Tak dopadla revolta: Za reklamní kérku pneumatiky zdarma

  14:00aktualizováno  14:00
Býval to symbol rebelie, protestu, poznávací znamená říkající: bacha, já nejsem tak docela zařazený do společnosti – a jsem na to hrdý. Přesně tak se dal číst význam tetování na předloktích obyvatel věznic i hrudích věrozvěstů rockové vzpoury. Ty doby jsou dávno pryč. Řád, proti němuž se protest vedl, zvítězil: tetování do sebe vsoukal, přežvýkal a strávil. Ostatně stejně jako spoustu jiných vyjádření revolty.

Trh si ochočil i tetování | foto: Profimedia.cz

Tetování mají dnes dva z pěti Američanů mezi 26 a 40 lety, uvádí agentura AP a dodává: Stalo se součástí středního proudu natolik, že ho reklamní agentury využívají k prodeji všeho od pneumatik a bot až po víno a energetické nápoje. Má to však ale i svá negativa. Čím je tetování přijatelnější, tím více ztrácí svou kontroverznost – a tím i reklamní sílu.

„S věcmi, jako je tetování, je vždy spojen určitý prvek rebelie a dospívání,“ říká David Crockett z Jihokarolínské univerzity. „Zajímavé je to, jak si trh přisvojí toto buřičství a nabízí vám je zpět ve formě energetického nápoje,“ doplňuje.

Obchodní dům 7-Eleven v současnosti začal nabízet energetický nápoj, který by měli kupovat především lidé s tetováním nebo ti, kteří se do této subkultury chtějí zařadit. Společnost plánuje prodávat nápoj na motocyklových závodech a v tetovacích salonech.

„Chtěli jsme vytvořit nápoj, který by byl přitažlivý pro muže i ženy. Tetování se přitom stalo velmi populární pro obě pohlaví,“ říká manažerka 7-Eleven Michele Littleová. „Tetování se neomezuje pouze na mladé lidi, ale i na ty, kteří jako mladí myslí a jednají,“ dodává.

Dolar vytetovaný na paži

Prodejci využívají tetování jako kulturní ikonu i jako způsob doručení zprávy, říká profesor marketingu Kevin Lane Keller. „Je to pokus dělat něco nového zajímavým způsobem,“ vysvětluje.

Tetování začali v reklamě používat dokonce i prodejci vín. Australská vinařská společnost Yellow Tail nechala rozeslat s říjnovým vydáním časopisu New Yorker 600 tisíc dočasných tetování. Dovozce nápoje Billington Wines jednu řadu vín dokonce nazval Big Tattoo Wines (Velká tetovaná vína).

Automobilové společnosti od výrobce pneumatik Goodyear po Volvo využívají tetování v reklamě v nekončící snaze přitáhnout ke svým výrobkům mladé.

Společnost Goodyear nabízela tři roky zdarma sadu pneumatik Dunlop každému, kdo si nechá kamkoli na tělo vytetovat logo těchto pneumatik. Nabídce neodolalo 98 lidí. Někteří z nich byli věrní zákazníci, kteří si už v minulosti kupovali pneumatiky Dunlop. Jiní byli fanoušci tetování, kteří chtěli rozšířit sbírku obrázků na svém těle, říká manažerka společnosti Janice Consolacionová. Jeden z těchto nadšenců si letos přišel už pro třetí sadu pneumatik.

Volvo využívá tetování jiným způsobem. Společnost vytvořila fiktivního hrdinu, z jehož tetování je možné vyčíst souřadnice jisté podmořské oblasti. Na ní je ukryto 50 tisíc dolarů (890 tisíc korun) a klíčky od nového auta. Podle Lindy Gangeriové, manažerky Volva v Severní Americe, vede tetovaný muž lidi k tomu, aby o značce Volvo přemýšleli novým způsobem.

Holky a dolary

Nathan Lin, tetovací umělec a organizátor každoročního bostonského setkání milovníků tetování, říká, že sponzoři této akce si začínají uvědomovat demografický posun mezi jejími účastníky. Letos setkání sponzorovaly automobilová společnost Toyota a pivovar Anhauser Bush, příští rok to prý bude mezi jinými internetová firma NetZero. „Odsunují se tak stereotypy motorkářů a drsných typů,“ říká Lin. „Lidé si nyní dovedou představit i městské matky, které mají tetování.“

Podle loňského průzkumu mělo 36 procent Američanů mezi 18 a 25 lety alespoň jedno tetování. Ve starší věkové skupině mezi 26 a 40 lety to bylo dokonce 40 procent. Podle profesora Crocketta je pochopitelné, že tetování ztratilo něco ze své vyhraněnosti, když ho začaly využívat velké společnosti. „Mezi kulturou mladých a těmito společnostmi se neustále hraje na kočku a myš. Jen cyklus hry je stále kratší,“ říká Crockett.

