla?
Asi v nevybouřeném mládí. Snažím se jet pořád na limitu a hledat nové možnosti, jak zrychlit. Asi bych měl víc myslet na taktiku, ale v současné situaci je pro mě lepší jít do toho naplno.
na trati s martinem semerádemSyn legendy české rally působí skromně, za volantem se z něj ale stává divočák. Vím to, protrpěl jsem si vedle něj pár dlouhých minut na sedadle spolujezdce, zatímco se jeho vůz Mitsubishi Lancer EVO IX řítil po tréninkové dráze. "Máme trochu studený gumy, občas to uklouzne," prohodil do komunikačního portu, zatímco jsem si zapínal pás. "Ty krávo," uklouzlo mně, když auto vystřelilo na úzkou silnici jen o málo širší než Mitsubishi. Z bleskové akcelerace jsem měl husí kůži po celém těle. Nechal to bez komentáře, ale evidentně se mými pocity bavil. Já moc ne. Jak byste si to vychutnávali vy, vřítit se stošedesátikilometrovou rychlostí do zatáčky a projet ji dřív, než si stihnete uvědomit, co se děje? Po mé levé straně ale panuje nevzrušený klid. "Sorry, trochu nás to koplo," pronese Martin, když v ukrutné rychlosti vyletíme na moment z tratě. |
Jaký je váš oblíbený povrch?
Každý má něco do sebe. Raději mám šotolinu, kde můžu jet hodně smyků. Je to povrch, který vám dost odpustí, dovolí vám napravovat chyby. Sníh je jí dost podobný, pneumatiky s hřeby fungují úplně neuvěřitelně. Asfalt je povrch spíš už pro mazáky, kteří přesně vědí, jak projíždět zatáčky a kdy brzdit.
Který závod WRC jste si oblíbil?
Miluju finskou rally tisíce jezer, i když je to spíš rally tisíce skoků. Je to tam strašně rychlé, průměrně se jezdí 120 km/h, jsou tam široké cesty, ze zatáčky do zatáčky a pořád naplno. Člověk si skočí i 5 metrů, prostě paráda.
Co bouračky, vyhýbají se vám?
To je samozřejmě součást hry. Občas se prostě něco nepovede. Loni jsem absolvoval čelní náraz do zdi. Začalo pršet, já byl asi přemotivovaný a po rychlém horizontu, kde jsem měl asi 150 km/h, jsem vlítnul do baráku. Auto bylo sice o metr kratší, ale nikomu se nic nestalo. V tom domě naštěstí nikdo nebyl, takže jsme jen smetli ledničku nebo co.
Nemáte potom problém sednout si volant?
Psychický blok kvůli tomu určitě nemám. Řeknu si, co bylo špatně a co příště udělat jinak. Ale že bych tam jel příště pomaleji? To ne, je to adrenalinový sport, s rizikem musím počítat.
"Auto bych si neopravil"
Jakou životosprávu musíte jako jezdec dodržovat?
Určitě to není tak přísné jako třeba na okruzích, kde jezdci pomalu nemůžou pít ani minerální vodu kvůli bublinkám. Tam určitě stojí za to pít všechny ty speciální gely, u nás to o tom ale není.
Takže chodit do posilovny a běhat nemusíte?
Fyzická kondice samozřejmě přispívá k lepší koncentraci a lepším výkonům, u nás to však není tak striktní jako u jiných vrcholových sportů.
Umíte si spravit auto?
Tak to už je horší. Jsem trochu technický antitalent, můj spolujezdec je naštěstí vyučený automechanik. Těch věcí, které si můžu opravit na trati, je ale strašně málo. Když to otočím na boudu nebo mi ulítne poloosa, co s tím asi tak můžu dělat?
Když vám ale nenastartuje auto v civilním životě, víte na co se podívat?
Asi na baterku. Jsem fakt antitalent, nestydím se za to.
A víte, jak funguje motor?
To už jsem někde slyšel. Myslím, že na základce.
