Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sobi 20, skládačka, favorit: na tomhle jsme jezdili za totality

aktualizováno 
Osmdesátá léta, tehdejší Československo. Panelová sídliště plná malých cyklistů. Jenže žádná vymazlená triková BMXka či horská kola, na rámech se hrdě lesknou dnes už zašlé značky Sobi 20, Pionýr, RMX 20, Liberta, Eska či Favorit.

Favorit - silniční předlistopadová klasika | foto: MTBS.cz

Pamatujeme si na to všichni: kousek kelímku od jogurtu připevněný kolíčkem tak, aby o sebe dráty kola krásně rachtaly, výplety kola frajersky omotané barevnými bužírkami.

A když nás přestalo bavit jezdit po předem stanovených trasách a zastavovat na křídou označených zastávkách, vyrazili jsme do terénu. Ten nebyl daleko, často nedostavěná sídliště nabízela velmi kvalitní bikeparky.

Na počátku byla silná trojka

Po druhé světové válce se kola v Československu vyráběla ve třech velkých národních podnicích: Eska Cheb, Velamos a Stadion Rakovník. V roce 1953 se z Esky vyčlenil Favorit Rokycany, Kovodružstvo Mladá Boleslav nebo Továrna dětských vozidel Mělník.

Tři veteráni na silnicích: Sobi- Velamos- skládačka

Eska se stala výrobcem kol cestovních, tzv. anglického typu, a kol pro pionýry. Národní podnik Velamos převzal výrobu dětských jízdních kol a národní podnik Stadion cestovních jízdních kol. Favorit se specializoval na výrobu sportovních a závodních bicyklů.

Stroje nezničitelné i nepoužitelné

Československou legendou mezi bicykly bylo určitě Sobi 20 z Velamosu Sobotín. Bylo určeno k jízdě na kratší vzdálenost, nemělo přehazovačku, jeho kola měla průměr 20 palců, ale byl to mimořádně univerzální stroj vhodný pro děti i dospělé.

Sobi 20 bylo bezporuchové a takřka nezničitelné kolo. Dodnes si ho majitelé hýčkají, pořádají se srazy "sobíkářů", a dokonce existuje i hudební kapelka Sobi 20. Převážně modrá kola si před listopadem 1989 dobyla srdce mnoha lidí.

V 80. letech Velamos pružně zareagoval na potřeby mládeže a na trh vypustil BMX a RMX 20. Další z řady nezničitelných, ale také nepoužitelných kol.

BMX upravené podle dnešních požadavků

Těžký stroj s pekelným sedlem a řídítky kdesi v dáli, člověk se na něm příšerně nadřel. Kdo ho ale neměl, byl nula.

Alternativou byla i trialová verze, sehnat ji bylo ovšem pro milující otce často aktem na hranici trestného činu. Nezbývalo než sáhnout po návodu v ABC....

"F" jako frajer

Totalitním suverénem byl zcela určitě favorit, favouš, fávo, favoritka. Stříbrná, modrá, červená, zelená.

Favorit vyráběl několik modelových řad lišících se od sebe použitým materiálem, počtem převodů, doplňkovou výbavou. Trubky na favoritech byly převážně domácí provenience z továrny v Chomutově, lepší a dražší modely byly už tenkrát dodávány na kvalitním železu kapitalistických značek Vitus, Reynolds, Columbus.

Dnes už vyvolává Favorit lehký úsměv

Nutno dodat, že špičkové modely Favoritu byly osazovány komponenty Shimano a Campagnolo. Na ty se ale stály dlouhé fronty před tuzexovými obchody.

Frajeři vozili "Favouše" F1, ten byl určen pro začínající cyklisty nebo juniory. Tenhle favorit byl asi nejsilnějším lákadlem tehdejší doby, kromě lepších spojek měl i lepší brzdy.

F1 standard a F1 special se pyšnily kratší zadní stavbou a hlavně šlapacím středem bez klínků, který dodávala pražská "Waltrovka".

Úplně nejvíc největší frajeři se pak mohli chlubit Favoritem Super F1 Special. Ale pozor, tahle špička ledovce byla osazena tehdejším vrcholem sady Campagnolo a v Rokycanech se vyrábělo jen několik kousků ročně, a to doslova na koleni.

Byly určeny pro československé reprezentanty a pro spřátelené soudruhy cyklisty reprezentující země RVHP.

Na kolech Favorit se také vyhrávalo. Favorit dělal favority. Můžeme připomenout například velká jména české cyklistiky jako Jan Veselý, který v roce 1949 vyhrál druhý ročník Závodu míru, Jíří Daler, zlatý na OH v Tokiu v roce 1964, Jan Smolík, vítěz Závodu míru v témže roce. A bylo by hříchem opomenout bratry Pospíšilovy s 22 tituly mistrů světa v kolové.