Společnost General Mills prodává ovocné sladkosti, z jejichž obalu bylo možné oddělit dočasné tetování na jazyk. Výrobce bot Nike nechal tetovacího umělce Mistera Cartoona navrhnout šest nových řad bot. A v listopadu firma Steuben Glass oznámila, že chce vyrábět vázy a sochy z krystalů inspirované tetováním.

„Určitě bych řekl, že tetování přestalo být společenským cejchem,“ konstatuje Vince Hemingson, autor filmových dokumentů, který provozuje webovou stránku Vanishing Tattoo. Podle něj už neplatí americký stereotyp, že tetování patří k vojákům.

Američtí spotřebitelé vnímali, jak si rockové hvězdy 80. let nechaly udělat tetování, vykládá Hemingson. Jako další následovaly jejich přítelkyně, tehdejší supermodelky. Tetování se tak objevilo na tělech žen, které mnozí vnímali jako symboly krásy. To vedlo k jeho rozšíření mezi běžnou populaci.

Potetovaný mladý byznysman

Pro zdůraznění trendu vydal v dubnu právník David Kimbelberg knihu, v níž jsou fotografie lékařů, právníků a manažerů. Nejprve se objevují ve svém běžném pracovním oděvu, potom oblečení tak, aby vynikla jejich velká tetování. Kimbelberg říká, že cílem fotografií je ukázat, jak roste popularita tetování v americké společnosti. „Zbytek světa se k nám připojuje,“ komentuje v knize šíření trendu.

Autoři:


Nejčtenější

Kruté metody poprav: ušlapání slonem a řezání zaživa

Lyngchi bylo jedním z nejnehumánnějších způsobů poprav, které historie přinesla.

Trest smrti je z principu definitivní záležitost. V leckterých společnostech se však nezdál dostatečně uspokojivý....

Agentka Fifi: kráska sváděla britské agenty, aby je prověřila

Byla krásná a provokativní. Marie Christine Chilverová byla pro roli svůdné...

V Británii je vyškolili, naučili šifrovat a slídit. Po technické stránce byli špioni vybaveni na výtečnou, až při...



Miluji kuře na paprice od mamky a pět knedlíků, říká MOgirl Lenka

Touhy, sny, plány mám, ale žiji současným dnem, říká MOgirl Lenka.

Podle vlastního soudu je neústupná, sebevědomá, energická. A nezastírá, že též tvrdohlavá a sarkastická. „Jsem taková,...

VIDEO: Různé tváře orgasmu. Jinak vypadá v Evropě a jinak v Asii

Zřetelné výrazy obličeje interpretují bolest i potěšení napříč kulturami.

Bolest se do našich tváří vpisuje docela stejně, bez ohledu na to, z které části planety jsme. Orgasmus však nikoli. My...

Extrémní gastronomie: syrový mořský červ připomíná neklidný penis

Na pohled je to podivný tvor, způsob jeho konzumace bývá ještě bizarnější,...

Při procházce jihokorejským tržištěm je nepřehlédnete. Kádě s jejich bledě růžovými tělíčky přitahují pozornost. Na...

Další z rubriky

Kruté metody poprav: ušlapání slonem a řezání zaživa

Lyngchi bylo jedním z nejnehumánnějších způsobů poprav, které historie přinesla.

Trest smrti je z principu definitivní záležitost. V leckterých společnostech se však nezdál dostatečně uspokojivý....

Mafie a citrony. Zločinná síť možná vznikla na Sicílii z pěstování ovoce

Na Sicílii měla samozřejmě kořeny i rodina fiktivního mafiánského kmotra Vita...

Na začátku byli předáci, kteří zajišťovali práci na výnosných sicilských citronových plantážích. Postupně ve svých...

Nezapomeňte zabít psíka: proč Britové kvůli válce vraždili mazlíčky

Británie své mazlíčky nejen masakrovala. Když panika opadla, přišla řada i na...

Veterináři měli kvůli druhé světové válce ve Velké Británii plné ruce práce. A byla to chmurná práce. Utráceli domácí...

Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost
Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost

Děti jsou to nejdůležitější, co v životě máme. Pro mnohé z nás se staly motivací pro odpovědnější jednání. Jak napsal autor Malého prince, Antoine de Saint-Exupéry „Zemi nedědíme po předcích, ale vypůjčujeme si ji od našich dětí.“ Nadčasový citát krásně vystihuje základní principy, kterými se řídí břeclavská značka Feel Eco.



Najdete na iDNES.cz