Favorit - silniční předlistopadová klasika

Favorit - silniční předlistopadová klasika | foto: MTBS.cz

Sobi 20, skládačka, favorit: na tomhle jsme jezdili za totality

  • 284
Osmdesátá léta, tehdejší Československo. Panelová sídliště plná malých cyklistů. Jenže žádná vymazlená triková BMXka či horská kola, na rámech se hrdě lesknou dnes už zašlé značky Sobi 20, Pionýr, RMX 20, Liberta, Eska či Favorit.

Pamatujeme si na to všichni: kousek kelímku od jogurtu připevněný kolíčkem tak, aby o sebe dráty kola krásně rachtaly, výplety kola frajersky omotané barevnými bužírkami.

A když nás přestalo bavit jezdit po předem stanovených trasách a zastavovat na křídou označených zastávkách, vyrazili jsme do terénu. Ten nebyl daleko, často nedostavěná sídliště nabízela velmi kvalitní bikeparky.

Na počátku byla silná trojka

Po druhé světové válce se kola v Československu vyráběla ve třech velkých národních podnicích: Eska Cheb, Velamos a Stadion Rakovník. V roce 1953 se z Esky vyčlenil Favorit Rokycany, Kovodružstvo Mladá Boleslav nebo Továrna dětských vozidel Mělník.

Tři veteráni na silnicích: Sobi- Velamos- skládačka

Eska se stala výrobcem kol cestovních, tzv. anglického typu, a kol pro pionýry. Národní podnik Velamos převzal výrobu dětských jízdních kol a národní podnik Stadion cestovních jízdních kol. Favorit se specializoval na výrobu sportovních a závodních bicyklů.

Stroje nezničitelné i nepoužitelné

Československou legendou mezi bicykly bylo určitě Sobi 20 z Velamosu Sobotín. Bylo určeno k jízdě na kratší vzdálenost, nemělo přehazovačku, jeho kola měla průměr 20 palců, ale byl to mimořádně univerzální stroj vhodný pro děti i dospělé.

Sobi 20 bylo bezporuchové a takřka nezničitelné kolo. Dodnes si ho majitelé hýčkají, pořádají se srazy "sobíkářů", a dokonce existuje i hudební kapelka Sobi 20. Převážně modrá kola si před listopadem 1989 dobyla srdce mnoha lidí.

V 80. letech Velamos pružně zareagoval na potřeby mládeže a na trh vypustil BMX a RMX 20. Další z řady nezničitelných, ale také nepoužitelných kol.

BMX upravené podle dnešních požadavků

Těžký stroj s pekelným sedlem a řídítky kdesi v dáli, člověk se na něm příšerně nadřel. Kdo ho ale neměl, byl nula.

Alternativou byla i trialová verze, sehnat ji bylo ovšem pro milující otce často aktem na hranici trestného činu. Nezbývalo než sáhnout po návodu v ABC....

"F" jako frajer

Totalitním suverénem byl zcela určitě favorit, favouš, fávo, favoritka. Stříbrná, modrá, červená, zelená.

Favorit vyráběl několik modelových řad lišících se od sebe použitým materiálem, počtem převodů, doplňkovou výbavou. Trubky na favoritech byly převážně domácí provenience z továrny v Chomutově, lepší a dražší modely byly už tenkrát dodávány na kvalitním železu kapitalistických značek Vitus, Reynolds, Columbus.

Dnes už vyvolává Favorit lehký úsměv

Nutno dodat, že špičkové modely Favoritu byly osazovány komponenty Shimano a Campagnolo. Na ty se ale stály dlouhé fronty před tuzexovými obchody.

Frajeři vozili "Favouše" F1, ten byl určen pro začínající cyklisty nebo juniory. Tenhle favorit byl asi nejsilnějším lákadlem tehdejší doby, kromě lepších spojek měl i lepší brzdy.

F1 standard a F1 special se pyšnily kratší zadní stavbou a hlavně šlapacím středem bez klínků, který dodávala pražská "Waltrovka".

Úplně nejvíc největší frajeři se pak mohli chlubit Favoritem Super F1 Special. Ale pozor, tahle špička ledovce byla osazena tehdejším vrcholem sady Campagnolo a v Rokycanech se vyrábělo jen několik kousků ročně, a to doslova na koleni.

Byly určeny pro československé reprezentanty a pro spřátelené soudruhy cyklisty reprezentující země RVHP.

Na kolech Favorit se také vyhrávalo. Favorit dělal favority. Můžeme připomenout například velká jména české cyklistiky jako Jan Veselý, který v roce 1949 vyhrál druhý ročník Závodu míru, Jíří Daler, zlatý na OH v Tokiu v roce 1964, Jan Smolík, vítěz Závodu míru v témže roce. A bylo by hříchem opomenout bratry Pospíšilovy s 22 tituly mistrů světa v kolové.

Jeden z tehdejších zaměstnanců rokycanského podniku, který se skrývá jen za křestním jménem Karel, přitom zdůrazňuje, že o kola Favorit neměly zájem jen socialistické státy. Není divu, že favority byly na domácím trhu nedostatkovým zbožím, většina se prý totiž vyvážela do Ameriky, Kanady, Finska, Švédska nebo Británie.

Kola, kterým ujela doba

Ještě v roce 1989 dodaly výrobní závody, s Favoritem v čele, na náš trh víc než 200 tisíc kol. Sametová revoluce ale zlomila rokycanskému gigantu vaz. "Když jsem odcházel, majitelé se neustále měnili. Když to zkrátím, bylo to jen o vykrádání, drancování a rušení. Historie ani budoucnost výroby nikoho z majitelů nezajímala," vzpomíná jen nerad Karel.

Cyklistický Harley - Sobi 20 v plné parádě

Dnes byste tak v Rokycanech hledali známky tehdejší pýchy československého cykloprůmyslu už jen těžko. Rokycanské haly jsou pronajaty různým firmám a najdete v nich například výrobnu dřevěných briket nebo kovoobráběcí společnosti. Kolům odzvonilo.

Značka Favorit a Velamos dýchá dodnes, z Kunovic, kde současný producent sídlí, je však slyšet spíš hlasitý sípot. Katalogy Favoritu sice nabízejí karbonové modely silničních a horských kol, ale tak nějak nedokázaly překonat svůj stín.

Nedokonalá internetová prezentace či designy jednotlivých modelů jsou toho svědectvím, stejně jako pramalá ochota společnosti poskytnout informace.

Jediným hmatatelným úspěchem firmy tak je navázání spolupráce s rychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou, která, jak známo, již několikrát dokázala pěkně zatopit domácím reprezentantkám. Naposledy získala na favoritu bronzovou medaili v silniční časovce v roce 2007.

MÁTE FOTO SVÉHO RETRO KOLA? MÁ SVŮJ PŘÍBĚH? POŠLETE NÁM HO! redakce@xman.cz

Článek vznikl ve spolupráci se serverem mtbs.cz