Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Tajemná smrt českého letce RAF: proti přesile se pustil kvůli pomstě

aktualizováno 
Byl skvělým pilotem, ale zřejmě až příliš silná touha pomstít sestřelení kamaráda ho stála život. Stanislava Fejfara, od jehož narození uplyne 25. listopadu 105 let, poslal na věčnost elitní německý stíhač Josef Priller.

Proč se Stanislav Fejfar vydal vstříc mnohonásobné přesile, zůstává stále s otazníkem. Pravděpodobně však chtěl pomstít domnělou smrt kamaráda. | foto: Praha14.eu

„Někdy bezmocný vztek či lítost nad ztrátou kamaráda tebou zalomcuje. Ale život jde dál… Dnes jsem si udělal čtyřicátý výlet nad Francii, Belgii a Holandsko.“ Když si 10. května 1942 Stanislav Fejfar poznamenával tyto řádky, do konce života mu zbýval poslední týden. Onen vztek a lítost nad – jak se později ukáže – pouze domnělou ztrátou kamaráda Františka Fajtla zřejmě zavinily, že Fejfar při jedné z následujících misí až příliš riskoval. A zaplatil za to životem.

Jeho osobní deník je ale i po tolika letech jedinečným svědectvím o životě a pocitech našich letců, kteří za svobodu své vlasti bojovali za druhé světové války ve Francii a v Anglii.

Fotogalerie

Stanislav Fejfar se narodil před 105 lety, 25. listopadu 1912 ve Štikově u Nové Paky. Po čtyřletém studiu vyšší průmyslové školy v Pardubicích se rozhodl pro dráhu profesionálního vojáka u letectva. V době mobilizace v září 1938 a následné mnichovské konference byl připraven bojovat se svou letkou na jižní Moravě a na Slovensku.

Po okupaci zbytku Čech a Moravy německou armádou se jako stovky dalších jeho kolegů pilotů rozhodl odejít válčit s nacisty do zahraničí. Už 8. června 1939 proto spolu se třemi kamarády překročil hranice s Polskem. Čtyři dny předtím si začal psát svůj deník.

„Ve 12:00 opouštím domov. Snad ho ještě někdy uvidím,“ stojí v jeho prvním zápisu. Odchod do zahraničí s cílem bojovat proti Hitlerovi zvolilo přes 1 260 letců a členů pozemního personálu.

„Nevěděli jsme, co vlastně budeme za hranicemi dělat, je-li vůbec možná nová československá legie či nějaká akce na osvobození republiky,“ uvažoval Fejfar. Na výběr nakonec příliš neměl, čekal jej přesun z Polska do Francie a vstup do cizinecké legie.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Fejfar byl spolu s mnohými dalšími Čechoslováky nejprve poslán do výcvikového centra v Alžírsku a poté putoval po různých dalších afrických základnách. Zpět do Francie byl povolán až v polovině prosince 1939, jak uvádí historik Ladislav Kudrna, jenž příběh Stanislava Fejfara v roce 2008 podrobně popsal ve své studii pro Paměť a dějiny.

Ničil letadla i tanky

První sestřel Fejfar zaznamenal v květnu 1940 v kokpitu stíhačky Morane-Saulnier MS.406. Poté přidal ještě jeden jistý a jeden pravděpodobný sestřel. Kromě toho se osvědčil i při riskantních útocích na pozemní cíle, konkrétně na německé tanky. Hitlerovo rychlé vítězství na západní frontě donutilo piloty k přesunu do Anglie.

Po téměř třítýdenní plavbě přes Gibraltar se Fejfar 12. července 1940 dostal do Liverpoolu. Brzy poté začal létat jako člen právě vzniklé 310. československé peruti. V bitvě o Anglii si Fejfar připsal celkem tři sestřely. Ten poslední zaznamenal 18. září 1940, kdy poslal k zemi německý bombardér Junkers Ju 88A-1.

Poté se dlouhé měsíce potýkal s vážným zánětem dutin a byl poslán na léčení. Období, kdy kvůli zdraví nemohl do vzduchu, trávil administrativní prací pro československý letecký inspektorát v Londýně. Za zdravého jej lékaři prohlásili až v červnu 1941 a od července už Fejfar opět létal, a to jako velitel letky u 313. československé stíhací perutě.

Odplata za kamaráda

Poslední chvíle Fejfarova života začaly odtikávat 17. května 1942 dopoledne. Cílem 313. perutě, jejíž součástí byla i Fejfarova letka, byly doky v přístavu Boulogne, kam Fejfarovy Spitfiry spolu s dalšími stíhačkami doprovázely britské bombardéry.

