Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Stvořeny pro havárie. Kde se vzaly testovací figuríny

aktualizováno 
Denně usedají do auta a v plné rychlosti narážejí do zdí a podstupují čelní srážky s kamiony. Testovací figuríny nebo, chcete-li, crash test dummies. Za to, že vám při bouračce volant nerozrazí lebku či vám hřídel od volantu nenakoukne do hrudníku, vděčíte právě jim.

Sedíte, kolego? Teď si dáme čelní srážku s bagrem, připravte se. | foto: Profimedia.cz

První, kdo do toho šel, byl Sierra Sam. Psal se rok 1949 a pracoval ještě pro letectvo Spojených států. Každý den zažíval na raketových saních zrychlení až k rychlosti tisíc kilometrů v hodině a testoval katapultovací sedadla pro kokpity letadel a letecké helmy.

V roce 1971 pak už ale přišla firma General Motors s prvními figurínami určenými přímo pro automobilový průmysl. "Dumík" první generace se jmenoval Hybrid I a byl padesátiprocentní figurínou (polovina populace byla menší než on). Jeho zapojení do výzkumu znamenalo doslova průlom pro pasivní bezpečnost v automobilovém průmyslu.

Rok nato se začalo s testy na jeho následovnících, za volant usedl Hybrid II. Druhá generace měla vylepšená ramena, páteř a byla vybavena senzory v kolenou. Právě tato generace "dumíků" odzkoušela bezpečnostní pásy, prokázala jejich účinnost i to, že airbag je bez použití pásu smrtící zbraní.

Figuríny obou těchto generací však byly příliš hrubé a chování lidských tkání imitovaly jen omezeně. Proto se v roce 1976 objevil Hybrid III.

Testuje celá rodina

Tyhle figuríny se k testům používají v zásadě dodnes. Výzkumníci si navíc uvědomili, že jeden druh už není dostačující, do světa simulovaných havárií tak vstoupila celá rodina testovacích figurín.

V první polovině dvacátého století se k testům používala prasata či lidské mrtvoly, pak se jejich role zhostily figuríny. A lépe.

V první polovině dvacátého století se k testům používala prasata či lidské mrtvoly, pak se jejich role zhostily figuríny. A lépe.

Měly už správné proporce a hmotnosti jednotlivých částí těla, dokonce i kloubová spojení končetin odpovídala těm našim. Pan Hybrid III, který sedí při všech testech na místě řidiče, je padesátiprocentní figurínou (měří 177 centimetrů a váží 78 kilogramů), jeho velký brácha je pětadevadesátiprocentním typem (s výškou 188 centimetrů a vahou 100 kilogramů je vyšší a těžší než 95 procent mužů) a jeho drobounká žena představuje pětiprocentní ženskou figurínu. Měří 152 centimetrů a váží 50 kilo. Experimentátoři jim dopřáli čtyři děti, devítiměsíční, desetileté, šestileté a tříleté.

Otlučené senzory

Rodinka se používá při testech nárazů zepředu. Čtyřiačtyřicet senzorů umístěných doslova od hlavy až k patě zaznamenávají setinku po setince vteřiny, co se při nárazu děje s lidským tělem. Načítají spoustu dat, sílu, která působí na stehna a páteř, točivý moment, s nímž se při náhlém snížení rychlosti vyrovnává krk, či třeba tlak na hrudník, který po nárazu vyvíjí bezpečnostní pás. Průběh testů nahrávají vysokorychlostní kamery.

Orientaci ulehčují výzkumníkům značky, které mají figuríny připevněny na hlavě a kolenou. Pořízená data jsou pak převáděna na skutečná zranění, která by utrpěla lidská posádka. Díky všudypřítomným senzorům víme dokonce i to, jak se při havariích chovají jednotlivé orgány – například srdce naplněné krví se může při nárazu doslova roztrhnout. Sesbíraná data vyhodnocuje počítač a na základě měření se pak zlepšují a upravují interiéry vozů.

Panák za čtyři miliony

Při některých pokusech, zejména při testech bočních nárazů, však plně nevyhovují ani tyto figuríny. Proto vědci přišli například s panákem označovaným jako SID (Side Impact Dummy – figurína pro boční nárazy), který výrobcům aut pomáhá odhalit, jak se při takových nárazech chová páteř, žebra a vnitřní orgány. Figurína CRABI zase hodnotí úspěšnost dětských zádržných systémů. Vyrábí se ve třech typech simulujících postavu osmnácti, dvanácti a šestiměsíčního dítěte. Pokud byste ale zatoužili mít jednoho takového "dumíka" doma, připravte si něco přes 4,2 milionu korun.

Autoři:


Nejčtenější

OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Síla fotbalového míče: pro pákistánský Sialkot znamená zisky i utrpení

Výroba míčů, nejen fotbalových, vyslala Sialkot do světa a tamním firmám...

Má-li fotbalový míč hlavní město, je to pákistánský Sialkot. Vyrábět se tam začal nejprve v malém, pro britské...



Poručíme větru dešti. Američané si za války hráli s počasím nad Vietnamem

O legendární Ho Či Minovu cestu se sváděly boje, Američané však na ni byli...

Propracovanými trasami v džungli proudily za vietnamské války na pomoc komunistickému severu desetitisíce vojáků a tuny...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

VIDEO: Budujeme funkční sílu, která si rozumí se zdravím, říká instruktor

Pavel Macek je prvním certifikovaným instruktorem systému StrongFirst v Česku.

Sílu neodděluje od správného pohybu a fyzickou kondici od dlouhodobého zdraví. „Fitness by mělo znamenat, že vše je...

Další z rubriky

Jak šíříme paniku: zlé události vnímáme zásadněji, proto je nafukujeme

Svět není tak špatný, společnost však má tendenci negativní informace zesilovat.

Negativním informacím přikládáme větší význam, proto je zdůrazňujeme, zveličujeme. Realitu nakonec překrucujeme k...

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Monogamie není nadřazená. Ke spokojenosti vedou i otevřené vztahy

Vědecké studie čas od času vystaví otevřeným vztahům dobrozdání.

Otevřené vztahy jsou reakcí na to, že máme od svazků stále větší očekávání, která jeden partner naplní jen těžko....

Najdete na iDNES.cz