Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Bohaté stáje s sebou vozí manželky, říká o Rally Dakar filmař

aktualizováno 
Po návratu vždy čtyři dny úplně prospí. Dokumentovat Rally Dakar je adrenalinová nálož, která dá zabrat psychice i fyzičce. „Denně najezdíme šest set kilometrů, málo spíme,“ říká Martin Čepela z týmu KM Racing.

Vaším úkolem je monitorování závodu. Co to znamená prakticky?
Jsme kameramani, střihači i reportéři v jedné osobě. S kolegou Zdeňkem Sopůškem máme rozdělené úkoly, jeden jede monitorovat závod, druhý společně s mechaniky kontroluje, co se děje v základním kempu. Každý den najezdíme okolo šesti set kilometrů. Jakmile máme nasbíraný materiál, pospícháme co nejrychlejší cestou do cíle, kde čekáme na piloty, abychom je vyzpovídali. Pak začínáme okamžitě zpracovávat nasbíraný materiál. Poté začíná mise jménem hledání signálu.

To musí být v podmínkách Jižní Ameriky, kde se teď Rally Dakar jezdí, náročné. Jak dlouho vám to trvá?
Občas je to velké dobrodružství, signál lovíte v poušti, v pralesích. Prodleva mezi koncem natáčení a odesíláním dat je ale maximálně dvě hodiny. Materiál posíláme médiím po celém světě a snažíme se, aby byl co nejaktuálnější.

Při vaší práci musí dostávat technika hodně zabrat.
Je to pro ni velká zátěž. Než jsme vyrazili na Rally Dakar poprvé, testovali jsme ji hluboko v africké poušti u oázy Ksar Ghilane. Na technické vybavení potřebujeme mít stoprocentní spoleh.

Jak funguje navigace?
V telefonech a tabletech máme stažené mapy, jezdíme podle nich. Bloudění je ale na denním pořádku.

Jak se řeší technické problémy? Co děláte, když se vám rozbije auto?
Nesmíte zapomínat, že s sebou máme jedny z nejlepších automechaniků z Česka. Problém bývá auto najít a odtáhnout. Vzpomínám si, jak obtížné bylo vytáhnout zapadlý závodní kamion druhým kamionem. Všude písek a hrozí, že na místě, patnáct kilometrů od silnice, zapadnete všichni. Je to dost adrenalin.

Pokaždé si říkám, že už se tam nevrátím

Velkou výzvou to musí být i pro fyzičku.
Fyzická příprava je hodně důležitá. Nezbývá nám moc času na odpočinek a spánek, spíte zhruba tři hodiny denně. Důležité je také uvědomit si, že fotoaparáty a stativy jsou dost těžké – a vy je musíte mnohokrát přenášet na dlouhé vzdálenosti pěšky. Všude se totiž člověk autem nedostane. Mnohokrát také čekáte na záběr i tři hodiny, což není v padesáti stupních úplně příjemné.

Jak se tedy připravujete?
Já jsem aktivní sportovec, dělám kickbox a trénuju sedm dní v týdnu. Kromě toho běhám a nějaký čas trávím v posilovně. Vlastně nevyjdu z kondičky. Neděláme navíc jen Dakar. Po celý rok též dokumentujeme přípravu na něj a máme asi pět dalších velkých zahraničních akcí za rok. V zahraničí strávím polovinu roku.

Martin Čepela

Je mu čtyřiatřicet let, žije v Liberci, na který nedá dopustit. Říká, že nesnáší autority. Ihned po vojně nastoupil do práce, má za sebou i pokusy o podnikání - neúspěšné. Má na starosti mediální prezentaci týmů jezdících Rally Dakar pod hlavičkou Bastard Production.

To asi osobnímu životu moc neprospívá.
To není příjemná stránka věci. Je mi třicet čtyři let a nemám přítelkyni. Domu jezdím prakticky spíš na návštěvy. Podobný způsob života neskousne jen tak někdo.

Když už jsme u toho, co Rally Dakar a ženy? Najdou se v týmech i ony?
Ženy tvoří podle mého odhadu zhruba dvě procenta organizačního týmu. Je to prostě pánská záležitost. Ony dvě procenta jsou vlastně hlavně manželky nebo přítelkyně závodníků. Podle toho se taky pozná, jak je která stáj bohatá. Kdo má peníze, veze si s sebou partnerku.

