Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex v reklamě nefunguje, pozornost zákazníků naopak odvádí, tvrdí studie

aktualizováno 
Odhalené ženské půvaby a auto, kráska a notebook, svůdné křivky a domácí kino. Erotické prvky v reklamách mají podporovat touhu konzumentů na propagovaný výrobek, ale nedělají to. Odvádí jejich pozornost na sex samotný, zjistila studie.

Výrobci nápojů byli jedni z prvních, kdo začal využívat erotické motivy ve svých reklamách. | foto: Profimedia.cz

Server telegraph.co.uk připomíná, že poprvé se nahá slečna objevila už v roce 1871 na krabičce Pearl Tobacco, a server Psychology for Marketers dodává, že další výrobci brzy následovali. Prvními sektory, které se na nahé slečny při propagaci svých produktů a služeb vrhly, byly bary, tabákový průmysl a samozřejmě producenti alkoholu. A další následovali, proud se vlastně nikdy nezastavil.

Stopku by mu nyní mohla vystavit, i když s ohledem na sílu stereotypů se to asi nepodaří, studie vědců z Ohio State University. Výzkumníci ve své metaanalýze zpracovali 53 odlišných experimentů, které za posledních 44 let zahrnovaly na 8 500 lidí. Všechny pokusy se zabývaly toutéž otázkou: zda sex a násilí v reklamě pomáhá prodeji propagovaných výrobků.

Jejich závěr byl jasný: nepomáhá. A nejen to, dokonce škodí. Příliš atraktivní grafický materiál totiž odvádí pozornost od propagované věci samotné, odtušil spoluautor studie a profesor komunikace a psychologie Brad Bushman. A dodal, že totéž se týká reklam, které obsahovaly násilné prvky.

Ani tato studie však nezůstala bez kritiků. Například Arwa Mahdawi na serveru theguardian.com bez obalu píše: „Klidně mě nazvěte cynikem, ale já tipuju, že studie může být spíše mazaná reklamní kampaň sama o sobě, která propaguje moralismus a abstinenci v reklamě.“ 

Poukazuje přitom na minulé Bushmanovy studie, které naznačují, že Bushman je proti sexu a pro konzervativnější hodnoty. Jeho předchozí studie totiž například tvrdily, že násilné videohry dělají z dětí násilná nekontrolovatelná monstra (podrobnosti v angličtině zde) nebo že modlení pomáhá lidem zvládat vztek (více čtěte zde). Naznačuje tak, že jeho motivy nemusejí být čistě vědecké a nezaangažované.

Autoři:


Témata: Notebook


Nejčtenější

Bylo jich sto a každý dostal po jedné ruce. Silikonové. Zbytek už byl jen na...
OBRAZEM: Sto potetovaných umělých rukou. Británie má unikátní výstavu

Bylo jich sto a každý dostal po jedné ruce. Silikonové. Zbytek už byl jen na nich, měli předvést, jak ji jehlou a barevnými inkousty zvládnou zkrášlit....  celý článek

Žijí svou restaurací. Ludwig a Jana Westermairovi obětují svému podniku všechen...
Jsem lepší než Pohlreich, ale jen ve svém ranku, říká Tyrolák z Ano, šéfe!

Patnáct měsíců strávil se svou ženou vlastně výlučně prací ve své restauraci. Každý den, sedm dní v týdnu. Zavírací den mu nařídil až televizní šéf Zdeněk...  celý článek

Na humor s kvantovou matematikou. Vědci berou vtipy útokem.
Vtipy podle vzorečků kvantové teorie. Věda se snaží pochopit humor

Lidstvo rozesmávají, věda má však kvůli nim dlouho vrásky. Vtipy, přesněji jejich mechanismus, jí unikají. Co dělá vtip vtipem? je otázka, nad níž věda neprská...  celý článek

Další z rubriky

Discover seriál Tohle pomáhá
VIDEO: Jediná cesta je otupět, říkají američtí vojáci v Afghánistánu

Brání vstup do údolí Korengal, do samého srdce talibanského teritoria. Je to jedno z nejnebezpečnějších míst v Afghánistánu, přímo na hranici s Pákistánem....  celý článek

Světová špička ve freerunningu Jason Paul, pokořil kluzké stěny čínského...
VIDEO: Takhle vypadá freerunning v ledovém městě Charbin

Na sobě to nejteplejší oblečení, na botách protiskluzové bodce. Zima dosahovala minus pětadvacet stupňů, ale terén k freerunningu poskytovalo ledové město...  celý článek

Robin Kaleta Season edit 2014
Holky budou jezdit v plavkách, láká na freeridový festival Robin Kaleta

Bude ve znamení freeridingu, ale úplně netradičně. Drama a adrenalin ustoupí zábavě, legraci, uvolněnosti. Festival nejlepšího českého freeridera Robina Kalety...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.