Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Řídící letového provozu: Není to žádná hra s game over na konci

aktualizováno 
Nesou osobní zodpovědnost za životy lidí v letadlech. Musí zvládat permanentní stres, umět rychle reagovat a musí mít v hlavě kalkulačku. Náročné zaměstnání řídících letového provozu je však i vysoce ceněno. Jejich průměrný plat je přes sto tisíc korun měsíčně.

Rychlý úsudek, odolnost vůči permanentnímu stresu, logické uvažování, prostorová představivost. Tyhle schopnosti jsou pro práci řídícího letového provozu nutností | foto: Jiří ŠvorcXman.cz

Denně proletí nad Českou republikou v průměru dva tisíce letadel. V každém z nich sedí desítky až stovky cestujících. Každé má svůj letový plán. A každé z nich řídí ze země dispečer.

Z tisíce uchazečů projde jen dvacet

Nejhorší a fatální chybou, kterou by mohl řídící způsobit, by byla srážka dvou letadel. V praxi je to ale naštěstí velmi nepravděpodobná možnost. "Každý řídící musí mít správný odhad a dodržovat přesně stanovené postupy," tvrdí zkušený oblastní řídící letového provozu a vedoucí instruktor výcviku nových adeptů, osmatřicetiletý David Pichl.

Řídící letového provozu

Ve státním podniku Řízení letového provozu pracuje celkem 201 řídících, z toho 18 žen. Průměrný věk řídících je 39 let. Výběrové řízení na nové řídící probíhá každý rok.

Požadavky:
- minimálně středoškolské vzdělání s maturitou
- velmi dobrá angličtina
- velmi dobrý zdravotní stav
- věk minimálně 19
- trestní bezúhonnost

Musí hlídat, aby se k sobě na nebi žádná dvě letadla horizontálně nepřiblížila na méně než pět námořních mil (necelých 10 km) a výškově na méně než tři sta metrů. "Náš systém dopředu možnou srážku nevyhledává," dodává však Pichl. Zajistit, aby kurzy jednotlivých letadel nekolidovaly, je tak čistě jen na mozcích dispečerů. A to i v situaci, kdy se třeba díky bouřce nečekaně mění trasy všech letadel. "V tu chvíli nesmíme zůstat sedět s otevřenou pusou, ale adaptovat se rychle a správně na novou situaci," dodává řídící.

K rychlým reakcím jim pomáhá pravidelné cvičení krizových situací na simulátoru, základ ale musí mít vrozený.

Podle mluvčího státního podniku Řízení letového provozu ČR Richarda Klímy se adepti na tuto profesi rekrutují většinou z řad středoškoláků a vysokoškoláků. "Mezi našimi řídícími najdete například i bývalého vojenského pilota, antropologa, člena filharmonie nebo krupiéra," dodává.

Řídícím letového provozu jsou vyhrazeny věže na letištích, většina jich ale sedí v pečlivě zabezpečené budově v Jenči u Prahy

Sítem náročných přijímacích testů projde z tisíce zájemců jen dvacet pět lidí, které čeká náročný dvouletý kurz. "Studium dokončí jen sedmdesát až osmdesát procent," vypočítává Klíma. Ale i z těch prý nakonec někteří tváří v tvář ostrému provozu přehodnotí své psychické možnosti a odejdou.

Nadprůměrný plat a zodpovědnost

Na ty, kteří vydrží až do konce, čeká ve státním sektoru nadprůměrný plat přes sto tisíc korun měsíčně, placená dovolená v lázních a permanentní stres. Blikající tečky na monitoru jsou letadla plná živých lidí a řídící drží v rukou jejich životy.

"Není to žádná hra, ve které, když se něco nepodaří, se objeví jen Game over a může se začít znovu," vysvětluje Pichl. "Na druhou stranu k tomu ale nesmíte přistupovat tak, že by se mohlo něco stát. Nesmíte se bát."

