Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je to jako psí rvačka, říká pilot o soubojích prvoválečných strojů

Pilotování moderních stíhaček při soubojích přirovnává ke hře na klarinet, potyčky letounů z první světové války jsou jako psí rvačky. „Předvádíme je sice jen jako, pro diváky, i tak při nich jde o život,“ říká Robert Stejskal. Byl stíhacím pilotem, v civilu přesedlal z moderního gripenu na prvoválečný trojplošník.
Na strojích z první světové války se bojuje hodně zblízka a jde o život, i když...

Na strojích z první světové války se bojuje hodně zblízka a jde o život, i když to je jen jako, říká Robert Stejskal. | foto: archiv Roberta Stejskala

Než jste se před lety mohl jako stíhací pilot pustit do cvičných vzdušných soubojů, prošel jste dlouhým výcvikem?
Vojenský pilot se nejdříve učí základy a akrobacii, musí se s letounem sžít, pak začne létat ve dvojicích, v mracích. Teprve poté přijde navádění na cíl na zemi. Zaměřit, odjistit, zmáčknout. A až potom začne létat vzdušný boj, ale nejprve se smluveným manévrem, kdy pilot předem ví, co jeho protivník bude dělat. Vše jsou postupné kroky až k volnému boji, kde si pilot může dělat v rámci pravidel výcviku, co chce. Teprve potom může jít na vojenské cvičení nebo do misí.

Dnes se vzdušné souboje neodehrávají na blízko, jako tomu bylo za první světové...
Dnes jsou za hranicí vizuálního kontaktu. Pilot vidí cíl jen na radaru. Je od čtyřiceti do osmdesáti kilometrů daleko a střílí rakety, které se na cíl samy navedou. Na boj zblízka dojde, až když se něco pokazí.

Takhle na dálku, na radaru... Není to pak taková počítačová hra?
Reálný boj jsem nezažil, ale i při cvičení je to i na dálku obrovský stres. Pilot ví, že na něj letí raketa naváděná radarem, senzory v letadle mu to řeknou. Ale nevidí ji. Jen ví, že mu jde o život. K tomu se jeho stroj řítí rychlostí víc než tisíc kilometrů za hodinu, takže musí myslet hrozně dopředu, mít dobrou koordinaci mezi mozkem a prsty, protože v gripenu je to jako hra na klarinet, je tam spousta tlačítek a například i páka ovládání motoru řídí kurzor radaru. Máte dva joysticky.

Nikdy nevím, zda doletím, nebo spadnu

Teď jste dva roky v civilu a předvádíte vzdušné souboje na replice německého prvoválečného trojplošníku. Je moc je to jiné létání?
Nedá se to srovnat. Vůbec. Jako byste chtěla poměřovat jízdu na kole s ježděním v autě. Asi takový v tom je rozdíl. Tahle letadla se vás snaží permanentně zabít. Jako by člověk seděl na hřebci, který se ho snaží shodit, a on ho musí zkrotit.

Robert Stejskal

Je mu třiačtyřicet let, létat začal na větroni už v šestnácti na učilišti. Po vysoké vojenské škole nastoupil jako pilot taktického letectva na leteckou základnu v Náměšti, nejprve jako pilot na letounech L-39, L-159, později v Čáslavi na letoun JAS-39 Gripen. Pilotoval rovněž letouny Hawk, Harrier, F-16, F-18, SK-60, ale též vrtulník Mi-24. Nyní je v civilu, vyrábí a prodává letecké kožené bundy Airstriker, zabývá se finančním poradenstvím a létá na historických vystoupeních jako legendární Red Baron převážně s českými skupinami Knights of the sky či Pterodactyl Flight.

Souboje probíhají též dost jinak, že?
Hodně nablízko, říká se tomu „dog fight“, „psí rvačka“, jde o to, kdo protivníka utočí na menším poloměru a dostane se do lepší palebné pozice. A protože se bojuje na hodně malém prostoru, jde tam o život, i když je to jen jako. Nikdy také nesmíte být velmi blízko za letounem.

Co by se stalo?
Za letadlem je proud vzduchu, když do něho vlétnete, semele vás to. Jako když vjedete z dálnice rovnou na štěrk. Mě to už dvakrát otočilo o devadesát stupňů. Teď si na to dávám setsakramenstky majzla, protože tohle vás může stát život.

Co se při tom vlastně děje?
Dvě vteřiny to vůbec nereaguje na řízení, až pak letadlo vypluje zpět do stabilního vzduchu a zase se chytí. A ty dvě vteřiny jsou hrozně dlouhé.

V gripenu se to stát nemůže?
Samozřejmě může, ale v gripenu to není tak markantní. Tady, při pomalejších rychlostech, v lehčích letounech, je to strašně znát.

Pohled na trojplošník ve vzduchu je monumentální.

Vše je věrné, design letounu, uniformy.

„Prvoválečné“ létání je tedy pořádný stres, proč to děláte?

Kvůli adrenalinu. Ten pocit, když přistanu a jsem plný endorfinů, to je droga. Největší stres je před přelety s těmito letadly na vystoupení. Nikdy nevíte, jestli doletíte. To je na tom dobrodružné. Jako když mořeplavci pluli do Ameriky. Navíc v nich nemáte ani padák, nemůžete se vystřelit a zachránit. A tak se jen modlíte, aby vám motor nevysadil nad lesem. Není to jako výlet na kole, kdy můžete kdykoli sesednout a dát si svačinu.

Přístroje? Přistávám podle očí

Jaké to bylo poprvé přesednout do otevřené kabiny, kde je jen knipl a žádná tlačítka?
Bál jsem se a měl jsem obrovský respekt. Ale musel jsem letět. Už za dva dny jsme měli první vystoupení. A tak jsem přidal plyn, vzlétl, udělal první zatáčku a to mě hned vyškolilo. Tenhle letoun je směrově nestabilní, nemá sám snahu vracet se do původní polohy. Ale už jsem si na to zvykl. Nakonec jsem byl dokonce až překvapený, jak pěkně to přistává.

