Steaky milujeme. Ale jíme je i proto, abychom ukázali, že jsme chlapi

aktualizováno 
Pořádný flák masa patří k chlapům, dezerty a zelenina k našim polovičkám. Proč? Prostě to tak je. Odjakživa. Koneckonců, to my jsme lovili mamuty. Jenže možná je to jen jedno velké zjednodušení, které funguje pouze proto, že mu věříme, píše Eva Wisemanová v listu The Observer.

Kus masa k chlapům prostě patří. Opravdu? | foto: Profimedia.cz

Přiznává ale zkraje, že v tom nejsme sami. Na rozdílnou fyziognomii žen a mužů a životní podmínky našich předků se při vysvětlování našich současných stravovacích návyků odvolává řada vědců. "Muži a ženy mají odlišnou fyziologii, což může souviset s tím, k jaké potravě měli v raných dobách přístup," tvrdí například David Katz, ředitel Yale-Griffin Prevention Research centre.

Jeskynní muži podle něj potřebovali protein k růstu svalů a maso vnímali též jako okamžitou odměnu za lov, zatímco ženy sbíraly ovoce a zeleninu. A to, jakou stravu jedli lidé v prehistorických dobách, zase ovlivňuje naše dnešní stravovací preference.

Opravdu se od kuchyně pralidí táhne tlustá linka až k modernímu člověku? Odbornice na výživu Yvonne Bishop-Westonová souhlasí s tím, že muži dávají přednost masu a proteinům, evoluce za to ale podle ní nemůže. "Viník" má jméno socializace. U kluků se totiž od dětství podporuje apetýt, zatímco ženy si kvůli tlaku médií spojují s nasycenými tuky a sacharidy pocit viny a ke zdravé stravě přistupují ve srovnání s muži mnohem zodpovědněji.

Moc marketingu

Média dělají, co mohou, aby tvrzení o tom, že stravovací preference podle genderu jsou pouhým konstruktem, potvrdila. Zatímco seriál Sex ve městě udělal přímo symbol ženství ze sladkého pečiva zvaného cupcake, blog EatLikeMan.com zase rozhoduje o tom, jaké jídlo "muži milují" a "jak muži jedí". A zase jsme u grilu a pořádných porcí masa. Mužnost o sobě dává vědět právě jejich konzumací.

Grant Achatz, držitel ceny James Beard Foundation pro nejlepšího šéfkuchaře USA v roce 2008, se nad takovým dělením stravy podle genderu ušklíbá. "Co je to maskulinní jídlo? Velká flákota opečeného masa? Co takový kus masa dělá něčím mužským? Že si ho spojujeme s jeskynním mužem?" ptá se a radí: Zkoumejte rozličná časová období, zabývejte se různými geografickými oblastmi, etnicitou, všímejte si rozdílů mezi kuchyní ve městě a na venkově a najdete spoustu rozdílů v tom, jak kdo k vaření přistupuje a snad i v kuchařských dovednostech. To má ale víc společného s tím, jakou kontrolu má společnost nad konstruováním genderových rolí obecně než s genetickým nastavením lidí.

David Bell, autor knihy Consuming Geographies: We Are Where We Eat, mu dává za pravdu. To, které stravě dávají přednost ženy a které muži, nám napovídá o tom, jak společnost v dané historické době chápala ženské a mužské role. Nějakou ženskou či mužskou přirozenost v tom nehledejte, říká. "Přirozenost není přirozená. Je dána kulturou."

Jednoduše řečeno, opravdu to není tak, že by měly ženy větší slabost pro sladké a muži pro kyselé. To, že tomu věříme, je součástí naší kultury. Žijeme v kulturně velmi vyspělé době, tvrdí, a velmi dobře umíme rozdělovat jídlo do různých kategorií, máme dokonce i kategorii pro "jídlo, které jedí lidé jako já".

Muži tak nehltají steaky proto, že jsou muži. Jedí je proto, aby ukázali, že jsou muži. A ženy si nedávají dezerty proto, že po tom volá jejich ženství a zděděný genetický materiál. "Celá naše kultura stravování nás učí, že ženy jsou po dezertech na rozdíl od mužů celé pryč. Tak to, s pusou dokořán, následujeme," píše autorka.

A Bell dodává: "Je to pohodlné. Když nám věci dávají smysl, uklidňuje to." Ostatně, nejde jen o tlak médií. Reklamní kampaně nejsou monstrem, které by žilo z ničeho. "Marketing není žádným spiknutím," upozorňuje Bell. Když reklama funguje, potvrzuje nám jen to, v co už věříme, nebo s námi zatřese, aby nám to vyvrátila. Kdyby se nemohla odkázat na kulturní konsensus, nemohla by dělat z mužů pojídače steaků a z žen tajné milovnice čokolády.

Autor:


Nejčtenější

Každý je světec. Než ke mně přijde s kapavkou, říká dermatovenerolog

"Můj obor je vedle plastické korektivní dermatologie či kosmetologie popelkou...

Je to pohyb na tenkém ledu. Diagnóza pohlavně přenosné choroby je velmi intimní verdikt. I proto je většinou reakcí...

Miluji kuře na paprice od mamky a pět knedlíků, říká MOgirl Lenka

Touhy, sny, plány mám, ale žiji současným dnem, říká MOgirl Lenka.

Podle vlastního soudu je neústupná, sebevědomá, energická. A nezastírá, že též tvrdohlavá a sarkastická. „Jsem taková,...



VIDEO: Různé tváře orgasmu. Jinak vypadá v Evropě a jinak v Asii

Zřetelné výrazy obličeje interpretují bolest i potěšení napříč kulturami.

Bolest se do našich tváří vpisuje docela stejně, bez ohledu na to, z které části planety jsme. Orgasmus však nikoli. My...

Udělat vibrátor nebo tramvaj je podobné, říká designérka Marešová

Anna Marešová získala za designovou kolekci erotických pomůcek pro ženy hlavní...

Její vibrátory byly oceňované a nepřehlédnutelné. Nemá však pocit, že by její práci přespříliš poznamenaly, že by...

VIDEO: Bez sil. Reportér zkusil práci hasiče, muže nechal ležet v kouři

Reportér iDNES.tv Matěj Smlsal si zkusil výcvik, kterým procházejí letištní...

Je to náročná prověrka fyzičky, ale i orientace v zakouřeném prostředí či zacházení s dýchací technikou. Test na...

Další z rubriky

VIDEO: Práci v sexuálním byznysu respektujeme, říká nevládní organizace

Ilustrační snímek

Stát díky ní ušetřil miliardy korun. Veřejnosti pomáhá zbavit se předsudků ohledně žen ze sexuálního byznysu. Nevládní...

OBRAZEM: Tanečnice, kurtizána a špionka Mata Hari byla svůdná i naivní

Vznáší se nad ní aureola snad nejznámější špionky. Femme fatale, podmanivé ženy...

Vznáší se nad ní aureola snad nejznámější špionky. Femme fatale, podmanivé ženy bohyně. Jenže Mata Hari byla spíš...

Šlofík není lenošení. Dopřávejte si ho, pomáhá rozhodování

Šlofík pomáhá výkonnosti, tvrdí věda.

Není to lenost, není to pohodlnost. Schrupnout si po obědě je velmi racionální, zdravé, pragmatické rozhodnutí. Šlofík...

Advantage Consulting, s.r.o.
STORE MANAGER ŠPERKY - PLZEŇ

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč



Najdete na iDNES.cz