Jeden z tehdejších zaměstnanců rokycanského podniku, který se skrývá jen za křestním jménem Karel, přitom zdůrazňuje, že o kola Favorit neměly zájem jen socialistické státy. Není divu, že favority byly na domácím trhu nedostatkovým zbožím, většina se prý totiž vyvážela do Ameriky, Kanady, Finska, Švédska nebo Británie.

Kola, kterým ujela doba

Ještě v roce 1989 dodaly výrobní závody, s Favoritem v čele, na náš trh víc než 200 tisíc kol. Sametová revoluce ale zlomila rokycanskému gigantu vaz. "Když jsem odcházel, majitelé se neustále měnili. Když to zkrátím, bylo to jen o vykrádání, drancování a rušení. Historie ani budoucnost výroby nikoho z majitelů nezajímala," vzpomíná jen nerad Karel.

Cyklistický Harley - Sobi 20 v plné parádě

Dnes byste tak v Rokycanech hledali známky tehdejší pýchy československého cykloprůmyslu už jen těžko. Rokycanské haly jsou pronajaty různým firmám a najdete v nich například výrobnu dřevěných briket nebo kovoobráběcí společnosti. Kolům odzvonilo.

Značka Favorit a Velamos dýchá dodnes, z Kunovic, kde současný producent sídlí, je však slyšet spíš hlasitý sípot. Katalogy Favoritu sice nabízejí karbonové modely silničních a horských kol, ale tak nějak nedokázaly překonat svůj stín.

Nedokonalá internetová prezentace či designy jednotlivých modelů jsou toho svědectvím, stejně jako pramalá ochota společnosti poskytnout informace.

Jediným hmatatelným úspěchem firmy tak je navázání spolupráce s rychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou, která, jak známo, již několikrát dokázala pěkně zatopit domácím reprezentantkám. Naposledy získala na favoritu bronzovou medaili v silniční časovce v roce 2007.

MÁTE FOTO SVÉHO RETRO KOLA? MÁ SVŮJ PŘÍBĚH? POŠLETE NÁM HO! redakce@xman.cz

Článek vznikl ve spolupráci se serverem mtbs.cz

Autoři:


Nejčtenější

Chci karavan a zběsilé jízdy po světě, říká MOgirl Dreya

Jsem sarkastická a tvrdohlavá, říká MOgirl Dreya.

Sarkastická, tolerantní a empatická, ale též tvrdohlavá a zbrklá. Tak se vidí MOgirl Dreya.

Lobotomii v USA podstoupilo 40 tisíc lidí. Ničila životy

Walter Freeman a James Watts přinesli lobotomii do Spojených států. Postup...

Byly to nešetrné zákroky bez sterilních podmínek. Profesor Walter Freeman jich zvládl desítky týdně. Byl showman,...



VIDEO: Seriál Jiné tváře lásky vás provede světem prostituce v Česku

Koncem devadesátých let bylo Česko rájem prostituce. Dnes počty prodejných žen...

Každý den je v Česku připraveno prodávat své tělo v průměru na deset tisíc žen. „Škála je velká. Od holek bez dokončené...

Stelete si postel? Máte víc sexu i přátel, tvrdí výzkum

Naše ranní ložnicové návyky o nás prozradí víc, než myslíme, tvrdí studie.

Jako by ostrým řezem dělil společnost na dvě opravdu odlišné skupiny. Jako by to nebyl jen pouhý ranní návyk. S tím,...

Siláci tahali kamion, zvedali auta. Českým mistrem se stal Jiří Tkadlčík

Je to jednoručka, ale jiná, než jakou znáte z fitka.

Má četné mezinárodní úspěchy, je legendou českých strongmanů, proto byl favoritem. Oprávněně. Jiří Tkadlčík první český...

Další z rubriky

VIDEO: Lukáš ze sebe dělá Bílou i Vondráčkovou. Podoba je neskutečná

Lukáš ze sebe umí udělat dokonalou Lucii Bílou. I její pohyby a grimasy má...

Už skoro čtvrt století se živí jako travesti umělec. Téměř denně vystupuje po celém Česku a proměňuje se ve známé...

Naháči v Česku: nudismus je u nás legální už pětatřicet let

Bez plavek. Pro nudisty či naturisty je to tak přirozenější.

Dostal zelenou přesně před pětatřiceti lety. Ano, vyhláška, že „plavec je povinen mít řádný koupací oděv“, byla v...

Tatéři zdobí těla podle Alfonse Muchy. Přímo uprostřed jeho výstavy

Muchovy plakáty tatéry přitahují.

Dílo Alfonse Muchy, především jeho komerční plakátová tvorba, je pro tatéry velkou inspirací. V Brně se svět tetování a...

Najdete na iDNES.cz