Jak potom ale dokážete vysvětlit týmu, jak chcete nastavit auto?
To je samozřejmě důležitá věc, ve výsledku to hodně ovlivňuje, jak budete rychlý. Řeknu prostě, co to auto dělá, co se mi líbí a co ne, a oni to upraví. Vědět, jak se to technicky dělá, to není tak úplně důležité. Jde o to vědět, jak se auto chová a co může být jinak.
Váš otec je legenda české rally. Mluví vám do ježdění?
očima otce a trenéra josefa semerádaMartin je trochu divoký, ale ve svých letech je na dobré cestě to někam dotáhnout. V seriálu mistrovství světa ho mají rádi, protože je nejmladší a je opravdu hodně rychlý. Díky tomu, že začal tak brzo, má ohromný náskok, ale musí si ještě chvilku počkat, nejlepší jezdci jsou až po třicítce. Ale počítám, že za tři roky z něj bude opravdu dobrý jezdec. |
Co například?
On je hrozný divočák, pořád samé smyky a to je na rally zbytečně pomalé. Jeho rady se ale snažím poslouchat. I když je zrovna hned nepoužiju, v budoucnosti se určitě hodí.
Jste rychlejší vy, nebo on?
No, nevím, zda odpovědět, aby mě nevyhodil. (smích) Na asfaltu jsme na tom zhruba stejně, před dvěma lety jsem prohrál o 0,7 sekundy na 80 kilometrech. Ale na šotolině jsem určitě lepší.
"Trénuji na playstationu"
Prý jezdíte rally i na playstationu a berete to jako trénink. Je to pravda?
Dnešní hry jsou na vysoké úrovni, výborně simulují skutečnost. Tratě se sice nenaučím, ale fyzika a možnosti těch nastavení jsou tak vysoké, že se hodně podobají reálu. Denně tomu věnuju tak hodinku, cvičím si tak reflexy a reakce, navíc si můžu vyzkoušet různá nastavení aut.
Co jezdíte nejraději?
Asi tu nejpopulárnější, Need for Speed Shift, to je určitě top hra. Vyrostl jsem na ní a každý rok ji si aktualizuji. Věrně simuluje skutečné chování auta a člověk tam může získat základní návyky. Ale v reálu to chce určitě víc zodpovědnosti. Tam nemůžu jen tak zmáčknout tlačítko a koupit si nové auto.
Kolik máte bodů v řidičáku?
Řidičák mám jen dva roky a zatím mám všechny. Jsem opatrný řidič, na silnici se snažím hlavně dávat pozor, co se děje kolem. Je tam spousta "blbů", kteří zkoušejí kraviny a neuvědomují si, že neriskují jenom svůj krk, ale i těch ostatních.
Řidičák jste udělal napoprvé?
Naštěstí jo.
Jaké je vaše vysněné auto?
Nemůžu říct, že se mi nelíbí Lamborghini nebo Porsche, ale radši si koupím Mustanga ze čtyřiašedesátého. V něm si člověk opravdu zajezdí, cítí to auto pod volantem. V moderních autech je to více o elektronice, a pokud se to všechno nedá vypnout, ani si pořádně nezařídíte. Ale jednou si určitě koupím busík od Volkswagenu a pojedu si zasurfovat na pláž.
Balíte na to, že jezdíte WRC, holky?
Ne, tím se nechlubím.
Jaké máte plány do budoucna?
Teď přijde určitě na řadu vysoká škola. Nemůžu spoléhat na to, že se budu živit jako profesionální jezdec. Takových lidí na světě moc není.
Martin Semerád (24. 5. 1990)2007: první sezóna v Poháru mládeže
2008: 2. místo absolutně Pohár mládeže (VW Polo 1,4 16V) 2008: 5. místo absolutně Rallysprint Pačejov, 1. místo v juniorech 2008: 3. místo Rally Jeseníky (absolutně) 2008: vítěz Pirelli Star Drivers Shoot-out Europe 2008: FIA talent roku 2009: první sezóna v PCWRC |