Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlá kola v akci: jeden den ve službě s dálniční policií a Passatem R36

aktualizováno 
Nenápadně se sune v proudu aut, uvidí-li ale příliš rychle jedoucího hříšníka, stane se z něj nemilosrdná šelma. Rozblikají se majáčky a piráta silnic pronásleduje i více než dvousetkilometrovou rychlostí. Nový Passat R36 je novým šperkem ve "flotile" policejních vozů. Náš redaktor v něm s policisty strávil jeden služební den.

Předjetí a rozsvícená výzva "STOP" znamená, že hra na honěnou skončila | foto: Martin Kupka

Čeká na mě hned před vchodem do policejní budovy. Tmavý vůz rozhodně zachovává diskrétnost. Vůbec nekřičí do světa, že právě on je esem v rukou policie.

Je nenápadný a zezadu laika upoutá jen dvěma výfuky s chromovanými koncovkami. "Toho bych v provozu nepoznal ani náhodou," říkám si v duchu a vcházím do policejní služebny.

Mířím rovnou za velitelem oddělení ostravské dálniční policie nadporučíkem Jiřím Pátrou. "Kolegové vám vzkazují, že byste si měl nachystat pytlík na zvracení," vítá mě s úsměvem a představuje mi mé dnešní průvodce džunglí silničního provozu.

Praporčíci Robert Mieres a Roman Gnida se mnou po chvíli usedají do passatu a před osmou ranní vyjíždíme na desetihodinovou službu.

"Nejlepší je na tomhle systému měření fakt, že ho nezachytí sebelepší antiradar. Nedávno jsme zastavili pána, který měl podle svých slov namontovaný přístroj za třicet tisíc. A stejně na nás nepřišel," usmívají se policisté. Radary jsou založeny na pasivním principu. Nevysílají tedy žádný signál, který by mohly detektory zachytit či rušičky odrazit.

To už projíždíme jednou z velkých ostravských magistrál a číháme na ranní spěchálky.

Policejní Passat R36: detail monitoru

Naším prvním "úlovkem" má být modrá felicie. Proplétá se kolonou aut a s přehledem je nechává za sebou. Passat vyjíždí z pravého pruhu, nechává si dostatečný odstup a spolujezdec začíná nahrávat video přední kamerou.

"103 kilometrů v hodině," hlásí Gnida parťákovi za volantem. Zní to jako signál.

Poprvé mám tu čest s brutálním výkonem motoru, který umí auto rozhýbat z nuly na stovku za pět a půl sekundy. Pedál je u podlahy, neviditelná síla mě tlačí do sedačky a blikající majáčky "čistí" černému žihadlu cestu rychlým pruhem.

Za celý den se nestalo, že by chtěl hlídce v passatu kdokoliv ujet. A i kdyby, je to skoro nemožné. "Passat umí jet hodně přes 250. Podle importéra je tohle auto schopné, máte-li vypnutý omezovač rychlosti, dosáhnout až 320 kilometrů v hodině," prozrazuje posádka, co vůz dovede.

"Rychlost vozidla dokážeme změřit za podstatně kratší úsek než padesát metrů," vyvrací pak posádka informaci, kterou jsem četl na internetové diskusi.

"A když si lidi myslí, že si pomůžou zveřejňováním značek policejních passatů na internetu, pletou se. Dříve, než si jsou vůbec schopni značku přečíst, je už máme dávno změřené," posílá řidič k ledu všechny úvahy o espézetkách.

Hned další zákrok je pořádným adrenalinem. Na novém úseku dálnice z Ostravy na Bohumín se zdálky blížíme takřka dvoustovkou k rychle jedoucímu staršímu fordu. Na dálnici se pohybuje asi stopadesátkou, to ale pro policisty nic moc neznamená.

"Je prázdná dálnice, nikoho neohrožuje, tohle je navíc ještě mírný přestupek za tisícikorunovou pokutu. Počkáme, jak pojede dál," prozrazuje mi plán Roman Gnida.

Tentokrát padl policejnímu Passatu R36 za oběť pomalejší kolega ze stáje Passat

Zatímco vjíždíme do úseků, kde je rychlost snížena nejprve na 100, pak na 80 a dokonce 60 km/h. Modrý ford drží ručičku tachometru pořád nad stotřicítkou. Dostává ještě chvíli šanci na brzdění, ale nevyužívá ji.

A to už je pokyn pro řidiče: Celý přestupek je zaznamenán, takže se gumy opět rázně zakusují do asfaltu a za moment už splašeného forda zastavujeme.

K překvapení všech nevystupuje z fordu muž-závodník, ale mladá pohledná dáma.

"Prý zapomněla vypnout žehličku, tak se rychle vracela z práce domů. Teď už ale jede zpátky do zaměstnání, takže není důvod spěchat," shrnuje Gnida, který přestupek s řidičkou vyřizoval. Moc času nakonec neušetřila. Sepsání záznamu o přestupku, vypsání bloku, ověřování totožnosti řidičky a původu vozidla zabere dost času.

