Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Připravte si peněženky, silniční stíhačky pro rok 2011 přijíždějí

aktualizováno 
Milovníci ručičky vpravo na doraz se příští rok pomějí. Třistakilometrovou hranici totiž překoná hned několik novinek. Každý z těchto miláčků na čtyřech kolech vám ale pořádně provětrá peněženku.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport to na testovacím okruhu vytáhl na 435 km/h | foto: Bugatti

Běžná automobilová produkce může být sebesilnější, ale jednou stanovený limit je daný a přes 250 km/h se prostě nejede. Přesto jsou na trhu auta, která dokážou pelášit i přes 300 kilometrů v hodině. Legálně samozřejmě jen na některých úsecích německých dálnic nebo na závodním okruhu.

Silniční stíhačky jsou však pořádně drahý špás. S půjčkou od úvěrových společností nepočítejte, tady budete potřebovat spíš hypotéku. Ceny se totiž pohybují v řádech milionů, takže i velký byt v Praze by byl levnější. A u těch nejdražších strojů to nebude pětipokoják ale rovnou luxusní vila na tom nejlepším místě.

Nissan GT-R

Začneme jednou "lidovkou", i když uvozovky jsou zcela na místě. V porovnání se zbytkem závodního pole je sice Nissan GT-R modelového roku 2011 opravdu levnější, přesto stojí asi jako deset průměrných fabií (2,5 milionu korun). Ušetřit sice můžete nákupem v USA, ale tak jednu dvě fabie.

Nissan GT-R je dnes už legendární kupé. S obrovským výkonem a téměř závodním podvozkem si rychle získal srdce řidičů po celém světě. A do modelového roku 2011 vstupuje gétéerko ještě silnější a lépe vyzbrojené. Zvnějšku to jsou drobné úpravy přední a zadní části a také zakrytování podvozku, což zlepšilo součinitel odporu vzduchu o jednu setinku. Brzdy jsou zvětšené a úpravou prošel i podvozek. A pozor, denní svícení obstarají diodová světla, modla českých autokutilů.

Ale to hlavní se u gétéerka odehrálo pod kapotou: dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru totiž po úpravě dává neskutečných 357 kW, tedy 530 koní! To je o zvýšení o 45 koní, což rozhodně není zanedbatelné stádečko. Na stovku tak tato "lidová" silniční stíhačka vystřelí za pouhé tři sekundy a maximálku má 315 kilometrů za hodinu. Kdo se spokojí s o pět kilometrů nižší maximálkou a o pár desetin sekundy horším zrychlením, může prošmejdit automobilové inzertní servery a sehnat ve výprodeji letošní specifikaci auta.

Audi R8 GT

A pojďme o kus dál, respektive o pořádný kus dál. Další pořádně rychlé svezení stojí dvojnásobek ceny Nissanu GT-R. Audi R8 GT je ostrá verze sportovního kupé R8, relativně častého uživatele našich silnic. Ve verzi GT má vidlicový desetiválec s objemem 5,2 litru špičkový výkon 412 kW čili 560 koní. Maximálka je solidních 322 km/h a zrychlení z nuly na sto zvládne R8 GT za 3,6 sekundy.

Obdivovatel vozů se čtyřmi propletenými kruhy ale namítne, že i běžné Audi R8 může mít uvedený motor, sice s o trochu menším výkonem, ale i nižší cenou. A ano, má pravdu. Jenže verze GT má mnoho dalších vylepšení než jen o 26 kW vyšší výkon. Především je o rovných 100 kilogramů lehčí díky množství karbonových dílů, polykarbonátovým sklům, hliníku a hořčíku. Odlehčené jsou i kotouče brzd, které výrobce namíchal z karbonu a keramiky a které váží jen 9 kilogramů.

Spořílci mohou milion korun ušetřit za obyčejnou verzi R8 s desetiválcovým motorem, pak ale budou moci uhánět maximálně "jen" 316 km/h a na stovku vystřelí za 3,9 sekundy. Nebo si doma uškudlí ještě jeden milionek a spokojí se se základní verzí R8 s osmiválcem 4,2 litru, s nímž překročí auto bájnou třístovku o dva kilometry a na stovku se bude, ve srovnání s výkonnějšími sourozenci, ploužit dlouhých 4,6 sekundy.

McLaren MP4-12C

Za stejnou cenu jako Audi R8 GT si ale můžete pořídit mnohem exotičtější sporťák až ze staré dobré Anglie. A přívlastek exotický neodkazuje na nějakého obskurního výrobce, ale na fakt, že se na silnici nebudete se stejným vozem potkávat nijak často. I když... McLaren MP4-12C bude prvním autem značky, které nebude vznikat kusovou výrobou, ale bude to plnohodnotný malosériový model, kterého chce značka vyrobit řádově stovky až tisíce kusů ročně.

