Řídící letového provozu: Není to žádná hra s game over na konci

aktualizováno 
Nesou osobní zodpovědnost za životy lidí v letadlech. Musí zvládat permanentní stres, umět rychle reagovat a musí mít v hlavě kalkulačku. Náročné zaměstnání řídících letového provozu je však i vysoce ceněno. Jejich průměrný plat je přes sto tisíc korun měsíčně.

Rychlý úsudek, odolnost vůči permanentnímu stresu, logické uvažování, prostorová představivost. Tyhle schopnosti jsou pro práci řídícího letového provozu nutností | foto: Jiří ŠvorcXman.cz

Denně proletí nad Českou republikou v průměru dva tisíce letadel. V každém z nich sedí desítky až stovky cestujících. Každé má svůj letový plán. A každé z nich řídí ze země dispečer.

Z tisíce uchazečů projde jen dvacet

Nejhorší a fatální chybou, kterou by mohl řídící způsobit, by byla srážka dvou letadel. V praxi je to ale naštěstí velmi nepravděpodobná možnost. "Každý řídící musí mít správný odhad a dodržovat přesně stanovené postupy," tvrdí zkušený oblastní řídící letového provozu a vedoucí instruktor výcviku nových adeptů, osmatřicetiletý David Pichl.

Řídící letového provozu

Ve státním podniku Řízení letového provozu pracuje celkem 201 řídících, z toho 18 žen. Průměrný věk řídících je 39 let. Výběrové řízení na nové řídící probíhá každý rok.

Požadavky:
- minimálně středoškolské vzdělání s maturitou
- velmi dobrá angličtina
- velmi dobrý zdravotní stav
- věk minimálně 19
- trestní bezúhonnost

Musí hlídat, aby se k sobě na nebi žádná dvě letadla horizontálně nepřiblížila na méně než pět námořních mil (necelých 10 km) a výškově na méně než tři sta metrů. "Náš systém dopředu možnou srážku nevyhledává," dodává však Pichl. Zajistit, aby kurzy jednotlivých letadel nekolidovaly, je tak čistě jen na mozcích dispečerů. A to i v situaci, kdy se třeba díky bouřce nečekaně mění trasy všech letadel. "V tu chvíli nesmíme zůstat sedět s otevřenou pusou, ale adaptovat se rychle a správně na novou situaci," dodává řídící.

K rychlým reakcím jim pomáhá pravidelné cvičení krizových situací na simulátoru, základ ale musí mít vrozený.

Podle mluvčího státního podniku Řízení letového provozu ČR Richarda Klímy se adepti na tuto profesi rekrutují většinou z řad středoškoláků a vysokoškoláků. "Mezi našimi řídícími najdete například i bývalého vojenského pilota, antropologa, člena filharmonie nebo krupiéra," dodává.

Řídícím letového provozu jsou vyhrazeny věže na letištích, většina jich ale sedí v pečlivě zabezpečené budově v Jenči u Prahy

Sítem náročných přijímacích testů projde z tisíce zájemců jen dvacet pět lidí, které čeká náročný dvouletý kurz. "Studium dokončí jen sedmdesát až osmdesát procent," vypočítává Klíma. Ale i z těch prý nakonec někteří tváří v tvář ostrému provozu přehodnotí své psychické možnosti a odejdou.

Nadprůměrný plat a zodpovědnost

Na ty, kteří vydrží až do konce, čeká ve státním sektoru nadprůměrný plat přes sto tisíc korun měsíčně, placená dovolená v lázních a permanentní stres. Blikající tečky na monitoru jsou letadla plná živých lidí a řídící drží v rukou jejich životy.

"Není to žádná hra, ve které, když se něco nepodaří, se objeví jen Game over a může se začít znovu," vysvětluje Pichl. "Na druhou stranu k tomu ale nesmíte přistupovat tak, že by se mohlo něco stát. Nesmíte se bát."

