Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Poslední Těžká dřina mě čekala u letištních hasičů

  12:00aktualizováno  12:00
Když se rozloučit, tak se vší parádou. Budou se, v ohlušujícím křiku vyděšených pasažérů a mračnech kouře, hasit letadla. Poslední díl Těžké dřiny nás zavede k hasičskému záchrannému sboru na Letišti Praha.

Na startu pracovního dne mi šéf na dispečinku ukazuje systém, který monitoruje nejen všechny požární hlásiče v každém letištním koutu, ale také všechny úkony všech jednotek. Zkoušíme spojení mezi velitelem služby a dispečinkem, hned nato už vyjíždí jednotka k nahlášenému požáru. Do pár sekund vidím na velké obrazovce zásahové vozidlo, za tři minuty se pak ve vysílačce ozývá hlas velitele zásahu. Požární hlásič se spustil kvůli nenahlášeným pracím, vysvětluje. Takových výjezdů tu mají několik denně.

Fotogalerie

To už si ale oblékám uniformu, dostávám základní pokyny a mířím do společenské místnosti. Dlouho v ní ale nepobudu, ozývá se siréna, čeká nás cvičné hašení na ranveji. V tu chvíli mi v hlavě začínají běžet stopky, od sirény musím totiž do pětačtyřiceti sekund vyjet. Utíkám dlouhou chodbou, sjíždím po známé hasičské tyči a sprintuji k autu, kde mám přichystané boty, do nichž jsou strčeny kalhoty. Naskakuji, natahuji kšandy a mizím v autě. Vyjíždíme přesně o pětačtyřicáté sekundě. Povedlo se.

Jedeme k cvičnému trupu letadla, do něhož hasičský vůz vráží speciální bodec. Ten podle infrakamery pozná, kde je možné trup napíchnout tak, aby nedošlo ke zranění cestujících. Po penetraci hrotu do letadla spustí mechanik hašení a na palubu začne proudit rozprášená voda. Je to nejrychlejší způsob, jak uhasit požár přímo na palubě letadla, které nouzově přistálo, než se přistaví schody nebo požární plošina.

Kouř, blikající majáky a křik lidí člověka napumpují

Akcí na ranveji to ale nekončí, čeká mě, tak jako loni u báňských záchranářů, polygon.Oblékám si zásahový oblek, dostávám hasičský dýchací přístroj Scott a mířím na přípravu. Kvůli svému věku jsem zařazen do kategorie A – na ni jsou kladeny největší nároky.

Je to znát. Padesát zvednutí kladiva mi sežere téměř čtvrtinu zásoby vzduchu v přístroji, a to mě čeká ještě nekonečný žebřík, běžecký pás a kolo na vydýchání. Tam je mi změřen puls, aby se zjistilo, že jsem to přeháněl s rychlostí. Tep se mi musí před vstupem do polygonu zklidnit.

Těžká dřina

Reportérova muka můžete na vlastní oči sledovat ve středu 23. května od 20:15 v pořadu Těžká dřina na televizní stanici Prima Cool.

Když ho mám na sto dvaceti, znovu si nasazuji výbavu, zapínám svítilnu na helmě a vyrážím spolu s dalšími dvěma kolegy do polygonu. S napětím sleduji stav svého dýchacího přístroje, mám v něm totiž jen necelou polovinu vzduchu.

Začínáme ve cvičném trupu letadla, poté lezeme do komory s topnými tělesy. Za ní už je jen kouř, křik lidí a houkajících vozidel a obrovský požár. Polygon nám chystá jednu překážku za druhou, zúžené prostory, kam se člověk s přístrojem na zádech jen tak tak vejde, průlezy do tvaru písmene Z nebo dvoupatrové slezy. Z jednoho padám dolů, přímo na přístroj. Jištění hasičů je ale dokonalé, během sekundy jsou u mě oba kolegové a zjišťují můj stav. Až na vyšší tep je vše v pořádku.

Když se dostáváme k trubici – lutně, během milisekundy se mi v hlavě promítne, že právě v ní jsem si u báňských záchranářů přilehl hadici s kyslíkem a musel jsem skončit. To už jsem ale uvnitř – a zdolávám ji bez potíží!

Na konci jsem s tím, jak jsem se s polygonem popral, spokojený, monitorovací počítač ostatně též. Několik požadavků pro výkon hasičské profese splňuji dokonale, na dalších bych musel zapracovat.

Přežil jsem tedy i poslední díl Těžké dřiny. Za rok jsem prošel čtyřiadvacet povolání, nebezpečných, obtížných, nezvyklých i takových, jejichž pracovní náplň by se označila za nechutnou. Byl to nejhezčí rok mého života, na tu pestrost činností, zážitků a naučených postupů budu dlouho vzpomínat. A za to děkuji celému týmu Těžké dřiny a všem těm, kteří se do projektu zapojili.

Autoři:




Nejčtenější

Mám ráda lidi s rozhledem, o rasistu bych si neopřela ani kolo, říká MOgirl...
S nahotou problém nemám, říká MOgirl Karolína

Do všeho se hrne po hlavě, bez přemýšlení. Nebilancuje, nerada se obrací do minulosti. „Žiji přítomným okamžikem,“ říká MOgirl Karolína. A dodává, že měla-li...  celý článek

ÓČKO DRIVE 169, MARTIN HUB - KASKADÉR, HEREC A MALÍŘ
VIDEO: Jsem romantik jako vyšitý, říká kaskadér Martin Hub

Hrál ve filmech Zachraňte vojína Ryana, Mission: Impossible – Ghost Protocol nebo Titanic. Jeho údělem jsou ranaři, chlapíci od rány. Rád by však zkusil i...  celý článek

Vyberte, která MOgirl vás oslovila nejvíc
Odhalené krásky: Vyberte, která MOgirl vás oslovila nejvíc, a vyhrajte

Na Xman.cz vás provázejí poslední dva roky a tři měsíce. Připomeňte si MOgirls, které vám nejen odhalily svoje půvaby, ale nechaly vás nahlédnout i do svých...  celý článek

Další z rubriky

Adrenalinový závod JBC 4X Revelations 2017
VIDEO: Český fourcrossový závod nabídne nejostřejší trať světové série

Na trať se vrhnou čtyři závodníci najednou. Sjezd na kole by byl adrenalinem sám o sobě, souboje tělo na tělo však přinesou navíc strkání a předjíždění. To vše...  celý článek

Do bahna se vrhají za míčem muži i ženy. A Finsko udává tempo.
Finsko přeje bizarním sportům. Může za to i dlouhá zima a alkohol

Někteří hráči lezou po čtyřech jako batolata. Jiní se z ničeho nic propadají po stehna. Mnoho jich je opilých. Tak vypadá mistrovství světa ve fotbalu v bahně...  celý článek

Andy Hulliger patří mezi ty, kteří budou pomýšlet na vítězství.
VIDEO: Excelentní výkony, krásná těla. Na Highjumpu se skákalo až ze 30 metrů

Při exhibici se skokani vrhali do zatopeného lomu z výšky 30 metrů, při soutěžní části pak až z 20 metrů. Desperados Highjump 2017 nabídl v Hřiměždicích velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.