Sám už prý stres po šestnácti letech ani nevnímá. Nejspíš i proto, že mu nechybí žádná z vlastností, které má správný řídící mít: skvělá pozornost, logické uvažování, prostorová představivost, adaptabilita a multitasking. "Většina řídících u nás i ve světě je mužů," vyvrací přitom Pichl pověru, že muži by nezvládli dělat více věcí najednou.

Za bezpečný letový provoz nese řídící osobní zodpovědnost. S ohledem na to je ohodnocena i jeho mzda, která se pohybuje kolem sta tisíc korun za měsíc

Ve službě procházejí řídící pravidelnými zdravotními prohlídkami a psychologickými vyšetřeními. Veškerá jejich činnost je nahrávána, takže se zaznamená sebeméně zpožděná reakce či opomenutí. "Aktivně řídit se smí jen do padesáti osmi let," upozorňuje navíc Pichl. V pozdějším věku už prý není člověk schopen udržet pozornost na dostatečné úrovni.

Nejde však jen o bezpečnost cestujících. Řídící má za úkol zamezit zpožděním a navádět letadlo pokud možno co nejplynuleji. A svou roli hraje i ekonomika. "Méně vertikálních omezení, napřímení letu šetří letadlu palivo," vysvětluje Pichl. Mezi vzdušnými prostory jednotlivých států podle něj panuje tvrdý konkurenční boj. "Mnohdy se nelétá nejkratší možnou cestou, ale tudy, kudy je to levnější nebo méně plné," říká.

Trojnásobné zálohování pro maximální bezpečnost

Řídící, kteří mají na starost navigaci na přiblížení k letišti, se nacházejí na jednom z našich mezinárodních letišť v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech. Vizuální kontakt přitom potřebují mít s letadly jen ti, kdo řídí samotný vzlet a přistání letadel, proto sedí přímo na řídící věži letiště jen oni.

informace...

... které má řídící k dispozici na monitoru, zahrnují:
Volací znak: označení letadla
Letová hladina: např.: 330, tj. 33 tisíc stop (zhruba 10 tisíc metrů)
Znaménko = určuje, že letadlo letí v hladině
Ground Speed: rychlost vůči zemi
Destinace: cílový bod letadla
Typ letadla: určuje hmotnost, rychlost, manévrovací možnosti
Výstupní bod: kudy letadlo opustí český vzdušný prostor
Letové cesty: imaginární vzdušné dálnice nad ČR

Informace se aktualizují díky otočce radaru každé čtyři sekundy.

"Největší objem řízení letového provozu, přibližně šedesát pět procent, přitom představují oblastní řídící, kteří kontrolují nebe nad celou Českou republikou," upozorňuje Klíma. Nejvíce letadel nad námi vlastně jen prolétává a řízena jsou z Jenče u Prahy, z moderní a dobře zabezpečené budovy.

Je obehnána plotem, vchází se do ní přes dvě vrátnice, dveře jsou na karty a samotné pracoviště řídících, velký sál s monitory, je až ve třetí bezpečnostní zóně, do níž se dostanou už jen oni sami a technici.

"Vedou sem dvě vysokonapěťové přípojky z Kladna a z Prahy," popisuje Klíma zálohování zdrojů energie. Avšak i kdyby obě selhaly, naskočí záložní baterie. A kdyby se i ty vybyly, spustí se diesel agregáty. "Ve všech případech tak jsme schopni zajistit bezpečné poskytování služeb," tvrdí Klíma.

Dva dispečeři řídí maximálně 20 letadel najednou

Kolik řídících má v Jenči zrovna službu a hlásí do éteru "Radar control", určuje především hustota provozu nad republikou. "V době největších špiček se otevírá až devět sektorů," udává Pichl. Každý sektor, horizontálně a vertikálně vymezený prostor na nebi, mají přitom na starosti hned dva dispečeři.

"Ten na pozici executive controller komunikuje s piloty a dává jim příkazy podle toho, co vidí před sebou na monitoru," vysvětluje Pichl. Ten druhý, takzvaný planning controller, mu pomáhá mimo jiné se včasným detekováním konfliktů. Najednou by pak neměl mít dispečer v jednom sektoru, v závislosti na denní či noční hodině a konkrétním sektoru, více než dvacet letadel na spojení. A pracovat v kuse nesmí víc než dvě hodiny.