Sám už prý stres po šestnácti letech ani nevnímá. Nejspíš i proto, že mu nechybí žádná z vlastností, které má správný řídící mít: skvělá pozornost, logické uvažování, prostorová představivost, adaptabilita a multitasking. "Většina řídících u nás i ve světě je mužů," vyvrací přitom Pichl pověru, že muži by nezvládli dělat více věcí najednou.

Za bezpečný letový provoz nese řídící osobní zodpovědnost. S ohledem na to je ohodnocena i jeho mzda, která se pohybuje kolem sta tisíc korun za měsíc

Ve službě procházejí řídící pravidelnými zdravotními prohlídkami a psychologickými vyšetřeními. Veškerá jejich činnost je nahrávána, takže se zaznamená sebeméně zpožděná reakce či opomenutí. "Aktivně řídit se smí jen do padesáti osmi let," upozorňuje navíc Pichl. V pozdějším věku už prý není člověk schopen udržet pozornost na dostatečné úrovni.

Nejde však jen o bezpečnost cestujících. Řídící má za úkol zamezit zpožděním a navádět letadlo pokud možno co nejplynuleji. A svou roli hraje i ekonomika. "Méně vertikálních omezení, napřímení letu šetří letadlu palivo," vysvětluje Pichl. Mezi vzdušnými prostory jednotlivých států podle něj panuje tvrdý konkurenční boj. "Mnohdy se nelétá nejkratší možnou cestou, ale tudy, kudy je to levnější nebo méně plné," říká.

Trojnásobné zálohování pro maximální bezpečnost

Řídící, kteří mají na starost navigaci na přiblížení k letišti, se nacházejí na jednom z našich mezinárodních letišť v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech. Vizuální kontakt přitom potřebují mít s letadly jen ti, kdo řídí samotný vzlet a přistání letadel, proto sedí přímo na řídící věži letiště jen oni.

informace...

... které má řídící k dispozici na monitoru, zahrnují:
Volací znak: označení letadla
Letová hladina: např.: 330, tj. 33 tisíc stop (zhruba 10 tisíc metrů)
Znaménko = určuje, že letadlo letí v hladině
Ground Speed: rychlost vůči zemi
Destinace: cílový bod letadla
Typ letadla: určuje hmotnost, rychlost, manévrovací možnosti
Výstupní bod: kudy letadlo opustí český vzdušný prostor
Letové cesty: imaginární vzdušné dálnice nad ČR

Informace se aktualizují díky otočce radaru každé čtyři sekundy.

"Největší objem řízení letového provozu, přibližně šedesát pět procent, přitom představují oblastní řídící, kteří kontrolují nebe nad celou Českou republikou," upozorňuje Klíma. Nejvíce letadel nad námi vlastně jen prolétává a řízena jsou z Jenče u Prahy, z moderní a dobře zabezpečené budovy.

Je obehnána plotem, vchází se do ní přes dvě vrátnice, dveře jsou na karty a samotné pracoviště řídících, velký sál s monitory, je až ve třetí bezpečnostní zóně, do níž se dostanou už jen oni sami a technici.

"Vedou sem dvě vysokonapěťové přípojky z Kladna a z Prahy," popisuje Klíma zálohování zdrojů energie. Avšak i kdyby obě selhaly, naskočí záložní baterie. A kdyby se i ty vybyly, spustí se diesel agregáty. "Ve všech případech tak jsme schopni zajistit bezpečné poskytování služeb," tvrdí Klíma.

Dva dispečeři řídí maximálně 20 letadel najednou

Kolik řídících má v Jenči zrovna službu a hlásí do éteru "Radar control", určuje především hustota provozu nad republikou. "V době největších špiček se otevírá až devět sektorů," udává Pichl. Každý sektor, horizontálně a vertikálně vymezený prostor na nebi, mají přitom na starosti hned dva dispečeři.

