VIDEO: Drsné umění. Žena poletovala na hácích nad Vltavou

  • 9
Hranice umění se rozšiřuje a toto je jeho extrémní podoba. Sousoší nazvané Akvabely Veroniky Psotkové pod železničním mostem na pražské Výtoni doplnila příznivkyně věšení na háky, okrajového, ale tím víc kultovního a stále rostoucího fenoménu. Její silueta vypadala proti slunci v mracích přízračně a groteskně.

Ostatně, akce stoupenců tělesných modifikací, propichování těla a věšení se na háky odkazují na panoptikální prostředí takzvaných freak show, při nichž se na pódiu ukazovali jako atrakce potetovaní či znetvoření, anomální lidé. Někde v onom polosvětě jsou i inspirační kořeny Hell Party, která se již poosmé uskuteční 16. dubna v Praze, v Rock Opeře. „Nám ale nejde o to, šokovat něčím nezvyklým či brutálním. Prvky jako piercing nebo věšení na háky používáme jako umělecké prostředky,“ vysvětluje Míla Bugtcher z organizačního týmu show.

Suspension, jak se věšení na háky říká, s sebou však nese kromě uměleckých aspektů též přehodnocení definice bolesti. Je to matoucí slovo, říkal zakladatel moderního primitivistického hnutí, které zavěšování se na háky začalo praktikovat, Fakir Musafar. Stoupenci suspension chtějí bolest zažít, chtějí s ní bojovat, ale rovněž se jí poddat.

A jde i o adrenalin. Když se totiž odvážlivec spustí po zavěšení zpátky dolů na zem, vyplaví tělo spoustu adrenalinu. „Zvlášť u prvoviselců je to šok, lidi se začínají smát, někdo se rozbrečí,“ líčí Bugtcher. U leckterých nováčků prý euforický stav vydrží i po následující den.

Show v Rock Opeře bude tvořit jedno komplexní představení, které bude laděno do cirkusového hávu. Na řadu samozřejmě přijde píchání piercingů do intimních partií i vytváření šněrovaček přímo na kůži vystupujících a věšení na háky. Podstatnou složkou však budou i akrobati, klauni, tanečnice a plivači ohně ze souboru nového cirkusu Cirqueon.