"Ano, papírování je zdlouhavé," přiznává Mieres, když za volantem zapisuje údaje do knihy o přestupcích.

"A zatímco vy už večer pojedete domů, my budeme ještě minimálně hodinu sedět na služebně a zadávat pokuty do počítače," poodhaluje odvrácenou stranu adrenalinových zážitků v třísetkoňovém vozu.

"Paní čeká zákaz řízení," uzavírají policisté debatu a rozjíždějí se za další prací.

Po pár minutách potkáváme na dálnici chodce přebíhajícího všechny čtyři pruhy a skákajícího přes svodidla. Auto jde okamžitě na nulu, rozblikají se majáky a rozezní siréna.

Spolujezdec vyskakuje z auta a míří za odvážným mladíkem, aby jeho kousek ocenil tisícikorunovou pokutou.

Policejní Passat R36: detail interiéru

"Klidně by se u nás uplatnilo ještě jedno auto. Už teď, po měsíci a půl ostrého provozu, je passat z poloviny zaplacený, pokud nepočítáme hodnotu techniky," prozrazují policisté.

"Průměrně řešíme patnáct přestupků za den. Dnes s vámi pracujeme výrazně nad plán," usmívají se v polovině dnešní směny a já si uvědomuji, že patnáct přestupků stihli potrestat již za pět hodin.

"Netrestáme ale každou maličkost, jak si někdy lidé myslí. Zaměřujeme se na závažnější přestupky, nedáváme pokuty za padesát pět v obci nebo sto čtyřicet na dálnici. Také nevytáhneme jednoho řidiče z kolony aut, která jede konstantní rychlostí převyšující tu maximální povolenou. To by bylo nefér," zdůrazňuje hlídka rozumný přístup k věci.

Ano, zastavili pár zapomnětlivců s vypnutými světly, ale jednalo se převážně o nesvícení na dálnici či v dešti, kdy je to pro ostatní řidiče opravdu nebezpečné. Častokrát se podařilo odhalit náruživé telefonisty bez handsfree sady, což je trestáno nekompromisně: třemi body na "hrací kartu" a pokutou výrazně převyšující cenu běžného handsfree.

Teď už nás ale čeká další pospíchající "úlovek". Na úzké klikaté okresce se passatu rychle vzdaluje "velký malý" smart a my ho začínáme okamžitě sledovat.

Spěchající pán před námi si nás ale nevšímá a dále žene rychlost nad stovku, i když je v těchto místech povolena maximálně sedmdesátka. Po chvíli jej černá šelma s VW ve znaku dohání a zastavujeme už společně na autobusové zastávce.

"Tajný" passat je vítaným vytržením z nudy při čekání na hromadnou dopravu a lidé hned policejní novinku zvídavě obhlížejí.

Hodně řidičů "tajné passaty" poznává a bleskurychle dává nohu z plynu na brzdu a zpomaluje. "Už jsme na téhle trase docela známí. Navíc nám práci ztěžují i rádia. Když nás řidiči spatří, někteří volají a upozorňují ostatní posluchače, že se v provozu pohybujeme," vysvětluje Mieres.

Když se v šest odpoledne celý rozlámaný zvedám ze zadního sedadla, mám pocit, že služba v passatu uběhla během okamžiku.

Setkání s policejní pumou však zdaleka neudělalo dojem jen na mě. S pochvalnými poznámkami odjížděli dokonce i pokutovaní provinilci.

"Úžasné auto!" rozplývala se řidička, která přišla o body kvůli telefonování za jízdy. A asi nejlépe shrnul pocity všech řidič bílé dodávky: "Neskutečné žihadlo… fakt respekt!"

Autoři:


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...



Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Hodiny jeho práce smyje déšť. Život je taky jen dočasný, říká umělec

Sklad pro Sněhurku, Mogilovo, Bulharsko: Malba vznikla v prostorách vinařství...

Jezdí po světě a maluje na zdi a chodníky. Jeho projekty vedou diváky k úžasu, ale také nutí přemýšlet nad smyslem...

Další z rubriky

VIDEO: Mistři světa vzali na raft reportéra. Začal se topit

Reporér iDNES.tv usedl do raftu s mistry světa. Skončilo to dramaticky.

Říkají o sobě, že nejsou profesionálové. Rafting mají členové RK Troja jako koníček. Přesto dokázali vyhrát mistrovství...

VIDEO: „Hlavu mi opřeš o rameno.“ Takto se skáče v tandemu z letadla

Reportér rádia Impuls vyzkoušel tandemový seskok

Vypadá to bezpracně, ale i při tandemovém seskoku je třeba vědět, co dělat. Reportér radia Impuls Aleš Růžička musel...

VIDEO: Na prkně stokilometrovou rychlostí. Česko čeká drsný závod

IDF KOZAKOV CHALLENGE

Místy naberou až stokilometrovou rychlost, serpentiny pak prověří jejich technickou zdatnost. Do závodů navíc jezdci na...

Najdete na iDNES.cz