"Ten na pozici executive controller komunikuje s piloty a dává jim příkazy podle toho, co vidí před sebou na monitoru," vysvětluje Pichl. Ten druhý, takzvaný planning controller, mu pomáhá mimo jiné se včasným detekováním konfliktů. Najednou by pak neměl mít dispečer v jednom sektoru, v závislosti na denní či noční hodině a konkrétním sektoru, více než dvacet letadel na spojení. A pracovat v kuse nesmí víc než dvě hodiny.

žertování mezi nebem a zemí

Následující přepisy jsme dostali od Řízení letového provozu, jedná se o autentické záznamy nejkurióznějších rozhovorů mezi dispečery a piloty.

Pilot: "Dobré ráno, Bratislavo."
Věž: "Dobré ráno, pro informaci, tady je Vídeň."
Pilot: " Chystáme se na přistání, Bratislavo."
Věž: "Tady je opravdu Vídeň."
Pilot: " Vídeň?"
Věž: "Ano, Vídeň".
Pilot: "Ale proč? My jsme chtěli do Bratislavy."
Věž: "OK, tak přestaňte přistávat a zahněte doleva."


Věž ironicky k pilotovi, který právě obzvlášť tvrdě přistál: "Nojo, přistání nemusí být žádný tajemství, pasažéři můžou klidně vědět, že už jsou dole."
Pilot: "To nevadí, oni stejně vždycky tleskaj!"


Pilot společnosti Alitalia, kterému vyřadil blesk z provozu půlku kokpitu:
"Skoro všechno nám vypadlo, nic už nefunguje, ani výškoměr už nic neukazuje…"
Po pěti minutách nadávání se ozve pilot jiného letadla: "Drž už hubu a zemři jako chlap!"


Pilot: "Máme málo paliva. Okamžitě žádáme další instrukce."
Věž: "Jaká je vaše pozice? Nemáme vás na radaru."
Pilot: "Stojíme na dráze 2, čekáme už věčnost na cisternu."

Věž: "Po přistání prosím na Taxiway Alpha 7, Alpha 5, Whiskey 2,
Delta 1 a Oskar 2"
Pilot: "Kde to je? My se tady přeci nevyznáme!"
Věž: "Nic si z toho nedělejte, já jsem tady taky teprve druhý den."


Pilot: "Žádáme o povolení ke startu."
Věž: "Sorry, ale nemáme váš letový plán, kam letíte?"
Pilot: "Do Salzburgu, jako každý pondělí."
Věž: "Dneska je úterý."
Pilot: "To je super, tak to máme dnes volno."

Věž: "Jste Airbus 320, nebo 340?"
Pilot: "Samozřejmě, že Airbus 340".
Věž: "V tom případě buďte tak laskav a zapněte před startem taky ty dva další motory."

Věž: "Vaše výška a pozice?"
Pilot: "Měřím 180 a sedím vepředu vlevo.


Věž: "Máte dostatek paliva, nebo ne?"
Pilot: "Ano."
Věž: "Ano co?"
Pilot: "Ano, pane".


Věž: "Oznamte nám očekávaný čas příletu."
Pilot: "Úterý by se mi docela hodilo."


Po každém letu vyplňují piloti formulář, který se jmenuje Grip neboli stránka. Do něj píší všechny technické problémy a závady na letadle, které zpozorovali během letu a které je potřeba opravit. Po zjednání nápravy zapíší do formuláře své hlášení mechanici. Zástupci obou profesí mají svérázný smysl pro humor. Letecká společnost Quantas vydala knihu, v níž nejlepší chuťovky zveřejnila:

Zapsaný problém: Levá vnitřní pneumatika skoro potřebuje vyměnit.
Řešení: Levá vnitřní pneumatika byla skoro vyměněna.

Problém: Zkušební let byl OK, ale automatické přistávání bylo velice drsné.
Mechanikova poznámka: Automatické přistávání není na tomto letadle nainstalováno.