V každém případě McLaren zaujme formulovou konstrukcí s centrálním karbonovým monokokem, na který jsou přidělané hliníkové části rámu. Karosérii pak tvoří kombinace karbonových a hliníkových dílů. To vše má hmotnost jen 1 300 kilogramů – porovnejte s hmotností 1 500 kilogramů u audi a přes 1 600 kilogramů u nissanu. Je to prostě lehká váha, což spolu s osmiválcovým motorem o objemu 3,8 litru a s dvojicí turbodmychadel s výkonem 441 kW (600 koní) dělá z auta solidní raketu. Na stovku zrychlí za 3,5 sekundy a maximálka překračuje 320 km/h.

McLaren MP4-12C bude stát stejně jako Audi R8 GT, tedy přibližně 5 milionů korun bez započítání různých extras, jako jsou karbonové brzdy nebo speciální výbava interiéru či karoserie. Pro případné zájemce jsou obě auta přímou konkurencí, jsou podobně velká, mají podobný výkon a pojmou dva pasažéry. Výhodou Audi bude dostupnější servis, McLaren sází na originalitu a výjimečnost.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Pět milionů korun už je pořádná sumička peněz, ale dopředu upozorňujeme, že teď se posuneme ještě o pořádný kus dál. Na další dva exoty bude potřeba o řád víc peněz, zhruba jako na malou fabriku. První přichází na řadu Bugatti Veyron 16.4 Super Sport. Stojí dva miliony eur, tedy asi 50 milionů korun, v přepočtu na fabie to je asi 200 mladoboleslavských krasavců.

Stejně jako je nepředstavitelná cena upraveného Veyronu, je zcela mimo běžné chápání výkon auta a jeho schopnosti. Už běžný Veyron ze sebe vytlačí 736 kW, tedy přes tisíc koní, ten upravený ještě 200 přidává (882 kW) a dostává se na výkon malého letadla. I točivý moment je stěží uvěřitelných 1 500 Nm. Na stovku tak upravený Veyron vystřelí za pouhé 2,2 sekundy, maximální rychlost má omezenou (!) na 415 km/h. Na testovacím okruhu dokázal jet dokonce 435 kilometrů za hodinu, ale za pneumatiky výrobce ručí jen do uvedených 415 km/h.

Co dodat, parametrům Veyronu se vyrovnají snad jen formule. Dokáže jet tak rychle, jak se po nebi pohybují dopravní turbovrtulová letadla.

A na závěr jsme si schovali něco, co stíhačku připomíná i vizuálně, co se vyrovná Veyronu a co oproti němu stojí zanedbatelných 19 milionů korun. Má to ale háček, nikdo neví, kdy se zázrak jménem SSC Ultimate Aero II začne prodávat a jestli vůbec.

SSC Ultimate Aero II
Přitom o zájemce by jistě neměl nouzi: necelých 1 200 kilogramů vážící sporťák pohání vidlicový osmiválec s dvojicí turb a objemem 6,8 litru. A teď to nejpodstatnější, motor má poskytnout neuvěřitelný výkon 1 000 kW, což je 1 360 koní. SSC by tak mohlo uhánět až závratných 443 kilometrů za hodinu a na stovku vystřelit za 2,6 sekundy. Milionářům to musí znít jako rajská hudba, zjevně však není ani v této cenové kategorii snadné dotáhnout podobný projekt do konce.

A low-costové řešení silniční stíhačky? Otevřete si libovolný větší automobilový inzertní server a hledejte auta s výkonem nad 300 kW. Budete-li mít štěstí, najdete upravené verze mercedesů, audin nebo BMW, které nemají omezovač a třísetkilometrovou hranici umí překonat.

Cena by se mohla, v ideálním případě, vejít do 700 tisíc korun, spíš si ale připravte rovný milion. A pak také hodně peněz na servis, podobná auta nemají přezdívku "kasička" jen tak náhodou.

Autoři:


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Hodiny jeho práce smyje déšť. Život je taky jen dočasný, říká umělec

Sklad pro Sněhurku, Mogilovo, Bulharsko: Malba vznikla v prostorách vinařství...

Jezdí po světě a maluje na zdi a chodníky. Jeho projekty vedou diváky k úžasu, ale také nutí přemýšlet nad smyslem...

Další z rubriky

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Extrémní gastronomie: brouci jumiles se vám snaží utéct z placky

Jumiles se rekrutují například z čeledi kněžicovitých.

Svěží chuť, vynikající aroma a doslova hemživá konzistence charakterizuje regionální mexickou lahůdku jumiles. Viděno...

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Najdete na iDNES.cz