Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Svezl mě mistr republiky v rally. Byl to emocionální masakr

  11:00aktualizováno  11:00
Ten chlápek je snad ožralej, pomyslím si. Honda Petra Pelecha se kroutí po okruhu jako had, zmítá se z jedné strany na druhou, pneumatiky malují na dráhu podivnou křivku. Pak si do jeho dvoulitrového speciálu sednu a užiju si hororovou jízdu na vlastní kůži. Je to adrenalinová vichřice.

Zatím stojíme, proto ten uvolněný úsměv na tváři. Během prvního kilometru mi z ní ale zmizí. | foto: Ascot MB Motorsport

Projet se závodním autem rally byl vždycky můj sen. Jako kluk jsem hltal Svět motorů, jediný motoristický časopis, který v tehdejším Československu vycházel, a doprovázel otce, když dělal dobrovolného pořadatele na legendárním závodu Rally Sklo Union Teplice. Moje první hry na PC a později na playstation byly rally simulátory. Nikdy nezapomenu na 15. září 2007 – v den mých třicátých narozenin se totiž zabil skvělý jezdec Colin McRae.

Když jsem dostal nabídku sednout si vedle Petra Pelecha, mistra republiky ve sprintrally pro rok 2010 třídy N3 a člena týmu Ascot MB Motorsport, neváhal jsem ani vteřinu. Petr do seriálu vtrhl jako uragán teprve nedávno, téměř bez závodnických zkušeností, ale zato s pořádnou dávkou talentu zděděného po otci, úspěšném závodníkovi ze 70. a 80. let. Rychle se rozkoukal a po pěti letech v rallysprintu, fotbalovou terminologií řečeno v druhé lize tuzemského rally sportu, už mu spolu s navigátorem Alešem Zimolkou patřil pohár pro celkového vítěze.

Jako v rauši

"Bojíš se? Trochu zahřejeme gumy," říká mi devětatřicetiletý Pelech na okruhu v Bělé pod Bezdězem, když soukám hlavu do bílé přilby a připojuji se k interkomu. "Ani ne, rychlá jízda mi nevadí," říkám. Netuším, že se už za několik minut budeme řítit stodvacetikilometrovou rychlostí po úzké lesní cestě, z jedné strany urostlé stromy, z druhé sráz a kameny. Nadechuju se, ale madla ve dveřích se ještě nedržím.

Petr Pelech jezdí speciálně upravenou Hondou Civic R Type.

Petr Pelech jezdí speciálně upravenou Hondou Civic R Type.

"Jsou závodníci, které tak zaplaví adrenalin, že jedou jako v rauši a měli by brát prášky na uklidnění. My máme s Alešem rádi v autě klid," tvrdí Pelech. Hondu Civic type R drží ve vysokých otáčkách, řadí jen v rozmezí trojka čtyřka, dvojku dá výjimečně jen ve vracečkách, tedy sto osmdesáti stupňových zatáčkách. Po prvním ujetém kole už cítím pneumatiky. "Musím je pořádně zahřát," vysvětluje jezdec, proč využívá každé příležitosti, aby auto hnal od jedné "krajnice" k druhé.

Pelech absolvoval první závod v roce 2003. Půjčil si auto a odjel půlku závodu. O rok později už skončil poslední erzetu (rychlostní zkoušku) před cílem. "Ale to nás už tak chytlo, že od roku 2006 jezdím závody naplno. Úplně mi to ukradlo hlavu," vzpomíná na první závody.

Když vjíždíme do druhého kola, připadám si, jako bych neseděl vedle jezdce rally, ale účastnil se losího testu. To je zatěžkávací zkouška nových typů automobilů, při které se prudkým manévrováním mezi kužely zjišťuje chování stoje. Mám pocit, že se každou chvíli musíme převrátit na bok, v lepším případě vyjet z dráhy. Ale Honda drží jako přilepená. "Auto má sice sériový motor, ale používáme speciální tlumiče a brzdy," poukazuje Pelech na povolené úpravy svého závodního vozu.

Přesto se během pořádně ostré jízdy lesíkem při pohledu na kameny všude kolem nás neubráním vzpomínce na ranní noviny, v nichž jsem četl článek o zrušení Rally Šumava kvůli tragické smrti pilota Jiřího Skoupila. "Ano, všichni někdy bouráme, děláme chyby, to k tomu patří. Ale nejsme spolek šílenců, kteří se jedou zabít," uklidňuje mě Pelech. Mimochodem, rally úspěšně jezdí i jeho mladší bratr Pavel. Také on se stal se svými navigátory Lucií Hendrychovou a Michalem Bilkou mistrem republiky.

