Hned na začátku si udělejte malý test: Sjíždíte řeku a narazíte na "olej" (tedy klidnou, prakticky nehybnou hladinu), který končí několik metrů vysokým jezem, kde voda padá kolmo dolů.
Později přijedete k metrovému stupni se šikmou spádovou deskou, který připomíná skluzavku.
Který z těchto jezů se rozhodnete jet a který přenesete?
Pokud jste zvolili druhý případ, možná jste právě podepsali svůj rozsudek smrti. Šikmé jezy jsou totiž většinou nebezpečnější než jezy kolmé. Podcenění situace a špatný odhad vás mohou stát život.
čtěte Na jezu u Šumperka se utopili dva lidé
1. Pilař
Nenápadný a zdánlivě neškodný jez zaujímá mezi nebezpečnými jezy suverénně první místo. Znají ho vodáci, kteří sjíždějí Lužnici.
Voda tady překonává třímetrový stupeň a pod jezem vytváří obrovský vodní válec, který svou oběť pustí zpátky na hladinu až za osm minut. Za svůj pokus překonat ho zaplatily životem už tři desítky lidí.
Další problém je v tom, že při velké vodě proud před jezem stahuje, takže už se vám nemusí podařit dostat se s kánoí bezpečně na břeh.
2. Tuhnice
Pokud se na vodě řídíte jen svým instinktem, představujete ideální oběť pro Tuhnický jez na Ohři. Ten je totiž vysoký jen necelý metr (0,8 metru) a na první pohled pod ním není vidět žádný válec.
Zkušené vodáky varuje čtyřmetrový vývar pod jezem a omleté větve, které zpětný proud stahuje zpátky. Situaci ještě komplikují kovová žebra, kterými je jez vyztužen.
Podcenění síly vodního válce stálo život už šestnáct lidí. Z válce je totiž prakticky vyloučeno dostat se vlastními silami (na břehu řeky je připevněný záchranný kruh). Pod Tuhnickým jezem se bohužel utopilo i několik vodáků, kteří se pokusili přijet lodí tonoucím na pomoc.
3. Radošov
Další smrtonosné místo na Ohři, kde skončila řada lidských životů. Pod jezem se tvoří dlouhý vývar, ze kterého se bez pomoci prakticky nedá uniknout.
I přes varovné cedule a odstrašující pověst, kterou Radošov má, se ho každý rok pokusí zdolat několik šílenců. Klasicky jsou to raftaři domnívající se, že raft je nepotopitelné plavidlo a tudíž se jim nemůže nic stát.
Je pravda, že raft se pod jezem nepotopí, ale zpětný proud ho nepustí dál, začne do něj téct voda a obvykle se převrátí. Jakmile posádka vypadne do pěnící vody a není nablízku dobře vybavená pomoc, je za pár minut konec. Několik těl utonulých vodáků vydal jez až po několika měsících.
4. Český Šternberk
Nedobrou pověst má i jez Český Šternberk na Sázavě. Představte si úzkou šlajsnu uprostřed řeky. Rozhodnete se nepřenášet a překonat jez právě skrze ni, ale nenajedete si dobře a do šlajsny se netrefíte.
Přepadnete s lodí přes vysokou hráz přímo do obrovského a neprůjezdného válce.
čtěte Vrtulník letěl pro vodáka, který spadl do jezu v Českém Šternberku
Pokud nejste ve vynikající fyzické kondici, následující okamžiky pro vás skutečně nebudou příjemné.
Vodní válec má obrovskou sílu a bude s vámi smýkat o kameny, které brání odtoku vody z podjezí. Navíc se ve válci točí naplavená dřeva a odpad, takže pokud se dřív neutopíte, čeká vás smrt utlučením.
Mimochodem, pokud jde o postup, jak se z válce dostat, setkáme se se dvěma variantami. Podle první je na místě bleskově stáhnou plovací vestu a pokusit se vodní válec podplavat.
Petr Ptáček ze serveru raft.cz však svlečení vesty nedoporučuje. "Má izolační schopnosti, chrání vás před nárazy naplavenin a vždy vás vynese nad hladinu. Ne vždy navíc stáhnout vůbec jde." Zachránit se podle něj dá většinou tak, že vodák doplave válcem šikmo ke břehu, kde jsou odtokové proudy.
5. Křemelka
Sjíždíte-li Otavu, dejte si pozor na v pořadí druhý jez ve Strakonicích, Křemelku.
Jde o pohyblivý jez se dvěma klapkami, který se tváří velmi nenápadně. Nízké převýšení hladin láká ke sjezdu a navíc, pokud je jez sklopený, nejsou s průjezdem nejmenší problémy.
Proto má také řada lidí dojem, že když ho hladce projeli loni, letos ho zvládnou také.
Problém nastává v okamžiku, kdy nejsou klapky úplně sklopené. Zrádný totiž není vodní válec, ale hluboká napěněná vana, která se pod jezem tvoří. Loď, která do ní najede, se najednou propadá ke dnu, protože hustota vody se bublinkami snižuje a tím pádem nepůsobí podle Archimedova zákona taková vztlaková síla, aby loď dostatečně nadnášela.
Křemelka se stala osudná už několika lidem.
6. Káraný
Na Jizeře číhá na nezkušené vodáky Káraný, kde se utopilo už několik lidí (vodáků i plavců), které připomínají pomníčky na břehu.
