Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sex v reklamě nefunguje, pozornost zákazníků naopak odvádí, tvrdí studie

aktualizováno 
Odhalené ženské půvaby a auto, kráska a notebook, svůdné křivky a domácí kino. Erotické prvky v reklamách mají podporovat touhu konzumentů na propagovaný výrobek, ale nedělají to. Odvádí jejich pozornost na sex samotný, zjistila studie.

Výrobci nápojů byli jedni z prvních, kdo začal využívat erotické motivy ve svých reklamách. | foto: Profimedia.cz

Server telegraph.co.uk připomíná, že poprvé se nahá slečna objevila už v roce 1871 na krabičce Pearl Tobacco, a server Psychology for Marketers dodává, že další výrobci brzy následovali. Prvními sektory, které se na nahé slečny při propagaci svých produktů a služeb vrhly, byly bary, tabákový průmysl a samozřejmě producenti alkoholu. A další následovali, proud se vlastně nikdy nezastavil.

Stopku by mu nyní mohla vystavit, i když s ohledem na sílu stereotypů se to asi nepodaří, studie vědců z Ohio State University. Výzkumníci ve své metaanalýze zpracovali 53 odlišných experimentů, které za posledních 44 let zahrnovaly na 8 500 lidí. Všechny pokusy se zabývaly toutéž otázkou: zda sex a násilí v reklamě pomáhá prodeji propagovaných výrobků.

Jejich závěr byl jasný: nepomáhá. A nejen to, dokonce škodí. Příliš atraktivní grafický materiál totiž odvádí pozornost od propagované věci samotné, odtušil spoluautor studie a profesor komunikace a psychologie Brad Bushman. A dodal, že totéž se týká reklam, které obsahovaly násilné prvky.

Ani tato studie však nezůstala bez kritiků. Například Arwa Mahdawi na serveru theguardian.com bez obalu píše: „Klidně mě nazvěte cynikem, ale já tipuju, že studie může být spíše mazaná reklamní kampaň sama o sobě, která propaguje moralismus a abstinenci v reklamě.“ 

Poukazuje přitom na minulé Bushmanovy studie, které naznačují, že Bushman je proti sexu a pro konzervativnější hodnoty. Jeho předchozí studie totiž například tvrdily, že násilné videohry dělají z dětí násilná nekontrolovatelná monstra (podrobnosti v angličtině zde) nebo že modlení pomáhá lidem zvládat vztek (více čtěte zde). Naznačuje tak, že jeho motivy nemusejí být čistě vědecké a nezaangažované.

Autoři:
Témata: Ohio, reklama, Notebook

Nejčtenější

Elitní base jumper Rus Rozov zahynul v Himálaji

B.A.S.E. jump

Rus Valerij Rozov, který se věnoval extrémnímu base jumpingu z velehor, zahynul o víkendu při nehodě v Himálajích....

Kalendář Pirelli 2018 se představil: zbavuje Alenku v říši divů nevinnosti

Alenka zbavená nevinnosti: Duckie Thotová

Je průkopnický, excentrický, magický. Kalendář Pirelli pro rok 2018 nabídne příběh Alenky v říši divů, se surreálnou...



Nahota je pro mě přirozená, svoje tělo mám ráda, říká MOgirl Ilona

„Ráda si dělám radost,“ říká MOgirl Ilona.

Je upřímná a přiznává, že automaticky očekává, že od druhých se jí dostane téhož. „S každým člověkem se pro mě otevírá...

S ženou Anděla smrti na rande: jak Mosad pokazil hon na Mengeleho

Anděl smrti Josef Mengele v roce 1956.  Kvůli dokladům ho tehdy vyfotografovala...

Ani proslulému Mosadu se nikdy nepodařilo chytit masového vraha v bílém Josefa Mengeleho. Jednou nevybral správného...

Experiment z Tuskegee: cílem je nechat černošské „pacienty“ zemřít

„Hlavně jim nepodávat léky.“ Čtyři desetiletý trvající pokus v americkém...

Ona studie trvala čtyřicet let. Afroamerickým rolníkům, kteří byli její obětí, vědci neřekli, jakou nemocí trpí, a...

Další z rubriky

VIDEO: Krásku v bikinách nesou nad jezerem drony

Dívka se připoutala ke vznášedlu, které vyrobili z dronu

Je to jako scéna z futuristického filmu. Blondýnka se ladně vznáší nad jezerem. Nevzrušeně, rozkošnicky klidně. Až si...

Aleš Loprais vozil čtenáře iDNES.cz. Jeden z nich s ním pojede na Dakar

Ani studené podzimní počasí nedokázalo výhercům soutěže uspořádané ve...

„Dej si pivo a začni se těšit! Letíš na Dakar.” Toto sdělení čekalo na Tomáše Veselého, když sloupl nálepku z...

Závodění mě naučilo odpouštět, říká jezdec Frankie Vojtíšek

Závodění dalo Františkovi Vojtíškovi pokoru a schopnost odpouštět.

Patří mezi legendy českého motorspotu. Na konci 80. let závodil i s tahačem LIAZ a kamion téže značky dostal dvakrát až...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.