Rozhodují detaily

I když se se mnou Petr Pelech za jízdy vybavuje, jako by se nechumelilo, vidím, jak pekelně se soustředí. Moc podobných příležitostí k tréninku nemá. Na testovací okruh se dostane asi dvakrát ročně. Zkušenosti sbírá přímo závoděním. "Je to hrozný maso na hlavu. Dřina. Ale boží, miluju závody, je to kontrolovaný adrenalin. A zároveň platí, že nám cihlu na plyn nedává. Když nejsme ve formě, nejedeme za hranou," říká.

Petr Pelech jezdí speciálně upravenou Hondou Civic R Type.

Pokud bych byl jeho navigátor, měl bych mu z itineráře hlásit, co ho čeká na trati. Štěrk, bahno, do jak ostré zatáčky jede, jak dlouhou rovinu má před sebou. Při každém ze tří projetí tratě se navíc rychlostní zkoušky mohou změnit. Třeba kvůli počasí nebo jízdě dalších závodníků. Navigátoři Aleš Zimolka a Michal Bilka říkají, že oni vlastně ani nemají čas si uvědomit, jak rychle s nimi jezdci jezdí: "Máme oči zapíchnuté v itinerářích."

Je nějaká trať, které se vyloženě bojí? Teď, když už má za sebou zkušenost z náročné Rally Bohemia, prý ne. "Na Moravě se jela Kopná, kde byla erzeta, kterou jsme nikdy neměli rádi. Lesem jedenáct kilometrů, z kopce. Ale po zkušenosti z Rally Bohemia, která je nejlepší českou soutěží, se jí už nebojím. Tam jsem poznal složitější tratě."

A co je na rally závodech nejdůležitější? Zjednodušeně řečeno všechno. Samozřejmě jet rychle, mít oči a uši na stopkách. "Ve finále si myslím, že technicky jezdíme podobně, ale rozhodují detaily, jako třeba zda si nesjedeš brzdy a gumy do první erzety. Dá se jet jako prase, ale po 100 kilometrech jsou brzdy tak rozžhavený, že nefungují. Auto je potřeba šetřit, nejezdíme mistrovství světa, aby nám mechanici auto opravili za 20 minut po bouračce. Ten, kdo ničí auto, nedojíždí," uzavírá Pelech.

To už odepínám čtyřbodový pás, vystupuji z jeho nadupané Hondy a směju se jako blázen. Je to fakt emocionální masakr.

Autoři: ,


Nejčtenější

Sexuchtivá, upřímná, náladová: seznamte se s MOgirl Nikol

Mám ráda nezávislost, kritický rozum a etický přístup ke zvířatům, říká MOgirl...

Na pět přívlastků, které ji charakterizují, se zeptala člověka, který je pro ni důležitý a zná ji. Jeho verdikt zněl:...

Všichni jste sériový vrah. Jak bývalý astrolog zesměšnil horoskopy

První horoskopy měly čtvercovou podobu. Tento patřil francouzskému králi Louisi...

Na horoskopy dodnes věří čtvrtina populace západního světa, prim hraje Amerika. Vytrvale jim důvěřuje přes 35 procent...



OBRAZEM: Viktoriánská prodejná láska. Archiv odkryl unikátní fota

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní...

Birminghamská policie byla první na světě, která začala pořizovat policejní snímky zatčených. První vznikly již v roce...

Sebevědomý lev jsem proto, že makám a nepodvádím, říká Terminátor Karlos

Karlose „Terminátora“ Vémolu zpovídal Jakub „Buba“ Ouvín pro pořed televize...

Lvi žerou první, zní jeho heslo, má ho ostatně vytetované na ruce. A není pochyb, že on sám se mezi lvy počítá....

Nefungující segregace: sídliště Pruitt-Igoe se stalo peklem pro chudé

Segregované sídliště pro chudé nebylo řešením, stalo se vězením svých obyvatel...

Cílem bylo napěchovat chudé na jedno betonové sídliště. Vyčistit od nich město. Projekt založený na rasismu a segregaci...

Další z rubriky

VIDEO: Mistři světa vzali na raft reportéra. Začal se topit

Reporér iDNES.tv usedl do raftu s mistry světa. Skončilo to dramaticky.

Říkají o sobě, že nejsou profesionálové. Rafting mají členové RK Troja jako koníček. Přesto dokázali vyhrát mistrovství...

Mám za sebou asi dvacet zlomenin, říká biker Maroši

Zlomenin a úrazů měl Michal Maroši nepočítaně. K jeho řemeslu patří.

Léčí si vážnou zlomeninu, letos oslavil čtyřicítku, děti mu rostou jak z vody a veškerou energii teď věnuje přípravám...

Tvrdila jsem, že ženy do klece nepatří, říká MMA zápasnice Sandra Mašková

Overdrive

Když někoho při zápasu zmlátí, mrzí ji to. Přesto vyhrává. „Když dostanu ránu, přepnu do módu, že mi jde o přežití,“...

Najdete na iDNES.cz