Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex v reklamě nefunguje, pozornost zákazníků naopak odvádí, tvrdí studie

aktualizováno 
Odhalené ženské půvaby a auto, kráska a notebook, svůdné křivky a domácí kino. Erotické prvky v reklamách mají podporovat touhu konzumentů na propagovaný výrobek, ale nedělají to. Odvádí jejich pozornost na sex samotný, zjistila studie.

Výrobci nápojů byli jedni z prvních, kdo začal využívat erotické motivy ve svých reklamách. | foto: Profimedia.cz

Server telegraph.co.uk připomíná, že poprvé se nahá slečna objevila už v roce 1871 na krabičce Pearl Tobacco, a server Psychology for Marketers dodává, že další výrobci brzy následovali. Prvními sektory, které se na nahé slečny při propagaci svých produktů a služeb vrhly, byly bary, tabákový průmysl a samozřejmě producenti alkoholu. A další následovali, proud se vlastně nikdy nezastavil.

Stopku by mu nyní mohla vystavit, i když s ohledem na sílu stereotypů se to asi nepodaří, studie vědců z Ohio State University. Výzkumníci ve své metaanalýze zpracovali 53 odlišných experimentů, které za posledních 44 let zahrnovaly na 8 500 lidí. Všechny pokusy se zabývaly toutéž otázkou: zda sex a násilí v reklamě pomáhá prodeji propagovaných výrobků.

Jejich závěr byl jasný: nepomáhá. A nejen to, dokonce škodí. Příliš atraktivní grafický materiál totiž odvádí pozornost od propagované věci samotné, odtušil spoluautor studie a profesor komunikace a psychologie Brad Bushman. A dodal, že totéž se týká reklam, které obsahovaly násilné prvky.

Ani tato studie však nezůstala bez kritiků. Například Arwa Mahdawi na serveru theguardian.com bez obalu píše: „Klidně mě nazvěte cynikem, ale já tipuju, že studie může být spíše mazaná reklamní kampaň sama o sobě, která propaguje moralismus a abstinenci v reklamě.“ 

Poukazuje přitom na minulé Bushmanovy studie, které naznačují, že Bushman je proti sexu a pro konzervativnější hodnoty. Jeho předchozí studie totiž například tvrdily, že násilné videohry dělají z dětí násilná nekontrolovatelná monstra (podrobnosti v angličtině zde) nebo že modlení pomáhá lidem zvládat vztek (více čtěte zde). Naznačuje tak, že jeho motivy nemusejí být čistě vědecké a nezaangažované.

Autoři:


Témata: Ohio, reklama, Notebook


Nejčtenější

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Nakonec hájil v konfliktu americké zájmy plukovník Silas Casey, muž se...
Kanadě a USA hrozila válka. Kvůli zabitému vepři

Na počátku byl zastřelený pašík, na konci konflikt, v němž proti sobě stálo britské námořnictvo a americká artilerie. Ne, kanadsko-americké vztahy nebyly vždy...  celý článek

Miluji válení se v posteli, říká MOgirl Neira. Ale jinak žije víc než aktivní...
Miluji válení se v posteli a hlazení, jsem jako kočka, říká MOgirl Neira

Neira krotí oheň. Už několik let se věnuje ohňové a světelné show, ale není jen v kolonce „hezká holky, která mává s ohněm“. „Hodně času mě stojí příprava...  celý článek

Další z rubriky

Jedním z Pilátových nejlepších triků je salto s nohama na řídítkách.
VIDEO: Do Čerčan přijede česká špička freestyle motokrosu

Všichni ho znají jako Pilníka. Zázračné dítě, nejmladší FMX rider na světě, který otočil salto na motorce, jeden z nejlepších českých freestyle motokrosařů....  celý článek

Adrenalinový závod JBC 4X Revelations 2017
VIDEO: Český fourcrossový závod nabídne nejostřejší trať světové série

Na trať se vrhnou čtyři závodníci najednou. Sjezd na kole by byl adrenalinem sám o sobě, souboje tělo na tělo však přinesou navíc strkání a předjíždění. To vše...  celý článek

Šárka Pančochová
VIDEO: Mentální trénink je zásadní, říká snowboardistka Pančochová

Její poslední týdny byly poznamenány zraněním, nyní se však vrací do tréninků naplno. Pražskou zastávky využila i proto, aby se v klidu připravila na závodní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.