Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Bohaté stáje s sebou vozí manželky, říká o Rally Dakar filmař

aktualizováno 
Po návratu vždy čtyři dny úplně prospí. Dokumentovat Rally Dakar je adrenalinová nálož, která dá zabrat psychice i fyzičce. „Denně najezdíme šest set kilometrů, málo spíme,“ říká Martin Čepela z týmu KM Racing.

Vaším úkolem je monitorování závodu. Co to znamená prakticky?
Jsme kameramani, střihači i reportéři v jedné osobě. S kolegou Zdeňkem Sopůškem máme rozdělené úkoly, jeden jede monitorovat závod, druhý společně s mechaniky kontroluje, co se děje v základním kempu. Každý den najezdíme okolo šesti set kilometrů. Jakmile máme nasbíraný materiál, pospícháme co nejrychlejší cestou do cíle, kde čekáme na piloty, abychom je vyzpovídali. Pak začínáme okamžitě zpracovávat nasbíraný materiál. Poté začíná mise jménem hledání signálu.

To musí být v podmínkách Jižní Ameriky, kde se teď Rally Dakar jezdí, náročné. Jak dlouho vám to trvá?
Občas je to velké dobrodružství, signál lovíte v poušti, v pralesích. Prodleva mezi koncem natáčení a odesíláním dat je ale maximálně dvě hodiny. Materiál posíláme médiím po celém světě a snažíme se, aby byl co nejaktuálnější.

Při vaší práci musí dostávat technika hodně zabrat.
Je to pro ni velká zátěž. Než jsme vyrazili na Rally Dakar poprvé, testovali jsme ji hluboko v africké poušti u oázy Ksar Ghilane. Na technické vybavení potřebujeme mít stoprocentní spoleh.

Jak funguje navigace?
V telefonech a tabletech máme stažené mapy, jezdíme podle nich. Bloudění je ale na denním pořádku.

Jak se řeší technické problémy? Co děláte, když se vám rozbije auto?
Nesmíte zapomínat, že s sebou máme jedny z nejlepších automechaniků z Česka. Problém bývá auto najít a odtáhnout. Vzpomínám si, jak obtížné bylo vytáhnout zapadlý závodní kamion druhým kamionem. Všude písek a hrozí, že na místě, patnáct kilometrů od silnice, zapadnete všichni. Je to dost adrenalin.

Pokaždé si říkám, že už se tam nevrátím

Velkou výzvou to musí být i pro fyzičku.
Fyzická příprava je hodně důležitá. Nezbývá nám moc času na odpočinek a spánek, spíte zhruba tři hodiny denně. Důležité je také uvědomit si, že fotoaparáty a stativy jsou dost těžké – a vy je musíte mnohokrát přenášet na dlouhé vzdálenosti pěšky. Všude se totiž člověk autem nedostane. Mnohokrát také čekáte na záběr i tři hodiny, což není v padesáti stupních úplně příjemné.

Jak se tedy připravujete?
Já jsem aktivní sportovec, dělám kickbox a trénuju sedm dní v týdnu. Kromě toho běhám a nějaký čas trávím v posilovně. Vlastně nevyjdu z kondičky. Neděláme navíc jen Dakar. Po celý rok též dokumentujeme přípravu na něj a máme asi pět dalších velkých zahraničních akcí za rok. V zahraničí strávím polovinu roku.

Martin Čepela

Je mu čtyřiatřicet let, žije v Liberci, na který nedá dopustit. Říká, že nesnáší autority. Ihned po vojně nastoupil do práce, má za sebou i pokusy o podnikání - neúspěšné. Má na starosti mediální prezentaci týmů jezdících Rally Dakar pod hlavičkou Bastard Production.

To asi osobnímu životu moc neprospívá.
To není příjemná stránka věci. Je mi třicet čtyři let a nemám přítelkyni. Domu jezdím prakticky spíš na návštěvy. Podobný způsob života neskousne jen tak někdo.

