Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex v reklamě nefunguje, pozornost zákazníků naopak odvádí, tvrdí studie

aktualizováno 
Odhalené ženské půvaby a auto, kráska a notebook, svůdné křivky a domácí kino. Erotické prvky v reklamách mají podporovat touhu konzumentů na propagovaný výrobek, ale nedělají to. Odvádí jejich pozornost na sex samotný, zjistila studie.

Výrobci nápojů byli jedni z prvních, kdo začal využívat erotické motivy ve svých reklamách. | foto: Profimedia.cz

Server telegraph.co.uk připomíná, že poprvé se nahá slečna objevila už v roce 1871 na krabičce Pearl Tobacco, a server Psychology for Marketers dodává, že další výrobci brzy následovali. Prvními sektory, které se na nahé slečny při propagaci svých produktů a služeb vrhly, byly bary, tabákový průmysl a samozřejmě producenti alkoholu. A další následovali, proud se vlastně nikdy nezastavil.

Stopku by mu nyní mohla vystavit, i když s ohledem na sílu stereotypů se to asi nepodaří, studie vědců z Ohio State University. Výzkumníci ve své metaanalýze zpracovali 53 odlišných experimentů, které za posledních 44 let zahrnovaly na 8 500 lidí. Všechny pokusy se zabývaly toutéž otázkou: zda sex a násilí v reklamě pomáhá prodeji propagovaných výrobků.

Jejich závěr byl jasný: nepomáhá. A nejen to, dokonce škodí. Příliš atraktivní grafický materiál totiž odvádí pozornost od propagované věci samotné, odtušil spoluautor studie a profesor komunikace a psychologie Brad Bushman. A dodal, že totéž se týká reklam, které obsahovaly násilné prvky.

Ani tato studie však nezůstala bez kritiků. Například Arwa Mahdawi na serveru theguardian.com bez obalu píše: „Klidně mě nazvěte cynikem, ale já tipuju, že studie může být spíše mazaná reklamní kampaň sama o sobě, která propaguje moralismus a abstinenci v reklamě.“ 

Poukazuje přitom na minulé Bushmanovy studie, které naznačují, že Bushman je proti sexu a pro konzervativnější hodnoty. Jeho předchozí studie totiž například tvrdily, že násilné videohry dělají z dětí násilná nekontrolovatelná monstra (podrobnosti v angličtině zde) nebo že modlení pomáhá lidem zvládat vztek (více čtěte zde). Naznačuje tak, že jeho motivy nemusejí být čistě vědecké a nezaangažované.

Autoři:


Témata: Notebook


Nejčtenější

Do smrti byla podle svého lékaře bez chronických onemocnění.
Žít single a jíst syrové maso, radila na dlouhověkost nejstarší žena světa

Byla posledním žijícím člověkem na světě, který se narodil v devatenáctém století. Byla svědkem dvou světových a bezpočtu jiných válek, nástupu a porážky...  celý článek

Na nemonogamní vztahy založené na souhlasu se akademické studie dívají skrze...
Monogamie není ideál. Otevřené vztahy jsou stejně funkční, říká studie

Většina vědeckých prací, které vyšly o monogamii, není pravdivá. Ideál monogamie je v západní společnosti totiž kvůli patriarchátu zapsán tak hluboce, že vědci...  celý článek

Je na předních místech všech seznamů „paranormálních“ míst světa. Kolují o ní...
OBRAZEM: Bývalá psychiatrická léčebna v Koreji je slavným „domem duchů“

Je na předních místech všech seznamů „paranormálních“ míst světa. Kolují o ní velmi bohaté, propracované příběhy. Jsou plné mysteriózních úmrtí pacientů i...  celý článek

Další z rubriky

Světová špička ve freerunningu Jason Paul, pokořil kluzké stěny čínského...
VIDEO: Takhle vypadá freerunning v ledovém městě Charbin

Na sobě to nejteplejší oblečení, na botách protiskluzové bodce. Zima dosahovala minus pětadvacet stupňů, ale terén k freerunningu poskytovalo ledové město...  celý článek

Bokami Západných Tatier 2017 - třetí etapa
Lidé padali, lyže létaly. Drsný skialpinistický závod jsem nedokončil

Byl to třídenní skialpinistický masakr. Pro pouhých sto dvojic a s náročnými časovými limity. S kamarádem jsem na něj vyrazil s cílem dojet do konce. Nepovedlo...  celý článek

Podmol Vlog
VIDEO: Takhle žije a trénuje freestyle motokrosař Libor Podmol

Běh po pláži, dechová cvičení, snídaně. A pak už samozřejmě motokrosový park a trénování. Český jezdec Libor Podmol vás nechá nakouknout, jak vypadá jeho den...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.