Dřív byla zranění na denním pořádku, vzpomíná principál La Putyky

  • 5
Utržené lýtko, zlomené kotníky, únavové zlomeniny. „Šli jsme do toho zostra,“ říká k začátkům svého souboru principál cirkusu La Putyka Rosťa Novák. Získané zkušenosti zranění eliminovaly, ale k akrobatickým výkonům patří pořád. Stejně jako adrenalin a riziko.

Cirkus měl Rosťa Novák rád od dětství. S pojmem „nový cirkus“ se setkal poprvé v roce 2001, kdy v pražských Chotkových sadech hostoval francouzský soubor Que Cir Que. Ono setkání bylo silné a ovlivnilo jeho další aktivity. „Absolutně jsem nechápal. Stejně jako další diváci jsem to, co jsem viděl, pokládal za neuvěřitelné,“ přiznává. „Fascinovala mě práce s ekvilibristikou, virtuozitou, fantazií. To vše v jasném konceptu a na dané téma.“

S dalšími nadšenci musel začít na koleni. Na prvním konkurzu do La Putyky vybrali neuvěřitelnou směs účinkujících, byli mezi nimi čtrnáctinásobný mistr České republiky ve skoku na trampolíně, studentka mezinárodních vztahů, muzikálový tanečník, loutkáři i muzikanti. Na začátku hráli s La Putykou například Vojta Dyk a Jakub Prachař.

Nakonec se La Putyka vypracovala mezi světovou špičku. Dokladem je, že když letos vybírali účinkující do nové hry Dolls, hlásili se jim artisté z Japonska, Ameriky, Brazílie i Kanady, celkem 257 lidí. Rosťa Novák a jeho kolegové z nich vybrali dvacet nejlepších, kteří na vlastní náklady přiletěli do Prahy, kde z nich porota vybrala vítěznou pětici.

Dolls je první inscenace La Putyky, která má čistě zahraniční obsazení, a její zatím nejnáročnější projekt. „Dolls jsme připravovali prakticky kompletně mimo Česko,“ říká Novák. A na ilustraci rizika, které s sebou nový cirkus nese, a toho, že zranění se nevyhýbají ani nejzkušenějším, dodává: „Bohužel nás aktuálně postihla nehoda, jeden z hlavních akrobatů inscenace si utrhl vazy v rameni a nemáme nikoho, kdo by jeho roli zastal.“ To je úskalí, jemuž se nový cirkus nevyhne. Činohra nabízí široké spektrum herců, kteří mohou zaskočit, žánr La Putyky takový luxus k dispozici nemá.

Jatka 78

Po letech však její ansámbl nalezl domovskou scénu. Před rokem a půl měla La Putyka v prostoru holešovických jatek jen skladovací prostory a zkušebnu, dnes je v prostoru nazvaném Jatka 78 velký divadelní sál, tréninková zkušební hala pro workshopy, galerie i bar. Pro žánr nového cirkusu má prostor ideální dispozice, sál je dostatečně vysoký a pojme až čtyři stovky diváků. Zastoupeny by v něm měly být současný tanec, současná činohra a současný nový cirkus.

Nový cirkus

Nový cirkus je druh dramatického umění, který se začal utvářet ve Francii počátkem 70. let 20. století. Je založený na mísení jednotlivých druhů umění (cirkus, tanec, hudba, divadlo, výtvarné umění, film). Jeho neodmyslitelnou součástí je artistika. Jedním z nejvýraznějších kroků charakterizujících nový cirkus byla eliminace drezúry zvířat. 

(cs.wikipedia.org)

Galerie by neměla být určena pouze pro jednoho vystavovatele, chce nabízet prostor pro setkávání se, o instalaci se bude starat vždy více výtvarníků najednou. Dnes v ní najdete díla například tatéra Lukáše Musy, grafika a rappera Vladimíra 518, umělců jako Petra Nikla, Martina Šárovce a fotografů Tomáše Třeštíka a Pavla Hejlíka.

Tím ambice Rosti Nováka nekončí, zamýšlí se nad holešovickou tržnicí jako takovou. „Myslím si, že Jatka 78 jsou prvním krokem ke kompletní revitalizaci celého komplexu tržnice. V budoucnu bychom se rádi dostali na úroveň zahraničních kulturních center. Inspirací jsou pro nás místa jako pařížské La Ville, madridské Matadoro či berlínský Kreuzberg,“ říká.

A doznává se ještě k jedné vizi. Dnes se nemůže nový cirkus opřít o profesionální vzdělávací instituci, škola nového cirkusu Cirqueon, otevřená pro děti i dospělé, je volnočasovou aktivitou. Rosťa Novák by nový cirkus rád dostal na DAMU. Teoretická část by se vyučovala v budově školy, praktická na Jatkách 78. „Vidím to v horizontu dvou let. Vzhledem k tomu, že jsem DAMU absolvoval a také tam vyučoval, věřím, že to zvládneme,“ neskrývá optimismus.

,