Poznámka: Něco je uvolněno v pilotní kabině.
Mechanik: Něco bylo utaženo v pilotní kabině.

Poznámka: Na předním skle jsou mrtví brouci...
Mechanik dopsal: Byli objednáni živí brouci.

Poznámka: Autopilot v poloze "držet výšku" nechá letadlo klesat 60 m/min.
Mechanik: Tento problém si na zemi nemohu předvést.

Zapsaný problém: Hlasitost DME je na neuvěřitelné síle.
Mechanik dopsal: Hlasitost DME byla nastavena na uvěřitelnou sílu.

Zapsaný problém: Třecí zámky způsobují, že se škrtící páčka zastaví.
Mechanik dopsal: Proto tam také jsou.

Zapsaný problém: Podezření na prasklé sklo.
Mechanik: Podezření je správné.

Zapsaný problém: Motor číslo 3 chybí!
Mechanik: Po krátkém hledání byl motor nalezen na pravém křídle.


Zapsaný problém: Letadlo se za letu chová legračně.
Mechanik: Letadlo bylo varováno, aby se polepšilo a létalo vážně.

Zapsaný problém: Cílový radar pobroukává.
Mechanik: Cílový radar byl přeprogramován přidáním písničkových textů.

Zapsaný problém: Myš v pilotní kabině.
Mechanik: Byla namontována kočka.

Zapsaný problém: Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky. Jsou to zvuky, jako by trpaslík bouchal na něco kladívkem.
Mechanik: Kladívko bylo trpaslíkovi odebráno.


Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Vyzkoušeli jsme první český nevěstinec se silikonovými pannami

Rebecca má mírně vyděšený výraz.

Netradiční nevěstinec otevřeli začátkem listopadu v centru Prahy. Na toho, kdo si přijde užít, čekají místo živých žen...

Sexuální závislost se šíří jako epidemie, varuje výzkum

O závislosti na sexu se vedou vědecké pře.

Jsou v téměř nepřetržitém souboji s myšlenkami na sex, vynakládají enormní množství energie na to, aby svůj sexuální...

Společnost nás stresuje požadavky na výkon, tak pijeme, říká terapeut

„Abyste se stali závislými, musíte stejně jako olympijský vítěz intenzivně a...

Narušené vztahy, odcizení, ale též stres z diktátu výkonnosti. Tam leží kořeny závislostí. „Společnost je ráda, když...

I na orální sex je třeba inteligence. Erotické hračce pomohla ta umělá

Brian Sloan a Autoblow AI. Stroj vypadá tak trochu jako varná konvice, dokáže...

Nový orální masturbátor má nabídnout co nejlidštější sex. Vyžádal si spolupráci s vědci, kteří na základě 109 hodin...

OBRAZEM: Nahota, krása, neřest, nevinnost. Česko hostilo burlesku

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a...

Dýchá z ní svět zašlé dekadence, ale i komiky, politické angažovanosti a radikality. A stále víc se zabydluje i v...

Další z rubriky

Je to poslání, říká o své práci sexuální asistentka

Vladana Augstenová pracuje od roku 2016 jako sexuální asistentka pro...

O sexuálních potřebách hendikepovaných lidí nemluvíme, přehlíží je rodiče, popírají sociální i zdravotní pracovnice....

Vysoká cena za lék: vědec infikoval mentálně postižené děti žloutenkou

Na oficiální propagaci vypadalo zařízení úhledně, ve skutečnosti se v něm však...

Přinesl světu vakcínu proti hepatitidě, nemoci však obětoval mentálně hendikepované děti. Dům hrůzy, v němž byly drženy...

Extrémní gastronomie: Králík ze střechy. Kočky jsme jedli ještě nedávno

Kočku známe jako parťáka v kuchyni, který čeká na své sousto. V jiných zemích...

Je pro nás nepředstavitelná, má nádech krutosti, v mnoha zemích není navíc legální. Přesto není konzumace koček věcí...

Najdete na iDNES.cz