Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Santa Claus: Svatý zkřížený s reklamním agentem

  15:00aktualizováno  15:00
Jednou za rok nás pronásleduje na každém kroku. Přešlapuje a monotónně kývá hlavou před obchody, s blahosklonným a trochu perverzním úsměvem houpá dítka na svých kolenou, výhružně připomíná, abychom si letošní Vánoce povinně… sáhli do peněženek proklatě hluboko.

Santa na pláži | foto: Profimedia.cz

Ovládl Vánoce a robustní silou vytlačil dědu Mráze, který beztak neměl nikdy dobrou image, zatímco příliš bezbranného Ježíška odsunul na periferii a zanechal ho jen těm nejútlocitnějším a nejnaivnějším dušičkám, které jsou ještě ochotny věřit na něco, co se neobjevilo v jediné reklamě a nedokázalo se, tak jako figurky rozšafného dědy Santy, usadit na jediné kase v hračkářství či fast foodu.

Dělá radost všem obchodníkům a ekonomům, filozofickým mudrlantům dává možnost ujistit se, že se ještě jsou schopni moralisticky rozohnit.

Kde se ale Santa Claus vzal? Sahají jeho stopy k elfům, náboženské tradici, nebo zaklínačům konzumní poptávky a reklamním expertům?

Popravdě, od všeho trochu.

Svatý, který zmutoval

Skutečně. I když by v přízemně materialistické postavě Santa Clause hledal religiózní kořeny jen málokdo, jsou tam.

Vrátit se však musíme do třetího století našeho letopočtu, kdy v žil na území dnešního Turecka biskup Nicholas (Mikuláš). Proslavil se svou údajnou nesobeckou starostlivostí o děti, které potřebovaly pomoc: zdá se, že byl vlastně takovou nevládní organizací v jedné osobě.

Santovi se evidentně daří.

Mezi jeho nejslavnější kousky (a tady už cestu k Santa Clausovi můžeme vidět) patří třeba pomoc třem ubohým dcerám zchudlého šlechtice, který si nemohl dovolit vybavit je věnem. Nicholas zaskočil – a tři pytle plné zlata jim přitom do domu tajně vhodil… ano, komínem.

Jeho život plný zázraků a charitativní agendy skončil údajně 6. prosince roku 343, jeho sláva však s jeho tělesnou schránkou ze světa neodešla.

V devátém století byl prohlášen za svatého – a jeho jméno začalo doprovázelo mnohé dobročinné aktivity. V Francii zanechávaly jeptišky ve třináctém století na den připadající úmrtí svatého Nicholase jídlo u příbytků chudých, pod svatou záštitou Nicholase se začaly rozdávat dary potřebným i nejbližším. Mnohé církve vlastně slavily Vánoce na 6. prosince.

Muž mnoha tváří

Tím story samozřejmě nekončí – ostatně, Nicholas byl vykreslován značně odlišnými způsoby: jako důstojný, intelektuálně vyhlížející muž i jako uličnický skřítek, jako vysoký muž (dokonce obr) i jako zakrslý trpaslík.

Podobně se lišily i popisy jeho pracovních metod: saně a soby používal ve skandinávských zemích, v Holandsku se do lidských obydlí vkrádal komíny. Někde cestoval sám, jinde ve společnosti démonických postav, z nichž některé byly spíše děsuplné než vánočně uklidňující.

Panoval chaos: bylo až na americkém profesoru Clementu C. Moorovi, aby charakter a činnost fiktivního protagonisty, který se do Ameriky dostal díky holandským přistěhovalcům, v roce 1822 sjednotil.

Právě díky jeho básničce pro děti Návštěva svatého Nicholase bylo ustaveno, že distributor vánočních dárků jezdí na saních tažených soby a hračky a cukroví dopravuje do domů komíny.

Od úkolu však Moore odešel v půlce – v básni zcela opomenul popsat fyzický vzhled elfa, nehledě na popis jeho úboru.

Nakonec tak bylo potřeba skutečně mocné síly, aby byla image fiktivní postavy unifikována s konečnou platností.

Od charity k byznysu

Skutečný zlom přišel v roce 1931 – a nebyly by to Spojené státy, aby za ním nestála reklama.

A to ne lecjaká – Santa Claus se zrodil na zakázku společnosti Coca-Cola. Ta postavu Santa Clause používala již předtím, ovšem opatřovala ji spíše přísným zjevem.

Santa a Coca-Cola

Magická změna však nastalav roce 1931, kdy se Coca-Cola  obrátila na věhlasného ilustrátora Haddona Sundbloma.