Nebezpečí opět spočívá v podcenění obtížnosti jezu. Káraný je totiž nízký a vypadá to, že malý stupeň zdoláte bez problémů. Jenže silný proud vás stáhne do napěněné vany, kde jsou plavecké záběry zcela neúčinné, a propadáte se ke dnu.
7. Dráchov
Sedm lidí už přišlo o život pod lužnickým jezem Dráchov. Zkušení vodáci mu přezdívají "jez smrti" a před jeho sjížděním varují nejen cedule, ale i pomníčky na břehu.
Pod jezem se vytváří silný vývar a při vysoké vodě stahuje k jezu silný proud. Loď v něm získá velkou rychlost, vjede do válce a pokračuje pod hladinu. Ve vývaru ji potom proud zvrhne a k proplavání válce má síly jen málokdo.
Co byste měli o jezech vědět, než se pustíte na vodu
1. Nepodceňujte sílu proudu nad jezem a zastavte včas v bezpečné vzdálenosti nad jezem. "Za vyššího vodního stavu zde voda rychle a nenápadně zrychlí svůj tok a proud může stáhnout kánoi nebo raft do nebezpečného válce pod jezem i ze vzdálenosti několika desítek metrů nad jeho okrajem," varuje šéfredaktor vodáckého magazínu HYDRO Jan Novotný. Výška jezu není nejdůležitějším kritériem nebezpečnosti!
2. Základem bezpečné jízdy je prevence. Každý jez si před splutím vždy prohlédněte. "Jakmile uvidíte pod jezem vracet se vodu zpět, ceduli s výstrahou nebo
křížky na březích, motající se klády a PET lahve nebo i relativně klidnou, tichou a jen bublající vodu, raději bez váhání přeneste," doporučuje Petr Ptáček ze serveru raft.cz.
3. Největší nebezpečí jezů se skrývá pod vodou. Všechny zmíněné jezy mají společný znak: vodácky nepříznivý tvar vany pod jezem. Ten způsobí, že přepadávající voda plynule neodtéká, ale naopak se vrací zpět pod jez, a vytváří tak pomyslný smrtící válec.
"Jakékoli předměty nebo osoby, které se v něm ocitnou, jsou silným proudem vtaženy pod přepad jezu, ten je potopí a odnese spodním proudem dál od jezu. Zde opět dojde k opětovnému přitažení a celý děj se opakuje," vysvětluje Petr Ptáček a Jan Novotný dodává:
"V rotující zpěněné vodě člověk téměř okamžitě ztrácí orientaci, navíc se zde často vyskytují kusy kovových konstrukcí nebo ostré kameny." Vodák ztrácí orientaci a síly a pokud pomoc nepřijde velmi rychle (cca do 5 minut), upadá do bezvědomí.
4. Mějte na vědomí, že jezy, kromě některých jejich částí (sportovní propustě), nejsou stavěny na sjíždění na kánoích ani raftech. Jejich sjízdnost za dobrých podmínek z nich ještě nedělá zábavní park, kde je vhodné předvádět svou odvahu. A už vůbec ne, je-li podpořena alkoholem
Co byste měli o jezech vědět, než se pustíte na vodu
1. Nepodceňujte sílu proudu nad jezem a zastavte včas v bezpečné vzdálenosti nad jezem. "Za vyššího vodního stavu zde voda rychle a nenápadně zrychlí svůj tok a proud může stáhnout kánoi nebo raft do nebezpečného válce pod jezem i ze vzdálenosti několika desítek metrů nad jeho okrajem," varuje šéfredaktor vodáckého magazínu HYDRO Jan Novotný. Výška jezu není nejdůležitějším kritériem nebezpečnosti!
2. Základem bezpečné jízdy je prevence. Každý jez si před splutím vždy prohlédněte. "Jakmile uvidíte pod jezem vracet se vodu zpět, ceduli s výstrahou nebo
křížky na březích, motající se klády a PET lahve nebo i relativně klidnou, tichou a jen bublající vodu, raději bez váhání přeneste," doporučuje Petr Ptáček ze serveru raft.cz.
3. Největší nebezpečí jezů se skrývá pod vodou. Všechny zmíněné jezy mají společný znak: vodácky nepříznivý tvar vany pod jezem. Ten způsobí, že přepadávající voda plynule neodtéká, ale naopak se vrací zpět pod jez, a vytváří tak pomyslný smrtící válec.
"Jakékoli předměty nebo osoby, které se v něm ocitnou, jsou silným proudem vtaženy pod přepad jezu, ten je potopí a odnese spodním proudem dál od jezu. Zde opět dojde k opětovnému přitažení a celý děj se opakuje," vysvětluje Petr Ptáček a Jan Novotný dodává:
"V rotující zpěněné vodě člověk téměř okamžitě ztrácí orientaci, navíc se zde často vyskytují kusy kovových konstrukcí nebo ostré kameny." Vodák ztrácí orientaci a síly a pokud pomoc nepřijde velmi rychle (cca do 5 minut), upadá do bezvědomí.
4. Mějte na vědomí, že jezy, kromě některých jejich částí (sportovní propustě), nejsou stavěny na sjíždění na kánoích ani raftech. Jejich sjízdnost za dobrých podmínek z nich ještě nedělá zábavní park, kde je vhodné předvádět svou odvahu. A už vůbec ne, je-li podpořena alkoholem
Jak se může změnit vývarová linie jezu podle stavu vody:
Jez při normálním průtoku
Jez při zvýšeném průtoku
Aktuální informace o sjízdnosti řek můžete sledovat na serveru Informačního systému VODA ČR nebo na raft.cz