Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Škola: Mrtvý tah je ideální cvik na celkové posílení a zdravá záda

aktualizováno 
Už jsme se naučili správný postoj, úchop a celkové nastavení (setup), dnes přidáme důležité detaily jako předzpevnění, aktivní přitažení či vklínění a činku konečně zvedneme. Naučte se se Školou síly mrtvý tah s velkou činkou.

„Deadlift je hlavním cvikem,” tvrdí Igor Sukhotsky, vědec zabývající se výzkumem silového a kondičního tréninku pro armádu. „Zlepšuje výkon ve všech sportech a rozvíjí základní sílu.” Sukhotsky byl přitom jedním z top vzpěračů sovětského národního týmu a ještě v padesáti soutěžil v plnokontaktním karate.

Ptejte se Školy síly

Své dotazy ohledně posilování posílejte na e-mail redakce@xman.cz

Přínosů mrtvého tahu je bezpočet. Částečnému mrtvému tahu s velkou činkou se za starých dob říkalo „health lift“, tedy “zdravotní cvik”. Strečovat v předklonu bolavá záda totiž sice může krátkodobě ulevit bolesti, ale problém to neřeší. Šéf školy StrongFirst Pavel Tsatsouline říká, že je to stejně efektivní jako výměna oleje na Titaniku. Lepší je zařadit rafinované streče hamstringů, flexorů a drily na mobilitu hrudní páteře z prvních dílů Školy síly a následně posílit celý posteriorní řetězec (a de facto téměř celý zbytek těla) pomocí swingů nebo deadliftů.

Pravidelné a technicky správné cvičení mrtvých tahů či kettlebell swingů dalo takřka zázračně dohromady nejedna bolavá záda. „Technicky správné” je však klíčový pojem, špatně cvičené deadlifty nebo časté zvedání maximální váhy vám více vezme, než dá. Buďte trpěliví.

“Silné lidi je těžší zabít než slabé, a vůbec, jsou obecně užitečnější,“ říká kouč silového tréninku Mark Rippetoe a dodává: „Mrtvý tah je přitom na zesílení celého těla jednou z nejlepších možných voleb.”

Cvičební program

  • doporučujeme zhlédnout video znovu a znovu a znovu a trpělivě pracovat na použití těchto obecně platných principů silového tréninku
  • pokračujte ve cvičení s kettlebell (pohárový dřep, swing, get-up) z předchozích dílů
  • před tréninkem s kettlebell zařaďte asi 15 minut nácviku drilů z dnešního výukového videa, v sériích po pěti, a lehčí váhou a dostatečně dlouhými pauzami
  • cvičte bez rukavic, trhaček či powerlifterského pásu
  • celý program pro velkou činku uveřejníme, až se naučíte i druhý cvik - floor press

Pavel Macek

Pavel Macek (narozen 1976) je šéfinstruktor školy silového a kondičního tréninku KB5, StrongFirst Team Leader, certifikovaný instruktor cvičení s vlastní vahou (SFB), kettlebell (SFG1, SFG2) a velkou činkou (SFL), specialista funkčního pohybu (FMS).

Kettlebell, železná koule. Svět na ni pozapomněl v euforii moderních fitness programů, dnes ji jako pomůcku pro komplexní cviky začíná objevovat.
"Kung fu mi dalo zdraví, sílu, kondici, zábavu, spoustu kamarádů, které zajímá to samé. Žáky, kteří jsou už jako rodina. Radost."

Metodika školy je primárně založena na cvičebním systému mezinárodní organizace StrongFirst, kterou založil Pavel Tsatsouline. Kromě silového a kondičního tréninku vyučuje Pavel Macek čínské bojové umění Practical Hung Kyun a MMA.

Autoři:


Témata: Poradna: Zdraví


Nejčtenější

MOgirl Esu studuje uměleckou školu, fotí a jednou si možná otevře tetovací...
Miluji svíčkovou a nesnáším rasismus, říká MOgirl Esu

Spíše než na vzhled dá u mužů na charisma a povahu. „Mám ráda dominantní typy a hlavně srovnané názory, které mě zaujmou,“ říká MOgirl Esu. A dodává, že...  celý článek

Dali jsme to! Když informujeme o svých úspěších v posilovně na sociálních...
Zdolanými kilometry a kily se chlubíme kvůli narcismu, říká studie

Pochlubit se dvaceti kilometry zdolanými ještě před prací, drsným protokolem v posilovně, když jsme si naložili o pět kilo víc. Navrch možná vyfotit snídani. A...  celý článek

Peloton čeká na startu těsně za vozem ředitele závodu
Poslední den s Michele Scarponim. Mezi cykloprofíky v autě ředitele závodu

Radost, obavy, dokonce i strach o život. Ve voze ředitele cyklistického závodu Tour of the Alps z Rakouska do severní Itálie, kterého se minulý týden účastnily...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.