Když už jsme u toho, co Rally Dakar a ženy? Najdou se v týmech i ony?
Ženy tvoří podle mého odhadu zhruba dvě procenta organizačního týmu. Je to prostě pánská záležitost. Ony dvě procenta jsou vlastně hlavně manželky nebo přítelkyně závodníků. Podle toho se taky pozná, jak je která stáj bohatá. Kdo má peníze, veze si s sebou partnerku.

A místní ženy?
S nimi do styku moc nepřijdeme, naše kempy jsou oplocené a hlídané. I tak vám ale ženy házejí lístečky s telefonním číslem do auta, matky vám nabízejí své dcery za manželky.

Jak přijímají závody obyvatelé Jižní Ameriky obecně?
Nikdy jsem nezažil takovou vřelost. Často se stává, že místní celý konvoj vítají, stojí u silnice a mávají. Asi si uvědomují, že jim soutěž může přinést peníze do rozpočtu. Pro ony země je to velká reklama.

Jaké je vrátit se z Dakaru do klasického silničního provozu u nás?
Otázka zní spíš, jaké je vrátit se ze závodu obecně. Po návratu vždy tak aspoň čtyři dny spíme. Člověk se vrátí a říká si, že by tam už nikdy nejel.

Tradiční Rally Dakar se jezdila v Africe, pak se kvůli nepokojům přesunula do Jižní Ameriky. Zažili jste starý Dakar?
Ne, působili jsme jen v Latinské Americe, v Argentině, Chile a Bolívii. Letos se ale do Afriky podívám, chystám se na obdobu starého Dakaru, která se jmenuje Intercontinental Rally.

Co je pro vás nejkrásnější místo na světě?
Moc se mi líbilo na přejezdu z Argentiny do Chile. Nádherná příroda, solná jezera, vysoké hory. Jsou tam zajímaví a příjemní lidé. Nejrůznější zvěř. To je místo, které se mi hodně líbilo.

Autoři:




Nejčtenější

Mistr světa v parkouru dobývá hlavní město Kazachstánu
VIDEO: Mistr světa v parkouru dobývá hlavní město Ázerbájdžánu

Doufal ve svéráznou poetickou atmosféru a našel ji. Když si mistr světa v parkouru Ryan Doyle vyhlížel lokaci pro své nové video, zvolil překvapivě...  celý článek

Nejen americké univerzity varují studenty před prvky výuky, které by je mohly...
V bibli je ukřižování, v hrobech mrtví, varují univerzity své studenty

Náboženské přednášky jsou uváděny varováním, že mohou zahrnovat násilné prvky. Budoucí veterináři mají být varováni, že výuka obsahuje pitvy, a archeologům se...  celý článek

Grácie, elegance, hravost. Sex-appeal a vyzývavost, ale ne explicitní a...
OBRAZEM: Oslava rafinované smyslnosti. Praze se představila burleska

Grácie, elegance, hravost. Sex-appeal a vyzývavost, ale ne explicitní a urážející. Druhý ročník L ́Amour Night opět nasvítil ženskou erotiku z...  celý článek

Další z rubriky

Šeregeši vládlo zimní počasí, krásky a krasavce však evidentně hřála euforie z...
VIDEO: Sexy lyžování na Sibiři. Konec sezony se slavil v plavkách

Bylo jich přesně 1 498, ze svahu se v pěti stupních nad nulou vrhali dolů na lyžích a snowboardech a kromě bot na sobě měli jen plavky. Konec sezony se v...  celý článek

Akrobatický lyžař Filip Flisar se řítí městem s raketovým batohem na zádech
VIDEO: Lyžař se řítí městem jako James Bond. Pohánějí ho trysky

Na lyžích sviští nejen po sjezdovce, ale i přes pole, po mostu, přes fotbalové hřiště nebo po městských ulicích. K úžasu okolí, protože ho pohánějí trysky....  celý článek

Xman trenink zápasnicí Pudilovou
Česká bojovnice Lucie Pudilová nastoupí do UFC. U nás nemá konkurenci

Česká mlátička musí za soupeřkami létat do ciziny, protože u nás srovnatelnou zápasnici v kleci nenajdete. Teď však bude mít Lucie Pudilová šanci měřit síly s...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.