žertování mezi nebem a zemí

Následující přepisy jsme dostali od Řízení letového provozu, jedná se o autentické záznamy nejkurióznějších rozhovorů mezi dispečery a piloty.

Pilot: "Dobré ráno, Bratislavo."
Věž: "Dobré ráno, pro informaci, tady je Vídeň."
Pilot: " Chystáme se na přistání, Bratislavo."
Věž: "Tady je opravdu Vídeň."
Pilot: " Vídeň?"
Věž: "Ano, Vídeň".
Pilot: "Ale proč? My jsme chtěli do Bratislavy."
Věž: "OK, tak přestaňte přistávat a zahněte doleva."


Věž ironicky k pilotovi, který právě obzvlášť tvrdě přistál: "Nojo, přistání nemusí být žádný tajemství, pasažéři můžou klidně vědět, že už jsou dole."
Pilot: "To nevadí, oni stejně vždycky tleskaj!"


Pilot společnosti Alitalia, kterému vyřadil blesk z provozu půlku kokpitu:
"Skoro všechno nám vypadlo, nic už nefunguje, ani výškoměr už nic neukazuje…"
Po pěti minutách nadávání se ozve pilot jiného letadla: "Drž už hubu a zemři jako chlap!"


Pilot: "Máme málo paliva. Okamžitě žádáme další instrukce."
Věž: "Jaká je vaše pozice? Nemáme vás na radaru."
Pilot: "Stojíme na dráze 2, čekáme už věčnost na cisternu."

Věž: "Po přistání prosím na Taxiway Alpha 7, Alpha 5, Whiskey 2,
Delta 1 a Oskar 2"
Pilot: "Kde to je? My se tady přeci nevyznáme!"
Věž: "Nic si z toho nedělejte, já jsem tady taky teprve druhý den."


Pilot: "Žádáme o povolení ke startu."
Věž: "Sorry, ale nemáme váš letový plán, kam letíte?"
Pilot: "Do Salzburgu, jako každý pondělí."
Věž: "Dneska je úterý."
Pilot: "To je super, tak to máme dnes volno."

Věž: "Jste Airbus 320, nebo 340?"
Pilot: "Samozřejmě, že Airbus 340".
Věž: "V tom případě buďte tak laskav a zapněte před startem taky ty dva další motory."

Věž: "Vaše výška a pozice?"
Pilot: "Měřím 180 a sedím vepředu vlevo.


Věž: "Máte dostatek paliva, nebo ne?"
Pilot: "Ano."
Věž: "Ano co?"
Pilot: "Ano, pane".


Věž: "Oznamte nám očekávaný čas příletu."
Pilot: "Úterý by se mi docela hodilo."


Po každém letu vyplňují piloti formulář, který se jmenuje Grip neboli stránka. Do něj píší všechny technické problémy a závady na letadle, které zpozorovali během letu a které je potřeba opravit. Po zjednání nápravy zapíší do formuláře své hlášení mechanici. Zástupci obou profesí mají svérázný smysl pro humor. Letecká společnost Quantas vydala knihu, v níž nejlepší chuťovky zveřejnila:

Zapsaný problém: Levá vnitřní pneumatika skoro potřebuje vyměnit.
Řešení: Levá vnitřní pneumatika byla skoro vyměněna.

Problém: Zkušební let byl OK, ale automatické přistávání bylo velice drsné.
Mechanikova poznámka: Automatické přistávání není na tomto letadle nainstalováno.

Poznámka: Něco je uvolněno v pilotní kabině.
Mechanik: Něco bylo utaženo v pilotní kabině.

Poznámka: Na předním skle jsou mrtví brouci...
Mechanik dopsal: Byli objednáni živí brouci.

Poznámka: Autopilot v poloze "držet výšku" nechá letadlo klesat 60 m/min.
Mechanik: Tento problém si na zemi nemohu předvést.

