Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Stavím letadla bez brzd, líčí letec. Historickými stroji je posedlý

  12:00aktualizováno  12:00
Při letu slyší rachot motoru, o tvář se mu rozráží vítr. Jeho letouny nemají uzavřené kabiny, brzdy ani moderní přístroje. Než se v nich proletí, stráví Marcel Sezemský tisíce hodin jejich výrobou. Na historická letadla přesto nedá dopustit: "Je to posedlost."

Marcel Sezemský si potrpí na historickou věrnost. Za moderní helmu původní kuklu a brýle nevyměnil | foto: Dan Král, Xman.cz

První letadlo si postavil už ve čtyřiadvaceti, pak přišel na řadu historický letoun Avia B. H. 1. Dnes staví už třetí historický kousek a výroba a létání na těchto krásných strojích ho živí. O leccos ho ale jeho koníček i připravil. "Pro samé konstruování a létání mi ani nezbyl čas oženit se," přiznává.

Co vás na stavbě historických letadel láká?
Líbí se mi, že ve své době neměla daleko od kumštu. Bylo v tom víc dobrodružství a míň technokratismu. Člověk musel být všestranně talentovaný. Dnes už je to příliš nalajnováno, specializováno.

Co všechno vlastně stavba historického stroje zahrnuje?
Začíná to bádáním v archivu a studiem technické dokumentace, následuje realizace, zkoušky. Člověk pořád něco obětuje. Tedy objevuje. (smích) Ale přeřeknutí platí, stojí to i oběti.

Avia B. H. 1


Proč jste si jako své první historické letadlo vybral zrovna pokusný letoun Avia B. H. 1 z roku 1920?
Zaujala mne jeho konstrukční jednoduchost a pokrokovost, také přírodní povrch materiálů, bez barvy. Původně ho totiž ani nestihli natřít, takže bylo vidět dřevo, plátno, mosaz... Sýčkové mě sice odrazovali, ať ho nestavím, že létalo špatně, ale já zkoumal jeho historii a došel jsem k opačnému závěru. A ten se mi potvrdil.

Stavěl jste ho sám tři roky po práci v továrně Koh-i-noor. Co na to říkali ostatní zaměstnanci, kteří mohli každý den sledovat, jak postupujete?
Někteří mi fandili, někteří se na mě chodili dívat jako na exota. No a jak to bývá, pár jich tvrdilo, že v továrně nedělám nic jiného než to letadlo.

Co jste se musel všechno naučit, abyste ho zvládl postavit?
Technologii práce se dřevem a s plátnem. Ze školy, z technické průmyslovky, jsem uměl obrábět akorát kov. Ale ukázalo se, že mám technický cit a dokážu na konstrukcích starých letadel skoro okamžitě rozpoznat, jak byly vyrobeny a proč byly vyrobeny právě tak a ne jinak.

Avia B. H. 5


Respektoval jste tedy všechny původní výrobní technologie?
Kdyby ne, mohl bych rovnou stavět jiné letadlo. Změnil jsem jen to, co bylo na úkor bezpečnosti. Jsou tam třeba navíc bezpečnostní pásy a letecké přístroje. Dříve létali piloti bez nich a měli třeba jen jeden budík, například tlakoměr. Obešli se bez výškoměru, rychloměru, kontroly motoru, kompasu...

Je to jako na motorce

Letadlo jste dostavěl po osmi tisících hodinách práce. Jak se liší jeho pilotáž od běžných moderních letadel?
Je méně stabilní, musí se více řídit. Není tam GPS navigace, ale podle té stejně neumím létat. Když se však chcete podívat na mapu, není na ni v tmavé kabině vidět. A když si ji vyndáte ven na světlo, začne ve větru poletovat a stejně nic nevidíte. Také je tam velký rámus, takže je špatně slyšet a radiokomunikace je skoro nemožná.

Marcel Sezemský si potrpí na historickou věrnost. Za moderní helmu původní kuklu a brýle nevyměnil


A pocitově?
Tuhle mě svezl kamarád v moderním laminátovém letadle. A já si připadal, že neletím. Bylo tam ticho. Nefoukalo. Připadalo mi to takové nepřirozené. Jsem zvyklý, že slyším chod motoru, když prší, cítím to ve tváři. V B. H. 1 si připadáte trochu jako na motorce. V moderních strojích bych už asi létat nechtěl. Je to rychlejší, pohodlnější, snáze se někam dostanete, ale ten pocit z letu je takový poloviční.

Není létání v historickém letadle nebezpečnější?
Člověk dělá chyby v letounu moderním i v historickém. V otevřeném letadle však máte výhodu, mnohem dříve začnete pociťovat změny počasí, dříve se začnete bát. Takže to včas otočíte a bezpečně přistanete. Kdežto v kryté kabině si říkáte, že to ještě není tak špatné. A pak už může být pozdě.

Žádné z vámi postavených letadel nemá brzdy. Vzadu mají jen ostruhu, která se nedá řídit. Co když pak přistáváte na dráhu z kopce?
Tak jedu pořád. Na letišti v Benešově v Nesvačilech už jsem takhle dojel skoro až ven z letiště. Proto se sedá na trávu, aby se ostruha zabořila.