A místní ženy?
S nimi do styku moc nepřijdeme, naše kempy jsou oplocené a hlídané. I tak vám ale ženy házejí lístečky s telefonním číslem do auta, matky vám nabízejí své dcery za manželky.

Jak přijímají závody obyvatelé Jižní Ameriky obecně?
Nikdy jsem nezažil takovou vřelost. Často se stává, že místní celý konvoj vítají, stojí u silnice a mávají. Asi si uvědomují, že jim soutěž může přinést peníze do rozpočtu. Pro ony země je to velká reklama.

Jaké je vrátit se z Dakaru do klasického silničního provozu u nás?
Otázka zní spíš, jaké je vrátit se ze závodu obecně. Po návratu vždy tak aspoň čtyři dny spíme. Člověk se vrátí a říká si, že by tam už nikdy nejel.

Tradiční Rally Dakar se jezdila v Africe, pak se kvůli nepokojům přesunula do Jižní Ameriky. Zažili jste starý Dakar?
Ne, působili jsme jen v Latinské Americe, v Argentině, Chile a Bolívii. Letos se ale do Afriky podívám, chystám se na obdobu starého Dakaru, která se jmenuje Intercontinental Rally.

Co je pro vás nejkrásnější místo na světě?
Moc se mi líbilo na přejezdu z Argentiny do Chile. Nádherná příroda, solná jezera, vysoké hory. Jsou tam zajímaví a příjemní lidé. Nejrůznější zvěř. To je místo, které se mi hodně líbilo.

Autoři:

Nejčtenější

Kalendář Pirelli 2018 se představil: zbavuje Alenku v říši divů nevinnosti

Alenka zbavená nevinnosti: Duckie Thotová

Je průkopnický, excentrický, magický. Kalendář Pirelli pro rok 2018 nabídne příběh Alenky v říši divů, se surreálnou...

Nahota je pro mě přirozená, svoje tělo mám ráda, říká MOgirl Ilona

„Ráda si dělám radost,“ říká MOgirl Ilona.

Je upřímná a přiznává, že automaticky očekává, že od druhých se jí dostane téhož. „S každým člověkem se pro mě otevírá...



Přes rauš až na vrchol. Kuřáci marihuany mají více sexu, říká studie

Konzumace marihuany podle vědců souvisí s častějším sexem. Proč to tak je, však...

Lidé, kteří si dopřávají marihuanu, mají o dvacet procent více sexu než ti, kteří se droze zcela vyhýbají. Tvrdí to...

Wilhelm Tranow: génius, který louskal britské šifry a pak zmizel

Wilhelm Tranow (na snímku) byl génius, který zasáhl do druhé světové války ve...

Vydal za celé divize německých vojáků. Drtil totiž jednu spojeneckou šifru za druhou. Pro kryptoanalytika Wilhelma...

Zdravá síla. Cvičení s činkami i vlastní vahou sníží riziko rakoviny

Síla je dobrá ve všech směrech. Snižuje riziko předčasného úmrtí i rakoviny,...

Kliky, dřepy, mrtvé tahy jsou cestou k delšímu a zdravějšími životu. Takové je poselství aktuální rozsáhlé studie....



Další z rubriky

VIDEO: Handicapovaný biker jezdil v Livignu s rukou v botě

Jakkoli to znělo bizarně, fungovalo to. Honza jezdil s rukou v botě.

Pozvánku do areálu v italském Livignu od českého profesionálního bikera Richarda „Gaspiho“ Gasperottiho odmítnout...

VIDEO: Skok Twister je šílený. A Američan ho umí jako jediný na světě

Suzuki Nine Knights MTB 2017 - Nicholi Rogatkin

Vypadá složitě, zamotaně – a složitý také je. A nebezpečný. Americký jezdec Nicholi Rogatkin je ostatně jediný na...

Závodění mě naučilo odpouštět, říká jezdec Frankie Vojtíšek

Závodění dalo Františkovi Vojtíškovi pokoru a schopnost odpouštět.

Patří mezi legendy českého motorspotu. Na konci 80. let závodil i s tahačem LIAZ a kamion téže značky dostal dvakrát až...



Najdete na iDNES.cz