Pro inspiraci se kreslíř obrátil právě na Moorovu básničku – a pochopil, že Santa potřebuje image, která bude ke spotřebitelům daleko víc „freindly“. Tak se zrodil dobrácky vyhlížející vousatý pantáta v červeném kabátě s kožešinou a robustním páskem, od prvního pohledu shovívavý a dobrosrdečný. Lidský. Milující život a děti. S pochopením pro rošťárny. Děda, kterého by chtěl mít každý.

Tatam byla jistá autoritativnost, sterilita, distingovanost a askeze, která se pojila se ztvárňováním fyzické podoby Santy předtím, než Sundblom obrátil definitivně kurz.

K Americe jako nastupující mocnosti, k Americe Nového údělu a Americe spotřeby musel patřit Santa mající pochopení pro všechny, kdo si chtějí užívat života, Santa bohatýrský, velkorysý a hédonistický. Santa, který nakupuje a spotřebovává.

A takový Santa ovládl svět.

Je to klaun!

Pravda, jeho režim se setkává s protesty. Letošní Vánoce tak třeba ve Španělsku koloruje klip, který má za cíl napomoci, aby Santu porazila tradiční trojice Kašpara, Melichara a Baltazara.

„My jsme Tři králové, kdo seš, zatraceně, ty?“ rapují ve videoklipu králové na Santu, který je vylíčen jako směšný tlustoprd v červeném pyžamu, který ve své továrně vykořisťuje skřítky a oblbuje celé generace dětí pitomou lží, že sobi mohou létat.

V klipu je nakonec „klaun, kterého zajímají jen peníze", Třemi králi zastřelen v temné uličce.

V realitě však podobný osud fiktivní postavičce obézního reklamního agenta rozhodně nehrozí.

Autor:



Nejčtenější

Sex s pěti lidmi za 24 hodin. Máme právo být coury, říká provokatérka

Je inteligentní, sebevědomá, nenapodobitelná. A hlásá „Všechnu moc courám“. Na...

Chce zbavit slovo běhna špatných konotací. „Coura je někdo, kdo nestaví mezi sebe a svou touhu užít si sex morální...

Operace Pandora: jak chtěli Sověti rozpoutat občanskou válku v USA

Oleg Kalugin šéfoval řadu let operacím KGB na ruském území. Právě on o tajné...

Pomocí cílených dezinformací se KGB po dvacet let pokoušela vyvolat ve Spojených státech rasové nepokoje, které by...



Mileniálové se bojí sahat na maso. Obchody to stojí víc obalů

Mladá generace si podle průzkumů britského obchodního řetězce nechce přiznávat,...

Ať se zvířata zabíjí, porcují, ať se kusy jejich těl prodávají. Jen ať to nepřipomíná maso. A hlavně abychom se toho...

Erotické mobilní seznamky jsou jako flirtování na baru, říká studie

Mobilní erotické seznamky jsou jen náhražkou pokukování po náhodné známosti na...

Nejsou pohromou pro veřejnou morálku, nevedou k šíření promiskuity a nevěry. Mobilním aplikacím pro erotické...

OBRAZEM: Až se tají dech. Odvážné krásky pózují se šelmami

Sází na přirozenou ženskou krásu a její kontrast s divokými šelmami. Výsledkem...

Sází na přirozenou ženskou krásu a její kontrast s divokými šelmami. Výsledkem práce ruské fotografky Olgy Barentsevové...

Další z rubriky

OBRAZEM: Až se tají dech. Odvážné krásky pózují se šelmami

Sází na přirozenou ženskou krásu a její kontrast s divokými šelmami. Výsledkem...

Sází na přirozenou ženskou krásu a její kontrast s divokými šelmami. Výsledkem práce ruské fotografky Olgy Barentsevové...

Mileniálové se bojí sahat na maso. Obchody to stojí víc obalů

Mladá generace si podle průzkumů britského obchodního řetězce nechce přiznávat,...

Ať se zvířata zabíjí, porcují, ať se kusy jejich těl prodávají. Jen ať to nepřipomíná maso. A hlavně abychom se toho...

Operace Pandora: jak chtěli Sověti rozpoutat občanskou válku v USA

Oleg Kalugin šéfoval řadu let operacím KGB na ruském území. Právě on o tajné...

Pomocí cílených dezinformací se KGB po dvacet let pokoušela vyvolat ve Spojených státech rasové nepokoje, které by...

Najdete na iDNES.cz