Zapsaný problém: Hlasitost DME je na neuvěřitelné síle.
Mechanik dopsal: Hlasitost DME byla nastavena na uvěřitelnou sílu.

Zapsaný problém: Třecí zámky způsobují, že se škrtící páčka zastaví.
Mechanik dopsal: Proto tam také jsou.

Zapsaný problém: Podezření na prasklé sklo.
Mechanik: Podezření je správné.

Zapsaný problém: Motor číslo 3 chybí!
Mechanik: Po krátkém hledání byl motor nalezen na pravém křídle.


Zapsaný problém: Letadlo se za letu chová legračně.
Mechanik: Letadlo bylo varováno, aby se polepšilo a létalo vážně.

Zapsaný problém: Cílový radar pobroukává.
Mechanik: Cílový radar byl přeprogramován přidáním písničkových textů.

Zapsaný problém: Myš v pilotní kabině.
Mechanik: Byla namontována kočka.

Zapsaný problém: Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky. Jsou to zvuky, jako by trpaslík bouchal na něco kladívkem.
Mechanik: Kladívko bylo trpaslíkovi odebráno.


Autor:


Nejčtenější

Poklad! Zlato a stříbro z vraku musel Alex Storm osm měsíců tajit

Alex Storm, hledač pokladů z potopených lodí

Tisíce zlatých a stříbrných mincí vynášeli z oceánského dna dvacet dní. Byl to poklad jako z pohádky. Následujících osm...

VIDEO: Lukáš ze sebe dělá Bílou i Vondráčkovou. Podoba je neskutečná

Lukáš ze sebe umí udělat dokonalou Lucii Bílou. I její pohyby a grimasy má...

Už skoro čtvrt století se živí jako travesti umělec. Téměř denně vystupuje po celém Česku a proměňuje se ve známé...



Stelete si postel? Máte víc sexu i přátel, tvrdí výzkum

Naše ranní ložnicové návyky o nás prozradí víc, než myslíme, tvrdí studie.

Jako by ostrým řezem dělil společnost na dvě opravdu odlišné skupiny. Jako by to nebyl jen pouhý ranní návyk. S tím,...

Siláci tahali kamion, zvedali auta. Českým mistrem se stal Jiří Tkadlčík

Je to jednoručka, ale jiná, než jakou znáte z fitka.

Má četné mezinárodní úspěchy, je legendou českých strongmanů, proto byl favoritem. Oprávněně. Jiří Tkadlčík první český...

Vzlétl jsem s Boeingem 737. Skoro jako doopravdy

Snili jste jako malí, že budete pilotem? Máte šanci to zkusit.

Vypadá to jako běžný obchod, jenže jakmile se za vámi zaklapnou dveře, ocitnete se v jiném světě. Jen pár kroků od...

Další z rubriky

Biologický Černobyl: tragický únik antraxu hodili Sověti na šmelináře

Takto vypadá Bacillus anthracis pod mikroskopem.

Z japonských koncentračních táborů přes nakažené hlodavce v kanalizaci pod Kirovem. Bakteriální kmen antraxu s číslem...

Extrémní gastronomie: konzumace švédské delikatesy je adrenalin

Na fotce vypadá konzerva nevinně. Zápach k ní však pustí jen ty nejodolnější.

Už jen otevírání plechovky je výzva, neobejde se bez exploze silného odéru. Že se kolem pokrmu surströmming nese...

Poklad! Zlato a stříbro z vraku musel Alex Storm osm měsíců tajit

Alex Storm, hledač pokladů z potopených lodí

Tisíce zlatých a stříbrných mincí vynášeli z oceánského dna dvacet dní. Byl to poklad jako z pohádky. Následujících osm...

Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy
Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy

Soutěžíme o poukázky na nákup Tesco Online nákupy v hodnotě 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč. Objednaný nákup vám kurýr přiveze až ke dveřím, což si pochvaluje i naše redakce eMimino.cz - otestovali jsme dovoz do práce a uspořádali místo oběda společný piknik.

Najdete na iDNES.cz