Brzy došlo na první střety, ale Fejfarovy stroje do boje nezasáhly. Pak se náhle dva stroje od ostatních oddělily – za kniply seděli Stanislav Fejfar a Miroslav Borkovec. Co se odehrálo v následujících minutách, není úplně zřejmé. Podle svědectví dalších pilotů se oba muži nejspíše rozhodli jednat na vlastní pěst a napadnout mnohem početnější formaci německých stíhačů. Ani jednoho ze dvou československých pilotů pak už živé nikdo nespatřil.

Jak uvádí historik Ladislav Kudrna, velitel 313. perutě Karel Mrázek viděl příčinu takové neplánované akce ve snaze pomstít jen několik dní starou „smrt“ Fejfarova velkého kamaráda Františka Fajtla. Fejfar nemohl tušit, že Fajtl ve skutečnosti sestřelení přežil.

Po posledních okamžicích kapitána Fejfara pátral také historik Jiří Rajlich. Ten srovnával jednotlivá hlášení dochovaná v britských i německých archivech. Sestřelení Stanislava Fejfara popsal Josef Priller, jedno z německých stíhacích es, který kromě Fejfara sestřelil také další dva Čechy – v březnu 1942 Vladimíra Michálka a květnu téhož roku Karla Pavlíka.

„Ze vzdálenosti 20 až 50 metrů jsem vypálil, načež ze Spitfiru odletěl nějaký velký kus. Spitfire oslnivě vzplál, převrátil se na záda a řítil se přímo dolů. Sledoval jsem ho skrze mraky a uviděl, jak se roztříštil o zem,“ popsal Priller sestřelení Fejfarovy stíhačky.

Němci Fejfarovy ostatky pohřbili ve Francii, tělo Miroslava Borkovce se nikdy nenašlo. Zato Fejfarovy válečné deníky žijí dodnes. Poprvé byly vydány, byť v částečně už cenzurované podobě, již v roce 1970.

Autoři:


Nejčtenější

Nepřibližujte se, varovala pastevce kosmonautka Těreškovová

Z Valentiny Těreškovové se stala celebrita. A samotný let byla velká výzva.

Jako první žena se dostala do vesmíru a sklidila za to aplaus na Východě, pozorné pohledy na Západě a uznání a respekt...

Sex v letadle: vedou toalety, sex s cizím pasažérem není výjimkou

Sex v letadle je velmi výjimečný. Přesto se však odehrává a rozhodně ne vždy je...

Nejčastěji se sex v letadle podstupuje se stálým partnerem, hned poté je to však cizí spolucestující, člen nebo členka...



Tělo stojí na vibracích, hmota přijde až poté, říká lékař slavných

Impérium Deepaka Chopry zahrnuje centrum na finančně drahé terapie, prodej...

Je jedním z předních učitelů celostní medicíny a osobního rozvoje. Jeho klienty jsou například Leonardo DiCaprio a...

Manželé sem utíkají před dětmi, říká majitelka hodinového hotelu

Návštěvy v mileneckých azylech bývají krátké. A o lásku při nich často příliš...

Docházejí do nich nevěrníci, kolegové z práce, ale i manželé, kteří hledají azyl, do něhož by prchli před svými...

OBRAZEM: Naháči propagovali jízdou Londýnem cyklistickou dopravu

Jsem tady! Bez studu a na protest proti závislosti na automobilové dopravě a...

Jsem tady! Bez studu a na protest proti závislosti na automobilové dopravě a neohleduplnosti řidičů k cyklistům. Foto z...

Další z rubriky

Pohřební rituály: mrtví ve svátečních šatech i stoleté mumie

Dnes již své mrtvé nemumifikují, své několik set let staré mumie však lidé...

Jednou za sedm let Malgaši vynesou své mrtvé z krypt a užijí si s nimi zpěv a tanec. To proto, aby jim ukrátili dlouhý...

Se skinheady se teď už stýkám jen přes skútry Vespa, říká David Matásek

Overdrive - David Matásek

Není jen reklamní ozdobou českého klubu Vespa. Patří k jeho dlouholetým členům. „Že by mě tam měli jako nějaký voňavý...

Manželé sem utíkají před dětmi, říká majitelka hodinového hotelu

Návštěvy v mileneckých azylech bývají krátké. A o lásku při nich často příliš...

Docházejí do nich nevěrníci, kolegové z práce, ale i manželé, kteří hledají azyl, do něhož by prchli před svými...

Najdete na iDNES.cz