Avia B. H. 1

Při letu vás nechrání ani žádná pevná přilba. Létáte jen v původní kožené kukle, masce a kabátu…
Tyhle věci totiž dobře fungují proti větru, maska mi chrání dutiny. A helmy mě děsí. To bych byl zas v nějaké bublině.

Vidíte ve své práci nějaký hlubší smysl?
Historická letadla nevytvářím jen pro sebe, ale také pro ostatní. Když pak vidím, že se to lidem na show líbí, jsem rád. A rád se tam i předvádím. V rámci předpisů a možností letadla, samozřejmě. A ta letadla tu také zůstanou. Věřím, že jednou je budou ukazovat v muzeu dalším generacím.

Jaká u nás komunita nadšenců kolem historických letadel vlastně je?
Oproti zahraničí nevelká. Ale v současnosti nastupují ti, co mají peníze na to, aby si stará letadla koupili rovnou hotová a nemuseli je stavět. Je ale otázka, jak dlouho je to bude bavit. Protože tenhle koníček musíte mít jako posedlost, a proto musíte jít do hloubky. Nejde se jenom opírat v tmavých brýlích o naleštěné letadlo. Lidi, kteří si své historické stroje sami staví, nejsou frajeři. Možná jsou trochu romantici a snílci, ale rozhodně cílevědomí. Protože vyrábět historická letadla stojí nejen peníze, ale i mnoho času. A i po dokončení je s nimi hodně práce. To není, jako když si koupíte ferrari, nasednete a jedete.

Stroje Marcela Sezemského

Letoun Avia B. H. 1
Historické foto letounu Avia B. H. 1Jednomotorový dvoumístný vzpěrový dolnoplošník celodřevěné konstrukce létal jen dva roky (1920-1922) jako experimentální prototyp, na jehož základě se pak vyráběly další verze letounů Avia.

Motor: Walter Mikron
Výkon: 46 kW
Rozpětí: 10,08 m
Délka: 5,86 m
Hmotnost prázdného letounu: 290 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
Dostup: 1500 m
Dolet: 200 km

Letoun Avia B. H. 5

Historické foto letounu Avia B. H. 5Celodřevěný dvoumístný cvičný sportovní a kurýrní letoun, který jako první československý letoun zvítězil v mezinárodních závodech (cena belgického krále a cena pro turistiku belgického aeroklubu pro rok 1923).

Motor: Walter NZ-60
Výkon: 47 kW
Rozpětí: 9,7 m
Délka: 6,5 m
Hmotnost prázdného letounu: 410 kg
Maximální rychlost: 210 km/h
Dostup: 2200 m
Dolet: 400 km

Autor:


Nejčtenější

Poklad! Zlato a stříbro z vraku musel Alex Storm osm měsíců tajit

Alex Storm, hledač pokladů z potopených lodí

Tisíce zlatých a stříbrných mincí vynášeli z oceánského dna dvacet dní. Byl to poklad jako z pohádky. Následujících osm...

VIDEO: Lukáš ze sebe dělá Bílou i Vondráčkovou. Podoba je neskutečná

Lukáš ze sebe umí udělat dokonalou Lucii Bílou. I její pohyby a grimasy má...

Už skoro čtvrt století se živí jako travesti umělec. Téměř denně vystupuje po celém Česku a proměňuje se ve známé...



Stelete si postel? Máte víc sexu i přátel, tvrdí výzkum

Naše ranní ložnicové návyky o nás prozradí víc, než myslíme, tvrdí studie.

Jako by ostrým řezem dělil společnost na dvě opravdu odlišné skupiny. Jako by to nebyl jen pouhý ranní návyk. S tím,...

Siláci tahali kamion, zvedali auta. Českým mistrem se stal Jiří Tkadlčík

Je to jednoručka, ale jiná, než jakou znáte z fitka.

Má četné mezinárodní úspěchy, je legendou českých strongmanů, proto byl favoritem. Oprávněně. Jiří Tkadlčík první český...

Vzlétl jsem s Boeingem 737. Skoro jako doopravdy

Snili jste jako malí, že budete pilotem? Máte šanci to zkusit.

Vypadá to jako běžný obchod, jenže jakmile se za vámi zaklapnou dveře, ocitnete se v jiném světě. Jen pár kroků od...

Další z rubriky

VIDEO: Úžas, řev i pády z výšek. Reportér zkoušel létat nad Vltavou

Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal si vyzkoušel létat nad vodou. Na flyboardu i...

Stále více věcí se dá dělat na vodní hladině. Díky moderním vodním sportům, jako je flyboard, hoverboard či jetpack,...

Začínala jsem jako baletka, říká MMA bojovnice Pavla Kladivová

Vrcholový sport vynesl Pavle Kladivové řadu zranění. „Vždy bude pro tělo...

Dělala balet, gymnastiku, plavala. Největší úspěchy však sklízela jako silová trojbojařka a vzpěračka. Dnes bojuje v...

Siláci tahali kamion, zvedali auta. Českým mistrem se stal Jiří Tkadlčík

Je to jednoručka, ale jiná, než jakou znáte z fitka.

Má četné mezinárodní úspěchy, je legendou českých strongmanů, proto byl favoritem. Oprávněně. Jiří Tkadlčík první český...

Najdete na iDNES.cz