"Představte si, že do práce nastoupí nový kolega a váš první dojem z něj není právě dobrý," cituje server LiveScience.com jednoho z autorů studie Bertrama Gawronskiho. "Několik týdnů později ho ale potkáte na párty a zjistíte, že je to vlastně velmi fajn chlapík. Ačkoli víte, že první dojem byl mylný, budou vaše emocionální reakce na nového kolegu novou zkušeností ovlivněny jen v kontextech, které se budou podobat párty. Ve všech ostatních však bude dominovat první dojem."
Řečeno jinými slovy: nové zkušenosti platí jen jako výjimka potvrzující pravidlo určené prvním dojmem a pouze v souvislostech, v nichž jsme je zažili. Jinak nám vládne první dojem.
Aby setrvačnost prvního dojmu vědci změřili, ukázali účastníkům studie na monitoru pozitivní či negativní informaci o neznámé osobě.
Později respondentům předložili informaci, která původní vyvracela.
Aby prozkoumali, jaký vliv mají souvislosti, v nichž si o člověku vytváříme dojem, změnili přitom výzkumníci barvu pozadí na monitoru.
Když poté vědci měřili spontánní reakce účastníků na fotografii dotčené osoby, zjistili, že nová informace, která původnímu dojmu odporovala, jejich reakce ovlivnila pouze tehdy, když byla osoba zobrazena na tom barevném pozadí, na němž se novou informaci respondenti dověděli. Ve všech ostatních případech se řídili prvním dojmem.
Gawronski přesto dodává, že úplně neporazitelný první dojem přece jen není.
"Je ho však potřeba zdolat v mnoha různých souvislostech, jen tak postupně ztratí svou moc," vysvětluje. "Dokud je ale popírán pouze v jednom a tom stejném kontextu, můžete dělat, co chcete, ale první dojem vás bude pořád ovládat."
Podle jeho slov může být výzkum, na němž spolupracovali belgičtí a američtí vědci, přínosný pro léčbu klinických nemocí. "Pokud hledá člověk, který má fóbii z pavouků, pomoc u psychologa, bude terapie mnohem úspěšnější, když k ní bude docházet v mnoha různých kontextech, ne pouze v psychologově ordinaci," upřesňuje Gawronski.
Přiznává ale, že věc má pořád spoustu otazníků. "Nevíme, v jakém množství souvislostí musí být první dojem odmítnut, aby přestal platit. A nevíme ani, co dělá kontext kontextem. Pokud si například udělám první dojem někde ve školní třídě, bude svázán s kontextem jakékoli učebny, nebo jen oné konkrétní? Pořád na tom pracujeme."