Bylo to přistání jednodušší než na gripenu?
To zase ne. Na gripenu ukazuje pilotovi head up display, zda má správnou rychlost a úhel náběhu křídla, ale také přesnou trajektorii letadla, dlouho dopředu. Takže přesně vidí, kam dosedne nebo do čeho může narazit. V trojplošníku se přistává podle zadku a očí.

V gripenu jste byl tedy zvyklý místo svým smyslům věřit plně přístrojům...
Když budete pět minut letět v mraku ustálenou zatáčku, kde nevidíte přirozený horizont a necítíte žádné rušivé odstředivé síly, začne to váš mozek brát tak, že letíte rovně. A když letoun srovnáte do opravdového horizontu, budete mít pocit, že jste v zatáčce. Tomu se říká iluze za letu. Kdybyste nevěřil přístrojům, jste mrtvý.

Jaký byl pro vás po dvaadvaceti letech přechod ze života v armádě do toho civilního?
Fakt velký. Pro mě to bylo obrovské rozčarování nad vztahy i lidmi. Zjistil jsem, že lidé jsou v civilu líní, nespolehliví, lžou si do očí, naslibují hory doly, je to hnus. U vojáků funguje provázanost, jste týmový hráč, slovo tam platí a jeden na druhého se může spolehnout. V civilu ne. Ale takový je svět. Armáda je jiná.

Red Baron

Manfred von Richthofen alias Red Baron byl německé stíhací „eso všech es“ s osmdesáti sestřely na kontě. Velel první stíhací jednotce Jasta 11, zvané též Létající cirkus, to kvůli různobarevnému maskování letounů. Na červeně zbarveném trojplošníku Fokker Dr.I létal až ke konci války, 21. dubna 1918 v něm byl sestřelen, ve věku téměř šestadvaceti let.

Aspoň to srovná člověku hodnoty, víc si váží obyčejných věcí, ne?
To je pravda. Pro mě je teď nejdůležitější, že mám zdravé děti, manželku, kterou bych nevyměnil za žádnou jinou, že můžu jít po letu domů po svých. Chci být šťastný a je mi jedno, čím při tom budu. V šestnácti jsem chtěl být vojenský pilot, stíhací eso, to mě strašně bavilo a naplňovalo. Teď už bych se na to díval jinak.

Teď ale jste největší pilotní eso první světové. Baron Richthofen, Red Barona, s osmdesáti sestřely...
Já ho jen hraju. V rámci divadla to lidem musím dát, rádi to vidí a kvůli tomu na leteckou show jdou. A tak se na představení jako Red Baron chovám, mám odpovídající oblečení, vyznamenání. Ale je taky pravda, že jsem trochu exhibicionista...

Proto vás to rebelské červené letadlo lákalo, prý odmala?
Ano. Richthofen měl tu drzost ho nabarvit na červeno, aby ho každý viděl. Já jsem si jeho model lepil už jako kluk a jeho fotografii jsem měl léta v práci na stole. Osud mě k němu nakonec zavál.

Výrazné zbarvení jste měl, ještě když jste létal na gripenu. To jste vymýšlel sám?
Ne, to je kolektivní práce. Letka 211 je součást Tygřích letek NATO, které každoročně pořádají letecká cvičení. Předáváme si zkušenosti, ale jsou k tomu i srandičky mimo létání. Závodí se v nejlepší tygří kamufláži a večery jsou i ve vtipných scénkách. Jednou jsme zpívali Eye of the Tiger a přitom si dýchali hélia, takže jsme měli hlas jako šmoulové.

Autoři:
  • Nejčtenější

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

18. května 2024

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako...

Kult sexu a rozkoše. Emmanuelle měla svou předlohu, paní Marayat

16. května 2024

Její život je jako z erotického románu. Posedlost rozkoší, spiklenectví volného sexu, orgie spojené...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak dlouho spát, stát, hýbat se. Studie zkoumala optimální denní režim

17. května 2024

Hýbat se je zdravější než sedět, spánek se nemá podceňovat. Základní náhled máme všichni. Jenže jak...

Sadistická show týrala muže přes rok. Japonsko fascinovala, děsila i léčila

14. května 2024

Cyklus oněch reality show v roce 2003 vláda oficiálně postavila mimo zákon. Byly brutální,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jsem to já. Před 75 vznikla slavná nahá fotka Marilyn Monroe

20. května 2024

Je to příběh o nouzi, hrdosti, uznání. Ono nahé focení před rudým sametem podstoupila v roce 1949...

Pošlapat, vystavit, vyvrhnout. Televizní soutěž ženy ničila kamerami a skalpely

21. května 2024

Premium Vybrali nejnešťastnější, nejzoufalejší ženy. Mělo se jim dostat proměny, která postaví jejich život...

OBRAZEM: Jsem to já. Před 75 vznikla slavná nahá fotka Marilyn Monroe

20. května 2024

Je to příběh o nouzi, hrdosti, uznání. Ono nahé focení před rudým sametem podstoupila v roce 1949...

Fascinace mimořádnou brutalitou. Mad Frank bral turisty na místa svých zločinů

19. května 2024

Premium Před deseti lety zemřel jeden z nejznámějších gangsterů Frankie Fraser. Člen nechvalně proslulého...

Starým lidem hrozil kletbami. Svého vraha paní proto kryla ze strachu

18. května 2024

Premium Poslední zářijové noci roku 1932 rozzářily noční tmu nad městečkem Rokytnice na Přerovsku plameny...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....